Hoitoon antaminen.

Aurinkopuuteri

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kysyn sellaista, että oletteko antaneet lastanne hoitoon vielä? esim. mummolaan, sisaruksille. Jos niin miten pitkäksi? tunteja, päivä kenties? kun minun mielestä ei vielä tämänikäistä saisi antaa mihinkään hoitoon. [8|] Vanhemmat ainoat ja oikeat hoitajat. Eikä lapsi vauva ymmärrä vielä mihin äiti tai isä yht äkkiä katosi. Sillä kysyn kun anoppi EI millään ymmärää miksi he eivät saisi lastamme ottaa hoitoon. [&o]

Olisi mukava kuulla teidän ajatuksia tästä...
 
Vauva-lehdessä oli taannoin (7/2010) juttu että keskeisin aika turvallisen kiintymyssuhteen muodostumisessa on 6kk-1v. Artikkelin asiantuntija (joku varhaisen vuorovaikutuksen ekspertti) sanoo, että jos vanhemmat suunnittelevat kahdenkeskeistä matkaa juuri silloin, kannattaisi viivyttää tai vaikka lähteä aiemmin. Kun lapsi on kiinnittynyt turvallisesti vanhempaansa, se auttaa eroahdistuksen yli.

Meillä ipana oli reilun 8kk kun oli mummolassaan yön yli, hyvin meni ilman ahdistusta ja ihanat hymyt sain noukkiessani pikkuiseni takaisin hoiviini. Enkä tod saanut loppupäivänä mennä edes veskiin yksin [:D][:D] Ekassa iltahoidossa meillä oltiin 3,5kk ikäisenä ja noita muutaman tunnin settejä on ollut nyt neljästi.

Näin meillä.
 
Joa on ollu kerran yöhoidossa ollessaan n. 2kk kun vietettiin miehen kans hääyötä. Sen jälkeen ollu pari kertaa niin hoidossa et mun vanhemmat tullu meille ja laittanu herran nukkumaan kun me ollaan lähdetty ulos syömään. Niin ja toiset isovanhemmat käyny vaunulenkeillä. Eikä oo mitään ongelmia ollu...Tällä hetkellä en ehkä antais herraa hoitoon kun nyt on vaihe et äitin pitää olla lähellä. Äiti on nyt ainoo kun saa miehen rauhottumaan ja yöt on nyt muutenkin levottomia mut suunnitelmissa olis miehen kans teatteri-ilta tossa ennen joulua.

Vaikka lähdetään illalla ja ollaan myöhään niin aamulla herään kyllä Joan kans oli se kuin aikasin vaan ja hoidan syötöt. Musta on ihan ok että lapsi on hoidossa. Ei tietenkään jatkuvasti eikä pitkiä aikoja kerrallaan mutta pitää vanhemmilla olla yhteistä omaa aikaakin. Tehnyt meille tosi hyvää ja kun tosiaan ollaan ajoitettu ne niin että ei ole Joan valveillaoloajasta paljonkaan pois niin pystyy ite siitä ehkä jopa nauttimaan. Ja meillä sekä äidille että pojalle tärkein hetki on aamulla kun herra herää. Sillon haluun olla ite hakemassa pojan sängystä eli yöksi en ole antamassa hoitoon vielä pitkään aikaan [:)]
 
Tyttö on ollut yhden yön hoidossa. Muuten hoidossa vaan pari tuntia pari kertaa.
Yö oli mennyt hienosti, ei ollut osannut kaivata äitiä ja isiä(oli 3,5kk sillon muistaakseni), oli nukahtanut kiltisti ja muutenkin kaikki mennyt hienosti. Mitä nyt äiti sit rääky kotona melkein koko illan kun tultiin ravintolasta kotiin.. Hoidossa siis oli et saatiin yks ilta olla miehen kans kaksin.

