Kirsikka: Juu, katotaan koska keksii, että kaikki kielletty leikkimatosta kauempana on mielenkiintoisempaa :) Puolitutun viikkoa vanhempi poika jo kovasti menee isompien sisarusten perässä tukea vasten ja koittaa itsenäisesti seisoakin. Ei meillä vaan niin kiire, kaikki ajallaan :) Ja toivottavasti sitten kopsahdellaankin vähän vähemmän, kun on vähän vanhempi.. Ja tää on kans hyvä muistaa sit oman pienen kanssa; toisiin vertailu on ihan turhaa. Meillä tosiaan kun ei vielä edes istuta ja toiset jo lähes kävelee :)
Riina: Mä kokeilin synnärin puolella lämpöpusseja (ei mitään apua), suihkussa olin 1,5h ja siellä pystyi kyllä sinnittelemään ja välillä oli ihan helppoakin :) Ainoa asia minkä olisin näin jälkikäteen koko synnytyksestä muuttanut, niin olisin loppuviimeksi ollut suihkussa vähemmän aikaa (okei, ehkä vähän vähemmän ilokaasuhiprakkaakin :) ). Mut suihkun jälkeen oli ainoo hetki, kun oli tosi kovat kivut. Ja mulle osui siihen saumaan hiukka tympeä kätilö, joka ei liiemmin passaillu vaan käski kivut kestämään. Salissa otin sitten ilokaasun mikä oli mulle ihan loistava, kun vaan pääsin alkuahdistuksen yli (en ollu jotenkin tajunnu, että se hengitettiin maskilla enkä ollut edes osannut aavistaa, että maskin laitto voi saada sellaisen ahdistuksen päälle..). Aqua-rakkuloita kokeilin, ne vaan toi lisää kipua. Tens oli mulle ihan ehdoton, ei ehkä niinkään vienyt kipua pois, mutta rentoutti ja ehkä myös auttoi siihen, että synnytys eteni joutuisasti. Paracervikaali ja pudendaalipuudutteet toivoin ja sain ja ne oli ihan ehdottoman loistavat. Ihan täydellinen paketti, sain ne ilmeisesti just oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan, että todella auttoivat. Nää on niin yksilöllisiä kyllä. Mut toivottavasti sulle tulee yhtä hyvä kätilö ku mullekin ja saatte neuvotella keskenänne parhaasta mahdollisesti kivunlievityksestä juuri sulle, se tekee kyllä tosi paljon <3 Tsemppiä hirmuisesti edessä olevaan koitokseen, lopputulos palkitsee! =) Liikaa ei kuitenkaan kannata suunnitella, koska voi heittää häränpyllyä koko touhu. Mut ehdottomasti kannattaa kokeilla kaikkea tarjolla olevaa. Ite olin etukäteen ajatellut, että ammettakin olis kiva kokeilla, mut olin saliin päästyäni jo niin kipeä ettei se tuntunut enää yhtään mielekkäältä ajatukselta. Ei siis luomusynnyttäjää minusta..
Sinitiitu: Jee, nyt nautit pienestä ihan täysin rinnoin <3 Oon kyllä vähän kade mutta niin onnellinen myös tein puolesta <3 Joo, ehkä vähän liiankin positiivinen ote tuli tuohon edelliseen tekstiin, mutta kun näkee ja kuulee näistä muista samanikäisistä, jotka vieläkin esim.valvottaa yöllä tai kitisee aika paljon, niin ei voi muuta kuin todeta, että alun hirveydet on nyt voitettu ja on helppoa :) Tomaattia oon pakastanu makaroonin kanssa, keitin pehmeäksi kattilassa höyryttämällä ja sitten soseutin. Normimeininki :) Meidän sauvalla jää jonkunverran kuorista sattumia joukkoon, mutta hyvin pienelle uppoaa ja ne saa myös helposti pois, jos itteä liikaa ahdistaa :) Sormiruokailua ei oo vielä kokeiltu, maissinaksuja kaupassa jo havittelin, mutta jätin vielä hyllyyn :) Niillä aattelin siis aloittaa. Tai hetkinen, kurkkuahan tuo pieni on sormiruokaillut jo jonniin aikaa, se maistuu :) Meillä myös tyttö kyllä kovasti osallistuu ruokailuun; tarttuu lusikkaan ja vie itse suuhun. Onneksi vielä kuitenkin antaa äidin lusikkaa täyttää ja hieman myös kontrolloida, liekkö kuinka kauan :)