Huhtikuu syntymäkuukautena

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kimpsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kimpsu

Puuhakas puhuja
Huhtikuiset 2026
Olis kiva kuulla muiden mietteitä huhtikuusta syntymäkuukautena? 😊
Meillä ei oo lähipiirissä muita huhtikuussa syntyneitä, niin se on ajatuksena ihan kiva että saisi "ihan oman kuukauden" 😁 Ilmeisesti pienen vauvan pukeminen keväällä/kesällä on vähän helpompaa 🤔 Ja kiva ajatus myös se, että pitkän ja pimeän talven jälkeen kun valokin lisääntyy niin alkaisi muutenkin uusi ja ihmeellinen ajanjakso elämässä 😊

Mä mietin että eikös tästä ollut ketjua mutta hoksasin että se oli Yleisen keskustelun puolella kun tästä puhuttiin! Sivulta 5 alkoi. Mä kävin sitten sieltä kopsaamassa oman vastauksen! 😂

Mä olen aiemmin lueskellut siitä että ihan loppuvuoden lapsilla on vähän kirittävää kun onhan siinä aika iso ikäero tammikuussa ja joulukuussa syntyneiden välillä, niin siksi toivoin että ei ihan jouluvauvaa tulisi, vaikka tottakai niin pitkän yrityksen jälkeen olisin lämpimästi toivottanut tervetulleeksi joulunyytin. ♥️ Ja itse olen syntynyt keskellä kesää heinäkuussa, se on ollut lapsena masentavaa kun yleensä kukaan kaveri ei ole päässyt synttäreille ja toki aikuisenakin on kavereilla lomat silloin ja kaikki ties missä, vaikka toki sitä ei enää kolmekymppisenä samalla tavalla juhlikaan. Eli nyt tuntuu tuo huhtikuu tosi sopivalta, on alkuvuodesta mutta ei keskellä kesää ja sää olisi sopiva kun pikkuhiljaa menisi kesää kohti! 😊 Pääsiäinen sitten voi välillä osua kohdalle mutta se ei ole hirveän iso ongelma! 🤣

Ja lisään vielä tähän mitä eilen mietin eli se ekan 3kk heräilyrumba on kyllä todennäköisesti huomattavasti mukavampi kun valon määrä lisääntyy, ei siis vielä kokemusta asiasta mutta pohdin vaan tässä kun syksy pimenee että olisihan se varmaan omat haasteensa tuonut kun yrittäisi heräillä syöttöpuuhiin keskellä pimeintä marraskuuta 🙈

Allekirjoittaneen mielestä kevät(talvi) on aivan loistava ajankohta pienelle tulokkaalle! Ulkoilun helppous, luonnon herääminen ja valon lisääntyminen olivat ainakin itselle pelastus edellisen kanssa, kun oli melkoisesti itkuja ja haasteita alussa. Kyllä se syksyaika olisi omalla kohdalla kolahtanut aika pahasti jaksamisen kannalta. Toki ilman suurempia haasteitakin kevät on ihanaa aikaa. ❤️ Ja kevät- ja kesävauvat kuulemma oppivat helpommin vuorokausirytminkin, kun luonnonvalo hoitaa hommansa. 😊

Joku ystävistäni sanoi kans, että huhtikuu on hyvä aika syntyä. Ei oo tukalan kuuma ja ei tarvi ostaa kaikkia talvikerroksia pienen ihmisen koossa. On myös kuulemma helpompi lähteä ihmisten ilmoille ja vaunulenkeille, kuin ihan keskitalvivauvan kanssa.

