Huhtikuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja fjansku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihan sitä vauvojen kaurapuuroa oon antanu. 5kk on siinä suositus, mutta oon jo pari viikoa antanu ja ihan veteen teen. Hedelmäsosetta sekaan ja kyllä maistuu :) 1dl laittanu vettä ja 3rkl niitä hiutaleita ja pari rkl sosetta. Sen vetää ja vielä joskus tissistä hömpsyt tai sitte vaan vettä.
Ai että mikä huuto tuli piikeistä. Loukkaantu neuvolatätille niin ettei enää ees kattonu sitä loppuaikana :) Nyt näyttää, että lämpöä pukkaa. Toivottavasti vaan ei kovin montaa päivää vaivaa toista.
 En jaksa alkaa toiseen osioon kirjottaan, paino oli 8565g ja pituus 69.7cm ja pipo 44cm. Hienosti kasvaa poitsu ja kovasti höpötti tätille, ennen piikkejä siis :) Onneksi ei pistetä ku vasta 1v neuvolassa seuraavan kerran. "Sopusuhtainen ja iloinen poika"

Ekaks heti kysymys siltä varalta että kirjottaminen jää taas kesken :D 

Onko teillä vauvauinnissa isä mukana uimassa ja onko sielä koko uikkarit oltava vai käykö bikinit? Tyhmiä kyselen taas :D

Meillä siis kävi ihan uskomattoman hyvä tuuri! Eilen aloin soitteleen noita vauvauintipaikkoja läpi siinä toivossa että johonkin päästäis. No, päästiin jonoon mutta sitten tänään tuli viesti että päästään sittenkin peruutuspaikalle!! Ihan huippua!! Uinti alkaa viikon päästä :) Tänään kävin sitten ostaan uikkarit vauvalle ja tulin ostaneeks myös uintivaippoja joita ei sitten kuulemma tarvitakkaan. No onneksi ei montaa euroa maksanut. Noissa uikkareissa ei tosin ole sellasta muovitettua peppuosaa....onkohan se huono asia? 

Säde, meillä on ollu unirättinä ihan sideharso, mutta nyt on sellanen uniriepu pupu. Tuikkaat sinne vaan vauvalle niin kyllä se sen ottaa omakseen :) Meillä vaihtu se harso tuohon pupuun (joka siis oli jo synnärillä mukana :D  ) koska tyttö laittaa aina harson silmille ja sitten alkaa hirvee sätkiminen! 

On muuten oikeesti taas vaikeeta pukee vauvaa sopivasti! Just on tottunu pistään ne haalarit päälle niin nyt ei todellakaan voi laittaa tai tyttö on ihan uitettu hiestä :D Nyt meillä mennään vaunuissa ihan ohuessa fleecehaalarissa ja alla vaan body ja housut, tumput ja töppöset ja pipo. Välillä tuntuu näilläkin olevan jo lämmin!

Pientä Ninniä on kyllä koeteltu taas :( Toivottavasti fjansku kaikki menee nyt hyvin. Meillä kun on tolla tytöllä kans tuota vauvanpulleutta niin monet kyllä sanoo siitä, ja kommentoi että posket ne vaan leviää tms mutta aina hyväntahtoisesti. Kukaan ei oo sanonu ainakaan suoraan mulle että olis lihava. On kyllä tosi väärin ja tyhmää kenenkään kommentoida teidän vauvan painoa!! Raivostuttavaa!! Kyllä vauvalla saa olla pyöreyttä eikä se tarkoita silti sitä että ois aina pullea ja hei oikeesti, voiko vauva olla oikeesti lihava?!! Että alko ärsyttään sun puolesta!!!! 

Me käydään aika paljon kyläilemässä ja myös ostoksilla. Ihan kiva päästä ulos ja musta tuntuu että meillä syödäänkin harvemmin kun ollaan jossain muualla :) Koti meillä näyttää ihan hirveeltä kun ei oikeesti saa aikaseks siivottua ja sit jos ois innostusta siivoomiseen niin sitten ei tyttö ole yhtään yksin vaan haluu koko ajan olla sylissä... Siivoo ny siinä sitten kun toinen on kainalossa :D Se on kyllä niin totta että mikä ihmeen äitiysLOMA ?! Ei tää oo lomaa nähnykkään kun oot niin kiinni vauvassa 24/7 ja nukkumisesta tietookaan :D Silmät ristissä mennään päivästä toiseen niin ettei päivistä juuri ees muista mitään! Hauskaahan se on ja nautin tästä mutta kyllä on niitä päiviä ettei jaksais yhtään ja vaan istuu tajuamatta maailmasta mitään.. Yleensä on tukka likanen ja meikistä tietookaan :D Mutta en tästä luopuis mistään hinnasta! Ja tällähetkellä oon vaan ihan älyttömän innoissani siitä että päästiin uintiin!! :)

Viikonloppuja! 

