Huhtikuun hulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lillii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kerkesi tässä jo taas jokunen päivä vilahtaa ohitse. Neuvolassa käytiin eilen, siellä pieni antoi kuunnella sydänäänet tällä kertaa ja hyvin kuului. Muuten oli kaikki ennallaan, painoa minulle tullut noin 200g edellisestä, joten ihan hyvillä mielin saa olla, koska tuota elopainoa on kuitenkin jo ennestään jonkin verran. Sokeritkin pääasiassa matalia, mutta eipähän ole kenelläkään nokan koputtamista niistä. Pienempi tämä lapsi taitaa olla kuin isosiskonsa, ainakin näin "neuvolamittauksilla" tarkasteltuna. 2 viikon päästä rakenneultraan ja siellä sitten varmaan selviää tuo koko ja se sukupuolikin. Tyttöä omasta mielestäni odotan ja esikkokin on sitä mieltä, että sisko on äidin masussa. Nyt saakin käydä "tuhkatiheään" tarkistuksissa, kun 2 viikon välein on neuvola ja rakenneultra ja siitä kaksi viikkoa, niin taas neuvolaan täyttämään niitä kelan lappusia tukiasioita varten. Esikon kanssa olisi tänään ohjelmistossa muskaria iltapäivällä ja kohta pitäisi lähteä syömään. Tein eilen suljetun piirakan riisistä, tonnikalasta, kananmunasta ja kasviksista. Nämä olivat edellisen päivän wrap-täytteitä. Kuorena käytin torttutaikinaa. Toivottavasti maistuu. Pitäisi laitella simakin tulemaan ja jos jonkun munkin tai tippaleivän ostaisi vapuksi. :) En viitsi itse tehdä, kun on niin käryävää puuhaa. Voisihan sitä lapsen kanssa vaikka sämpylöitä paistaa, kun kerta tykkää leipomisesta.

Heippa täältäkin pitkästä aikaa! Täällä kaiki menee hyvin, niinkuin on tähän astikin mennyt :)
Noin vajaan viikon olen tuntenut liikeet ja kauheet bileet tuolla vatsassa onkin sitten vähän väliä :) Tänään oli rakenneuä ja kaikki kunnossa <3
Sukupuolta emme halunneet selvittää, joten se selviää sitten syyskuussa :)
Iloista kevättä kaikille!

Hoh-hoijaa, kun on taas harmaata ulkona.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että oletteko huomanneet reagoiko pikkuinen teidän mielialoihin liikkeillä?
Kiinnitin meinaan itse huomiota asiaan eilen ja aloin sitä miettimään.
Viime päivinä pikkuinen on alkanut heilua mahassa pitkin päivää ja liikkeet on kovia.
Eilen mulla oli hieman mieli maassa koko päivän, väsytti ja masensi ja niskaa särki ja pikkuinen hädin tuskin liikkui koko päivänä. Siihenkin aikaan illasta, kun se on yleensä aktiivisimmillaan, niin ei mitään liikettä. Vasta kun niskaa lakkas särkemästä ja mieliala vähän koheni, kun miehen kanssa katsottiin telkkaria sängyssä ja käytiin sitten nukkumaan, niin pikkuinen antoi pari kunnon potkua.
Tänään on ollut taas parempi fiilis itselläkin ja pikkuinen potkii tälläkin hetkellä sisuksia.
Pisti vaan tosiaan miettimään, että voiko se aistia mun tunteet?! Vai oliko kyseessä ihan normaali hiljaisempi päivä, joka vain sattui samalle päivälle, kun itse velloin henkisesti pohjamudissa :P

Huomaa muuten miten pikkunen on ottanut kasvupyrähdyksen tässä. Aiemmin liikkeitä on tuntunut tuolla ihan alavatsassa, mutta nyt niitä on alkanut tuntua jo navan kohdilla. Siinä yleensä ne kaikkein kovimmat.
Ja myös sykkeen löydän kotidopplerilla tuosta ihan navan alta, enkä enää tuolta karvarajasta. Nopeesti se kasvaa, IHANAA :))

Nyt on myös nähtävissä haalea, mutta ihan selvä linea negra, joka mun mielestä jatkuu vielä asteen haaleampana reilusti navan yli.
Tyttöunet on muuttuneet poikauniksi, joten mielenkiinnolla odotan ensiviikon rakenneultraa ja sitä saanko tietää sukupuolen. En malta odottaa!