Minä en ehkä taas ymmärrä sitä, että ei saisi mihkään hoitoon lasta viedä. En mä kyllä raaski viedäkään taas millon lie, vaikka parisuhteen tilanne vaatisi tällähetkellä aika lujaa että kahdestaan saataisi oltua... Meillä kun ei kahdenkeskistä aikaa juuri ole ikinä. Tyttö ei nukahda normaalin vauvan tapaan joskus 8 illalla vaan kymmenen ja yhdentoista välillä, ja pitkään ei voi sen jälkeen kukkua et mies jaksaa aamulla nousta töihin..

Mut tää on niin raju mielipideasia. Toivon kuitenkin ettei niitä vanhempia syyllistettäisi jotka lapsen hoitoon joskus vievät.
Ja anopille mäkään en antaisi tyttöä hoitoon, on ollut niin vähän tytön kans. Hoidossa on ollut vaan mun porukoilla ketä näkee paljon.
 
Milja on ollut kahdesti minun äidilläni hoidossa. Näissäkin kyse on vain päivähoidosta eli yötä ei ole ollut eikä tarvitsekaan.
Ekan kerran oli reilun kuukauden ikäisenä kun menimme häihin. Hoito kesti n 6h jonka jälkeen minun tissit meinasivat räjähtää ja ikäväkin vaivasi tosi pahasti joten menin kullan luo. Siellä se tyytyväisenä nukkui vaunuissa ja mummo oli korviketta sille syöttänyt kun en saanut maitoa pumpattua [8|]
Toisen kerran oli pari viikkoa siitä kun meillä oli hääpäivä ja menimme kaupungille syömään. Nyt hoito kesti ehkä 3 tai 4h. Lopuksi oli vähän "ongelmia" kun oli korvike vähän kesken loppunut mutta ihan nätisti tyttö oli kun mentiin takaisin.
Sen jälkeen ei ole ollut.
 
Meillä ei ole ollut mitään ongelmia, kun tyttö on ollut päivähoidossa kummankin mummin luona niin, että mummi on laittanut päiväunille, ottanut päiväunilta ja syöttänyt vielä päälle. Eli sellaisia 5h keikkoja. Ekat kolmen kuukauden ikäisenä. Pieniä pätkiä oli iltahoidossa, esim. kauppareissun ajan jo alle kaksikuisena.

Kerran viikkoon nähnyt toista mummiaan koko ajan, ja toista sitten pitkiä pätkiä kerrallaan, mutta harvemmin, ehkä kuukauden välein. Kummankin sylissä nököttää tyytyväisenä.

En ole huomannut lapsessa mitään ahdistusta, ei ole minussa enemmän kiinni. Ehkä enemmänkin toisinpäin.

Muistaakseni tuossa täällä mainittussa Vauva-lehden artikkelissa (tai sitten oon lukenut sen muualta) sanotiin myös, että mahdollista tulevaa eroahdistusta voi lieventää sillä, että lapsi ei ole koko ajan kiinni äidissä vaan on myös kaksin isän kanssa. Tää on tietysti hankala järjestää, jos imettää eikä pumppaile/pysty pumppaamaan.

Nyt tuo lapsi on alkanut vähän vierastaa, mutta mummien kanssa on mielellään. Nytkin vasta nökötti pitkään mummin kanssa, vaikka edellisen kerran oli nähnyt kuukautta aikaisemmin. Eroahdistus on yksillöllistä. Tiedän äiteja, jotka tällaisia juttuja lukiessaan miettivät, että onko heissä jotain vikaa, kun heidän lapsensa ei ole eroahdistunut tai ei vierasta. [&o]

Että tästä ei voi olla yhtä mieltä. Jokainen tekee, minkä parhaaksi katsoo. Me olemme katsoneet, että meidän tyttö voi olla hoidossa ja varmaan pääsee jossain vaiheessa yökyläänkin.
 