Iines: Meillä on sellanen vaippauikkari tytöllä päällä, koska musta se on helpoin ottaa pois ja pukea. esim. kun suihkuttelen tytön kanssa uinnin jälkeen on tosi helppo käyttää sellasia pikkuhousumallisia uikkareita jotka voi auki "repästä" siitä sivusta suihkuttelun yhteydessä, ja nopea pukee! mut on meillä hienommat koko uikkaritkin, mut niitä varmaan käytetään vähän myöhemmin esim kun on kuvaukset jne. kiva että pääsitte sinne uintiin! ja suurimmalla osalla tyttövauvoista uinnissa on ihan kokouikkarit, ja ne on varmaan kyllä kaikilla vähän liian isot ja ei oo mitään muovitettua peppuosaa, eli jos kakkavahinko tulewe niin varmasti kaikki tulee läpi.

me ostettiin tytölle keväthaalari, tuntuu et sekin on aika lämmin ja jollain tapaa hiostavakin :/ alle ei kans laiteta muuta kun body ja potkarit+tumput ja kypärälakki+pipo. en tiiä pitäskö ostaa toisen joku vähän hengittävämpikin.. musta on tavallaan kauheen haikeeta kun vaatteet jää pieneksi ja tietää että esim. talvihaalaria ei enää käytetä:). toisaalta on kyllä ihanaa kun typy kasvaa ja oppii pikku hiljaa uutta :)
en ois uskonut että suurinpiirtein vetistelen joittenki lempparivaatteiden perään:D:D

nyt tää lähtee syöttämään lastaan,  lenkille, kauppaan ja äänestämään :)
mukavaa viikonloppua!

vielä lisään: isä on mukana meillä, ihan siksi että haluaa ja suositus oli et kaks ois lasta kohden mukana. mut suurimmalla osalla ei oo isää mukana (ainakaan joka kerta), ovat joko yksin lapsen kanssa tai joku mummu tms mukana. ja itsellä siis saa olla bikinit/kokouikkarit!

Me ollaan täällä Benjaminin kans flunssan kourissa. Itellä jo parisen viikkoa kestäny mutta Benjaminille tuli kunnolla flunssa päälle vasta toissa päivänä. Sitä liman määrää, hyi. Raukalla semmonen hiukan vinkuva yskä kaiken lisäksi. Yöt on kuitenki menny kutakuinki hyvin, toivottavasti tästä eteempäinki. Toivottavasti menis ohi nopeesti tää tauti..

Neuvolaaki piti siirtää.. tulee nyt sit vähän pidempi väli, mut ei se oo niin justiin. Piikkejä annetaan ja rota vielä kerran, huoh! Mies ei pääse mukaan taaskaan piikkien ottoon, oisin ihan mielellään antanu sen pitää poikaa sylissä kun täti pistää. Inhoan sitä hommaa !!!

Meillä kovat miettimiset, et meenkö töihin kesäkuuksi vai en. Taloudellisen tilanteen kannalta ois vähän pakko. Mies ei saa mistään kuukaudeksi töitä, heinäkuussa armeijaan.
Ei yhtään kiinnostais lähtä sinne vanhainkodille, ei yhtään !!

Onko teijän muiden vauvat kovia "panttaan" kakkaa? Joku kirjotti täällä, et kakka tulee päivittäin :O tulispa meilläki. Just oli 5 päivän paussi. Sitte sitä tuliki urakalla. Ei oo kivaa tollanen, pikkunen kärsii...

