Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^Mä röyhytin ennen koska luulin että niin kuuluu tehdä. M&S valaisi minut täällä ja luin sitten muualtakin että se ei ole pakko tehdä joka kerta. Sen jälkeen jätin yöllä vähäisemmäksi. Poika kun aina suuttui ja oli sen jälkeen vaikea saada takaisin unten maille. Nyt menee niin nätit. Nukahtaa rinnalle, pidän hiukan aikaa pystyssä ja sitten siirrän viereen nukkumaan.

Meillä on ongelma nykyään että poika kääntää itsensä mahalleen nukkuessaan. Herään siihen ja työnnän takaisin kyljelleen.

Hih, hyvä jos musta on ollut apua. :) Meil kans tyttö kiepsahti kerran mahalleen aamuyöstä. Laitan usein nyt vaan selälleen nukkumaan, kun osaa kuitenkin päätä kääntää hyvin ja kyljellään joka tapauksessa päätyy usein selälleen. Se mahalleen kääntyminen oli vähän pelottavaa, kun jäi sänkyjen väliin huonosti..

Ei meilläkään aina röyhtäytellä, nostan syliin aina yöllä hetkeksi syötön jälkeen mutta jos ei röyhtäise parissa minuutissa niin lasken takaisin omaan sänkyynsä. Joskus uni ei millään tuu ennen kuin on röyhtäisy tullut, joskus taas simahtaa heti. Kyllä ne sitten toisesta päästä ulos tulee meillä, on kova tyttö piereskelemään :)

Tunnen muuten itseni taas vähän tyhmäksi. Luulin että kun äiti lopettaa imettämisen että sitten ei enää anneta maitoa vaan syödään sitten niitä ns kiinteitä. Siis edelleen vuoden ikään asti pitää lisäksi antaa ämmää tai korviketta?? O.o Äiti lopettaa tä vauva lakkaa syömästä. Mä oon ihan ajatellut sitten kun vauva kiusaa hampaillaan ja iskee kiinni. No mutta katsellaan.

Niin hepsuli. :) Kymppikuisena voi aloitella (hapan)maitotuotteita ja vuosikkaana tavall. maitotuotteet. Siihen asti vaavia imetetään tai annetaan korviketta. Meillä ei esikoinen pahemmin yrittänyt hampailla purra tissiä. Hampaiden aletessa kutituksin muistuttaa puhkeamisestaan pari kertaa terävillä ikenillä jyrskäytti kyllä.

Ja puolvuotiaasta ainakin Nannin valmistetta kutsutaan vieroitusvalmisteeksi eikä korvikkeeksi, hehe. Ja vettähän saa sitten myöhemmin myös juomaksi antaa, ettei siinä maidossa enää niin ole kiinni.

Vaikuttaako äidin flunssa miten(kään) imetykseen? Mulla paukahti päälle räkätauti ja kurkkukipu. Voimat vähissä ja ajattelu tuntuu lyövän tyhjää. Poskiontelot kipeänä ja otin kipuun panadolia. Nenäkannua en omista.

1tl luomu hunajaa suuhun! Saadaanko me jo nauttia inkivääriä? Siitä kun teet teetä. Lisäksi sitruunanmehua ja hunajaa jos haluaa. Olo helpottuu hetkessä ja piristyt.

Pimmi muista huolehtia nesteytyksestä. Imetykseen flunssa ei vaikuta. Imetyksen siirtää vauvaan suojaavia vasta-aineita.

Raejuusto on hapanmaitotuote. Meillä neuvola vinkkaa sen ja piimän kymmenkuiselle...

Puolivuotiaan käden motoriikka tuskin vielä edes riittää raejuuston syömiseen. Meillä on sormiruokailtu puolivuotiaasta, mutta vasta joskus 8kk iässä on alkanut noin pienten ruokien poimiminen onnistua. Toki varmasti lapsissakin on eroja. Ja virallinen suositus hapanmaitotuotteille on tosiaan 10kk. On meillä kyllä maisteltu esim just raejuustoa jo aiemmin.

Meille osui 2kk neuvolassa aivan ihana lääkäri. Ei alkanut nipottamaan imetyksestä, vaan sanoi heti ettei siitä kannata stressiä ottaa. Se joko onnistuu tai ei. Sanoi myös lisäksi, että läheisen menetys voi vähentää tai jopa lopettaa maidontuotannon. Näinpä juurikin kävi. Enää maitoa ei riitä kuin aamu/ilta -syöttöön. Lähinnä se on enää sitä vauvan rauhoittamista illalla ja sylittelyä aamulla.

Enpä ole stressiä enää repinyt. Hyvin tuo poika näyttää korvikkeellakin kasvavan.

Nyt on tunteet kyllä niin negatiivissfääreillä. Mä olen tän yön imetellyt tiheästi. Oli toki viime yökin,mutta sen vielä jaksoin kun olin nukkunutkin. Vielä kaksi viikkoa sitten meillä syötiin kerran yössä nyt neljä kertaa. Yhden kerran yritti myös mut sain hyssyteltyä takas unten maille.

Hepsuli, minkä ikäinen poika nyt on? Voisiko olla tiheä imu/kasvupyrähdys? Meilläkin viime yönä kolme syöttöä, monta yötä mennyt yhdellä tai kahdella.

Niin ajattelisin itsekin että on kasvupyrähdys. 3kk ja vko. Eikö mulla näy se jana alla? Tosin jos säkin kännykällä täällä niin silloin ei näy. ;)
Kahdeksalta lopetin ja taas ollaan aamu yhdeksältä tissillä jeeee.

Eiköhän ole sitten 3kk tiheä imu, josta voi sulavasti siirtyä 4kk yöhulinoihin. Kantsii tutustua asiaan etukäteen (4 months sleeping regression).

Ymmärsin imetyksen tuesta että on myös 3kk hulinat? Levottomuutta imiessä sillä sitä oli viime viikolla. Kiinnosti enemmän pelleillä kuin syödä. Tuntuu että tää vauva-aika onkin yhtä suurta hulinaa koko ajan. Oon syöttänyt nyt joka toinen tunti alkaen yhdeksältä. Voi krooh..

Joo 3kk tiheä imu = hulinointia. 4kk hulinaan ei välttämättä liity tiheää imua.

Jos poika on hereillä, hän syö n. 30 minuutin välein. Mutta ei halua syödä heti herätessään koskaan muulloin kuin öisin. Yleensä heräämisen jälkeen katselee puolisen tuntia ennen kuin nälkä iskee.

4kk hulinat voi jo alkaa 3kk tai vasta 5kk. Kuulosti kyllä niin tutulta tuo nelikuisen yöhulinat. Juuri kun saa vauvan imetettyä nukkumaan hän jo herääkin uudestaan. Tietty luullut että nälkäänsä huutaa. Ärsyttää näissä syötöissä nyt se että hän syö vartin ja nukahtaa. Ennen tankkasi puoli tuntia tunnin ja nukkui sillä 4-5tuntia.

Takaisin