Tuosta yökyläilystä. Älkää käsittäkö väärin, mulla ei ole mitään sitä vastaan. Muut tehkööt ihan miten haluaa ja miten sopii tilanteisiin ym.
Mutta minä en aio yökylään antaa vielä pitkään aikaan. Joskus sitten ehkä parin vuoden ikäisenä. En itse koe tarvetta enkä varmaan raaskisikaan [:D] Plus että kun imetän öisinkin niin nyt se ei kävisikään.
 
Iisa oli ekan kerran hoidossa yökylässä mein äitillä,yhden yön kun halusin päästä tuulettumaan. Oli muutaman päivän yli 2kk ikänen ja hyvin kuulema nukku ja muutenkin viihty! Nyt iisa on menossa taas äipälle yökylään 13.päivä tätä kuuta,kun lähtään miehen kaa viettää kahdestaan iltaa [:)] En oo huolissani,hyvissä käsissä on!

Ja kerran kun mulla oli joku yrjötauti niin iisa meni tohon viereiseen rappuun miehen mummolle yöksi ja on muutenkin välillä ollut päivällä pari tuntia siellä,että olen saanut nukkua vaikka päiväunet!
 
Mut tää on niin raju mielipideasia. Toivon kuitenkin ettei niitä vanhempia syyllistettäisi jotka lapsen hoitoon joskus vievät.


Aivan! Samaa mieltä. Jotkut tilanteet vaan vaativat sitä,että lapsi täytyy laittaa nyt hoitoon.
 
Meillä on toistaiseksi tyttöä hoitanut vain isi kun äidillä on ollut menoa.
Yökylään ei voi vielä kuvitellakaan jättävänsä kun ei nukahda kun tissille, mutta toisaalta en raaskis vielä jättääkään.
Meillä eniten tytön kanssa on ollut mun äiti, joka oli ihan suoraan aikaisemmin sitä mieltä ettei vielä voi hoitoon jättääkään kun on sen verran vaativa kaveri [:D]
Eli siis rauhoittui vaan tissillä jos ei saanut nukahdettua ja huuto meni hysteeriseksi.
Nyt on vähän helpottanut, neiti on kasvanut ja syö jo kiinteitä, joten voi jättää pidemmiksi ajoiksi, ei ole enää niin kiinni tisseissä.
Nyt kysyinkin siskoani joka on neidin kummi, vahtimaan siksi aikaa kun itse käyn lääkärissä ja edellisellä viikolla labrassa.
Isi on silloin töissä, mun äiti ei pääse ja miehen äidille en oikein vielä uskalla jättää kun on sen verran vähän tytön kanssa ollut.
Nyt ovat tosin päättäneet käydä useammin ettei ala vierastaa, ja viime viikollakin hoitivat tyttöä tässä meillä niin että oltiin kotona.
Joten muutaman kerran kun käyvät täällä hoitamassa ja oppivat rutiinit, uskallan kyllä jättää heillekin.
Yöhoitoon voisin kuvitella jättäväni niin että hoitaja tulis meille kotiin.

Kyllä mä luulen että lapselle on parempi että äiti ja isä saa välillä omaa aikaa hoitaa suhdetta ja hengähtää ihan muutenkin, kun että pidetään kynsin ja hampain kiinni siitä ettei jätetä hoitoon.
Vaikka ei se ketään rentouta jos jättää lapsen väkipakolla hoitoon ja miettii vaan koko ajan että miten ne pärjää [:D]
Joten kai se on eniten kiinni siitä milloin kukakin tuntee itse olevansa valmis jättämään.
Tuskin lapsi traumoja siitä saa jos hoitaja on tuttu ja tuntee rutiinit, enemmän uskoisin traumoja tulevan siitä että vanhemmat on ihan loppu.
Meillä ei sitä yhteistä aikaa vielä ole ollut niin että oltais tyttö hoitoon jätetty, mutta pikkuhiljaa ollaan alettu sellaista suunnittelemaan.
Ihan vaan muutamien tuntien syömässä käynti aluksi.
 