Mä en itte lähe kirveelläkään minnekkään vauva uinteihin. En tykkää yhtään ite uimisesta. En kyllä edes kehtais tän kropan kans mennäkkää mihinkään uimahalliin, yök! Niin että fjansku, on niitä arpia täälläki. Ja kilo tolokulla läskiä :P

Tulis äkkiä jo kesä! En edes muista millon oon päässy Benjaminin kans pihalle. Sillon ku on ollu mahtava ilma, ollaan oltu reissunpäällä tai sit oon ite sairaana, ja nyt sit Benjamin köhisee. Oon ollu hirveen laiska muutenki kärryileen, inhoan sitä pukemista. Toinen huutaa naama punasena ja itellä valuu hiki :/

Imetyksestä, Benjamin ei vieläkään oo suostunu syömään päivällä tissiä. Eli ollaan menty jo  vaikka kuin kauan niin, että päivisin pullosta ja yöllä kerran tissistä. Unenpöppörössä suostuu tissistä juomaan. Ei mua oikeestaan haittaakaan, emmä voi sanoo et oisin nauttinu imetyksestä. Alku oli niin tuskien taival, sit alko vihdoin sujuun reilun 2kk sinnikkään harjottelun jälkeen. Oon ihan tyytyväinen että jaksoin tissitellä 4kk !! Onhan se pullojen peseminen ja se ihana rumba vähän rasittavaa välillä mut samalla se on helpottanukki elämää kun mies saa syöttää kans välillä poikaa.
Pilttejä meillä syödään 2 kertaa päivässä. Otin taan porkkana-peruna soseen listalle takas. Katotaan et tuleeko mitään näppylöitä. Toisella syönnillä sit joko luumua tai päärynää.
Ihottuman ja kärtyisyyden takia käytin Benjaminia tk:ssa ja tk lääkäri konsultoi lastenlääkäriä et tartteeko alottaa mitään maitoallergia testejä. Ens viikolla selviää sitte et mitä last.lääk. oli mieltä. Ihottuma melkeen hävinnyt ahkeran rasvauksen myötä. Mutta edelleen poika on hirveen rauhaton, ja nyt ehkä vielä entistä enempi flunssan takia. Tai sit voi olla se siihen rauhattomuuteen syynä, et poika tarttee vaan niin älyttömän paljon virikettä ja kokoajan pitää olla liikkeellä.

Näytti tulevan tämmönen vähän negatiiviseen sävyyn kirjotettu teksti, mutta fiiliksien mukaan mennään :D

Aurinko näyttää nyt paistavan pihalla, kyllä se kesä sieltä hiljolleen tulee. <3

Moikka!

Melela: meilläkin kakka viipyy... 5 pvää on meillä lyhyt väli, useimmiten väli on 8-12 pvää. Viikon kohdalla on alettu aina syöttämään luumua tms. Viimeksi päärynä tuntui auttavan, mustikka veti ihan löysäksi, joten sitä en viitsi antaa. Yleensä kakkaa tulee sitten päivässä  3krt ja sitten taas taukoa...

Mekin ollaan käyty vauvauinnissa nyt 3 krt. Poika tykkää kovasti, mutta isä ei sitten yhtään. Tää harmittaa mua kovasti, olisi kiva jos olisi yhteinen harrastus koko perheellä. No, ehkä on parempi mennä sinne yksin kuin joka kerta riidellä asiasta.

Meillä syödään riisipuuroa(vauvojen) + jotain hedelmäsosetta. Poika ei enää tämän päälle ole syönyt maitoa, kuten tekee kasvissoseiden kohdalla. Bataattia, perunaa, porkkanaa ja maissia on syöty. Nythän saisi noi lihatkin aloittaa, mutta aattelin lykätä niitä vielä. Mihin sitä vauva lihaa tarvitsisi, harjoitetaan masu ensin noille puuroille. Parin viikon sisään ajattelin siirtyä tuosta riisistä mannapuuron kautta ihan tavalliseen kaurapuuroon.

No, nyt syömään!

Ihanat kelit ulkoiluun! Nyt täytyy käydä ostaa ne aurinkolasit Aleksille, niin pääsee hänkin sitten katselemaan veljen touhuja pihalle. Tosi vaikee pukea nyt vaunuihin vaatetta. Meillä on edelleen ollut toppapussi vaunuissa, mutta se taitaa jo olla liikaa. Ajattelin kokeilla nyt ohutta makuupussia ja sitten Aleksille sisävaatteiden päälle fleesepuku, tumput, villasukat ja pipo. Luuletteko, että tää riittää? Vai pitäiskö vielä laittaa joku Fleesehuopa pussin sisään.

