Himot ja ällötykset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Huomaatko himoitsevasi ruokia, joista et normaalisti välitä tai tekeekö mielesi omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Ja jos sinua mietityttää, onko jokin mieliteon kohde turvallinen raskausaikana, tästä artikkelista pääset tarkistamaan, mikä kaikki olikaan kiellettyä tai vältettävää odotusaikana.
 
Mulla on tehnyt ihan hirveesti mieli syödä hedelmiä ja varsinkin kiivit on olleet mun mieleen. Nyt sitten huomasin, että kiiveissä on a-vitamiinia. Mitä luulette voiko niitä syödä ihan normaaliin malliin kuitenkin? Missään rajoituksissa ei ole mainitu, et pitäs rajoittaa kiivejä. Mietin itse et onko maksassa oleva a-vitamiini jossain eri muodossa kuin hedelmissä:eek:

Onkos muilla ollut vielä jotain ruokia, mitkä olis erityisesti maistuneet?:grin
 
Kaikki rasvanen roskaruoka menis, en vielä ainakaan himoitse mitään.
 
Mulla on tehnyt ihan hirveesti mieli syödä hedelmiä ja varsinkin kiivit on olleet mun mieleen. Nyt sitten huomasin, että kiiveissä on a-vitamiinia. Mitä luulette voiko niitä syödä ihan normaaliin malliin kuitenkin? Missään rajoituksissa ei ole mainitu, et pitäs rajoittaa kiivejä. Mietin itse et onko maksassa oleva a-vitamiini jossain eri muodossa kuin hedelmissä:eek:

Onkos muilla ollut vielä jotain ruokia, mitkä olis erityisesti maistuneet?:grin
Kiivejä ja muita kasviksia voi onneksi vedellä huoletta: kasvisten A-vitamiini on yleensä beetakaroteenia, lihatuotteiden retinolia.

Sadassa grammassa kiiviä on n. 60-70 yksikköä A-vitamiinia, sadassa grammassa maksaa taas n. 17 000 - 18 000 yksikköä. :grin

Täällä lisää mm. suojarajoista: https://www.hus.fi/sairaanhoito/sai...lu/ravintojavitamiinit/Sivut/A-vitamiini.aspx
 
Muokattu viimeksi:
Mua ällöttää ajatus lähes kaikista ruuista. Siis oikein mitään ei tee mieli syödä. Sit kuitenkin jos joku on valmistanut peruskotiruokaa niin se uppoaa. Mausteet ja rasvaisuus saa aikaan huonon olon.
 
Mä voisin edelleen vetää kilokaupalla kurkkua ja kirsikkatomaatteja, mutta muuten on jotenkin tosi vaikea kuulostella mitä tekisi mieli. Suoria ällötyksiä tai isoja himoja ei ole, eli omista oloistakaan ei oikein ole apua. :meh:
 
Kaikkea raikasta ja kylmää tekee mieli. Jano on koko ajan.

Ällötyksiä taatelit ja korianteri :confused:
 
Jääkaappikylmät tuoreet kirsikat on ainoat, mitkä tällä hetkellä maistuu hyvältä. Alas menee myös vaalea leipä ja kotiruoka (hennot maut) sekä smoothiet. Eilen sain syötyä myös vähän kylmää pannukakkua vadelmahillolla. Haastavaa on löytää vaihetelevaa syötävää, kun pitää syödä päivässä yli kymmenen kertaa. Samaa ruokaa ei pysty paljon syömään.
 
Mulla teki alkuun mieli pelkkää karjalanpiirakkaa. Söin sitä reilu viikon, sitten tuli täysstoppi, nyt menee leivistä vain ohut herkku ruispala. Vaaleaa leipää en voi ajatellakaan.