Meillä poika on ollut hoidossa kaksi kertaa mun äidillä. Hääpäivänä käytiin syömässä ja joku pari tuntia oltiin poissa. Täytyy sanoa, että ei se nyt mikään ihanan rentouttava hetki kahdestaan ollut, koska mä mietin koko ajan, miten poika pärjää ja muutenkin puhuttiin vaan koko ajan pojasta[:D] Ja hänpä ei tuntunut edes huomanneen, että oltiin poissa[8|] Toisella kerralla oltiin pankissa juttelemassa ja jätettiin siksi aikaa hoitoon, mutta oli nukkunut koko ajan vaunulenkillä. Mun äidille olen uskaltanut jättää hoitoon, koska näkee poikaa useempana päivänä viikossa.

Yöksi en vielä jätä ja se on ihan vaan siitä kiinni, että itsestä se ei tunnu hyvälle. Kyllä vauva varmasti pärjäisi mutta mä tuskin nauttisin yhtään, joten siihen saattaa mennä vielä aikaa, että yökylään lähtee. Olen samaa mieltä KisMetin kanssa, että yöhoitoa kokeilisin ensin niin, että hoitaja tulee meille kotiin.
 
miiuhoo, me ollaan miehen kans samoilla linjoilla. Ei ole ollut mitään tarvetta viedä tyttöä hoitoon ja siitä huolimatta ollaan kyetty viettämään yhteisiä hetkiä niin sängyssä kuin syöden hyvää ruokaa. [:)] Ehkä sitten kun Kerttu täyttää kaksi vuotta voisi harkita yökylää esim. isovanhemmat tulevat meille. [8|] Mutta ei missään nimessä niin, että viedään mummulaan ja siellä yöpyy ensimmäistä kertaa.
 
Meidän tyttö vietti reilun kuukauden ikäisenä pari muutaman tunnin jaksoa mun vanhempien kanssa. Myös anoppi hoiti parina iltana muutaman tunnin tuolloin, kun oli meillä pidemmän aikaa kyläilemässä. Parin kuukauden ikäisenä tyttö nukkui myös yhden yön mun vanhempien hotellihuoneessa, minä ja mies viereisessä huoneessa kun oltiin yhdessä reissussa. Tuo onkin ollut sitten ainoa yö, jonka tyttö on ollut hoidossa tähän mennessä. Eikä mulla kyllä mitään eroahdistusta tuona yönä ollut, nukuin kuin tukki [:D]

Nyt viimeisimpänä mun sisko on ollut miehensä kanssa täällä meidän kotona tytön unta vahtimassa, kun käytiin miehen kanssa syömässä. Jotenkin tuntuu, että nyt kun tyttö alkaa olla jo vähän isompi niin ymmärtää kyllä paremmin jos ei äiti tai isi ole hoitamassa. Sen takia tällä hetkellä en kyllä jättäisi hoitoon mihinkään muualle kuin kotiin, ainakaan yöaikaan. Nyt ollaan mietitty, että jos kerran kuussa käytäisiin kahdestaan viettämässä iltaa jossakin. Kyllä se vaan tekee niin hyvää parisuhteelle, että sen jälkeen jaksaa taas olla parempi äitikin [:)]

Jos mun vanhemmat tai anoppi asuisivat lähellä niin ihan varmasti uskaltaisin jättää ja mielelläni jättäisin tyttöä heille useinkin. Tällä hetkellä meidän ainoa luottohoitaja on tuo mun sisko. Lisäksi mulla on 16v. siskontyttö, jota ollaan ajateltu jossain vaiheessa pyytää hoitamaan.
 