Allekirjoittaneen mielestä kevät(talvi) on aivan loistava ajankohta pienelle tulokkaalle! Ulkoilun helppous, luonnon herääminen ja valon lisääntyminen olivat ainakin itselle pelastus edellisen kanssa, kun oli melkoisesti itkuja ja haasteita alussa. Kyllä se syksyaika olisi omalla kohdalla kolahtanut aika pahasti jaksamisen kannalta. Toki ilman suurempia haasteitakin kevät on ihanaa aikaa. ❤️ Ja kevät- ja kesävauvat kuulemma oppivat helpommin vuorokausirytminkin, kun luonnonvalo hoitaa hommansa. 😊
Mä kyllä komppaan tätä! Meillä on esikoinen syntynyt maaliskuun lopulla ja oli mielestäni tosi kiva aika. Oli vielä sinä vuonna kyllä aika kylmä ilma ekat muutama viikko,mutta mikäs siinä kotona pesiessä😍päästiin kuitenkin ulkoilee aika nopsaa. Valo toi ihan superisti energiaa ja en kokenut olevani ollenkaan väsynyt alkuaikoinakaan,uskon kevään olevan siihen yksi syy. Muutenkin rakastan kevättä☺️Ja lapsi oppi kävelee n.1v niin sopivasti tuli kiva säät sitten ulkoiluun! Vähän haaveilin että tää toinen olis ollu syksyn lapsi, mutta nyt kun mietin tää huhtikuun alku on just passeli😊Mulle tää syksyn pimeys on välillä vähän vaikeeta.

Olin tosi ilonen kun sain tietää, että kevätvauva tulee. Talvivauva (ei tosin keskitalven vauva) ja kesävauva koettu ja enää kevätvauva puuttui listalta, heh no ei. Oon itseasiassa aina haaveillu huhtikuun vauvasta. Kiva kun ei raskaana tarvii kärsiä hellesäissä. Mukava kun tulee valoisaa nopeasti ja mieli virkistyy kevätilmassa.☀️ Vaunulenkkejä tykkään tehdä, joten tuo on hyvä aika niille. Vauvan pukeminen helppoa ja tekee varmasti mieli lähteä ulkoilemaan. Kesä on siinä jo kivan lähellä. Vauvaa voi imettää tarvittaessa sitten lämpimillä säillä ulkona.

Täytyy sanoa että jokaisessa syntymäajankohdassa on puolensa kyllä. Mulla tytöt syntyneet marraskuussa ja heinäkuussa. Muistan kun ensilumi satoi sairaalan ikkunasta kun olin synnyttänyt kuopuksen. Siinä oli jotain maagista. Sitten sai pesiä pimeänä aikana ja rauhoittua odottamaan joulua. Seuraavana keväänä lapsi jo istui rattaissa. Esikoinen taas syntyi kuumimpana aikana heinäkuun lopussa. Viimeisillään raskaana oli ihan kamalaa olla hellesäässä turvotuksineen, mutta tykkäsin siitä kun tuli syksy ja kävin pitkillä vaunulenkeillä ruskasäässä ja oli lämmintä vielä aika pitkään, eikä enää tukahduttavan kuuma.🍂

Mä oon ite syntynyt joulukuussa ja oon aina tykänny olla joulukuun lapsi ja on ollu hauskaa olla se porukan nuorin. Ei ehkä sillon samana vuonna kun muut täytti 18-vuotta, mutta muuten.😆🍷

Meillä esikoinen on heinäkuinen ja musta kesävauva oli tosi kiva, vaikka olikin tosi kuuma kesä sillon. Nyt tästä huhtikuisestakin hyvät fiilikset, kun vasta kevät ja kesä sit tuloillaan, ehtii pesiytyä kotosalla hyvillä mielin jokusen viikon 🥰 ja tietää että ulkoilemaan helppo sit lähtee ilman kummempia pukemisia. Myös toi valon määrä on hyvä pointti, se tuo aina jaksamista lisää ja varmasti yöheräilytkin helpompaa hoitaa 🙏 ja vielä tosta mun lasketusta ajasta että oon niin kiintyny siihen et haluisin että syntymäpäivä ois just se 😂 vaikka harva syntyy just LA, mutta oon jotenki päättänyt että mulla se on toi eikä mikään muu 😂 sama ku esikoisesta oli LA 29.6 nii halusin sen heinäkuiseksi nii syntyi sit 1.7 😂

