Hoitovapaalla

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Isabell
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tyttö syntyi 10/12, jäin hoitovapaalle. Tää oli selkeä päätös, tästä ei tarvinnut edes juuri keskustella. Tarkoitus on tehdä vkl-sijaisuuksia (olen lh) satunnaisesti, arkivuoroja en aio tehdä, koska mies tienaa paremmin kuin minä; ei ole siis mitään ideaa minun mennä töihin ja miehen jäädä kotiin hoitamaan tyttöä. :) Ajatus oli, et tyttö menisi 1,5 -vuotiaana sit (jos suinkin mahdollista) pph:lle. Mutta mutta, jos tästä nyt sit raskaudun niinku on ajateltu, niin eipä tätä "kituutusta" onneksi kauaa tarvii kestää.. Muutama kuukausi menee vaikka päällään seisten, jos niikseen tulee! :)

Me ollaan myös puhuttu toisesta beibistä, koska otettiin ns. kotihoidontuki kahdeksi vuodeksi (täällä voit valita 6-36kk jonka mukaan rahaa sitten tulee), jolloin kuopuksen pitäisi syntyä viimeistään helmi-maaliskuussa 2015 ettei olisi yhtään rahatonta kuukautta. :D Täällä päiväkoti on ilmainen 3. ikävuodesta lähtien joten jos tässä nyt jonkin aikaa vielä zombeilis kotiäitinä. :D Toisaalta olis kyllä kiva tehdä osa-aikatöitäkin, mutta miehellä duunia 50h/viikko niin vietän mielelläni kaiken vapaa-ajan koko perheen kesken kun se mahdollista taloudellisesti on (ainakin vielä)!

Silloin kun äitini hoiti meitä 3v kotona niin leipä ei maksanut 3e/kpl. Moni sanoo että meinaatko olla kotona mutta ei 300e elätetä 5 henkistä perhettä, näin se vaan menee. Pienten lasten ryhmässä lapsilla kuitenkin on hyvä olla ei siellä mitään itkua parkua jatkuvaa ole. Keskimmäisen kanssa olin kotona 3v kunnes neuvolasta kehoitettiin että hän aloittaisi päiväkodin koska on niin epäsosiaalinen, elikkä laitoin myös nuorimman 1v ikäisenä päiväkotiin. Vaikka puhutaan että alle 3v lapsen paras paikka on oma koti niin voin kokemuksesta sanoa että mun 2 lasta jotka aloittanut päiväkodin alle 2v iässä on paljon sosiaalisempi kun meidän ujopiimä joka oli kotona 3v. Toki lapset ovat erillaisia. Me ei ainakaan kotihoidontuella pärjätä vaikka miehellä hyvä palkka ja omasta mielestä lapsilla on hyvä olla. Teen 6h työpäivää ja näin lapset ovat max. 4h hoidossa/päivä kun miehellä eri työajat kun mulla ;)

Tällä hetkellä vasta esikoista kuumeisesti odotetaan saapuvaksi (laskettu aika 24.2.). Olemme kuitenkin miehen kanssa ensisijaisesti sopineet ja suunnitelleet, että jään hoitovapaalle äitiysloman jälkeen ja hoidan opintoja samalla. Opiskelen aikuislinjalla, jonka ansiosta suurinosa opinnoista suoritetaan etänä ja lähiopetusta on vain iltaisin, silloin kun sitä on. Olemme suunnitelleet, että olen siis kotona lapsen kanssa päivät ja lähiopetusillat lapsi on isän kanssa kotona. :) Lisäksi mieheni käyttäisi omia vanhempainvapaitaan silloin, kun minulla on pakolliset työssäoppimisjaksot.

Toki paljon riippuu myös lapsesta, mutta näin olemme laskeneet, että taloutemme olisi kaikista vakaimmalla pohjalla ja bonuksena lasta ei tarvitsisi vielä laittaa päivähoitoon ennen kuin hän olisi lähempänä kahden vuoden ikää.

