Himot ja ällötykset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Huomaatko himoitsevasi ruokia, joista et normaalisti välitä tai tekeekö mielesi omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Ja jos sinua mietityttää, onko jokin mieliteon kohde turvallinen raskausaikana, tästä artikkelista pääset tarkistamaan, mikä kaikki olikaan kiellettyä tai vältettävää odotusaikana.
 
Eilen huomasin että hajuaisti on herkkä. Viime yönä sitten heräsin siihen kun nukuttiin miehen kanssa kasvot vastakkain ja mies nukkui suu auki. :Speak No Evil Monkey: Tuli hajut läpi ja piti kääntää kylkeä. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: Oon kaikissa raskauksissa ollu tosi herkkä hajuille.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Tällä hetkelle ruokahimot kohdistuu salaatteihin, kreikkalaisiin jogurtteihin ja hedelmiin :Face With Tears Of Joy:mitään suolasta tai raskasta ei tee mieli syödä:Relieved Face:
 
Hedelmiä voisin syödä koko ajan.. En yleensä syö hirveesti salmiakkia mut nyt on tehnyt mieli ihan hulluna. En siis toki oo syönyt, haistellut vaan ja se haju jo vie mut taivaaseen :rolling:
 
Hajuaisti on herkempi selkeästi ja miehen alkoholittomat oluet haisee miun nenään todellä ällöttäviltä :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:
 
Vesimeloni ja mango maistuisi, samoin kotimaiset marjat ja jugurtti :smiling-eyes: onneksi niitä saa myös syödä hyvällä omalla tunnolla!
 
Mulla menee parhaiten tällä hetkellä ruisleipä kylmänä, juustolla, kalkkunalla ja kurkulla :tears: kaikki makea saa ihan hirveen olon.
 
Mulla iski kamala herkku himo (sipsiä,karkkia yms.). Kahvi jäänyt pois. Ei vaan tee mieli, joka on minulle outoa. Olen kahvin suurkuluttaja.
 
mä oon taas ollu herkkujen suurkuluttaja niin nyt ei maistu mitkään herkut, mikä on kyllä tosi hyvä juttu! :smiling-eyes: Kahvi on ihme kyllä maistunut aina, eikä tee tiukkaakaan aamulla hörpätä ensimmäiseksi kahvia leipäpalan kanssa. :Smiling Face With Open Mouth
 
Mun tekee mieli kaikkea raikasta (salaattia, smoothieta yms.) ja sit taas toisaalta kaikkea hirveää mättöä, etenkin juustonaksuja ja hampurilaisaterioita. Mikään tuosta väliltä ei oikein uppoa. Vähän ääripäät siis :Grinning Face:
 
Mitää uusia hiemoja ei oo. Mutta ällötysten lista on loputon... Kaikenmaailman hajut, kihlatun liha-kananmuna ruoat:loudlycrying:. Itse olen vegaani, joka syönyt kalaa. Mutta nyt kalakin etoo.:Grinning Face:
 
mulla on kans nyt ruokien hajut tullu ällötyksenä, vaikeaa välillä töissä taukotilassa kun moni lämmittää ruoan mikrossa ja tulee eri ruokien hajuja. :Face Without Mouth: Koita siinä sitten pokkana saada oma ruoka syötyä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: välillä himottaa just kaikki mättö ruoka ja välillä sit pelkkä ajatuskin niistä oksettaa! Salaatteja on tullut syötyä paljon, eilenkin tein kanasaalaattia että saan töihin sitä evääksi :Smiling Face With Open Mouth
 
Sama juttu täällä, joutuu välillä tarkkaan valitsee mihin kellonaikaan menee lounastaa jotta saa syötyä, kun ei kestä sitä ruokien hajuja :loudlycrying: Myös ruuanlaittohommat on jääny nyt aikalailla miehelle, kaikki paistettu haisee vaan niin karseelle. Ruoka uppoaa vähän vaihtelevasti mutta kaikki raikas ja kylmä pääsääntöisesti maistuu, esim hedelmät (etenkin viinirypäleet) ja jugurtit ja smoothiet. Makeet ei oikeen uppoo, etenkään suklaa, vaikka normaalisti oon niin herkkujen perään kyllä :tears:
 
Mulle ei jostain syystä kahvi uppoa ollenkaan ja ennen olin juomassa kahvia joka käänteessä. Yritän vähän kuitenkin juoda, ettei kofeiinipäänsärky iske ja pikkuhiljaa pudottaa pois jossei uppoa. :)

Jugurtit on hyviä, salmiakkia tekisi mieli, mutta ei viitsi kun maistella silloin tällöin. Ruisleipä on kans hyvää.:tears::thumbs-up:
 
Ihanaa kun on alkanut taas kaikki ruoat maistua eikä oikeestaan mikään tällä hetkellä ällötä kun eka kolmannes on takana :Grimacing Face: Toivottavasti kesä sujuu näin ja saa nautiskella kesäherkuista ilman huonoja oloja:Strawberry:
 
siis mä ihmettelen tätä, että alkuun kaikki rasvaset liharuoat, makkarat ym ällötti ja oksetti. Välissä pystyin niitä hetken jo syömään, mutta nyt tuli takasin ettei mikään rasvanen ruoka mene alas. Ens viikolla ensimmäinen kolmannes täälläkin takana. Eipä ole näin pitkään aijemmissa raskauksissa ollut tälläistä ettei tietyt ruoat maistu. Toivottavasti menis ohi pikkuhiljaa! :sad-face:
 
Mulla taas on ällöttäny lähes kaikki makea. Oon viime vuosina syöny suklaata ihan päivittäin, mutta nyt en voi edes ajatella mitään suklaista 🙈 Kissanruuan haju ällöttää myös niin paljon, että kissojen pitää syödä parvekkeella, etten oksenna 😅 Ja mies laittaa kissoille ruuat, koska mä en pysty. Ylipäänsä oikeen mikään ruoka ei meinaa mennä alas, joten oon syöny pääasiassa hedelmiä, sämpylöitä, kasvistortilloja ja ranskalaisia, kun ne menee alas. Toivottavasti pian pääsis siirtymään terveellisempiin ruokiin...
 
Meillä oli mennyt eilen maito vanhaksi ja tuli siis sellaisina paksuina klöntteinä ulos purkista. Oli pakko pyytää mies kaatamaan se pois, meinasi nousta yökkö jo pelkästä äänen kuulemisesta kun se loiskahteli pönttöön vaikka olin toisessa huoneessa :Face With Stuck Out Tongue: Ihan näin herkkä en kyllä oo ollut ennen raskautta!
 
Takaisin
Top