Hoitovapaalla

Isabell

Näppärä viestien naputtelija
Heippa! Mielenkiinnosta kyselen, että oletteko palanneet suoraan äitiysloman päätyttyä töihin? Onko vauva mennyt hoitoon päiväkotiin vai perhepäivähoitajalle ?

Vai oletko jäänyt kotiin hoitovapaalle ? Kuinka kauan olet/ olit hoitovapaalla ja miten pärjäsitte rahallisesti ? :) Tekeekö kukaan äideistä hoitovapaalla esim. keikkatöitä joskus, kun isä on vaikka viikonloppuna kotona lapsen kanssa ?

Minä siis jään hoitovapaalle nyt äitiysloman jälkeen ja toiveina olisi olla ainakin ensi kesään saakka.
Keikkatöitä olis mulla mahdollisuus varmaan tehä tarpeen mukaan, hoitoalalla kun työsketelen, jos tarve vaatii :)

Mukavaa ja aurinkoista kesää!
 
Samaa olen tässä pohtinyt miten nyt tekee tai voi tehdä. Aikasempien lasten kanssa on ollut helpompaa kun ei ole ollut asuntolainaa tai muitakaan isompia velvollisuuksia :) Siloin olin kotona melkein hoitovapaan loppuun.

Kotihoidon tuki on niiin hikinen, etenkin kun miehen tulot menee just siihen rajalle ettei saa sitä lisääkään. Kuntalisäkin jyväskylässä hikiset 50e. Just siis maksaa oman osuuden lainasta ja elelee sit pyhällä hengellä :D Eli pakko mennä keikkahommiin iltasin/öisin/viikonloppuisin. Jos ei ois niin rehellinen ihminen henkeen ja vereen niin saattas vaikka harkitakkin kelalta kusettamista, mut en halua vajota niin alas että rupean kelalta varastamaan.. veroina senkin sit takas joutuu duunia tekemällä maksamaan :sad001 Jos ei ois vakipaikkaa ois helppo jäädä vaikka liiton rahoille tai jotain..
 
Mä olen ollut hoitovapaalla nyt toisesta lapsesta melko pitkään ja seuraava vaavi syntyykin, kun meidän poitsu täyttää 2 vuotta. Ensimmäinen lapsi (tyttö kohta 4v.) oli sukulaisella hoidossa puolisen vuotta vähän yli vuoden ikäisestä lähtien, jonka jälkeen jäin äitiyslomille (ja siitä siis suoraan hoitovapaalle).

Meillä on asuntolainaa uuden omakotitalon hinnan verran. Ollaan laitettu hoitovapaan ajaksi lainat koroille, pankki mukavasti joustaa perheasioissa. Meillä menee miehen palkka ja mun kotihoidontuki + lapsilisät samalle tilille ja sieltä maksellaan kaikki menot. Eli suurimman osan kaikesta tällä ajalla tietenkin joutuu kustantamaan mies. Menot on karsittu minimiin, ylimääräisiä reissuja ei ole varaa tehdä ja vaatteet lapsille hankitaan suureksi osaksi käytettyinä. Itselle vaatteita ei sitten tulekaan osteltua. Ravintoloissa, elokuvissa yms. ei käydä ollenkaan (tosin ei meillä olisi lapsenvahtejakaan tällaisia juttuja varten). Vedenkulutuksessa on yritetty säästää ja sähkönkulutustakin kovasti mietitään. Veroprosentti pidetään sen verran korkealla, että joulun alla tulee kerralla tilille isompi summa (jää tavallaan huomaamatta säästöön), josta voidaan tehdä tarvittaessa isompia hankintoja, kuten ilmalämpöpumppu yms.

Asumme kunnassa, jossa kuntalisä on 200€, siitä on kyllä selkeästi apua. Kotihoidonlisää saan hieman. Mies on ollut myös lomautettuna välillä, mutta kummasti olemme pärjäilleet. Asuntolainan korko ovat onneksi pienet tällä hetkellä. Jos korot olisivat korkealla, ei minulla olisi varaa kyllä kotona ollakaan. Onhan tää välillä aikamoista kituuttamista, mutta omillaan ollaan pärjätty. Kovasti kuitenkin nautin tästä, että saan olla lasten kanssa vielä hetken kokopäiväisesti, ennenkuin heistä kasvaa isoja. Ovat kuitenkin pieniä niin vähän aikaa.
 