Mitään makeaa ei tee mieli, suklaa on yleensä mun herkku, mutta nyt siitä tulee vain huono olo eikä tee mieli edes maistaa. Esikon synttärikakkukin jäi eilen multa syömättä, tein onneksi smoothiekakun pikkuvieraita ja kuopusta ajatellen, se maistui mullekin. :)

Suolaista sen sijaan vois syödä koko ajan. Ranskalaiset on mielessä jatkuvasti... en ole montaa kertaa kuitenkaan viitsinyt oikeasti syödä niitä. Kylmät omenan ja porkkanan palat on ehdoton silloin kun yökkäily ei mene ohi. Ja digestivekeksiä on laukussa jatkuvasti, jotta on jotain nakerrettavaa, jos jossain ollessa tulee äkkiä pakko syödä jotain huonoon oloon.
 
Mä sain nyt syötyä jääkappikylmiä rukiisia paistopisteen karjalanpiirakoita ilman mitään päällisiä, jes! Mulla kanssa toi suolainen menee parhaiten alas, jäätelöt ja muut makeat ei nappaa enää ollenkaan. Olen myös huomannut, että miehen seurassa saan ruuan paremmin syötyä kun keskustelu vie ajatukset pois ruuasta. Samoin telkkarin katselu samalla helpottaa syömistä, kun ei keskity vaan siihen ruokaan.
 
Mulla teki alkuun mieli pelkkää karjalanpiirakkaa. Söin sitä reilu viikon, sitten tuli täysstoppi, nyt menee leivistä vain ohut herkku ruispala. Vaaleaa leipää en voi ajatellakaan.
Mulla on muuten ihan sama tilanne nyt, no, menee karjalanpiirakka ja puikula ruispala. :D
 
Oon huomannut, että mua ällöttää ajatus melkein kaikista ruuista mutta itse syöminen ei ällötä. Syödessä itse asiassa mulla ei oo huono olo mutta huono olo jatkuu heti, kun lopetan. Tästä on meinannut hieman seurata jatkuva syöminen :'D
 
Mä olen nyt muutaman päivän himoinnut täytekakkua, erityisesti Frödingen pakastekinuskikakkua :joyful: taidan ostaa huomiselle ihan vaan palkkioksi ultrasta, olkoon siellä lopputulos mikä tahansa.

Aluksi mulla oli kunnon health-kick, nyt oon palannut samoille raiteille, kaikki kelpaa ja erityisesti herkut :depressed:
 
Ällötykset: Oltermannin valmiiksi viipaloitu juusto, glut. pakastesämpylä, tomaatti, nachopelti

Himot: Omena, päärynä, Vaasan ohuen ohut ruisleipä (vaikka ei sovi vatsalleni)
 
Mä kävin tänään kaupassa ja ostin sieltä semmosia juttuja, jotka tuntus nyt maistuvan. Mukaan lähti valmis kanasalaatti, eines kanahamppari ja lihapiirakoita :D jep jep. Ja mandariineja ja omenoita. Mutta syön nyt kyllä tasan sitä mikä alas menee. Kaikki syöminen yököttää, mutta tosiaan syödessä on ok olo ja sen jälkeen sit taas ihan hirvee. Juominen on tosi vähäistä kun en meinaa saada mitään alas.
 
Miulla ei ole ollut oikein mitään ällötyksiä, kaikki menee, niin makea kuin suolainen. Mutta tulinen ja mausteinen ruoka on ollut ihan pop viime aikoina.
 
Oon huomannut, että mua ällöttää ajatus melkein kaikista ruuista mutta itse syöminen ei ällötä. Syödessä itse asiassa mulla ei oo huono olo mutta huono olo jatkuu heti, kun lopetan. Tästä on meinannut hieman seurata jatkuva syöminen :'D

Mulla on aika sama. Niin kauan kuin syö, ei ällötä, mutta heti kun lopettaa, huonovointisuus jatkuu taas. Tulee kieltämättä syötyä vähän jotain aika usein.
 
Himot: Kylmää appelsiinimehua on tehnyt ihan simona mieli. :) Enkä koskaan ennen ole välittänyt mehuista tai limsoista. :D

Ällötykset: Korianteri ja suklaadonitsit
 
Takaisin
Top