Rinnat on myös alkaneet tuntua nyt jonkin verran turvonneilta. Vaikea huomata eroa näissä ryntäissä. Mies ainakin yks päivä totesi tullessaan siihen jotain pelleilee, kun olin pukemassa ja ottaessaan rinnat käsiinsä, että "Hirveän painavat! Miten sä jaksat näitä kantaa?!" :D Nii-in... sanoppa muuta!
Nyt myös rinnanpäät on tummuneet selvästi, joten kaikenlaisia merkkejä on alkanut ilmestyä tässä puolta väliä hipoessa. Jännää... :)

Mutta antoisaa päivänjatkoa kaikille. Toivottavasti edes jossainpäin paistaa aurinko! B)

Piti vielä lisätä tuohon kirjoitukseeni, että poika tai tyttöoloa ei ole vielä tullut, vaihtelee vielä fiilikset :D
Mielialan vaikutusta en ole huomannut, mutta sen olen huamannut, että pikkuinen äänet kuulee. Esimerkiksi kun mieheni tulee töistä aloittaa Kirppu semmoisen potkimisen että <3
Ja tällaisen tilasen ja se tuli postissa eilen, ääni on tosi ihana. En itse ollut kuullut korusta aikaisemmin, joten pistän tästä teille linkkiä :)
http://www.bolakorut.fi/

SweetSeptember: Itse en usko siihen, että pikkuinen voi aistia mielialoja.. Jostain luin tästä viikosta, jossa menen (rv21), että ei vielä mitään säännöllistä unirytmiä jne.. eiköhän se liiku enemmän sitten, kun äiti rauhoittuu enemmän paikoilleen eli reagoi fyysiseen puoleen.. (tietoa minulta ei kuitenkaan löydy - näin uskon :) )Olen tuntenut liikkeitä kohta 3 viikkoa päivittäin ja välillä vähemmän ja välillä enemmän (neuvolassa sanoi ettei alkuun edes välttämättä joka päivä). Nyt olen kuitenkin jokin rauhallisempi ilta, kun liikkeitä ei oo niin paljoo tuntunut niin kuunnellu dopplerilla ja sieltä on silti kuulunut liikettä ja pokuja eli kaikki ei varmaan vaan vielä tunnu!? tai sitten ei vaan kiinnitä huomiota.. Saman olen huomannut eli alkuun tuntui ihan alavatsalla ja aina samassa kohdassa, mutta nyt korkeammalla ja eri puolilla! :) Samoin syke löytyi aiemmin aina siitä karvarajasta, mutta ei nykyään vaan vaeltelee.. Linea regrasta: Kaverilla oli tosi tumma linea negra ja kiersi navan.. jatkui pitkästi yli ja tyttö tuli.. (vaikka siitä taidetaan sanoa että poika?) Mulle taas annettiin poikalupaus ja linea negra on todella haalea ja napaan saakka.. Katotaan pitääkö sun unet paikkaansa!? :) Mulla oli loppuun asti vaan sellanen fiilis, että tyttö olis tulossa..

ON: Kiirus päivä töissä eikä oo ehtiny paljoo alas pitää/ taukoa pitää.. odottelen kotia pääsyä, että sais heittäytyä pitkälle ja odottaa jotain liikettä.. mukavampi, kun tuntee välillä.. Tänään en oo vielä rekisteröiny mitään muuta kuin jotain ihan aamusta. Huomenna Risteilylle! :) Hyvää vknlopun vaihdetta kaikille!

SweetSeptember: Minulla ei ole asiasta ollenkaan selvää mielipidettä, sillä esikoisen kanssa fiilikset vaihtelivat paljonkin. Jos oikein muistelen, pikkuinen saattoi olla jopa rauhallisempi, kun tunteet myllersivät. Toisaalta hammaslääkärissä, missä kylmänhiki valuu otsallani operaatioista huolimatta, pikkuinen oli kanssani samaa mieltä ja yritti potkia meitä molempia tuolista pois. Tai ehkä halusin itse ajatella niin :) Tuntuisi kuitenkin loogiselta, että hetkittäiset adrenaliinivirtaukset voivat vaikuttaa sikiöön vain hetkellisesti. Ja vastaavasti viikkokausia kestävä stressitila saattaa vaikuttaa sikiöön pitkäaikaisemmin aivan kuten äitiinsäkin.

