Huhtikuun hupatukset

Me osallistumme seulontoihin, mutta en ole miettinyt mitään ratkaisua tilanteeseen jos jotain ilmenisi. Keskeytykseen on iso kynnys, ja uskon että tilanne itsessään tuo sen viisauden mitä päätöksentekoon tarvitaan. Vaikea näitä on etukäteen miettiä, eikä mitään lukkoon lyötyä päätöstä oikein pysty / kannata tehdäkään.
 
Vieraista pöydästä huutelen, näin teidän seulakeskustelun ja oli pakko tulla kommentoimaan :) Mä en osallistunu seulontoihin itse, kävin ottamassa peruslabrat (PVK ja jotkut sukupuolitaudit) ja kävin RU:n. NT-ultra eros sit seulonnasta sen verran että mulle ei laskettu riskilukuja, mutta turvotuksen halusi lääkäri kattoo ihan muuten vaan. Varsinaisesti se ultra ei ollut NT-ultra, mutta edellisen raskauden komplikaation takia pääsin siihen. Alkurakenteet selkkas kyllä hyvin. Jos ei olisi ollut tuota syytä, olisi ultra jäänyt väliin niinkuin viimeksikin. Ja RU:ssa normaalisti katottiin rakenteet :) Itse kieltäydyin seulasta sen takia, etten olis halunnut turhaa huolta odotukseen ja luotin siihen että luonto hoitaa vaikeimmat tapaukset (sain km:n kesällä) ja tulevissa ultrissa kyllä vakavat jutut näkyy. Meilläpäin kaikki pääsevät lisäksi neuvolassa alkuraskauden ultraan. Ja aivan valmis lapsen syntymään, oli lapsi sitten täysin terve tai ei :) Kiitos vieraanvaraisuudesta ja onnea odotukseen! Kohta taidatte päästä jännittämään jo rakenneultria :)
 
Oon tässä nyt ollutkin hiljaa viime aikoina, kun on ollut niin paljon kaikkea tekemistä :) itse kävin verikokeissa sillain, että samalla kertaa otettiin neuvolan verikokeet, sokerirasitus ja seulontojen verikokeet :D olikin aika mielenkiintoinen olo siellä odotella, että kaikki putket saadaan otettua, ja totesinpahan vain että pahoinvointi ja sokerirasitus ei kyllä sovi yhtään yhteen :D Olinki jo varaillut aikaa lääkäritalolle alkuraskauden ultraan, että saataisiin tietää että siellä varmasti pikkuinen on :) ja siellähän se köllötteli! :Heartred silloin oli rv 9+3 ja mitat vastas 8+3 :) oon vanhan kämpän irtisanonut ja jännittää ihan hirveästi, että toivottavasti seulontojen ultrassa joka on nyt 10.4, olisi kaikki hyvin :) Tuntuu kyllä niin tuskallisen pitkältä ajalta odotella ensi viikon perjantaihin tuota ultraa :)

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Kävin tänään luovuttamassa ainakin viisi putkiloa verta (en laskenut) ja osallistun sikiöseulontaan. Kaksi viikkoa vielä ultraan. Kolme viikkoa sokerirasitukseen. Onneksi nyt on pääsiäinen ja mies kotona, joten eiköhän tämä aika tästä mene. Välillä ei edes muista olevansa raskaana.
 
Kaikki tehköön, mitä haluaa, mutta en ihan pääse kiinni siitä ajatuksesta, että seulonnan väliin jättäminen vähentäisi huolta. Miten se sen tekee? Kun nimenomaan seulonnasta saa varmistuksen, että kaikki on hyvin. Ja ne harvat, joilla seula hälyttää, niin silloin on lienee lähes aina aiheellistakin tutkia tarkemmin. En tiedä. Ehkä ero on juuri siinä, että on varma omasta mielipiteestä, että ei keskeytystä halua no matter what. Silloin lienee voi tiedon vammaisuudesta ottaa yhtä hyvin myöhemmin tai esim. vasta syntyessä. Itse mieluummin seulon kaiken mahdollisen ja uskallan hyvien uutisten kautta luottaa raskauteen vähitellen yhä enemmän. Jos nyt nt-ultraan tai varhaisultraan pääsee joka tapauksessa, niin eipä tuo veriseula nyt kovin usein mitään uutta tietoa tuo. Ultrassahan samat pahemmat poikkeavuudet näkyy varmaan lähes aina.
 
