Huhtikuun hupatukset

Vesta

Puuhakas puhuja
Lokakuunmammat 2015
Otin mallia muista LA-ketjuista ja laitoin pystyyn huhtikuisen höpöttelyketjun! Tässä kuussa pääsee viimeisetkin lokakuiset ultraan ja aletaan pikku hiljaa koko jengi siirtyä toiselle kolmannekselle, jännää!

Mitkäs on olot ja fiilikset teillä? :)
 
Mä tulen täällä viimeisten mukana toiselle kolmannekselle :) puoltoista viikkoa vielä ultraan. Työt alkoi tänään mammalomailun jälkeen ja ihan hyvältä tuntui saada vähän uutta ajateltavaa ja tekemistä. Eipähän jouda stressaamaan np-ultraa ja pahoinvointikin helpottaa vähän töissä ollessa. Tässä meneekin pari kuukautta rakenneultraa kohti ihan huomaamatta :happy:

Minkki 10+4
 
Kuulostaa Minkki kaikin puolin hyvältä :)

Mua kevyesti jännittää 10.4. tuleva nt-ultra, kun oon ehtinyt jotenkin asennoitua olemaan raskaana ja ostellut vaatteita jne., että jos sieltä tuleekin huonoja uutisia. Kun nyt itsekin saisi pidettyä mielen muissa asioissa, kun ei se ultrapäivä sieltä nopeammin tule vaikka kuinka murehtisi ennakkoon :p

Ootteko kaikki halunneet osallistua sikiöseulontoihin? Mulle tuli kutsu niihin 15.4., eli nt-ultran ja sikiöseulonnan välillä on vain muutamia päiviä. Jotenkin luulin, että ne voidaan tehdä samalla käynnillä, mutta näin ainakin mun kohdalla täällä pääkaupunkiseudulla. Äitiseulan verikokeet mulla oli eilen, että tulokset varmaan saa sitten heti 15. päivä kun on se itse tutkimuskin. Ehkä? :grin T. Ensikertalainen
 
Meillä kysyttiin ekalla käynnillä seulontaan osallistuminen (varmasti sais miettiäkin ja palata asiaan myöhemmin), ja samalla ohjelmoitiin seulan verikokeet. Sikiöseulan verikokeet voi ottaa rv 9-11 (mieluiten rv 10) ja samalla voi antaa muut neuvolan pyytämät labrat. Eli ei tarviis montaa kertaa käydä labrassa. Seulontaa varten uä tehdään rv 11-13. Eli verikokeet on hyvä ottaa vähän aikasemmin kuin ultra, siksi yleensä niiden välissä aikaa. Myös jossain saa riskiluvut ultran yhteydessä, siksi haluuvat verikokeen olevan valmiina.
 
Mä en nyt Vesta ymmärtänyt mitä ne sillo 15. pvä vielä tekee kun verikokeet ja ultra on sit jo käyty.. Meniköhän mulla jotain ohi o_O mun luetunymmärtäminen ei oo ihan vahvoja puolia. Eikös se sikiöseula ole kokonaisuudessaan verikokeet+niskaturvotus ultra+rakenneultra...

Ei kyllä mitään hajua milloin itse saan verikokeiden tulokset kun se neuvolakin on vasta toukokuussa :sad001

Tsemppiä Vestalle ultraan! Eiköhän siellä ihan täydellinen tyyppi ole köllöttelemässä :happy:
 
Pakko kyllä kysyä että onko täällä joku joka EI aio osallistua sikiöseulontoihin? Mielenkiintoista olisi kuulla ajatuksia tästä..
Henkkoht haluaisin tietää jo nyt mikäli jokin mahdollisesti vialla vauvalla, en kyllä voi kuvitella mitä tekisi jos riskiluvut olisi todella suuret.. Ajatus raskaudenkeskeytyksestä kuitenkin tuntuu aivan mahdottomalta enkä ehkä antaisi itselleni koskaan anteeksi jos joutuisin siihen tulanteeseen.
 
Kato, kun en lukenu vestan päivämääriä ajatuksen kanssa...:sorry: Tosiaan outoa, jos on noin päin, että ensin ultra ja sitten verikokeet seulaa varten. Ja tosiasn sikiöseulonnan 1. vaihe on siihen liittyvät verikokeet + nt-ultra ensimmäisen raskauskolmanneksen lopulla ja 2. vaihe rakenneultra rv 20 tienoilla.

Muoks. Ja oletan, että ne äitiseula tarkoittaa veriryhmää, vasta-aineita yms. peruslabroja.
 
Muokattu viimeksi:
Täytyy sanoa että hetki piti miettiä kun neuvola asiaa kysyi. Mielessä pyöri vielä kakkoselta tullut kehitysvammais-ilta. Jäi fiilis että ainoastaan downia seulottais ja eikös nekin voi elää pitkän ja ihan hyvän elämän. Mikä mä oon sanomaan kuka saa elää ja kuka ei. Näitä siis mietin mutta osallistuttiin kuitenkin ja ens viikolla ultra. Ärsytti vielä kun sanottiin heti että ikä ja paino sitten lisää riskejä että älkää säikähtäkö.. No tuloksia odotellessa. Tottakai varmaan kaikki toivoo kuitenkin tervettä pienokaista.
 