Mä en oo lähtökohtaisesti ikinä tykännyt keväästä ja oon miettinyt, että onko universumi ajatellut, että täytyy sillekin vuodenajalle tarjota mulle jotakin ihanaa 😆

Mutta toivon kyllä, että keväällä tosiaan tuo valon lisääntyminen helpottaa heräilyrumbaa ja alun väsymystä. Ja ehkä ulkoilemaan pääsee jouhevammin ja nopeammin kuin esikoisen kanssa keskitalven paukkupakkasilla…

Sinänsä mukavaa, kun ei tarvitse olla viimeisillään raskaana kaikkein kuumimpaan aikaan. Toisaalta taas se tarkoittaa sitä, varhaisimmat kuukaudet vauvan kanssa menee helteitä sietäessä (meillä asunnon lämpötila nousee sinne +30 asteeseen kesäkuumilla).
Mutta eipä tarvitse pakkailla pientä kauheisiin vaatekerroksiin heti alkumetreillä (vaikka huhtikuun alku voi olla kyllä vielä viileäkin, mutta toukokuussa on monesti jo helteitä).

Oikeasti sillä syntymäkuukaudella ei ole mitään väliä, kunhan saataisiin elävä lapsi syliin. Sinänsä vaikeaa ajatella tämän nykyisen laskettua aikaa, koska ensimmäisen laskettu aika oli myös huhtikuussa. Pelottaa, että huhtikuisuus sisältää jonkun ”kirouksen” tms. Ihan typerää, mutta kaikki ajatukset on käytävä läpi, vaikka ne olisivatkin miten kummia tahansa.

Sinänsä mukavaa, kun ei tarvitse olla viimeisillään raskaana kaikkein kuumimpaan aikaan. Toisaalta taas se tarkoittaa sitä, varhaisimmat kuukaudet vauvan kanssa menee helteitä sietäessä (meillä asunnon lämpötila nousee sinne +30 asteeseen kesäkuumilla).
Mutta eipä tarvitse pakkailla pientä kauheisiin vaatekerroksiin heti alkumetreillä (vaikka huhtikuun alku voi olla kyllä vielä viileäkin, mutta toukokuussa on monesti jo helteitä).

Oikeasti sillä syntymäkuukaudella ei ole mitään väliä, kunhan saataisiin elävä lapsi syliin. Sinänsä vaikeaa ajatella tämän nykyisen laskettua aikaa, koska ensimmäisen laskettu aika oli myös huhtikuussa. Pelottaa, että huhtikuisuus sisältää jonkun ”kirouksen” tms. Ihan typerää, mutta kaikki ajatukset on käytävä läpi, vaikka ne olisivatkin miten kummia tahansa.
Hyvin ymmärrettäviä tunteita ja ajatuksia. Itelläkin on kaikki mahdolliset pelot ja taikauskoiset ajatukset jatkuvasti läsnä aiempien (alkuraskauden) menetysten takia…😵‍💫

Musta huhtikuu vaikuttaa aivan täydelliseltä syntymäkuukaudelta! Kevät on juuri tulossa ja valo lisääntyy, eikä pienen vauvan paleltumista tarvitse enää pelätä (vaikka ehkä sitä silti pelkää 😂). Ja lisäksi kesä, syksy ja talvi ovat mulle aina olleet ihania vuodenaikoja, mutta kevät vähän meh. Siksi ihanaa, että nyt kevääseenkin on tulossa jokin suuri ilon aihe, ja jatkossa sitten aina synttärit.