Jaahas, näin viime yönä unta että mulle soitti tyyppi, joka sanoi että seulatulokset on huonot ja että pitää mennä jatkotutkimuksiin. Enkä sitten halunnut. Sen nimi oli Harri Hatakka. Outoa... :wink ps. Pitäiskö tulokset tulla pk-seudulla kuinka pian ultran jälkeen? En tietääkseni oo saanut kirjettä ja ultrasta on aikaa yli 1,5 viikkoa.
 
Taidamme olla melkein ainoaita täällä, ketkä eivät osallistu seulontoihin. Seulontoihin osallistumatta jättäminen ei silti estä meitä pääsemästä rakenneultraan. Rakenneultrassa katsotaan kuitenkin muitakin asioita kuin mahd. Down-syndroomaa.
Meidän päätös perustui vain siihen, että tulokset/todennäköisyys perustuu logaritmitaulukkoon eikä ole 100% tosi.
Vaikka suhdeluku olisikin kohdallasi 1:10000 ei tarkoita etteikö lapsellasi silti voi olla jotain, tai vastakohtaisesti tuloksella 1:500 lapsesi voi olla täysin terve, mutta omalla stressaamisellasi raskausaikasi voi olla erilainen.

Oma mieheni ei ole suomalainen, joten jo neuvolassakin sanottiin että geeniperimän mahdollisuus on pieni.

Tämä asia jakaa mielipiteitä enemmän kuin lempijääkiekkojoukkueen kannattaminen.
Tämä oli mieheni ja minun valintamme, mutta kunnioitamme myös muiden valintoja!!
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Olen noista suhdeluvuista ihan samaa mieltä, eihän ne mitään lupaa. Olenkin tyytyväinen Espoon lappuseen, joka vain ilmoittaa, että ei ole suurentunutta riskiä. Tai sitten tulisi soitto lisätutkimuksiin, jos olisi aihetta.
 
Ja mä muuten näin unta, jossa muut synnytti. En edes muista ketä ne oli, mutta omasta synnytyksestä ei ollut kyse. Koko yön joku oli aina synnärillä kuitenkin. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä näin unta, että meille syntyi tyttö. Nukkui viereisessä huoneessa ja me mietittiin miehen kanssa nimeä tytölle.
 
Kävin aamulla Netpostissa ja siellä oli yhdistelmäseulonnasta tieto: normaali, ei suurentunutta riskiä. Jes! Nyt kun vielä tulis vähän mahaa niin vois ylpeänä esitellä :D

Mulle, tai meille oikeastaan, ei tullut mieleenkään kieltäytyä seulonnasta. Itselle se ei ainakaan olisi tuonut yhtään stressittömämpää oloa, mutta jos jollekin toimii niin tosi hyvä! Raskausaika on muutenkin pelkkää stressaaamista ja oiretta. Toukokouussa olis sitten rakenneultra ja sitä ennen vielä neuvolalääkärin ultra.

Fiilistelin jo pari viikkoa sitten että paha olo alkaa mennä pois, juu ei vaan mene. Sinnikkäästi seuraa mukana, hyvä kun ei aamulla tullut bussissa banaanit comebackinä vatsalaukusta.
 