Meillä oli esikoisella oksennustauti, mutta onneks ei tarttunut meihin muihin. Flunssasta ollaan myös selvitty, onneks. Nyt yöt on vihdoin helpottaneet. On ihan luksusta nukkua 22-03.30 välinen aika putkeen ja sitten seuraavaksi syödään 05.30. Meillä herätään sitten seiskalta. Mutta neljä kuukautta meillä herättiin 1-2 tunnin välein ja välillä nukuttiin vain vartin pätkissä, joten tää on niiiiiiiiiin luksusta.

Meidän pitäis lähteä sukuloimaan 600km päähän pääsiäisenä. Saa nähdä miten automatkat menee. Ensimmäinen pätkä menee varmaan ihan hyvin, kun lähdetään Aleksin päikkäreiden aikaa, mutta sitten se toinen 3h pätkä voi ollakin aika taistelua. Ja meneekö sitten ihan rytmi sekaisin ja valvotaan yö? sen aika näyttää. Yöaikaan olis ollut hyvä matkustaa, mutta sitten on ihan töttöröö seuraavana päivänä.

Meillä muuten aiemmin kakkaa pantattiin ja aina tiesi pari päivää ennen kakan tuloa, että kohta sitä alkaa tulemaan. Pari päivää ähistiin ja puhistiin ja kiukuteltiin. Nyt kun on soseita syöty, meillä kakataan kerran päivässä tai joka toinen päivä. Mutta nyt se ei tunnu ahistavan.

Tällaista tänne. Uusi viikko alkaa taas osittain töiden merkeissä. Huomenna sentään on muuten kotipäivä, mutta mulla on illalla hieronta, ihanaa!

Miimi uskoisin että varmasti riittää pukemiset! Ainakin jos on suojasat vaunut eikä tuulee suoraan sisälle. Meillä tosiaan vain se fleecepuku eikä mitään makuupusseja ja reilun parin tunninkin päästä on ollu ihan lämpönen, ehkä hikinenkin jos on ollu aurinkoista. 

Mistähän muuten toi kakan panttaaminen voi johtua kun meillä syödään edelleen vain maitoa?? 3kk meni niin että joka ikinen päivä tuli kakka, mutta nyt yhtäkkiä tulee vain joka toinen tai kolmas päivä ja on vähän kiinteenpääkin?? 

Tämmöset kakka-analyysit tällä kertaa :D Eipä kummempia.. 

Mä joskus kans pelästyin/ihmettelin ku Ninni ennen kakki joka päivä kerran..ja yhtäkkii 4 päivää taukoo ja sit tuliki 3 kakat päiväs :s  Hauska lueskella muidenki kakka analyysei :)
Tänää huomasin ku laittelin pieneks menneit vaatteit pois että on jo pahvilaatikollinen täytee kertyn...tosi kovaa vauhtii neiti kasvaa.Tän päivän perusteel päätin lahjottaa pienet vaatteet pois vaikka haaveissa olikin tehdä toinen lapsi aika perään,ni jääköön vaan haaveeksi.Kuulin tänään että Ninnille on avattu jopa tilikin ja papereita selatessani huomasin että vaan mun miehellä on oikeus hoitaa ninnin raha asioita,vaikka itse hoidan kaik muutkin Ninnin asiat :o Suoraan sanottuna pelkään että toista lasta odottaessa seinät kaatuu päälle :s

No ei oo fjanskulla helppoo..... Anoppiko teillä on tilin avannut? Mun käsittääkseni jonkun säästötilin tai mikä se nyt nimeltään olikin, voi avata kuka vaan, mutta sellasta normaalia tiliä avatessa tarvii olla molemmat huoltajat paikalla. 