Muuten omia kuulumisia... Parempi fiilis on jatkunut ja siitä jaksan iloita! Tänään päästiin taas kuulemaan sydänääniä neuvolassa ja saatiin Kelan äitiystodistus matkaan. Hurjaa ajatella, että jo viikon päästä voi laittaa Kelan anomuksia menemään. Mielenkiinnosta kysynkin, löytyykö listalta esikoisen odottajaa, joka ottaa äitiysavustuksen rahana pakkauksen sijaan? Entäpä löytyykö uudelleensynnyttäjiä, jotka ottavat pakkauksen? Itse en oikein osaa pakkausta edes harkita, kun ensimmäisestäkin jäi yllättävän moni tamine käyttämättä.

Heipä taas,) 
Sain jo tänään vesirokkovasta-ainelab ran tulokset ja niitä löytyi ;) JIPIIII!! On ollut kyllä lievä rokko, kun ei sitä olla rekisteröity, mutta pääasia, että on ollut.. Yksi asia vähemmän murehdittavaa!

Pari teistä on jo kommentoinutkin Kelan äitiyspakkausta ja miettinyt ottaako vai eikö ottaa.. Meillä esikoinen syntyi aikanaan syyskuun puolivälissä ja täytyy sanoa, että esim. haalarit yms. jäivät täysin käyttämättä kun olivat aivan liian isoja syysvauvalle. Eli kevät/kesävauvalle koot olisivat olleet sopivat. Itse en ainakaan halunnut pukea vauvaa roikkuviin vaatteisiin ja käännellä lahkeita/hihoja, vaan istuvat vaatteet joiden kanssa vauvaa on turvallinen kantaa, jne. Muiden vaatteiden osalta tuolla ei ollut niinkään merkitystä, mutta tosiaan -06 pakkauksesta jäi meillä käyttämättä: kevythaalari, toppahaalari, toppahattu, toppakengät&hanskat. Nämä nyt ainakin - jos oikein muistan.

Muistaakseni jossain vaiheessa löysin jostain vau-sivujen keskustelusta tai blogista linkin jonkin suomalaisen lastenvaate/-tarvikeliikkeen sivuille ja siellä "vaihtoehtoinen" pakkaus, mikä vaikutti mielenkiintoiselta. Eli käytännössä about kelan rahallisen korvauksen arvosta valmis paketti tavaraa. Olen nyt yrittänyt googlailla, mutta en ole löytänyt sitä enää;(

Sattuisiko teistä kukaan tietämään kys. liikettä (tai olemaan parempi googlaaja;)?!

Jotain joka tapauksessa on hankittava, sillä vähäisten säilytystilojen + lasten tulevan ikäeron vuoksi meillä ei vauvanvaatteita tai tarvikkeita ole enää kauheasti jäljellä kun olen aktiivisesti laittanut ne eteenpäin.

Täällä odotellaan suurella jännityksellä ens viikon rakenneultraa. Esikoisesta emme halunneet tietää sukupuolta, mutta nyt en malttais millään odottaa tota tietoa ja nyt jännittääkin kamalasti tuleeko sitä tietoa vai ei :) Mies on nyt kevään toisella paikkakunnalla viikot töissä, joten hän ei pääse mukaan rakenneultraan. Oonkin vähän kiusannut, että jos sukupuoli selvii ni mähän voin pantata sen itelläni tai valehdella ;) 

Me ei oteta pakkausta, koska edellisestä on kaikki tarpeellinen tavara tallella. Täytyy joo todeta, että tuntuu pakkaus soveltuvan paremmin kevätvauvalle. Tyttö syntyi maaliskuussa 2011 ja meillä oli edellisvuoden pakkaus, haalari mm. oli juuri sopiva talvella, joten voi olla että nyt syyskuussa tulevalle vaavelille tarvii sitten hankkia ihan omat haalarit pienempää kokoa. Jotkut sanoo, että voihan niitä lahkeita ja hihoja kääntää, mutta meidän tyttö ainakin HUKKUI tuohon haalariin ku vielä loppusyksystä/alkutalvesta soviteltiin. Loput vaatteet oli taas niin tylsiä tai epäkäytännöllisiä, että jäivät käyttämättä. Parasta antia pakkauksessa oli kynsisakset, voiteet, hiusharja, harsot, hammasharja, purulelu, kuvakirja ja itse äitiyskoppa patjoineen, lakanoineen kun käytettiin alkuun vauvan vuoteena. 