Hei, missä kohtaa raskautta painavien tavaroiden nostelua ei enää saa tehdä ym? Muistan joskus asiasta kuulleeni jotain mutta siihen se muisti loppuukin. :D

Utelee Nimim. Kokematon esikoisen odottelija
Tämä juolahti vain mieleen tuossa aamulla polttopuita kannellessa.:)
 
Itse kannan työssäni päivittäin painavia laatikoita ja siirtelen tavaroita, edellisessä raskaudessa jatkoin kyllä ihan niin kauan kuin hyvältä tuntui. Puolen välin jälkeen vähennettiin sellaisia päiviä joissa tulisi todella raskaita kuormia ja työkaverit auttoi kyllä todella ihanasti aina kun voivat. Pääsääntöisesti Neitistressaaja teet ihan oman olon mukaan; jos tekeminen aiheuttaa kipua niin lopeta, samoin myöhemmällä raskaudessa maha ottaa jo vastaan kun yrittää jotain kantaa niin voi olla hankalaa. Loppuraskaudessa todella raskaiden juttujen nostelu voi käsittääkseni aiheuttaa istukan irtoamisen niin silloin tosissaan kannattaa vältellä..
 
Kiitti jnk netposti-infosta! En ollut sieltä tajunnut käydä katsomassa ja mietin kun ei vaan kuulu tuloksia. Normaalit oli mullakin :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
Minä olin neuvolassa niin sumussa uupumuksesta (valvottuja öitä) etten edes tajunnut että ultra on vapaaehtoinen. Seulonnoista joissa pienoinen riski keskenmenolle, kieltäydyin automaattisesti. Mulla siis ikäni puolesta riskiraskaus.

Nyt kun kävimme nt-ultrassa asia kirkastui itselleni sillain, että en haluaisi tässä vaiheessa itse tietää että vauvalla on esim. kampurajalka tai että hän on todennälöisesti down-lapsi tms. Ajattelen siten, että kun saa vauvan syliin, on hän meidän oma ja rakas sellaisenaan, olipa hällä kehitysvammaa eli ei. Ultranneen kätilön kanssa keskusteltiin tästä ja hän sanoi että toisaalta ultra on vauvan terveyden kannalta hyvä jos löytyy vaikka sydänvika niin synnytys ohjataan HYKSiin.
 
Onkos muilla ollut kirjautumis ongelmia? Itse pystyn vain käyttämään puhelinta kun on valmiiksi kirjautuneena sisällä. Tabletilla ja tietokoneella kirjautuminen ei onnistu ja tulee vain että sähköpostia ei löydy tms. Ennen pääsiäistä otettu yhteyttä ylläpitoon ja sieltä luvattu ottaa pikaisesti yhteyttä kun asia ok virläkään ei ole kuulunut..
 
Snipu, oon muissa ketjuissa huomannut, et moni on valitellut tuota ihan samaa. Et oo ainoa. Päivässä-parissa kirjautuminen on kuitenki taas onnistunut. Mulla ei toistaseksi oo ollut mitään ongelmia, mutta kyllä pommittaisin ylläpitoa jos ei vieläkään kirjautuminen onnistu? :)
 
Mulla oli kirjautumisongelma joka paikasta ja olin yhteydessä ylläpitoon. Pyysivät lähettämään salasanan, mitä ihmettelin..ja en lähettänyt, kun pädillä ongelma korjautui itsekseen. Puhelimessa auttoi sovelluksen poisto ja uudelleen asentaminen.
 
Täytyykin kokeilla tota poistoa ja uudelleen asennusta.. Ylläpidolle myös laitettu uudelleen viestiä toissapäivänä ilman vastausta.. Jännä vaan ettei tietokoneellakaan pysty kirjautua, siellä kun ei edes voi sitten tota poistoa kokeilla :S
 
Eipä auttanut mulla toi poistokaan.. Huoh.. Puhelimella pääsen kyllä lukemaan ja kirjottamaan, mutta sen verran vanha puhelin ettei mitään helppoa ole :D kuvia yms en sitten taas voi lisäillä ollenkaan. Toivottavasti joku yrittää siellä nyt edes tehdä asialle jotain..
 
Takaisin
Top