Mulla on tosi ristiriitaset fiilikset kiinteiden ruokien alottamisesta. Toisaalta tekee mieli jo aloittaa mutta samalla pelkään että sitten loppuu imetys..ja mä niin tykkään imetyksestä... Sitten mua arveluttaa että miten mä osaan niitä soseita antaa! Mistä mä tiän kuinka paljon ja koska ja mitä... Ja sitten kun pitäs lähtee johkin niin miten mä edes muistan ottaa soseet mukaan ja lusikan ja missä niitä sitten saa lämmitettyä ja sitten on vaatteet sotkussa :( Tällästä tänään.... Ihan tyhmää mutta minkäs sitä ajatuksilleen voi.. Jos vaan antais pelkkä maitoo aina vaan :D

Juu anoppihan sen tilin avas..on joku ihan normi tili mihin mä olin tyhmänä menny antaa suostumukseni ja nyt se sitte jankkaa että mun ois pakko vaihtaa samaa pankkii ja mä en tod.mee vaihtaa pankkii ellei tuu pätevää aihetta.kumminki koko elämäni ollu sama pankki. :s

Viime yönnä oli taas aikas hulinat, mutta Aleksi varmaan harkkasi tota kääntymistä. Ensimmäisenä, kun aamulla laitoin Aleksin selälleen lattialle, pyörähti samantien mahalleen :). Ihan hassua, kun kaikki tapahtuu niin nopeasti Aleksin kanssa. Esikoisella kun kaikki oli niin pirun hidasta.

Iines, meillä pääruoka on edelleen rintamaito. Meillä syödään vain kerran päivässä sosetta, enkä pidä mitään kiirettä lisätä sitä. Tavallaan ollaan edelleen ihan maistiaisissa ja rintamaidolla muuten edetään. Mutta kannattaa aloittaa varmaan ihan perusmauilla: peruna, maissi, porkka ja antaa toisen tutustua ruokaan pikkuhiljaa. Itse aloitin niin, että vaunu-unien jälkeen, jolloin oli pirteimmillään, syötin eka tissiä ja sen päälle sitten maistiaisia soseesta. Muutamassa viikossa makupalasta ollaan päästy koko purkkiin ja nyt Aleksi saa soseruokaa ennen vaunu-unia.

Jokos muille on tullut hampaita? Meillä kun on noi kaksi hammasta alhaalla, pitäis varmaan jo alkaa pikkuhiljaa harjailee niitä. Pitäis varmaan varata aika hammaslääkärille. Esikoinen oli ensimmäisen kerran 6kk vanhana. En vain nyt muista tuliko valmis aika automaattisesti silloin vai pitikö olla ekan hammas jo puhjennut. Pitää kysäistä tää neuvolasta. Tylsää, kun seuraavalla kerralla saadaan taas piikkejä. Tosin mua enemmän jännittää kesä, kun esikoinen saa 4-vuotis neuvolassa piikin. Se ei mene ihan näin helposti kuin vauvoilla :).

Me syodaan jo 3-4krt paivassa, ja tissitellaan etta myos pullotellaan, Eika pojilla ole mitaan ongelmaa. Mulla maitoa tulee tosi hyvin, ja olen todella tyytyvainen miten pojat ei mene sekaisin niin etta hylkisivat rintaa. Musta tuntuu, etta mita rennompi itse on naiden asioiden suhteen niin sita rennompia pojatkin on.

Meilla syodaan:
Kaurapuuro kera paarynan tai omenan (tuoretta raastettuna)
Hedelma valipala (banaani, paaryna-omena sose, luumu)
Kasvis sose (bataatti, peruna, porkkana, palsternakka, parsakaali, myskikurpitsa..naita ollaan kokeiltu tahan asti)
Kaurapuuro kera paarynan tai omenan (tuoretta raastettuna)

Eli periaateessa lounas jaa pois, jos paiva menee myohaseksi niin iltapuuro jaa pois. Ja tosiaan lisana tissia ja pulloa. Kaikki talla hetkella teen itse, myos luumusoseen. Ajattelin seuraavaksi alottaa kalan, kaurapuurosta saa tosi hyvin rautaa niin voi lykata vahan lihan antamista. Taalla on tosi huono valikoima valmis lastenruokia.

Kakka jutuista niin, ma oisin ihan paniikissa jos kakka jais pois, meilla kakataan 1-3krt paivassa. Kakka on jo tietenkin kiintempaa.

Kohta pojat 6kk, ja taas rokotuksen aika. Viimeiset 2kk on mennyt niin nopeasti, etta huh huh.

Mukava lukea teidan kaikkien kuulumisia, voimia!

