Himoja ja ällötyksiä

Vielä tässä vaiheessa ei ole vielä erityisempiä himoja tai kuvotuksia, mutta viime viikkoina keittiössä puuhastellessani olen huomannut, että lihan paistaminen ja syöminen on hieman vastenmielistä. Aiemmin runsaasti käyttämäni teriyaki-kastike on nyt aiheuttanut aivan mielettömän ällötyskohtaukset, etten voi edes katsoa mokomaan pulloon jääkaapissa ilman, että alkaa oksettaa ajatuskin siitä. Kahvikin on nyt alkanut maistua aiempaa vähemmän, jonka käyttöä on ehkä jopa aiheellista vähentää. Tuskin täydelliseen kahvilakkoon ryhdyn kuitenkaan. Tänä aamuna vielä maistui, mutta eilen en voinut juoda kuin pari siemausta ja loput viskasin viemäriin.

Juolahti tässä mieleen, että olen ehkä sittenkin alkanut himoita hedelmiä. Kiiviä ja vesimelonia tekis nyt niin kovin mieli.

Saas nähdä miten nämä tuntemukset vielä jatkossa menee...

Eipä ole mitään kuvotuksia. Himotuksia on KYLMÄ ananasmehu ja appelsiinit. Niin ja vesi, kylmä.

Kavi ei maistu enää ollenkaan. Pitää koittaa työpaikalla vielä jotenkin hämätä, kun minut tunnetaan siellä kovana kahvinjuojana. Voi epäilykset herätä, jos yhtäkkiä ei enää kahvi maistu. Myös kaikki oikein rasvainen ei mene alas, tai menee, mutta tulee kamala närästys ja oksetus jälkeenpäin.
Parasta tällä hetkellä on appelsiinimehu jäillä. Eli pitää olla aivan jääkylmää. 

Kahvi ei oikein maistu täälläkään. Aamukahvi menee alas, mutta sen jälkeen ei tule kahveja keiteltyä. Punaista lihaa on tehnyt mieli tavallista enemmän. Kivennäisvettä (mahdollisimman kylmää) menee paljon, samoin appelsiinimehua.

Kahvi maistuu täälläkin pahalle, joten sitä ei ole pariin aamuun tullut juotua. Parasta, mitä aamusin saa alas menemään, on kylmä appelsiinmehu. Todella harva ruoka on sellainen, jota todella tekee mieli. Uunissa paistettujen broiskunkoipien rasva sai aikaan lähes oksentamisen, kun näin sen uunivuuassa.

Jätin kahvin tarkoituksella pois jo ennen raskautta, yhen kerran päätin juoda kupillisen väsymykseen. Ei kertakaikkiaan mennyt alas, vaikka ihan addikti oon ollut. :/ mut hyvä niin! Ja koska lopetin jo aiemmin, ihmiset tietää, eikä enää tarvii perustella. :) Mullakin tekee mieli hedelmiä ja vihanneksia, mutta välillä kaikkea, jota ohimennessä haistan! Makeeta ei hirveenä. Yritän pitää syömiset kurissa, koska neuvolantäti povas, että mulle saattaa tulla 12-15 kg raskauden aikana. Lisäkerros läskiä siihen ei kuulosta houkuttelevalta. Vaikka keho tarviikin 'rakennusaineita' nyt enemmän kuin ennen..

Hauska huomata, miten erilaisia raskaudet onkaan.

Mä oon aika vähillä ällötyksillä selvinnyt, kaikista pahin on ehkä tuorejuusto ja muutamat muut maitotuotteet. Leivoin siis juustokakun muutama viikko ennen plussausta ja sen jälkeen alkoi kakun tiedostaminen jääkaapissa ällöttää. Piti sitten kämppikselle sanoa, että heittää sen pois kun samalla itse painoin pääni tyynyyn ja yritin ajatella jotain ihan muuta.

Vieläkin saattaa välillä siis nousta pala kurkkuun pelkästä ajatuksesta.

Mielihalut ovat kyllä yllättäneet, mutta ne saattavat välillä olla ihan psykosomaattisiakin kun nyt saa heittäytyä prinsessaksi ja vaatia. Ne voivat siis olla ihan mitä vaan, tänään esimerkiksi lihapullat ja perunamuusi, mikä kyllä ihmetyttää sillä en ole syönyt lihaa pitkiin aikoihin.

Minulla on nyt alkanut kahvi ällöttämään. Normaalisti olen juonut aamulla 3, töissä 3 ja illalla 1 kupin mutta nyt saan juurijajuuri aamulla sen yhden pienen kupillisen alas. Jännittävää :) En olis uskonu..

tänään 8+0 :) reilun viikon päästä neuvolaan!

