Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minusta on hassua, että jotku pärjää ilman liivinsuojia.. Suihkutissit täälläkin. Varsinkin siinä vaiheessa, kun heruminen käynnistyy, maito suihkua kauas. Oon alkanu irrottamaan vauva rinnalta ja heruttamaan pahimmat suihkut hukkaan (ku ois viitseliäisyyttä niin ois helppo kyllä kerätä talteen), niin vauvan ei tarvi hotkia ku paloletkun suusta. Pulauttelu on vähentynyt huomattavasti, vaikka pulauttelee tuo edelleen paljon. Mulla maidon heruminen käynnistyy myös itekseen, kun edellisestä imetyksestä on pari tuntia ja imettäessä myös toinen rinta suihkua maitoa. Miksiköhän olo tuntuu välillä lehmältä..

Suihkarit täälläkin! Oon keränny paljon talteen maitoa. Pakastin pullollaan maitoa enkä oo pumppua edes kaivanut esiin :D en pysty imettämään kuin tosi takakenossa tai täysin selällään. Muuten poika hotkii ilmaa jne.

Suihkurinnat täällä myös. Rintapumppua en omista ja ei ole tarvetta ku käsin saan pumpattua hyvin. Välillä poika tosin on niin nälkäinen että suihkusi tai ei, se ryystää maidon hyvin eikä edes pulauttele.

Mulla tuntuu vaihtelevan suihkurinnasta huonosti heruvaan. Todella rasittavaa! Välillä vauva meinaa tukehtua maitoon ja välillä saa raivareita, kun sitä ei tule.

Olisin niin kiitollinen jos olisi tuollainen ongelma! Täällä on ihan kuivat tissit, vähän kun Saharasta yrittäis vettä löytää. Imetän kyllä päivittäin, mutta pääasiassa ravinto tällä hetkellä tulee korvikkeesta. Henkisesti jotenkin kova pala, osittaisimetys on varmaan vaikein ruokinnan muoto.. Poika on nyt painokontrollissa eli ihan syystä ei oo luottoa omaan maitomäärään vaikka olen sitä aktiivisesti koittanut lisätä :/

Olisin niin kiitollinen jos olisi tuollainen ongelma! Täällä on ihan kuivat tissit, vähän kun Saharasta yrittäis vettä löytää. Imetän kyllä päivittäin, mutta pääasiassa ravinto tällä hetkellä tulee korvikkeesta. Henkisesti jotenkin kova pala, osittaisimetys on varmaan vaikein ruokinnan muoto.. Poika on nyt painokontrollissa eli ihan syystä ei oo luottoa omaan maitomäärään vaikka olen sitä aktiivisesti koittanut lisätä :/
Mä täysimetin n. 2vk, sitten seuraavat 2vk arvoin tissin ja korvikkeen välillä. Se oli kyllä henkinenhelvetti todellakin. Kun vihdoin armahdin itseäni ja sain päätöksen tehtyä, niin johan helpotti. Pahalta tuntui taas antaa periksi. Mutta se arpominen meinasi viedä kyllä ihan mehut minusta. Hyvin kasvaa poika korvikkeellakin, se kai on tärkeintä. Ja toki todella tärkeää myös tervejärkinen äiti.

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Mun hommahan meni niin et tiheän imetyksen aikana mun pää ei tahtonut kestää ja annoin sitten lisäksi korviketta. Mun mielestä siinä ei ole mitään vikaa. Nyt kolme viikkoa sitten pojalla oli ummetusta, korvike jäi vähemmälle ja tuntuu että nyt herun pumpulle paremmin. En vieläkään saa kerralla enempää kuin 30ml mutta jos välissä on puolen tunnin tauko saan sen toiset 30. Aion kyllä antaa korviketta tarpeen mukaan, jos hän menee hoitoon tai haluan nauttia lasillisen eikä kaapissa ole omaa maitoa. :)

Olen kylla niin samaa mielta osittaisimetyksesta, etta tuntuisi olevan vaikein imetysmuoto. Vauva nyt 4 vkoa ja melkein alusta asti on annettu korviketta lisaksi. Minkalaisia vuorokausimaaria teilla muilla menee korviketta? Olen rajoittanut kerta-annoksen 90ml, kun maito tulee pullosta niin helposti, etta aiheuttaa pukluja. Ja toinen juttu on se etta pelkaan etta vauva tottuu suureen annokseen kerrallaan, eika sitten tyydy rintaruokinnalla saatuun pienenpaan kertamaaraan, vaikka saakin rintaa sitten useammin (kun on useammin nalkainen).