Meillä on yöt ihan hulluja... Hirveetä hulinaa vaikkei välttämättä syötäis ku 2 tai 3 kertaa. Silti tunnin välein heräillään levottomana, välillä puolentunnin välein.... voi väsymystä!! Vinkkejä kehiin kiitos.... 

Enpä tiiä sit... tehdäänkö meillä hampaita... Alkaako ikenet pullottaan niinkun ikenen päältä vai sieltä etupuolelta? Mun mielestä meillä pullottaa niinku edestä mutten kyllä muista onko se aina näyttäny tolta...

iines, kuulostaa niiiiiiin niin tutulta. Meillä oli tollasta myös vähän aikaa sitten. Nyt onneksi rauhottuneet, paitsi että nuha vähän haittaa tällä hetkellä pojan nukkumista.
Olin itekki jo tosi epätoivonen, kun B heräili jatkuvasti. jos sai nukkua 3h pätkän olin ihan onnen kukkuloilla. Mut yleensä heräili aina 1,5h-2h välein ekan syötön jälkeen.
Sitten se loppui, pikkuhiljaa unipätkät piteni. Onneksi. Itekki paljon virkumpi nykyään.
Yöt on rutinoitunu jo. yleensä ekan kerran syödään klo 4 ja sit 7-7.30 .. 9-10 herätään sit ylös.. :)

Kuin kauan teijän joiden vauvalla on ollu nuha, niin on se kestäny? Benjamin nyt ollu TOSI TOSI räkänen ja yskänen 3päivää.. tuntuu että kokoajan vaan pahenee :/ kuumetta ei oo ollu. ja toivottavasti ei tuukkaan.

Melela:silloin ku miehenkaa kärsittii kovast kuumeest ja flunssast,Ninnille tuli vaan yskä ja nuha ilman kuumetta.Apteekist haettiin suolatippoi nenän tukkosuutta helpottamaan ja niistäjä ja nuha ei onneks kestän ku viikon.

Tääl edellee heräillää vaan kerran yössä.Ninni käy n.klo.20 nukkuu ja herää sit joskus kolmen ajois syömää ja jatkaa sit uniaa.Tosin viime yönä nukku jopa klo.5 ast putkee ja syömisen jälkee ku otettii se vieree nukkuu ni nukku klo.9 asti.Jotenki on jännää ku neiti nukkuu meidän vieres pidempää..jopa klo.10 ast,ku taas omas sängyssää se herää yleensä joskus 7 aikaa.

Voi että ihan kateellisena lueskelen tuota fjanskun yörytmiä. Meillä kanssa on menossa hurjat hulinat. Ennen kahdeksaa nukkumaa ja siitä sitte vajaan kahden tunnin pätkissä menee koko yö. Nyt on menny vielä siihen ettei aamulla malta nukkua. Onkohan valolla sitte vaikutusta, vaikka makuuhuone onkin melkoisen hämärä...

Ja nyt on suureksi ongelmaksi muodostunu tuo tissin tuttina käyttäminen. Eli siis yöllä ei enää useammalla kerralla riitäkään se syöminen vaan tissiä pitää lutkuttaa tuntitolkulla tai tulee hurja kitinä ja itku. Tutti ei suussa pysy joten aika vähissä on keinot... Huoh, kai tämä on joku viiden kuukauden vaihe. Toivotaan, nimittäin äiti on vähän väsynyt!

Lohduttavaa, että muillakin heräillään öisin! Meillä poika menee nukkumaan 20-21 ja eka syöttö 24 maissa...siitä sit 2 h välein ja aamuyöllä ähistään muutenki. Aamulla herää nykyään 07-08, onneks ei enää 06! Oon ihan hajalla, jos en nuku päivällä yhtään. Oon huomannu, että kaikki ei alkuunkaan ymmärrä, kuinka väsyny voi olla ku nukkuu pätkissä! Ennemmin sitä nukkuis lyhyet unet putkeen...
Meilläkin tissi kelpaa äärimmäisen hyvin ja on ensisijaista ravintoo, vaikka soseita syödään jo kunnolla. Tänään ku söin aamupalalla banaania, alkoi poika elehtii siihen malliin, että mulle kans. Pitihän sitä sit antaa. Sosetta saa yleensä aamupäivällä ja alkuillasta. Ja kohta iltapuuroa.
En ookaan osannu aatella, että vauva jo viedään hammaslääkäriin :)
Missähän vaiheessa sitä uskaltais siirtyä rattaisiin? Meillä on yhdistelmät ja poika ollu toistaseks kopassa. Oon nostanut vähän pystympään, että näkee ulos. Koppa on vaan aikas lämmin...Ja matkarattaita vois alkaa käyttää kans, niissä saa selkänojaa kans laskettuu. Tarvii varmaan viritellä huopa jaloille. Meil on ollu jo pari kuukautta käytössä se äitiyspakkauksen valkoinen vanupuku. Toppapuvuissa ku on heti hiessä.
Meillä on yh-viikko menossa. Miehellä loppurutistus, kellon ympäri koululla. Ai kauhee, jos ois aina näin...