Mä olen ollut pojan luota yön pois vain kaksi kertaa. Ekan kerran heinäkuun puolivälissä Luukas oli miehen kanssa kotona kun olin ystäväni kanssa Pinkin keikalla Helsingissä ja oltiin siellä yötä. Luukas oli silloin vähän päälle 2kk. Toisen kerran noin viikkoa myöhemmin miehen vanhemmat oli Luukaksen kanssa meillä ke aamusta to iltapäivään kun oltiin kaksin Turussa. Ja ystäväni häistä mun vanhemmat haki Luukaksen meille ja laittoi nukkumaan, mutta silloinkin olin itse autolla liikenteessä ja tulin puolen yön maissa itsekin kotiin. Mutta just nyt en antaisi millään yhtään kenellekään muulle kuin miehelle hoitoon yöksi!! Ei sillä että luulisin ettei kukaan pojan kanssa pärjää, vaan itsestä tuntuisi kamalalta olla erossa pojasta! [&o] Joulukuun alussa meillä on tyttöporukalla pikkujoulut ja lähdetään viikonlopuksi Himokselle mökille. Luukas jää miehen kanssa kotiin ja minä aivan varmasti riudun ikävääni koko viikonlopun!!! Välillä tekisi melkein mieli olla lähtemättä ollenkaan...ja ärsyttää kun edelleen imetän, niin tarvii taas koko viikonloppu pelata sen samperin pumpun kanssa [>:]
 
Onni on ollu kahesti yön minun äidillä hoidossa, joskin samassa talossa, missä ite ollaan oltu. Pari kertaa on yksi kaverini hoitanut Onnia, äitini useammankin kerran ja miehen äiti muutaman kerran lyhyitä aikoja (alle tunnin verran). Nyt viikonloppuna mies lähtee pojan kanssa anoppilaan, kyllä mulla vähä jännittää mutta eiköhän se hyvin mene :). Saan nukkua hyvin ja "vähä" meinasin bilettää :P.
 
Huih, Tirri ja Lme, mä en kykenis olemaan kokonaista viikonloppua erossa, mutta ihanaa että saatte omaa aikaa ja pystytte jättämään hoitoon! [:)]
 
No mulla tulee varmasti ikävä! Mutta kyllä son varmasti ihan hyvä saaha välissä nukkua ihan koko yö, eikä ennää tartte pumppailla välissä tissejä, ko ei maitoa tule :D.
 
Ihan varmasti tekee hyvää!
Mulla varmaan vaikuttaa tähän asiaan se imetyskin, kun tyttö ei suostu pullosta syömään niin sitä on jo alitajuisestikin tietoinen ettei edes pystyisi jättämään hoitoon pidemmäksi ajaksi.
Tilanne voisi olla toinen jos pystyisin jättämään, olis ehkä valmistautunut ajatukseen eri tavalla.
 
Ei se KisMet helppoa kyllä tule olemaan, vaikka hyvää tekeekin! Välillä tulee itku kun vain ajattelenkin että pitää olla pojan luota pois niin kauan [:(] [&o] ...välillä sit taas tuntuu kuitenkin ihan hyvältä päästä pariksi päiväksi kotoa pois tuulettumaan [:)] saas nähdä miten mä pärjään [:D]
 
Kun mä olen ollut jossain niin mies hoitanut Nelliä.
Yötä en ole ollut poissa kotoota. Mut kerrankin 12h...

Mun vanhemmat hoiti Nelliä 2-3h viime viikolla. Aika hyvin meni kunnes lopus tuli itku. Mut olin paikalla 5 minuutis.

Marraskuussa lähen juhliin synttäreitä ja mies lupas jäädä kotiin Nellin kans. Vanhemmatkin lupasivat hoitaa. Mut mulle parempi kun tiiän et hyvis käsis kotona. Vaik toki mun vanhemmatkin hoitais, ei siinä mitään.

Ajattelin et voitais joku kerta mennä sinne Nellin kans yökylään. Siis mun vanhemmille. tohon 700m päähän [:D]
Paikka on tuttu Nellille, ollaan oltu siel usein jos porukat lähteneet reissuun.

Mut joo, en kai olis vielä ite valmis jättämään yökylään. Miehenkin piti viedä Nelli mun vanhemmille kun en ite olis pystynyt jättää. [:)]
 
Takaisin
Top