Hormonien vaikutus mielialoihin

Kumpare

Näppärä viestien naputtelija
Helmikuiset 2027
Vaikuttaako muilla hormonit voimakkaasti - ja ei positiivisella tavalla 😬 - mielialoihin ja tunteisiin?

Musta tulee raskaana aivan hirveä. Tuijottelen omaa napaa, muiden ihmisten tekemiset ja sanomiset ärsyttää, olen äkkipikainen ja tuntuu että voisin lyödä välit poikki jokaiseen kaveriin ja tuttuun.

Ekassa raskaudessa saatiin miehen kanssa älyttömiä riitoja aikaiseksi tyhjästä ja meinattiin vauvavuonna erota. Toisessa raskaudessa meni välit omaan äitiin tyhmän jutun takia, jota paisuttelin liian suureksi.

Nyt menossa kolmas raskaus ja tänä aamuna tuntui, että yön aikana joku olisi asentanut muhun jonkinlaisen mulkero-päivityksen. Kaikki ärsyttää, mies ärsyttää. Äänikin on superkireä. Varmaan nyt alkoi se hormonivitutus, joka jatkuu ties kuinka pitkään.

Tosi ärsyttävää kun ei voi luottaa omiin tunteisiinsa vaan täytyy koko ajan pysähtyä miettimään, että ärsyyntyykö tässä minä vai hormonit. Täytyy varmaan miehellekin puhua, että ei kovin tosissaan ota mun käytöstä..

Ai että vaikuttaako 🥲 Mulla on ensimmäinen raskaus meneillään (16 viikkoa) enkä kyllä välillä meinaa tunnistaa itseäni. Nimittäin aivan kaikki itkettää... Normaalisti en ole kovin herkkäitkuinen, mutta nyt pääsee itku milloin mistäkin vähintään joka toinen päivä.

Minulla hormonit ovat myös aina vaikuttaneet voimakkaasti. Ennen oli voimakas pms-oirehdinta ja olisin voinut murhata jonkun ennen kuukautisten alkua. Samoin alkuraskauksissa mieliala on aina hyvin ärtyisä. Ja nyt vielä imetyksen alasajossa tämä hormonipiikki on myös niin voimakas että jatkuvasti *ituttaa. Luulin jo että olen naksahtanut päästäni ja masennus hiipinyt takaisin kunnes tajusin että tunteet aiheuttavat hormonit, jälleen kerran. Mutta samaistun aloittamaan, tosi raskasta - itselle ja muille!

Kummassakaan raskaudessa ei ole suuremmin ollut mitään mielialan muutoksia, ei itkettänyt eikä suututtanut normaalia enempää. Mies myös mainitsi tämän jälkimmäisen raskauden loppupuolella, että olen ollut varsin tasainen koko raskauden ajan. Nyt imetysaikana tulee ehkä ihan aavistus helpommin herkistyttyä esim jotain videoita katsoessa, mutta muuten ei vieläkään mitään suuria tunteiden heilahteluja ole.

Olin ihan hormonihirviö PMS-oireineni aina muutama päivä ennen kuukautisia, mutta nyt raskaana olen ollut tosi tasainen, mikä on kyllä tervetullutta vaihtelua. Jänniä nämä, miten yksilöllistä kaikki on.

Kyllä vaikuttaa! Ihan jo kuukautiskierto vaikuttaa mielialoihin ja raskaus ja imetys (ja imetyksen lopetus) vielä paljon enemmän. Olin raskaana tosi herkillä. Sekä itkin että suutuin näennäisen pienestä ja kaikki tuntui paljon isommalta.

Tää on tosi mielenkiintoista miten vaikuttaa eri ihmisiin. Mä en oo ikinä huomannut mitään muutosta kuukautisten aikaan, raskauden aikaan, imetyksen tai sen lopettamisen aikaan. En niin mitään. Mut tunnen ihmisiä joista tulee ihan hirviöitä just kuukautisten aikaan.

Takaisin