Huhtikuun horinat :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suhwi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Suhwi

Näppärä viestien naputtelija
Kohtahan se kesä tulee mutta sitä odotellessa voidaan täällä jatkaa ihmettelyä pienokaisten kasvusta mahassa... :)

Jouduin tänään lähteen töistä aikasemmin pois mahakipujen ja närästyksen takia. Kassalla ei oo mukava olla yhtää jos on huono olo :/ Muuten on tää keskiraskaus menny tosi hyvin, yllättävän energinen olo eikä oo vielä alkanu kauheana väsyttään vaikka raskauden kolmas kolmannes lähestyy. Viikkoja nyt 24+1.

Tosi nopeesti menny tää aika! Enää 3 ja puol kuukautta laskettuunaikaan. Tuntuu että vastahan sitä sai tietää olevansa raskaana. :)
Äippälomaanki on enää vaa 9 viikkoa.

Otettiin vähä varaslähtö tähän ketjuun, mut eipä kai tuo haittaa... :) Ootko miima ottanu mitää närästyslääkettä? Mulla ainaki balancid-merkkinen närästyslääke auttaa tosi nopeesti.. :)

Huhtikuuta. :) Tänään ihan virallisestikin..
Onneksi oon aprillipiloilta välttynyt, entäs te muut? ;)

Hiemasti on nämä aurinkoiset päivät piristäneet sairauslomalaista. Alkaa lasten kanssa ulkoilu helpottua ja intoa kevääseen tuo kuraleikitkin. :)
Myös terassilla ollaan päiväkahvetta nautiskeltu ja vaavi saanut keväiset potkupyrähdykset siellä lekotellessa. <3

Pian ei tarvi ängetä masuaan vaatekerroksiin ja nopeasti pieneneviin toppatakkeihin! Tuloo kevät ja kesä! Hurraa!

ja kyllä täällä on kevättä rinnassa.. ;)

Itell ollu kipeitä suppareita jo rv 22 lähtien, kohdunsuulla oli ainak9 sillo kaikki ok ja nyt 3 vkon lekuria ja muuten vaa lepoa, mielialat sahaa edes takas, mut en tässä vaihees halua ottaa mitää riskei, että vauva tulis etukäteen. Tänää 23+4

Minä lankesin siihen ainoaankin höperöön aprillipilaan, joka muhun kohdistettiin. Mies huusi aamulla, että "EI OO TOTTA! Tuolla lentää ILMAPALLO!" Ja meikäläinen tietysti haukkana ikkunassa: "Missä, missä?"... No, ei ollu ilmapalloa. Hah, hah.

Pääsiäinen on sujunut mukavasti kahden ja ystävien seurassa syöden, pitkiä kävelylenkkejä tehden ja leffoja katsellen. Tai osuihan meillä eka hääpäiväkin tälle viikonlopulle <3 - sitä juhlistettiin ihan ravintolasyömisellä.

Huomenna on taas jännittävä päivä. Menemme seuraavaan kontrolliultraan, jossa katsotaan, onko poikasemme jatkanut kasvuaan normaalisti. Mun ylimääräiset ultrat johtuvat siis istukan rakkuloista. Hyvässä lykyssä pojan paino hipoo jo kiloa. Toivotaan näin...

Tsemppiä sulle kanssa Polli82 - ota tosiaan nyt levon kannalta, jotta pienokaisennekaan ei lähde turhia hätäilemään.

Ihana huhtikuu vierähtänyt käyniin <3 kevättä rinnassa myös täällä, kuten joku tuossa ylläkin mainitsi ;)
Jännittävää odotusta viettävät myös Polli ja Klementiini...ottakaahan ihanaiset rauhallisesti koska tovin päästä riittää kiirettää yllin kyllin <3
Tässä mä vaan istun sohvalla vaikka pitäis sitä kevätsiivousta.....nyt on vaan sellainen tunne että tahtois aikaa ihan vaan itsekseen ja itselleen,kuulostella tulokasta ja nostaa jalat ylös. Saas nähdä mitä tämä kuukausi tuo tullessaan..seuraava neuvolalääkärillä käynti on viikon päästä perjantaina <3 ei taas malttais odottaa..

