Huhtikuun höpinät

Vitsit et oli lähellä etten joutunu äitille viel kertoo odotuksesta kun matkustin esikoisen kaa imatralle nyt viikoks sukulaisten luo vähän lomailee. Äiti halus sit lähtee käymää illalla mun kaa yhdellä oluella kun pitkästä aikaa nähtiin ja saatiin mun täti vahtimaan esikkoa. Mietin aluks et pakko paljastaa mut sit päätin vielä oottaa varhaisultraan asti ja juoda yhden oluen. Mä aion nimittäin ultran jälkeen antaa seuraavana päivänä sen kuvan äitille synttärilahjaks mikäli masussa on kaikki kunnossa ni ois kyllä hyvä yllätys epäonnistunu.
 
Pakko kysyä, miten uskalsit juoda yhden oluen? Mulla on itselläni hirmunen pelko siitä, että onko kaikki masussa hyvin, kun aivan ensimmäisillä viikoilla tissuttelin alkoholia, kun oltiin ulkomailla lomalla. Silloin en vielä tiennyt olevani raskaana ja kuukautisiinkin oli aikaa vielä viikko. :arghh: Oon nyt kyllä rauhoittunut asian suhteen ja toivon, ettei haittaa vielä tuossa vaiheessa olisi.

Tää salailu on kyllä aika raastavaa! Ei oo kiva valehdella puhelimessa rakkaalle siskolle, joka asuu kaukana. Jos täällä asuisi niin varmasti oltaisiin jo kerrottu. Isosiskolle ja hänen miehelleen kerrottiin toissapäivänä, sillä näemme heitä usein ja meillä on ollut tapana viettää iltaa yhdessä, joihin alkoholi kuuluu yleensä. Viime viikonloppuna sain selitettyä sen, etten juo alkoholia, kertomalla aloittaneeni superdieetin. :grin Yksi työkaverini tietää lisäksi, sillä hän on itsekin raskaana ja saan häneltä vertaistukea. Muille ei vielä haluta kertoa, kun vasta ultran jälkeen, että tiedetään onko kaikki hyvin. Vapuksikin pitää keksiä jotain muuta kuin mökkeilyä perheen kanssa, koska siellä raskaus paljastuisi heti! :woot:

Voi olla, että joudun kohta itse kertomaan esimiehelle töissä, koska en tiedä voinko olla töissä näiden oireiden kanssa. :sad001 En haluaisi kertoa vielä.

Ootteko muuten millä tavoin kertoneet läheisillenne raskaudesta? Mä kerroin työkaverille suoraan töissä (niinkuin hän kertoi minulle) ja siskolle ja hänen miehelleen oma mies esitteli syntymäpäivälahjojaan ja viimeisenä nosti esiin vauvan bodyn. Voi että heidän reaktioitaan! :love7

Rv 6+3
 
Meillä lähipiiri tiennyt hoidoista ja sitä myöten plussatestistä. Töissä myös oma porukka jolla tieto molemmista asioista. Ihan vaan kertonut suoraan, ilman sen kummempia. Esimiehelle ja alaisilleni kerron np-ultran jälkeen.
Maalaisjärki on musta aika kova tässä matkan varrella. Eli kyllä mäkin sen oluen/viinilasillisen tms juon, syön maksaa, kaikkia juustoja jne. Se että juon lasillisen viiniä ruoan kanssa ei tee hallaa minulle eikä lapselle :) kohtuus kaikessa ja tämä ei nyt tarkoita sitä, että joka ruoan kanssa juon. Alkoholin käyttö kun on muutenkin itsellä todella vähäistä. Kaikki tyylillänsä :)
 
Sinikka, turhaan stressailet asiasta! Kyllähän suositellaan ettei edes raskautta yrittäessa kauheesti alkoholia nauttis, mut mulla ainakin olis nuppi seonnu, jos 2,5vuotta olisin ollu ilman alkoholia vaan sen takia, et "ehkä olen raskaana" :grin tietty plussan jälkeen hyvä jättää päihteet pois! En kyllä usko, että Ellikin yksi olut mitään vahinkoa myöskään on tehnyt, en kyllä suosittele alkoholia raskauden aikana.

Meillä on ens torstaina varhaisultra, ja jos kaikki on ookoo niin mun perheelle ja sisaruksille kerrotaan silloin. Olisin halunnu odottaa pidemmälle, mut varmasti kaikki arvaa jos en viiniä lampaan kanssa ota :dead:
Vielä pitäis keksiä joku kiva tapa kertoa!

