Mä en oo raskausaikana oikeestaan saanu juurikaan muita kommentteja kun että "onpa sulla pieni maha", johon en enää edes jaksa kauheesti kommentoida kun oon sen niin monta kertaa kuullu. Oon pitkä, siks mun maha näyttää pieneltä, mutta jos sitä ei omalla maalaisjärjellä ymmärrä niin ei se ole mun ongelma. Vauva on normaalikokonen.
Mun ulkonäköä on kuitenkin kommentoitu enemmän ennen raskautta. Oon rakenteeltani siro, mutta lihaksikas ja paljon keskivertonaista pidempi, työskentelen asiakaspalveluhommissa ja usein vähän päihtyneiden asiakkaiden kanssa, joten kommentteja ja mielipiteitä riittää. Ennen raskautta painoindeksi oli n. 18 eli ihan normaalipainon alarajalla, mutta normaalin rajoissa kuitenkin. Lihas on tiivistä kudosta ja siks aika painavaa kokoonsa nähden, joten näytän ehkä vielä kevyemmältä kun mitä olen, mutta olen terve, voin hyvin ja pidän itestäni huolta. Kaikkein eniten mulle on jääny mieleen yhden keski-ikäisen naisasiakkaan kommentti kun olin töissä aikuisten yökerhossa. Nainen tuli (jonkun miehen kanssa) ihan alkuillasta mun tiskille tilaamaan juotavaa ja otti sitten asiakseen pilata mun koko illan siinä samalla. Siinä juomia tehdessä nainen rupes kauhistelemaan että mä oon niin laihan ja nälkiintyneen näkönen etten varmaan syö mitään, näytän sairaalta, liian luisevalta, niin laihalta että hädin tuskin pysyn pystyssä. Mun pitäis kuulemma syödä enemmän että saisin lihaa luiden ympärille. Mies huomas mun loukkaantuneen ja pidättelevän raivoani ja yritti rauhotella naista, mutta se vaan jatko siitä miten laihuus on rumaa ja epäterveellistä. Mulla palo ihan täysin päreet ja toivotin levee hymy huulilla naiselle hyvää loppuiltaa jossain muussa baarissa, sillä noin epäasiallisen käytöksen jälkeen mun tiskille ei oo enää tulemista. Mies makso juomat, pyysi anteeks ja vei naisen pois. Onneks. Oli aika lähellä etten ruvennu tosissaan avautumaan sille naiselle käytöstavoista.
Oon nähny kroppani ja lihasteni eteen todella paljon vaivaa mm sen takia että oon ollut joskus niin vakavasti alipainonen että siitä suosta on ollu vaikee nousta eikä se oo tosiaan tapahtunu hetkessä. Mun mielestä on käsittämätöntä että kukaan varsinkaan aikuinen ihminen tulee tolla tavalla henkilökohtasesti loukkaamaan tuntematonta ihmistä laukomalla "totuuksia" asioista joista ei oikeesti tiedä yhtään mitään. Kyllä 12 kiloa kevyempänä noi asiat päti muhun, eikä se langanlaihuus oo kaunista, mutta vaikka olisin siinä tilanteessa edelleen ei se olis kenenkään tuntemattoman ihmisen asia siitä huomautella. Ihan niinkun se ei oo kenenkään asia huomautella jonkun ylipainosen ihmisen läskeistäkään. Mielipiteitä saa tietenkin olla, mutta ne on parempi pitää omana tietonaan kun laukoa päin tuntemattomien ihmisten naamaa.
Pakko vielä lisätä, että jos olisin tosiaan ollu liian laiha niin en varmasti olisi tullut yllättäen yhdestä vahingosta raskaaksi, koska alipainosen naisen elimistö ei vaan toimi niin.