Klementiini, meilläkin on huomenna vauvan kasvukontrolliultra! Toivotaan että molempien pikkuiset on kasvaneet mallikkaasti. Mulla onkin melkoinen vauva-päivä huomenna, kun aamulla on ensin neuvolalääkäri ja iltapäivällä sitten Naistenklinikalla tuo ultra. Terkka oli hassu, kun varasi mulle neuvolalääkärille oikein tupla-ajan, että jos mulla on jotain erityisiä huolia ja kysyttävää. Neuvolalääkärit on kuitenkin perus-terveyskeskuslääkäreitä ja me ravataan Naistenklinikallakin, joten kyselen kyllä mieluummin siellä :). No mutta, kaunis ajatus silti neuvolan terkalta :).

Pääsiäisloma on ollut ihan mielettömän kiva. Otettiin varaslähtö miehen kanssa ja aloitettiin loma jo keskiviikkona ja vietiin pojat kahdeksi yöksi mummolaan ja käytiin itse Tukholmassa shoppailemassa. Ja loppuloma ollaan sitten puuhasteltu koko perhe yhdessä, aloitettiin grillikausi ja pojat ovat ajaneet pyörärallia, vaikka piha onkin vielä osittain jäässä. Mutta selvää kevään tuntua ilmassa! Tänään käytiin vielä Flamingossa uimassa ja huomenna onkin paluu arkeen. Mutta nyt lähtee viimeiset kaksi kuukautta töissä ja pojilla päiväkodissa, joten ei tunnu pahalta sekään :). Oma vointi on kohtalaisen hyvä, mitä nyt välillä supistelee ja lepotaukoja saa kyllä pitää, mutta ei mitään erityisiä kipuiluja. Ja yöt nukun onneksi vieläkin kuin tukki, välillä herään vaan kääntämään kylkeä (tai käyttämään kakkosen pissalla...).

Mariannu voimaisaa ja aurinkoista vauva-päivää sulle huomiselle <3 toivotaan että pikkuinen on vahvasti käyrällään <3

Hyvien uutisten vauva-päivää myös sinulle Mariannu! Sinne Naistenklinikallehan mekin suuntaamme, jännityksen tyyssijaan. Koetan ehtiä käydä päivittämässä kuulumiset tänne ennen kuin lähdemme illalla muutamaksi päiväksi reissuun.

Väliaikakuulumiset neuvolalääkäristä :). Kaikki ok, painoa tullut vähän reippaammin (syytän pääsiäistä), mutta lähtöpainosta yhä tullut vasta vajaa 3kg, eli ihan hyvä. Tilanteessa oli mukana toinen terveyskeskuslääkäri, joka oli "harjoittelemassa" neuvolassa ja neuvolalääkäri pelasti mun päivän kommentoimalla hänelle, kun alkoi tutkimaan mun kohtua masun päältä, että "näin hoikalla odottajalla kohdun tuntee yleensä hyvin selvästi". Mä sanoin että mä en pidä itseäni kovin hoikkana odottajana (BMI raskauden alussa melkein 28), mutta lääkäri tuumi että kyllä mä hänen mielestään vielä sinne hoikan puolelle menen :). En valita.

Pissa, hb ja verenpaine hyvät, kohdunsuuta vielä hyvin jäljellä ja vähän pehmennyt, mutta kiinni. Sf-mitta oli 20, eli alakäyrällä, mutta vauvakin on pieni. Nyt jännätään sitten iltapäivään, että mikä on tilanne ultrassa.

Mariannu, kiva kuulla että neuvolassa oli kaikki hyvin! Tsemppiä ultraan sekä teille että Klementiinille (jonka aprillipilalle hörähdin ääneen ;).

