Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joulun ensimmäisen"kiistely" vasta vähän aikaa imettäneen ja minun välillä. Puhuin tuosta tiheän imetyksen ajasta mikä kesti kolme yötä ja päivää. Toinen ei usko semmoiseen varsinkaan kun kerroin että imi kerrallaan vartin verran ja sitten herätti parin tunnin päästä uudestaan. Hän meinasi että nälkähän sillä oli että siksi. Minun mielestä taas selvä kasvun aika kuten aikaisemmillakin kausilla. Se 1kk kausi oli vartti imetystä vartin nukkui. Kumpikohan on oikeassa..

Tiheän imun kaudet on ihan todellisia. Vauva tilaa maitoa varmistaakseen että sitä riittää jatkossakin kun tarve kasvaa. On vauvaan rakennettu juttu eli sekä pullovauvoilla että imetetyillä on tiheän imun kaudet. Se on yksilöllistä, kuinka vahvoja, tai pitkiä kausia ne on.

Niinpä, ei muuten maito millään riittäisi. Mutta toisillä vauvoilla nämä kaudet ovat aivan huomaamattomia, varsinkin jos vauva on muutenkin jo vähemmän vaativa. Toisilla kausi kestää päivän, toisilla viikon. Mun mielestä meillä on tiheän imun vuorokausia suunnilleen viikon välein. Selkeä pidempi kausi oli tuossa viiden viikon tienoilla.

Ja olen myös huomannut että tiheän imun vuorokautta seuraa unipäivä, jolloin poika nukahtelee mihin vaan torkkumaan.

Juu tuollainen torkkupäivä meillä oli sitten keskiviikkona ja seuraavan yön nukkui hyvin vain kaksi yösuöttöä. :) Noo hällä on kolme viikkoinen vauva toivottavasti hänkin koko tiheän imun kauden..ehkäpä jo ensi viikolla ;)

Itse annoin korviketta kun pää meinas hajota 6-7vkon ikäisen vauvan tiheän imun kauteen.

Muokattu viimeksi:
Nyt se sitten tapahtui. Maito loppui. Isän hautajaisten jälkeen se vähäinenkin maidonnousu loppui totaalisesti. Nyt on sitten menty pelkästään korvikkeella.

Mietin tuossa, että onko siihen jotain rajaa, kuinka paljon korviketta voi antaa vuorokaudessa? Onko se vain urbaanilegenda, että liika vastike ottaa munuaisiin? Sitä nimittäin menee jo reippaasti yli litra päivässä ja koko ajan on tilausta suuremmalle määrälle. Poika on nyt 10 viikkoa, joten kiinteisiin on vielä matkaa.

En mä ainakaan ole tollasesta kuullu ja paljonkin etsin korvikeruokinnasta tietoa tän tokan kanssa. Meilläkin menee nälkäisinä päivinä litran tienoille ja tää on aika siro vauva kuiteskin. Jos ei hulluna puklaile niin kyllä mä lapsentahtisuuden nimissä antaisin maitoa niin että tulee tyytyväiseksi. Oot varmaan kokeillutkin, että vähäisemmällä määrällä jatkuu nälkähuuto..

Haha aika huvittavaa välillä tän neidin tissillä olo :D hirvee ähinä ja puhina ja jalat vispaa, käsillä huitoo ja räpeltää ja tarpoo tissiä, suulla nyhtää ja riuhtoo! Onko muillakin tällaista? Ei tästä ota selvää onko maito tissistä vähissä vai riehuuko ilmavaivojaan!!?

Meille on ohjeistettu neuvolassa, että yli litraa korviketta vuorokaudessa ei sais säännöllisesti mennä juuri munuaisten vuoksi.

Jaahas. Eikai lasta nälässäkään voi pitää, joten aloitetaanko sitten kiinteät aikaisemmin? Pitää vissiin pirauttaa neuvolaan, kunhan arki tulee. Ihan kädetön olo taas.

Muoks. Ja niin joo. Meillä on kerran puklailtu. Taisi olla toisella viikolla. :)

Meilläkin mennään pelkästään korvikkeella kun poika ei enää 7 vkon ikäisenä rintaa huolinut lainkaan (luultavasti niin nihkeästi maitoa tuli). Kova on syömään joten ylittyy useasti tuo litra eikä oo käynyt mielessä poikaa nälkäiseksi jättää :) pitääpä kysästä neuvolasta seuraavan kerran..