Mä oon tällä hetkellä opiskelija, mut parin viikon päästä olis yks työvuoro ja kesän ajaks meen myös töihin. En todellakaan haluis kertoa vielä, mut jos pahoinvointi alkaa taas rajuna, niin varmaan pakko :facepalm:.
Hyödyllinen työntekijä seilaa opintovapaalta kesätöihin ja mammalomalle :grin
 
Juu eihän sitä voi alkoholia suositella raskausaikana mutta ei yhdestä kaljasta haittaa oo kun äidin verestä imeytyy sama promillemäärä lapseen joten tuo 1 kalja ei veressä edes välttämättä näy. Tuon tiedon pohjalta viime raskaudessa join festareilla 2 ykkösolutta enkä siitäkään kokenut huonoa omaatuntoa mut kukin odottaja tekee miten parhaaksi näkee. Mulla ei muutenkaan imetysaikana alkoholi oo kuulunu elämään, meillä sitä käyttää mies kun ottaa muutaman saunajuoman aina saunapäivinä mut ite oon menny vissylinjalla imetyksenkin jälkeen, ei sitä jotenkin maistu samalla tavalla kun ennen ekaa raskautta ja hyvä niin :)
 
Minun moraali ja omatunto ei antaisi myöden juoda edes yhtä kaljaa. Jotenkin eri asia raskaudesta tietämättömänä juoda, kuin tietää ja tieten tahtoen juoda.
Tosiaan, juo kai jotkut ulkomaillakin lasin viiniä silloin tällöin ruokailun yhteydessä, eikä se kai siellä ole samalla tavalla pannassa kuin täällä, kun se kuuluu siellä kulttuuriin. Mutta silti, minulla itselläni on ehdoton nollalinja alkoholin kanssa raskausaikana.
 
"Äidin käyttäessä alkoholia myös sikiö altistuu alkoholille, koska alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholipitoisuus sikiössä voi olla jopa korkeampi kuin äidin veressä."

Näin sanoo päihdelinkki ja noin mäkin olen ymmärtänyt. En nyt tarkoita pahalla, mutta ettei joku nyt luule että on ok raskausaikana vähän juoda sillointällöin.
 
En minkään pystyis alkoholia tieten tahtoen juomaan raskausaikana. Itseasiassa lopetin päihteiden käytön heti, kun edes alettiin miettiä raskautta. Helpompaa muutenkin olla ilman sitten jatkossa, kun ei "pelkästään raskauden takia" lopeta. Itsekin lukenut alkoholin vaikutuksista sikiöön, niinkuin rosamamma ylempänä kirjoitti. Jo vähäinen määrä alkoholia/ tupakkaa voi vaikuttaa sikiöön ja sen kehitykseen. Myös myöhemmässä vaiheessa. Kannattaa tarkoin miettiä haluaako asettaa oman lapsen sellaiseen vaaraan. Anteeksi, jos tästä tuli saarna ja joku pahoittaa mielensä, mutta ehkä tämä saa myös jonkun ajattelemaan uudestaan tarttuako siihen pulloon ja onko se ihan välttämätöntä saada.
 
Kaikki tyylillänsä enkä mä nyt todella usko että kukaan täällä pulloon tarttuu :D
Join 0,33 oluen 6,5h lentomatkalla kaksi vkoa sitten (ja se todella kesti koko lentomatkan). Meinaan ottaa lasin viiniä ruoan kanssa parin viikon päästä. En sano, että joisin lasia edes tyhjäksi, mutta en katso tällaisen olevan ongelma.
Reissataan paljon ja joka kerta olen mieheltä maistanut esim paikallista olutta ollessani raskaana. Vaikken raskaana olekaan niin alkoholiannoksia mulla kuluu vuodessa ehkä viisi, joten ei tää nyt varmaan ongelma ole :D puhumattakaan siitä, että meillä on todella tekemällä tehty lapsia, meillä ei niitä noin vain saada ja tämähän vaikuttaa kaikkeen. En siis todella tee mitään vaarantaakseni lastani, tai itseäni. Mutta musta järki ja kohtuus kaikessa :)
 
Joo en mäkään pulloon aio tarttua, tänäkesänä kun mennään Tuuriin festareille pysyn alkoholittomissa juomissa onneks valikoima nykyään on suuri :) En voi käsittää sitä kuinka jotkut äidit voi polttaa raskausaikana kuten mun sisko. On nyt rv 33 ja polttaa edelleen 1-2 tupakkaa päivässä :sad001 Hänen ensimmäinen lapsi synty 4 viikkoo aikaisemmin eikä lapsi ollu kasvanu 2 viikkoon kun istukassa oli joku häiriö mikä ilmeisesti johtu tupakasta. Jo ton perusteella luulin et nyt tän raskauden kohdalla lopettas mut ei valitettavasti.
 