Mä olen tämän viikon ihan vuosilomalla, jee! Aurinko paistaa ja mieli on korkealla häpyluun kivuista huolimatta. Olen melkeinpä varma, että mulla on lantio löystynyt ja kivut liikkuessa johtuu siitä. Onneksi ensi viikolla on neuvolakäynti, voi ottaa asian puheeksi. Torstaina on kauan odotettu ja pelätty sokerirasitus, en käsitä miten tuun selviämään siitä kunnialla..

Äsken kasasin jo pinnasängyn, vaikka se homma piti jättää kesäkuulle.. Todettiin kuitenkin miehen kanssa aamulla, että voihan sen jo kasata että saa kerättyä Toukan rojuja sinne sänkyyn H-hetkeen asti. :) Yllättävän paljon tuo pinnis vie tilaa meidän pienessä makkarissa, mutta eipä siellä onneksi vietetä kauheasti aikaa.

Me aloitettiin miehen kanssa herkuton huhtikuu! Saa nähdä miten pitkälle selvitään herkuttelematta - vähän päässyt molemmilla lipsumaan tuo herkkujen napostelu. No, onneksi saa toisesta vertaistukea ja vihannekset ja hedelmät vie hyvin makeannälkää. :)

Vaihtaako teillä potkujen sijainti paikkaa? Mulla iskee aina tuohon samoille kohdin, joka sattuu olemaan virtsarakon tienoilla. Nyt töissä istuessa varsinkin joutuu vessassa ravaamaan vähän väliä tyhjennyksellä, vaikka ei rakossa paljon täyttöä olisikaan.

Mulla oli viime viikko lomaa ja siihen pääsiäinen päälle. Oli ihana ja rentouttava loma. Käytiin miehen ja tuttavapariskunnan kanssa pilkillä, mikä oli ihan sairaan hauskaa vaikkei tuota saalista kovin tullutkaan. Mä sain yhden särjen ja mies kax ahventa, jotka kyllä olikin ihan komean kokoisia. :D

Pikapäivitys: Ei ihan niin riemastuttava käynti Naistenklinikalla. Huolet taas yltyivät. Poika oli kasvanut (painoarvio nyt 787 g, pari viikkoa sitten 667 g), mutta kasvaa aivan alakäyrällä. Ensin ultrannut nuorempi lääkäri oli lisäksi huolestunut ultran aikaisista vähäisistä liikkeistä ja oli jo ottamassa minua sisään osastolle. Paikalla käynyt erikoislääkäri kuitenkin sanoi, ettei ole mitään akuuttia hätää ja että voimme hyvin lähteä 4 pv matkalle, jolle olimme aikeissa tänään suunnata... Nyt hieman arvomme, että uskallammeko lähteä, mutta ehkä sitten uskallamme, kun lääkärikin näin sanoi - liikelaskentaohjeiden kera.

Lauantaina ja sunnuntaina saan kortisonipistokset sikiön keuhkojen kypsyttämiseksi - mahdollisen tulevan hätäsektion varalta. Sektio siis tehdään, jos kasvu loppuu tai ilmenee muuta häikkää. Nyt sydänkäyrät (joissa makasin puoli tuntia) olivat ihan normaalit. Lisäksi menen sekä maanantaina että tiistaina uuteen ultraan. Tiheää seurantaa siis luvassa...Aika kauheeta, mutta yritän pysyä rauhallisena ja ajatella, että olemme todellakin nyt hyvässä seurannassa. Toivotaan parasta - hyvää vointia kaikille!

Mawerick, mä käyn vessassa pienellä lirulla vähän väliä... Aina kun lähden kävelemään, tulee sellainen tunne että olisi ihan kauhea vessahätä ja kun sinne vessaan menee, juuri mitään ei tule... Mutta hetkeksi hätä sentään helpottaa :).

Täällä on nyt ultrassakin käyty. Kaikki näytti olevan ihan hyvin, vauva on yhä sen kaksi viikkoa liian pieni, mutta oli suht nätisti kasvanut siinä alakäyrän alapuolella. Ja mitään uutta yllättävää ei tällä kertaa onneksi löydetty, lapsivettäkin normaalisti ja istukan virtaukset kunnossa. Kahden viikon päästä seuraava ultra ja nyt vaan seuraillaan ja varmistellaan, että vauva kasvaa koko ajan. Jos rupeaa jätättämään, niin sitten vuorossa kortisonit ja valmistautuminen ennenaikaiseen leikkaukseen. Mutta so far so good :).