Itkun kanssa tein Intsu saman päätöksen. Maitoa herui enää aamulla. Pian ei silloinkaan. Pitkään oli kaksinkertainen työ: eka tissillä raivoavan ja nälkäisen vauvan kanssa, sitten pullonpyöritys ja tämä joka syötöllä. Tein kyllä kaikki kikat, vaan kun ei maito nouse niin ei. Mulla oli vaikeuksia jo alusta asti kun vauva aluksi teholla erossa minusta. Ja toisekseen söi liian pitkillä tauoilla. Oli muitakin tekijöitä.

Sisko puhui järkeä ja muistin omatkin sanani siitä että pitää olla imetyksen kans järkevä. Muutamassa päivässä lopettamisen jälkeen oma pää aivan kuin selkisi. Imetyshormoonit??

Helga meidän poika 3kk ja annan yhden kerran sinä päivänä kun annankin niin 80-100ml. Riippuu onko saanut rinnasta ennen. Ja tähdentäisin edelleen että tuttiosissa on eroja. Meillä edelleen käytössä pieni reikäisia jotka tarkoitettu 1-2kk ikäisille. Koska poika helposti hotkii.

Sitä mä kans rationaalisuuden hetkinä mietin, mielenterveys tässähän menee ja tärkein on että vauva saa tarpeeksi ravintoa. Mutta sitten aina välillä (liian usein) saa tunteet vallan ja eihän tätä imetysasiaa pysty miettimään täysin rationaalisesti. Poika saa nyt joka rintasyötön päälle 60-90 ml korviketta. Kauheinta on arpoa että kuinka paljon antaa: tuntuu kuin pitäisi arvottaa oma äitiys samalla. Ihan järjetön ajatus mutta ei sille vaan mahda mitään. Tosi vaikeita juttuja!

Me ollaan niin herkillä uskotko? Yleensä ei muiden mielipiteet vaikuttaisi mut nyt kun hormoonit käy ylikierroksilla oon huomannut että oon altis soimaamaan itseäni "vääristä" päätöksistä sen jälkeen kun olen kuullut jonkun toisen mielipiteen asiasta.
Toinen ääripää on sitten se että kohta räjähdän kun multa kysellään koko ajan samaa. Ei niinku mitään että mitä mulle kuuluu tai mitä oon puuhannu äitiyden lisäksi viime aikoina..vaan tuleeko sulta maitoa/riittääkö sulta maitoa/eihän maidontulo ole vielä loppu?

Mä olen muutakin kuin äiti, minuus ei ole mihinkään kadonnut!

Viitsi vieras vielä ihmetellä kun olin leiponut. "missä välissä olet ehtinyt"?

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Poika vissiin yöllä imi väärästä kohtaa kun sattu niin vietävästi. Tän aamuinen lähempi tarkastelu kertoo että hän on mulle tehnyt yöllä fritsun nänninpihaan. Ai hitto että on kipeä!

Mä en alkuun röyhtäyttänyt jos nukahti, mut nyt typy on alkanut ähisee ja pyörimään kun ilmaa jää kiertää masuun. Oon alkanut röyhtäyttää niin unet jatkuu levollisemmin :)

Mä en myöskään alkuun röyhtäyttänyt, mutta nykyään joo, koska muuten alkaa juurikin tuo ähinä ja puhina ja venkuloiminen. Nyt yösyötöt ovat olleet nopeita ja helppoja. Poika syö nopeasti, sitten röyhtäytys ja takaisin omaan sänkyyn jatkamaan unia.

Mutta se yöunille nukahtaminen on edelleen melkoinen show!

Sama täällä, en myöskään alkuun röyhtäyttänyt, mutta nykyään kyllä kun tuntuu että se hotkii enemmän ja koska nykyään vauva osaa röyhtäistä. Harmittaa vaan kun usein kestää niin kauan että nukahtaa uudelleen. Äidillä on silmät ihan ristissä väsymylsestä.

Meillä ei esikoinen useinkaan röyhtässy imetyksen jälkeen ja hyvin nukahti yöllä..ne kaikki kymmenen kertaa kun heräs.. Tää toka pulloruokittu röyhtäilee päivisin melkein aina syötön jälkeen, mutta en jaksa yöllä odottaa sitä. Ihan pikkuhetken pidän sylissä pystyssä ja sit lasken sänkyyn. Nukahtaa tosi hyvin yösyötöltä ja onneks niitä on vain yksi tällä kertaa!

Takaisin