Minä itse osallistumista mietin rakenneultraan pääsyyn kannalta... Siis meillä ei pääse rakenneultraankaan sitten, jos sanoo ettei haluu seuloihin. Kuitenkin jos näyttäs olevan jotain häikkää esim vauvan sydämessä se osattais jo heti syntymän jälkeen ottaa huomioon ja tarvittaessa jopa vaikuttaa synnytyspaikkaan yms. Ei minulla ole valmista ajatusta tähän ensimmäisen vaiheen seulaan, että mitä jos hälyttäisikin, mitä sitten. Mutta ehkä onnin parempi mennä tilanteiden mukaan... Ja tuota en tienny, että äidin painokin vaikuttaa. :eek:
 
Antakaas kun mä jäsentelen nämä päivämäärät vielä, ja sitten voitte vääntää mulle rautalangasta mitä mihinkin vaiheeseen kuuluu :grin

31.3. ÄitSeul verikokeet (otettiin 5 putkea verta, eli toivottavasti kerralla nyt kaikki mitä tarvitaan tähän hätään)
10.4. Ultra (? kestää 1-2h johon sisältyy mahd. lääkärin määräämiä tutkimuksia ym.)
15.4. Ultra (? sikiöseulontayksikkö)
10.6. 2. Uäseula 18-20rv

Noissa postissa tulleissa vastaanottoaikailmoitusissa ei eritelty tarkemmin mitä nää pitää sisällään, päivämäärä, paikka ja kellonaika vain käytännössä ilmoitettu. Sokerirasitukseen pitäisi sitten vielä itse varata aika.
 
Ok eli olisiko se eka ultra ihan perus missä katsotaan monta sikiötä/ sikiö on elossa ja seuraava on se virallinen nt ultra. Kyllä ne verikokeet on otettu sillo jo sitä sikiöseulaa varten jos noin monta putkea otti. :)

Meillä päin ei oo muita ultria kuin nt ja rakenne ja niillä kerroilla saa kaikki tarvittavat tiedot sikiöstä. Ellei sit tietty olis epäilyä km tai muuta ongelmaa niin sais kai aikaisenminkin ultran.
 
Mulla on nt-ultra 7.4. Sitä ennen piti käydä verikokeissa vähintään viikko ennen ultraa. Samalla otettiin muutkin raskauteen liittyvät kokeet. Neuvola sanoi että tulos on suhdeluku, johon ikä ja paino vaikuttaa jo negatiivisesti. Olis ehkä kivempi saada vaan tietää että joo tai ei eikä mitään lukuja mitä alkaa sitten googlaamaan.
 
Jännä että jossain tulee postissa nuo kutsut ultraan yms. Meillä varataan kaikki itse, neuvolan ohjeiden mukaan. Toisaalta kiva niin saa vähän oman aikataulun mukaan käydä.
 
Nyt kun toka kolmannes alkanu, on oloki helpottanu kummasti, henkisesti paljon vapaampi mieli :)
Nt-ultraski kun kaikki hyvi ja postista kolahti tänään vielä verikokeiden tulokset ja niissä tulos normaali :Heartred
ois ollu kiva saada se suhderiskiluku mutta käyhän tämä näinkin että pelkkä sanallinen selostus :D
 
Vauva2015, molemmissa tavoissa hyvät ja huonot puolet: Toisaalta on mukavan helppoa, kun tulee ilmoitus, että tulet tiettynä päivänä tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan, niin ei itse tarvitse arpoa että minnekäs sitä piti seuraavaksi soittaa. Toisaalta esim. minä itse (toistaiseksi) yötyöläisenä olisin arvostanut suuresti jos olisin voinut valita yövuoron jälkeen jonkun muun, kuin sen aamun varhaisimman ajan :dead:

Girassolille onnea hyvistä uutisista! :)
 
Meillä itse katsotaan sopiva hetki mennä labraan huomioiden neuvolan suositukset rv:sta. Nt-ultran varaa terkka ekalla käynnillä ja voi kertoa omat toiveensa ajankohdasta. Lääkärineuvolan jälkeen lähtee lähete sairaalaan, mistä lähettävät kirjeitse ajan rakenneultraan. Vestan tapauksessa kaksi ultraa viiden päivän välein kuulostaa vähän hassulta terveydenhuollon resurssien järkikäytön kannalta, mutta odottajan kannalta sehän on oikein kiva päästä katselemaan maha-asukkia. :) Sehän riippuu asuinpaikkakunnasta tuleeko seulan tulos riskilukuna vai vaan tietona onko riskiä vai ei. Sikiöseulontojen tuloshan ei ole absoluttinen totuus; jos ei ole kohonnutta riskiä, ei tarkoita vauva olis satavarmasti terve seulottujen ongelmien osalta. Ja, jos on kohonnut riski, ei myöskään tarkoita, että vauva ei voisi silti olla terve.
 
Uuu, tänään klo 14 vihdoin se kauan odotettu nt-ultra! Mies pelkää pahinta ja minä toivon parasta. Aamun piristykseksi lähdin labraan istumaan sokerirasituksen merkeissä. Kova nälkä jo, eikä vielä edes paastoja otettu. :p
 
Tsemppiä Lingon ultraan ja sokerirasitukseen! Mä pääsen 1,5viikon päästä kuluttamaan aikaa labraan sokerirasituksen merkeissä... :yuck:
 
Kiitos. :) Saapahan olla poissa töistä pari tuntia ja kuunnella paikallisten eläkeläisten juoruja. Onneksi ei ole ollut pahoinvointia muutenkaan niin tämä menee varmasti ihan hyvin.
 
Mä osallistun siköseulontoihin siksi, että vauva saisi parhaan mahdollisen hoidon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jos seulonnoissa jotain todetaan. Raskauden keskeytys ei ole minulla vaihtoehto. Ei edes sitten vaikka todettaisiin, että lapsi mahdollisesti menehtyy kohtuun tai pian syntymän jälkeen.Minusta ei ole päättämään kenenkään elämästä. Toivottavasti ei ikinä edes tarvitse noita asioita sen enempää miettiä, mutta tän verran oon miettinyt valmiiksi.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Takaisin
Top