Klementiini, jaksamista sinne! Tunnetko itse liikkeet miten hyvin? Meidän pikkuneiti on kovin vilkas liikkeissään, joten se pitää itsellä mielen positiivisena ja sen takia lääkärikään ei ollut tänään kauhean huolissaan, kun vauva ultrankin aikana liikkui todella vilkkaasti. Me mennään selvästi alakäyrän alapuolella, mutta siitäkään ei niin kovasti huolissaan oltu, kun kasvua kuitenkin on tapahtunut. Pikkuneidin painoarvio tänään (26+0) oli 601g.

Toivotaan että teillä vauva oli vaan unilla ultran aikana ja kaikki on kuitenkin hyvin. Ja hyvä että nyt seuranta on tiuhaa, niin että jos jotain häikkää ilmenee, siihen pystytään heti reagoimaan. Peukut pystyssä että vauva jaksaisi vielä jonkun viikon kasvaa masussa!!

*ja muoks vielä* Oltiinkohan Klementiini samaan aikaan Naikkarilla? Meillä oli aika klo 14, mutta lääkäri oli puolisen tuntia myöhässä.

Klementiinille jaksamista ja vauvalle kasvutuulia! :)

Noista potkuista sen verran, että täälläkin tuntuu kovin vilkkaasti liikkeet ja välillä tuntuu että neidin kantapää olis tulossa tuolta kohdunsuulta läpi... Ai että ku tuntuu ilkeeltä!!
Ja myöskin jos istuu vähänkään pidempään ni alkaa potkut virtsarakkoon päin ja saa juosta kokoajan pissalla! 

Tsemppiä Klementiinille!

Huomenna alkaa jo rv 25! Voi kuinka tämä aika huristaa nopeasti. Poika potkii jo ahkerasti massussa. <3
Tänään ensimmäistä kertaa sellainen olo, että maha on jo vähän tiellä... Jotenkin sellainen turvonnut olo. Nenäkin on taas tänä aamuna ollut kovin tukossa. Onko teillä muilla ollut raskautenne aikana nenän tukkoisuutta? Itselläni ollut läpi koko raskauden, välillä enemmän, joskus vähemmän.
Energiaa ainakin vielä riittää paljon! Toivottavasti tätä jatkuisi vielä pitkään.
Onko teillä muuten pulssi kohonnut minkä verran raskauden myötä? Itselle lepopulssi varmaan jossain 80-90 välillä.

Aurinkoista päivää kaikille!

Iinella, mulla on nenä ollut täysin tukossa viimeiset 6-7 viikkoa. Alkoi perusflunssasta, mutta nenän tukkoisuus ei ole sen jälkeen helpottanut. Todella ärsyttävää.

Mulla meni viime yö taas vähän valvoessa, kun rupesin miettimään, että  näinköhän meilläkin on kohta kortisonit ja muut edessä, kuten Klementiinillä. Poikia kun odotin, kirjoittelin eri foorumilla, mutta kyllä kaikissa kuukausiketjuissa tuntuu ensimmäiset vauvat syntyvän sen 2-3kk ennen laskettua aikaa. Mieskin mietti eilen illalla, että pitäisikö nyt varmuuden vuoksi ostaa viimeiset vauvan tarvikkeet pikapikaa, että on sitten kaikki valmiina jos vauva syntyy. Mutta eipä kai niillä niin kiire ole, koska sairaalassahan vauva ensimmäiset viikkonsa/kuukautensa sitten viettää. Mulle itselle iski myös paniikki töiden kannalta, että on pakko ruveta heti laittamaan mappeja kuntoon sijaista varten, jos vaikka kahden viikon päästä Naikkarilla sanovat että se on menoa nyt.

Takaisin