Ei tähdätty mihinkään tiettyyn kuukauteen, mutta jos olisin saanut valita kuukauden itse, niin olisin valinnut juuri huhtikuun 🌻☀️🌸

Musta huhtikuu vaikuttaa aivan täydelliseltä syntymäkuukaudelta! Kevät on juuri tulossa ja valo lisääntyy, eikä pienen vauvan paleltumista tarvitse enää pelätä (vaikka ehkä sitä silti pelkää 😂). Ja lisäksi kesä, syksy ja talvi ovat mulle aina olleet ihania vuodenaikoja, mutta kevät vähän meh. Siksi ihanaa, että nyt kevääseenkin on tulossa jokin suuri ilon aihe, ja jatkossa sitten aina synttärit.

Ei tähdätty mihinkään tiettyyn kuukauteen, mutta jos olisin saanut valita kuukauden itse, niin olisin valinnut juuri huhtikuun 🌻☀️🌸
Jotenkin ihan sama fiilis! Kevät on aina ollut "inhokkivuodenaika", niin hauskaa saada sinne jotain positiivista. Ei myöskään tähdätty mihinkään, ehkä joulukuu syntymäkuukautena olisi ollut kaikkein itselle se epätoivotuin, mutta jos lapsi olisi päättänyt silloin syntyä, niin sen kanssa olisi todellakin hyvin pärjätty.

Mä kyllä komppaan kaikkia joiden inhokki on kevät, ihan loppukevät on kivaa mutta muuten on ankeaa kun on loskaa ja harmaata eikä enää voi nauttia talven ihmemaasta eikä oikeen vielä vihreästäkään 😅 Tuntuu että syksy menee nopeesti kun on ihanaa ruskaa, halloweenia ja joulua, ja sit tammikuusta kesälomaan on pieni ikuisuus 😂 On kyllä kiva että saa keväällekin jotain odotettavaa! 😍

Voihan kevään kammoajat! Katupöly on ainoa asia, mistä en keväässä pidä, mutta muuten aivan ihanaa aikaa. Toki ne kinosten alta paljastuvat koirien 💩 eivät ole myöskään se silmiä hivelevin ilmestys. 😂

Mä tykkään myös keväästä!🌞Mut miellän kevään kyllä huhtikuun alusta alkavaksi. Et esim maaliskuu on mulle vielä talvea😃oon itse syntynyt loppukeväästä,joten ehkä sekin vaikuttaa tähän kevät rakkauteen☺️

Kevät on aivan ihanaa aikaa kyllä munki mielestä😍 koko ajan valoisuus ja energisyys lisääntyy!!

Valosta on kyllä apua sit vauvan kanssa heräilyssä niin se ei haittaa tällä kertaa, vaikka normaalisti sitä valoa tulee mulle keväällä liian nopeaan tahtiin niin keväisin väsyttää ja nukun tosi huonosti 😅 Tiedän siis että monilla on just päinvastoin, että syksyllä alkaa väsyttää ja keväällä piristyy, mutta mulle tulee nimenomaan kevätväsymys 🙈 No nyt tuun valvomaan joka tapauksessa joten ei haittaa!! 🤣

Kevät väsymys on todellakin todellista. Mulla pimenevät syksy antaa tosi paljon voimaa, kun taas juurikin tuo "liian paljon, liian nopeasti efekti" valon kanssa vie mehut pois. Mut toivotaan tosiaan, että ensi keväänä asia olisi toisin.

Mulla Esikoinen on syntynyt joulukuun 30. Ja toinen heinäkuussa. Esikoinen jossaim välin harmitteli kun kaverit on vuoden vanhempia, riparit ym. Mutta ei enää. Lymyttiin paukkupakkaset sisällä. nopeasti alkoi aurinko paistaa ja valon määrä lisääntyi. Rakastan kevättä. Toinen keskikesällä. Ei tarvinnut itsellekkään mitään toppa vaatteita hommailla ja muistelen ettei odotus aika ollut mikään super helteinen. Vaunuilemaan päästiin heti ja kun Esikoinen lähti eskariin, muistan sen olleen ihanaa aikaa kun eskari rytmitti arkea. Nukuttiin paljon. Eli huhtikuu on oikein hyvä aika vauvan syntyä.

Takaisin