Mä uskon, että vauva aistii kyllä mielialat. Miksi sitä muuten neuvolan oppaissakin kehottaisiin olemaan stressailematta jne.. Käsittääkseni stressihormonit ym. kulkeutuvat istukan välityksellä lapsellekin. Eli koitetaan kaikki viettää iloinen tai ainakin stressitön loppuraskaus ;)

Täällä niistellään pientä nuhanenää ja kuunnellaan köhisijää, kevätflunssan sai pieni neitonen. Nyt on ilmaantunut tehokasta närästystä muutaman päivän aikana. Eilen olisi ollut ihan kiva päivä olla ulkona ja käydä puistossa, mutta piti vahtia niitä sokereita, siis sokerinmittauspäivää eilen ja siks ei sitten keritty ulos ollenkaan, kun pitihän ne päikkärit nukkua ja illalla oli vielä harrasteita naapurikunnan puolella. No tänään sitten onkin satanut vettä ihan topakasti koko aamun. Pitäisi kyllä kyllä kaupalle lähteä ja samalla vähän hoidella asioita. Täällä on ollut puhetta äitiyspakkauksesta, me otettiin esikoisen aikaan pakkaus (syksy -09) ja siitä tosiaan jäi se toppapuku käyttämättä, kun oli niin mahdottoman iso ensimmäisen talven aikaan. Toisena syksynä pari kertaa oli päällä, mutta se siitä sitten. Muita vaatteita meillä kyllä käytettiin ahkerasti ja viimeiset vaatteet (kuten se villapuku) laitettiin pois käytöstä vasta viime keväänä, kun tyttö oli 1.5v. Käytetyimmät vaatteet oli ehken makuupussi ja ne ihan pienet potkupuvut. Kestovaipat jäi täysin käyttämättä. Tarkoitus olisi ottaa äitiyspakkaus myös tänä syksynä ja kolmen viikon päästä päästään hakemuksia täyttelemään. Ensi keskiviikkona rakenneultraan. Ja taas on tosiaan tulossa syysvauva, joten jääpi varmaan toinenkin toppapuku käyttämättä, jos ei koko yhtään muutu. Pienen liikkeitä voin kuunnella joka ilta ja toissailtana hän oikein "molskahti" tuolla vasemmassa kyljessä. Mutta näillä mietteillä hakemaan keittokattilaa ulkoeteisestä ja kana-kasviskeiton kimppuun.

Kiitos Damon linkistä, tuo se juuri oli;) muistelinkin, että jollain keskustelupalstalla se pisti silmiini..

Hei mä justiin eilen mietin tota mielialajuttua! Lueskelin illalla sängyssä hyvää kirjaa, ja mä oon aina ollu kova eläytymään, nyt vielä kun tunteet kuohuu muutenkin enemmän niin siinä tuli sitte itkettyä lukiessa. Ja kun kirja oli jännimmässä kohdassa ja kyyneleet vaan virtas niin poitsu potkas niin lujaa et ihan säikähdin! potkas vielä toisenkin kerran lujaa ja sitte laitoin käden mahalle, niin tunsin ekaa kertaa potkun jopa mahan läpi! Mut sitte se rauhottu eikä tuntunu enää mitään. Ajattelin et jospa se siitä mun itkusta alko potkimaan lujempaa, ja heti ku tunsi käden lämmön niin rauhottu? en tiiä sitte. Mut mulla on vielä kaikenkukkuraks se etuseinäistukka joka vaimentaa liikkeitä, eli sai ilmeisen kovaa siellä monotella ku tuntui ulos asti! Oli se kyllä mahtava tunne! pitää varmaan alkaa pillittää useemmin, hahahaa!!

Takaisin