Jatkan taas tästä imetyksen aiheuttamasta stressistä. Mulle oli ja on varmaan edelleen kun jaksan tästä jauhaa, kova paikka siirtyä pääasiassa kokonaan korvikkeeseen. Nyt kun oon kuulostellut niin todella moni antaa myös pelkkää korviketta/osittaisimettää. Surullista miten edelleen "korvikeäitejä" katsotaan vähän kieroon. Tai en tiedä onko tämä omaa kuvitelmaa, tunnen vielä ajoittain huonoa omatuntoa korvikkeen annosta.

Meillä menee jotain 800-900ml päivässä normaalisti. Eka rota annettiin viime perjantaina ja siitä johtuen nyt parina päivänä on ollut ripulia aika paljon. Myös maitoa on mennyt vähän enemmän kun tavallisesti.

Haha aika huvittavaa välillä tän neidin tissillä olo :D hirvee ähinä ja puhina ja jalat vispaa, käsillä huitoo ja räpeltää ja tarpoo tissiä, suulla nyhtää ja riuhtoo! Onko muillakin tällaista? Ei tästä ota selvää onko maito tissistä vähissä vai riehuuko ilmavaivojaan!!?
Kuulostaa niin tutulta ja olen miettinyt samaa. Meidän pojalla on kyllä ilmavaivoja mutta musta tuntuu että toi voisi johtua ainakin meillä nälästä, kun iltaisin maitoa tulee tissistä vähemmän. Samaa ei tapahdu jos annan pumpattua maitoa pullosta. Maito-annoksen saaminen kokoon pumpattuna meinaa nykyään olla täällä suuren vaivan ja työn takana. Joskus olen antanut vähän korviketta iltaisin mutta mua ärsyttää kun loppupurkki menee aina hukkaan kun ei säily avattuna.

Jatkan taas tästä imetyksen aiheuttamasta stressistä. Mulle oli ja on varmaan edelleen kun jaksan tästä jauhaa, kova paikka siirtyä pääasiassa kokonaan korvikkeeseen. Nyt kun oon kuulostellut niin todella moni antaa myös pelkkää korviketta/osittaisimettää. Surullista miten edelleen "korvikeäitejä" katsotaan vähän kieroon. Tai en tiedä onko tämä omaa kuvitelmaa, tunnen vielä ajoittain huonoa omatuntoa korvikkeen annosta.

Meillä menee jotain 800-900ml päivässä normaalisti. Eka rota annettiin viime perjantaina ja siitä johtuen nyt parina päivänä on ollut ripulia aika paljon. Myös maitoa on mennyt vähän enemmän kun tavallisesti.

Kuulostaa niin tutulta. Itseni kanssa kamppailen edelleen, vaikkakin vähemmän kuin aluksi. Painostus imetyksen onnistumiseen alkaa jo odotusaikana ja ainakin minä olin jo ennen lapsen syntymää valmiiksi stressaantunut koko asiasta. Äidinmaito ihan takuulla on parasta ravintoa mutta en usko, että lapsestani tulee monivammaista massamurhaajaa vastikkeella, vaikka jotkut sitä mieltä ovat. Lapseni hymyilee 80% ajasta, ei se nyt kovin pahasta ole tuo vastike.

Hieno homma heille, joilla imetys onnistuu. Imettäisin itsekin ellei elämä olisi laittanut kapuloita rattaisiin. Aina asiat ei vain mene kuin ohjekirjassa. :)

Minkki ja Lulu, se on heruttamista ja maidon tilaamista. Maidon vähyydestä kertoo ainoastaan kuivat vaipat tai pysähtynyt kasvu.

Meilläkin riuhdotaan ja viuhdotaan. Joskus on ilmavaivoja ja silloin poika ikäänkuin valittaa samalla kun syö. Sitä on ihan surullista katsoa :(

Jnk ja muut, Imetys ei ole mikään hyvän äitiyden mittari. Jouduin lopettamaan esikoisen imettämisen tosi aikaisin ja painiskelin kovasti omantunnon kysymysten sekä muiden ihmisten kysymysten kanssa. Se oli aivan hirveää. Mutta meni ohi. Imettäminen ei ole mikään simppeli homma ja aina se ei onnistu tai ole mahdollista. Huoli pois, te olette maailman parhaita äitejä pikkuisillenne! Antakaa itsellenne synninpäästö ja uskokaa että teette mielettömän hyvää työtä!

Muokattu viimeksi:
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
Meillähän oli juuri noin että vauvan painonnousu lopahti lähes kokonaan. Ehkä sitten kakkosen kanssa voi koittaa uudelleen täysimetystä kun tietää mitä karikkoja on tiedossa :)

Toisaalta imetykseen, näin ensikertalaisena, saa yllättävän vähän tukea (ellei sitä itse hae tuki ry:stä) vaikka siihen painostetaan kovasti. Olisin esim synnäriltä odottanut enemmän opastusta esikoisen synnyttäneille..

Takaisin