Moi!
Itse olen ollut kotona nyt reilu 2 vuotta. Irtisanoin itseni töistä kun eskoisen äityisloma päätty 2012 helmikuussa ja jäin sitten kotihoidontuelle. Toinen lapsi syntyi 10/2012 ja olen nyt sitten äitiyslomalla vielä elokuuhun asti. Sen jälkeen olisi tarkoitus vielä jäädä poikia hoitamaan kotiin.

Kyllähän vähän pelottaa miten tullaan toimeen, miehellä ollut nyt lomautuksia niin ollaan jo nyt välillä tiukoilla ja tulothan vaan sitten laskee. Aika paljon ollaan jo menoja karsittu joten eiköhän sitä toimeen tulla. Yhdessä maksetaan talon lainaa, kummalla nyt rahaa on niin siirtää yhteiselle laskujenmaksutilille. Mutta lapset on hetken ajan vaan pieniä ja eihän tuota 9kk:n ikäistä vielä mitenkään raaski hoitoon laittaa. :)

Jos keikkaluontoista työtä löytyisi niin voisin kuvitella sellaista tekeväni viikonloppuisin, vielä ei kyllä ole haluja mutta jos rahatilanne sitä vaatii niin sitten. :)
 
Mulla vakipaikka odottaa sitä, että joskus palaan taas töihin. Hyvin ovat suhtautuneet perhevapaisiin; melko iso osa meidän työpaikan äideistä jää joko hoitovapaalle tai tekee äitiysloman jälkeen osa-aikaisesti töitä :)
 
Joo ei meilläkään duunissa kukaan oo mitään sanonut. Onnitellut vain :) Harmitellut tietty kun joutuvat uuden kouluttamaan jo tässä vaiheessa mun hommaan. ja en kerennyt edes itse sitä tekemään :sad001
 
Moi,
Mun esikoinen syntyi 01/13 ja oon ajatellu mennä töihin 02/14 eli siis 1v ja 1kk olisin kotona. Pitempäänkin viihtyisin, mutta perse ei kestä. Nyt jo välillä tuntuu olevan tiukkaa asuntolainan kanssa. Kyllähän sen lainan sais niin, et pelkkiä korkoja makselis, mutta mun luonto ei anna täs asias periksi. Jotenkin mulla vaan on sellainen periaate, että lainan haluan maksaa ajallaan, jos vaan mitenkään pystyy. Nii ja autokin pitäs vaihtaa ja vähä remppaa tehdä ja edes jollekin pienelle lomalle olis kiva päästä kerran vuodes ja ja ja lista on pitkä.
Oon ajatellu, että kun meen töihin niin sit parin kuukauden päästä alettais yrittää taas lasta. ja sitten vois olla kotona hieman kauemmin(jos vähä ehtis säästää sitäkin varten.
 
Me ollaan mukavasti 10 vuotta edellä maksusuunnitelmassa, joten hyvin pystyin vuoden joustamaan. Eli laina tulee silti maksettua ajoissa. Niitä matkoja ei tosiaan tehdä, mutta eipä niihin olis varaa töissä käydessäkään. Silloin kun taas menee niin paljon rahaa kuussa siihen asuntolainaan :D ylimääräiset menee aina suurempiin hankintoihin kuitenkin. Yhtä nuukailua aina vaan :wink
 
Joo ei oo koskaan käyty matkoilla tän 10v aikana :DD Kyllä kaikki mitä tulee myös elämiseen menee. Töissä käyminen on hirvittävän kannattavaa!
 
Täälläkin vuoden alussa perheenlisäyksen saaneena joutuu jo stressaamaan töihin paluuta kun ei ole varaa olla kotona vaikka haluaisi! Heti vanhempainpäivärahakauden päätyttyä en ihan vielä haluaisi mutta juurikin tuon mukulan 1 vuoden tienoilla on jo ihan pakko, prkele!
 