Ja sittenhän voisi sopivasti jäädä suoraan uudelle äitiyslomalle.... ;)

Aika hyvin teillä menee nuo kuviot, ReginaVeritas.
Oispa meilläkin yhtä kätevästi, mutta tässä äitiysloman aikana on pakko valmistua, paukkuu rajat vastaan. (eikä tuota paljolti jäljellä muuten olekaan) Ja tuo kotihoidintuki on aika mahdottoman pieni.. Itse kun kuitenkin olen ajatellut, että lapsi olisi vähintään vuoden ikäinen hoitoon mennessään, mutta tuo vanhempainraha loppuu jo 8kk iässä. :angry2 Mutta kyllä sitä aina jotenkin pärjätään. :)

Kotihoidon tuki on kyllä älyttömän pieni! Mutta toisaalta, se lisättynä opintotukeen (ja Hyvinkäälisään, josta en ole ihan varma saako sen, jos opiskelee) on sitten jo vähän eriasia. Ei silläkään juhlita, mutta näin olis parhaat mahdollisuudet yhdistää äitiys ja opiskelu. :) Meillä on onneksi myös tilanteessa puolella se, että miehen palkka on sen verran hyvä, että se riittää yksinkin aika pitkälle.

meillä on sellainen ihana tilanne, että on kaksi mummua, molemmat lähellä ja eläkkeellä ja ottavat tytön hoitoon, kun mä menen töihin. Aluks oli tarkotus, että hoitavat 1,5-2 vuotiaaksi ja sitten menis päiväkotiin, Mutta meni suunnitelmat uusiksi, kun jään äitiyslomalle samaan aikaan, kun täyttää 1v=) Mutta siis kotihoidontuella kotio jääminen ei onnistu, ei riitä miehen palkka pelkästään ja täällä ei saa edes kuntalisää=(
En tiedä vielä kuinka sit, kun on kaksi pientä ja pitäis palata töihin.

Meillä kävi niin, että esikoiseni meni eskariin ennen äitiyslomaani 2011. Tyttö syntyi tammikuussa 2012. Ajattelin olla 3 vuotta kotona hoitotuella. Noh, olin pari kk hoitotuella ja jäin siitä äippälomalle taas. :) Tammikuussa 2013 syntyi sitten poika. Taas ajattelin, että olen kotona sen 3 vuotta hoitotuella... Noh, ehdin olla kotihoidontuella taas reilut 2 kk kunnes jäin taas äitiyslomalle... Nyt parin päivän sisällä odottelemme uutta tulokasta. Nyt olen kotona 3 vuotta ja vaikka enemmänkin jos siltä tuntuu. Irtisanoin itseni lokakuussa 2013 samalla kun ilmoitin, että lapsi on taas tulossa. Inhosin työpaikkaani ja en todellakaan halunnut stressata itseäni ajattelemalla edes koko paikkaa! Ja kun uusi työpaikka odottaa kun töihin haluan mennä. Asumme omakotitalossa, mutta lainaa ei meillä ole. Että onnellisessa asemassa ollaan kyllä sillä saralla, ettei hoitoon tarvitse viedä vielä hetkeen.

Itellä nyt reilu 2v poika.... Palasin töihin pojan ollessa 1v 2kk, poika meni perhepäivähoitoon osapäiväisenä. Hoitopäiviä tuli 2-3pvää / vko, meillä molemmilla vuorotyö, niin sai hyvin sumplittua. Mutta en kyllä ole katunut ollenkaan, vaikka poika pieni olikin. On oppinu hirveesti sosiaalisia taitoja ja saanut kivoja kavereita =) Nyt jään äitiyslomalle taas, toisen olisi tarkoitus syntyä toukokuussa. Poika jatkaa edelleen puolikkaana hoidossa, mutta nyt 4pväinä viikossa 4h/pvä... En ole vielä päättänyt kuinka kauan olen kotona, mutta toivottavasti edes sen, että ehtii vauva täyttää sen 1v =) Poika toivottavasti saa jatkaa hoidossa käyntiä, tykkää kovasti ja hoitajamme on aivan ihana!! Mutta raha se on meilläkin mikä pakottaa töihin lopulta lähtemään.. Täällä ei saa edes minkään näköistä kuntalisää tms, pelkästään se kotihoidontuki ja lapsilisä :/ Ja se on todella vähän, kun on asuntolainat ja kaikki... Ite oon ihmetelly kovasti, kuinka työttömyystuki on melkein tuplat kotihoidontukeen nähden..... Luulis niiden olevan samoilla viivoilla....?

Takaisin