9aa4ecdda88d16cddded30495c2b54c0



Tällainen testi oli vielä kaapissa ja olihan se testattava :) hedelmöityspäivän mukaan nyt 5+0
 
Jännä et tohon testailuun jää koukkuun, mäkin oon tehny 6 testiä ja monta ovistestiä päälle:grin Ehkä se tuo jotain mielenrauhaa sitten.
 
9aa4ecdda88d16cddded30495c2b54c0



Tällainen testi oli vielä kaapissa ja olihan se testattava :) hedelmöityspäivän mukaan nyt 5+0

Sara, mulla näytti 2-3viikkoa samanlaisella testillä, tänään tein ;D soitin neuvolaam ja siellä sanoivat, et nyt olisi rv 4+4
6ec265f24b81224d11f968dee435444a
 
Hyvältä näyttää sielläkin Rita :D

Joo, testaamiseen jää koukkuun. En sentään ole enää ostanut testejä lisää, mutta en edes viitsi ajatella miten monta testiä on reilun vuoden aikana tullut ostettua, huh huh :)
 
Siis sanokaa nyt mulle että ei pastöroidussa saksalaisessa mansikkajäätelössä oo listeriaa? Eihän? Kato ku se sisälsi 5prossaa mansikkaa ni en nyt tiiä et onko tollaisetki kielletty :eek:
 
Miten pääsen yli tästä huonosta mielestä? Mulla on vakityö, josta jäin äitiyslomalle syksyllä 2014. Sain heti perään toisen lapsen ja aikeissa on palata töihin nyt elokuussa oltuani poissa lähes kolme vuotta. Mutta niin. Nyt toivottu kolmas pieni onkin tulossa ja ehdin olemaan töissä vain kolmisen kuukautta. Haluan mennä töihin tuoksi lyhyeksikin ajaksi, mutta ymmärrän että se on tavallaan epäreilua sijaiskuvioita yms kohtaan. Nyt tuntuu, että olisi pitänyt jotenkin suunnitella tämä kaikki paremmin :sad001 Mutta kun ei näitä asioita aina voi niin suunnitellakaan.
Tämän kolmannen kohdalla en aio olla kotona kuin max. vuoden. Mutta silti. Voi phuuh miten rassaakin mieltä!
 
Triina, ymmärrän et vähän harmittaa, mut töitä ehtii tehdä myöhemminkin! :) meet hetkeks töihin jos siltä tuntuu. Melkeen ehkä kaikille olis helpompaa, jos olisit äippäloman alkuun asti kotihoidontuella, mut jos töihin haluat niin sinne vaan! :p
Mä oon ollu samalla työnantajalla tosi kauan. Opintovapaalla nyt. Kesä-heinäkuun meen töihin, sit taas opintovapaa ja äitiysloma. Työnantaja varmaa tykkää mustaki, ku en töitä juurikaan tee mut oon listoilla :grin
 
Siis sanokaa nyt mulle että ei pastöroidussa saksalaisessa mansikkajäätelössä oo listeriaa? Eihän? Kato ku se sisälsi 5prossaa mansikkaa ni en nyt tiiä et onko tollaisetki kielletty :eek:

En usko, että noi lasketaan pakastemarjoiksi. Sitä paitsi ulkomaisissa pakastemarjoissa voi olla norovirusta, ei listeriaa (kai). :wideyed: Pakastevihannekset taas pitää kuumentaa listeriavaaran takia. On tää kyllä aika sekavaa! :hungover:
 
Kiitos Meritähti tsempistä ja vertaistuesta. Mä siis kovasti haluan mennä töihin. Haluaisin myös mun lapset päiväkotimaailmaan hetkeksi, koska jos he viihtyvät, saatamme jatkaa subjektiivisella oikeudella niin että olisivat päikyssä 2 päivää viikossa. Mulla olisi tarkoituksena mahdollisesti vähän opiskella (vauvan kanssa :D) tuolloin.

Ja samaan aikaan kun vaivaan näillä asioilla päätäni niin, että yöunetkin menetin, tiedostan että kaiken tän pohtiminen on vielä kovin aikaista. Mitä vain voi vielä tapahtua.
 
Takaisin
Top