Juuri laitoin kotihoidontuen hakemuksen Kelalle. Ipana syntyi marraskuussa -12 ja yritetään sinnitellä tämä vuosi niin, että ensi vuoden alusta menisin töihin. Laina laitetaan pelkille koroille siksi aikaa ja syödään sitten vaikka kesällä ruohoa ja talvella lunta pihasta. Kai sitä jotenkin pärjää, kun on "pakko". Mut töihin menoon ajaa kyllä väkisinkin rahojen vähyys ja kieltämättä kyllä oma pääkin. Vaikka vauvan kanssa on ihanaa ja katsella joka päivä, kun pieni oppii uuttaa niin kyllä jossain vaiheessa kaipaan elämään muutakin kuin lapsen hoitoa. Tosin ajatuksena on mennä tekemään lyhennettyä päivää, että saa sitten aamulla syödä aamupalat rauhassa ja illalla ehtii tehdä muutakin kuin vain pistää pienen nukkumaan.
 
Meillä on onneks niiin mukava tilanne etttä voi tehdä puolikasta työviikkoa ja työvuorot pystyn järjestämään niin että mies on kotona lapsen kanssa kun itse olen töissä. Olisin toki voinut jäädä kokonaan kotiinkin, mutta en tahtonut jäädä ihan miehen elätettäväksi jäädä. :) Hänelle se olisikyllä sopinut mutta koen tämän ratkaisun itselleni parhaaksi.
 
Paljonko Suomessa se kodinhoidontuki sitten oikein on jos kellään ei ole mahdollisuutta olla kotona kuin vuosi? :eek:
 
Meillä on onneks niiin mukava tilanne etttä voi tehdä puolikasta työviikkoa ja työvuorot pystyn järjestämään niin että mies on kotona lapsen kanssa kun itse olen töissä. Olisin toki voinut jäädä kokonaan kotiinkin, mutta en tahtonut jäädä ihan miehen elätettäväksi jäädä. :) Hänelle se olisikyllä sopinut mutta koen tämän ratkaisun itselleni parhaaksi.
 
Ei kotihoidontuki ole kun joku vähän päälle 300e kuussa, siihen päälle mahdollinen kuntalisä. Sitten on vielä lapsilisä. Korotettua tukea on mahdollisuus saada jos perheellä on tosi huonot tulot. Mutta kyllähän tuosta äkkiä näkee ettei tolla rahalla pitkälle pötkitä jos on asuntolainaa ja muuta. Ja noita tukia verotetaan ihan yhtä lailla.

Meillä on miehen kanssa selvät sävelet, kun mä olen hoitovapaalla niin mies huolehtii asuntolainat ym. Mä makselen sitten enimmäkseen ruokia ja lapsen menoja. Onneksi olen alalla jossa on mahdollista tehdä keikkatyötä ja nyt hoitovapaalla aion tehdä töitä aina välillä. Saadaan vähän lisätuloja eikä miehen tilistä tartte kaikkea maksella.
 
tyttö syntyi 1/12 ja olin kotona eka äitiysloman ja sit lyhyen pätkää hoitovapaalla niin, että tyttö täytti vuoden ennen päivähoidon aloitusta. teen tällä hetkellä osahoitovapaata eli 30h työviikkoa. meidän töissä vaihtoehdot tehdä osahoitovapaata on joko 4-päiväinen työviikko tai 6,5h työpäivä. valitsin ekan vaihtoehdon ja olen töissä ma-to ja perjantait kotona. palkka on vähän huonompi kuin normisti, sillä tulee kuitenkin toimeen ja saa lainojaan lyhennettyä ja lisäksi kela maksaa n. br 90 eur/kk osahoitorahaa.

meillä ei ois talous kestänyt sitä vaihtoehtoa, että oisin jäänyt pidemmälle hoitovapaalle, vaan munkin palkka tarvittiin perheen elätykseen. mun alalla ei ole mahdollisuutta keikkatöihin.
 
Olen hoitovapaalla siihen asti kun poika täyttää 3 vuotta joulukuussa. Olen kyllä nauttinut joka hetkestä, mutta nyt kyllä alkaa olla poikakin valmis päiväkotiin tms. :)
Onnekas siinä mielessä, että taloudellisesti on ollut mahdollista eikä ns. pakkoa ole ollut mennä takaisin.
 
Takaisin
Top