Ikäloput odottajat

Minäkin osallistuin ja haluan kaikki mahdolliset kokeet mitä tarjotaan. Haluan kyllä tietää ajoissa, jos joku on menossa vikaan.

Ei täälläkään ennen ollut. Kahdesta ekasta oli tasan se niskapoimuturvotus-ultra, eikä mitään muuta koko raskausaikana.
Mietin vaan että seulotaanko nykyään kuitenkin liian tarkkaan.. Ja mikähän mahtaa olla väärien hälyytysten prosentti..
No kävin nyt kuitenkin siinä, mutta edelleenkään en oikein tiedä mitä olen mieltä.. Mites muut iäkkäämmät odottajat? Luuletteko että ikä jo konkreettisesti vaikuttaa tulokseen? Voikohan seulassa "jäädä kiinni" ihan pelkän iän takia..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Vaikka itse aionkin noihin seuloihin osallistua, niin onhan ne aika kaksipiippuinen juttu. Ikä itsessään jo nostaa suhdelukua kyllä. Näissähän ei selviä kuitenkaan kuin kolmen yleisimmän kromosomihäiriön riskiluku, ja näitä poikkeavuuksia on kuitenkin kymmeni, satoja enemmänkin. Eli se, että selviää seulasta, ei vielä takaa yhtään mitään lapsen terveyden suhteen.
Ja varmaan me kaikki tiedetään sekin, että vaikka vauva selviytyisi synnytykseen saakka ns. terveen papereilla, voi itse synnytyksessä tapahtua jotain joka vammauttaa. Ja vaikka synnytyksestäkin selvittäisiin ehjinä, niin vielä on mahdollisuus että lapsella on sairaus joka kehittyy vasta myöhemmin, tai tapahtuu jotain muuta mikä muuttaa elämän suunnan.
Ei näillä seuloilla siis mitään varmuutta mistään saa, mutta mun ajatus on, että osallistutaan kun se meille kuuluu.

Heippa kaikille!

Olen jo hetken lueskellut palstaa.. Nyt vasta ehdin (uskallan) liittyä mukaan.

Vanha kai sitten kanssa olen... täytän 36 kesällä ja laskettuaika 19.12.
Esikoinen ehtii täyttää 7 v ja aloittaa koulun ennen äitiyslomaa. Toivottavasti kaikki menee hyvin.. 6 vuotta ilman ehkäisyä + hoidoissakin oltu. Nyt sitten ihan itsestään yhtäkkiä tärppäsi.

Iloa ja huolta. Oksettaa ja väsyttää. Kai se vaan on hyvä asia, joten yritän nauttia. Esikoisesta ei ollut mitään oireita, joten täytyy tottua...

Onnea ja tsemppiä kaikille odottajille! :)

Mä en aio osallistua seulontoihin :) En osallistunut esikoisenkaan kohdalla. Mulle riittää se nt-ultran tsekkaus ja sitten tietysti rakenneultra. Voi olla että jos vielä raskautuu siellä lähempänä 40-vee, niin sitten menisin. Nyt oon 30/31 enkä usko että ikä itsessään voi vielä kovin suuria riskejä tuoda.

Ikä itsessään on nimenomaan suuri riski. Naisella on samat munasolut syntymästä saakka, joten on selvää, ettei niiden laatu ole enää kaksinen yli 35-vuotiaalla. Sen takia yli kolmekymppisillä keskenmenotkin ovat niin paljon yleisempiä. Poikkeavuuksien riski on nelikymppisellä jo moninkertainen alle kolmekymppiseen verrattuna.

Itse olen siis 37 ja saamassa toista lastani syyskuussa. Esikoinen on syntynyt jo 14 vuotta sitten.

Oma fyysinen kunto vaikuttaa ennenkaikkea siihen, kuinka rankkaa/helppoa raskaus ja synnytys on odottajalle, se ei vaikuta vauvaan niinkään. Vauvaan vaikuttaa enemmän raskausaikana syöty ravinto, geenit ja odottajan ikä.

Mä meen kaikkiin mahdollisiin testeihin ja seulontoihin! Ens viikolla ekan neuvolakäynnin yhteydessä varaan kaikki ajat. Se on vaan paha, kun joutuu olemaan pois töistä omituisiin aikoihin, herättää epäilyksiä... Helsingissä ne ajat on otettava vastaan mitä tarjotaan, muuten ei saa aikaa ollenkaan.

Mites teillä on sitten neuvolossa noita seuloja "markkinoitu"? Onko patisteltu vai sanottu että mene jos huvittaa vai kuinka?

Kun mun neuvolantäti ei ainakaan mitenkään "ohjaa" niihin seuloihin... Sano vaan että mene jos haluat ja jos sattuu olemaan nt-ultrassa kätilö joka kovasti patistaa menemään, niin voi siltikin hyvin kieltäytyä. Eli mä en ainakaan yhtään koe että mua oltaisi neuvolassa ohjattu/kannustettu/kehoitettu seulontoihin osallistumaan. Ehkäpä siinä sitten yksi syy miksi en aiokaan osallistua.....

Kun taas esim tuohon alkuraskauden sokerirasitukseen neuvolantäti "määräsi". Vaikka eihän siihenkään voi pakottaa, mutta ihan mielellään osallistun kun siitä tosiaan sain sen kuvan että olisi "tärkeää".