Melela: meillä myös oli poika joku aika sitten räkäisenä ja yskäisenä. Sängyn pääty oli kohotettuna ylöspäin ja  hain apteekista kans suolatippoja, jonka jälkeen niistäminen nenäfriidalla. Mielestäni paras neuvo minkä sain apteekin tädiltä, oli laittaa pilkottua sipulia sängynpäätyyn roikkumaan sellaisesta sukkahoususukasta! Se piti pojan nenän jokseenkin auki (myös oman) :)
Haju ei huoneessa ollut mikä mukavin, mutta pääasia että sai helpotusta tukkoisuuteen.

Huh.. tulin juuri nukuttamasta pientä. Se on välillä niin yliaktiivinen ettei väsyneenä millään nukahda. Nyt meni yli puoli tuntia ennenko rauhoittu, kun pidin jaloista kiinni lopulta ettei sätky. Yöunet menee ihan rauhallisesti. Meillä kääntymisen jälkeen ähkittiin viikko tolkulla. Onneksi se on ohi!

Vauvauinti on meillä mennyt mukavasti nyt kun poika on vähän virkeempi. Meillä ainakin mies mukana ja nyt oon antanu vauvan eka miehelle eli tulevat yhdessä altaalle ja vauvauinnin jälkeen mä otan sen ja syötän saunassa. Siitä tulee samalla sellainen isän ja pojan juttu. Tosi hyvin kyllä pärjäävät ja lupasin olla nopeasti altaalla, jos itku sattuis tulee, mut ei oo tullu. Mulla ainakin bikinit ei kai nykysin tarvi uimahallissa olla välttis uikkareita!

Olen lukenut vähän lainaamani kirjaa sormiruokailusta: "Omin sormin suuhun". Voin suositella niille, jotka on aiheesta kiinnostuneita. Siinä on just paljon tietoa siitä, miten vauvan ruokaan tutustuminen etenee. Aluks tutustutaan kielellä, sitten aletaan jäytämään ja vasta jonkin ajan kuluuttua (viikkoja) nielaistaan. Tärkeintä oli et aloitus on vasta puolivuotiaana, kun vauva osaa istua ja viedä ruokaa itse suuhun. Kun vauva hallitsee itse syömistään ei ole tukehtumisvaaraa (mm. kakomisrefleksi vauvalla edempänä kielellä kun aikuisella). Siinä lyhyesti. Ja korostettiin kans sitä että maidosta vauva saa edelleen pääravinnon eikä puoli vuotiaana se rauta yhtäkkiä häviä vaan alkaa varastot pikkuhiljaa huveta. Ei siis haittaa vaikka ruokamäärät olis pieniä aluks. Luulen että ainakin osittain meillä kokeillaan. Heh.. esikoisesta tullut tuollanen koekaniini :)

Frjanskulle empatiat anopin touhuista (mäkin olisin vähän hermona) ja onnittelut noin hyvistä yöunista! Meillä nukutaan perhepedissä ja nyt kun makkarissa lämpötila noussut (patterit pois päältä silti) niin pojalla on usein yöllä hiki! On nukkunu pelkäs bodyssa kokoajan, mut nyt ei oo enää mist vähentää. Pitää kait ottaa vauvalle oma peitto käyttöön, kun aikaisemmin on ollu mun peiton kulman alla. Meillä vavunuissa on enää lampaantalja, makuupussi ja sisävaatteiden päällä äitiypakkauksen harmaa villahaalari. Näin siis mennään kun asteita on +3.

Meillä automaattisesti neuvolasta annetaan 8kk hammaslääkäri.. oli hampaita tai ei.

Takaisin