Meillä en muista, että asiaa olisi sen kummemmin markkinoitu viime raskaudess, nythän en ole vielä ekassa neuvolassa käynytkään, vasta ensi viikolla. Mutta jos en väärin muista, niin asia esitettiin vähän niin että niihin kuuluu mennä, eikä mainittu ollenkaan että ovat vapaaehtoisia. No, ei se mun toimintaan vaikuttanut, kun oltais joka tapauksessa menty, niinkuin nytkin.
Totta varmasti tuo sokerirasituksen tärkeys! Jos alusta asti kärsii RD:stä, niin onhan huomattava riski sille, että vauva kasvaa isoksi jo mahassa ollessaan ja siksi siis tärkeää seurata! Ja ylipaino kun lisää RD:n riskiä niin minusta ymmärrettävää että halutaan tarkkailla.

Ei mulle ole tyrkytetty mitenkään erityisesti mitään..vielä ainakaan. Neuvolassa sanoi, että hänellä on monia kypsällä iällä äidiksi tulevia asiakkaana ja asiat sujuneet hyvin iästä huolimatta. Katotaan mitä vastaan tulee myöhemmässä vaiheessa. Mä en jotenkaan edelleenkään miellä itseäni "vanhaksi" synnyttäjäksi, ainainen 20v :). Sokerirasitukseen aion mennä ihan omaa uteliaisuuttani, äidilläni juuri todettiin 2. tyypin diabetes ja se tietty vauhditti asiaa, mutta ed. raskauksissa en käynyt kyseistä hommaa läpi, ajattelin "omaksi iloksi" käydä sen nyt :grin

Ei meillä viimeks ainakaan mitenkään patistettu seulontoihin,kerrottiin että tämmönen mahdollisuus on ja että kaikkihan ei siihen halua.Meillä taas niin itsestään selvää että mennään.Ja mikäli menis "yli"sen rajan millon se pitäs tehdä niin mentäs yksityiselle.Viimekshän ei päästy edes niin pitkälle et olis ehditty seulontoihin,tällä kertaa mennään kyllä loppuun asti :)

Meille kerrottiin asiasta samalla tavalla kuin Satsalle ja aion kyllä mennä vaikka ei ilmeisiä riskejä ole kun olen 24v tai muutoinkaan.

Multa vaan kysyttiin että haluanko osallistua ja sanoin että juu

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kun soitin viime kuussa neuvolaan ja varasin ekaa aikaa, niin terkka kysyi, että haluanko kaikki tutkimukset. Vastain vaan, että joo, kun eihän tässä enää mikään nuori olla.. Ajattelin, että riskit ovat iän myötä kasvaneet ja haluan kyllä kaikki mahdolliset tutkimukset mitä vaan kunnallisella tarjotaan.

Neuvolakäyntejä on kuulemma ainakin vähennetty sitten viime raskauden (säästöt puree joka paikkaan).

Siis mitä ihmettä tuossa seulonnassa sitten voi selvitä? Joku vakava kromosomivirhe vai minkä takia raskaus pitää keskeyttää tai se tulee keskeytymään? jee, kiva.

Melkein saatte mut epäilemään päätöstäni, mutta ei kiitos silti vielä tällä hetkellä. Mulla on kova luotto tähän raskauteen ja sillä jatkan :) Kyllä mä oon aina ajatellut että jos tietäisin saavani vaikeasti vammaisen lapsen, niin toivoisin tekeväni abortin. Sama ajatus vieläkin, mutta mennään nyt vaan sillä nt-ultrauksen riskiluvuilla ja sitten rakenneultran tiedoilla.

Ja meillä nuo verikokeet meneekin niin että vaan marssitaan labraan, niin eipähän sitä tarvi vielä edes päättää... kattoo sit vaikka vielä nt-ultran jälkeen.

Ei noista seuloista suoraan selviäkään mitään muuta kuin se riskilukema, joka siis tulee yhdessä siitä niskaturvotuksesta ja verikokeesta. Toki turvotus itsessäänkin saattaa olla merkki häiriöstä, mutta ei aina. Kiinnijäädessä jatkotutkimuksissa selvitellään sitten geenistöä ja mahdollisia kromosomihäiriöitä. Esimerkiksi trisomiat 13 ja 18 johtavat lapsen kuolemaan, aina, jos siis selviävät synnytykseen saakka tai synnytyksestä.

Alkuraskauden seuloissa muistaakseni se verikokeelle määritelty ottoaika päättyy aikaisemmin kuin mitä nt-ultra tulee tehdä, eli ultran jälkeen saattaa huonossa tapauksessa olla myöhäistä verikoetta ottaa liittyen tähän varhaiseen raskauteen. Seulojahan toki voidaan tehdä myös keskiraskaudessa, jos jotain epäilystä on, tai tosiaan alkuraskauden seuloista on myöhästytty.

Mä en yritä tässä siis millään lailla puhua sua yli osallistumaan seuloihin, kunhan oman käsitykseni mukaan annan sulle tietoa asiasta, Sandy. Meillä on kaikilla oikeus näihin osallistua yhtälailla kuin kieltäytyäkin!

Äh, ei mua helposti pysty "puhumaan" mihinkään jos en oikeasti halua :)

Mut miten ihmeessä mun veressä näkyy jotaa mikä ei sit näkyiskää myöhemmin....?!? Ääh, kyllä meiltä noi jää väliin, ellei nyt ultra anna aihetta muuhun :)

Sandy n kans samaa mieltä että eipä erityisemmin kiinnosta seulonnat
a. Ei ennenkään ole tehty kun itse tai omat vanhemmat on syntyneet tää on tätä nykymedikalisaatiota
b. Virhearvioiden määrä
c. punktioden riskit
D. El se ikä määrää että yli 35 vaan saa esim down-lapsen, paljon nuorempana synnyttäneillä on ja hyvin ovat pärjänneet lasten aikuisikään saakka
E. Alkuraskauden keskenmenot johtuvat yleensä geneettisistä syistä joten luotan että luonto hoitaa

Takaisin