Tällä hetkellä lähes kaikki tekee ällöttävän olon, jotkut jopa saa aikaan oksennusreaktion. Ainoita mitä voin syödä ilman kamalaa ällötystä on tuoreet appelsiinit ja murot maidolla. :D vettä juon melko paljon nyt, samoin kivennäisvedet tai vichyt menee :) hyhhyi, jospa menee ohi pian tämä pahoinvointi. Makeaa en voi ajatellakaan, ennen raskautta hedelmäkarkit ja suklaa oli parhautta. :D varsinaisesti mitään himoja ei siis ole, kun mikään ei tunnu maistuvan. Mutta ei pitäis valittaa (vaikka teenkin sitä jatkuvasti kotona, varmaan ärsytykseen saakka!), sillä ihanan asian puolesta tässä yökkäillään ;)

Tämän viikon (rv 14) herkku on porkkana,raakana. Viime vkolla oli kylmä maito. Sitä edellisenä kalinka jogurtit. Aika jännää aikaa, eka raskaus menossa. Olotilat on parantuneet,onneksi! Ällötyksiä on meetwursti, punainen liha, kahvi (entinen addikti). Karkkia menee aivan liikaa, koitan parantaa tapojani. Toisaalta painoindeksi raskauden alussa oli 19 eli on varaa tulla ylimäärästä. Viime vkolla käytiin neuvolassa ja oli tullut vain 1,5kg lisäpainoa 6 vkon aikana. Toki oon niin alussa et kyllä romisee kiloja jossain vaiheessa :)

Oon alkanu syömään omenoita ihan hulluna. :) mitään semmosia "pakko-saada-ja-heti" juttuja ei oo, roskaruoka yhessä vaiheessa, mut periaatteesta jätin sen pois. Hajuihin reagoin aika herkästi, kissanvessassa jos on mitään, niin heti alkaa oksettaa ja kaupassa tänään yks puliukko joka hais ihan karseelle sai maailman pyörimään ja kuvotti suunnattomasti. Pakko oli kääntyä pois kun osuttiin samaan hyllynväliin. :( Yks pahoinvointia voimistava asia on varmasti tää flunssa, joka nyt jatkuu kolmatta viikkoa ja jouduin ihan jäämään kotiin töistä tänään. Ylihuomenna lääkärille, jospa sais vaikka antibiootteja ja pääsisi keskittyyn itse asiaan, eli masuasukin vaalimiseen. <3

Lady Murmeliini mullakin tuli viime raskaudessa hirvee himo omenoihin ja pelkästään oikeestaan Granny Smith omenoihin! :D Nyt ei oo (ainakaan vielä) mitään pakonomaista tarvetta niitä syödä! :) Mulla on lähinnä se tällähetkellä et tekee kaikkea mieli,mut sit ei oikeestaa teekkää mitään mieli..

Joo Granny Smithin ihanan kirpeän vihreät omput!! Niitä meni kilokaupalla niin ekassa kuin näköjään tässä tokassakin odotuksessa :D Makeammat omenat ei himota läheskään niin paljon kun nämä kirpsakammat serkkunsa. Ainoa haittapuoli, että niistä saa aika kovin ilmaa vatsaan... Muita himoja ei minulla oikeastaan olekaan, kaikki uppoaa tasaisesti ja varmasti ;)

Kahvi tökki mullakin, nyt oon juonut semmosta yhtä kuppia päivässä. Jauheliha on ällöttänyt, vaikka oonkin sit niitä ruokia syönyt missä jauhista... Oksentaa ei ole tarvinnut onneksi.
Himoja on roskaruoka, suklaa, salmiakki...ja että jotain terveellistäkin niin onneksi hedelmät myös jonkun verran. :) Neuvolassa juttelin tosta ihmeellisestä roskaruoan ja limun himosta, niinkuin ois joku ihme darra tosiaan koko ajan! Hoitsu sanoi, että vois kertoa jostain rasvahappojen puutteesta ja niitä oon nyt koittanutkin ottaa. Sanoi myös, että kaikki tommonen on sallittua, kohtuudella. :rolleyes:

ei pysty syömään karkkia tai makeita jugurtteja. mehujen juomisen lopetin kun ällöttää makeus. Mielummin suolaista tai kunnon pihvi :smiley-ashamed008

ei pysty syömään karkkia tai makeita jugurtteja. mehujen juomisen lopetin kun ällöttää makeus. Mielummin suolaista tai kunnon pihvi :smiley-ashamed008

Hauskaa, että tähänkin aiheeseen tulee taas päivityksiä :) Tai jos ällötyksiä nyt voi sanoa hauskaksi...

Tällä hetkellä mulla ei ole mitään varsinaisia inhokkeja, melkein kaikki menee, joskaan läheskään kaikkea ei tee mieli. Liha ja varsinkin vähän voimakkaampi lampaanliha on sellaista, mitä en jotenkin osaa kaivata ollenkaan, syön kyllä, mutta paljon normaalia vähemmän. Ruokahalu on muutenkin normaalia pienempi.

Himotukset ovat menneet jostain syystä aika sesonkiluontoisesti, ensin himottivat hedelmät, erityisesti appelsiinit, sitten pakastemarjat (tulipahan tyhjennettyä pakastin ja edelleen menee noin kilon verran mustikoita viikossa, kun tungen niitä aamiaismoothieen) ja nyt nektariinit sekä mansikat. Tuleekohan syksymmällä sitten sienihimo? :D

Mulla on ihan kamala hedelmä-ja marjahimo:
meloni, nektariini, greippi, mansikat...you name it! Tänään kävin kaupassa ja oli pakko ostaa kirsikoita riistohintaan, teki NIIIIIIIIN paljon mieli! Miinuspuolena on närästys eli se stoppaa himoja kyllä jonkin verran.
Kinkkuvoileipä ja appelsiinituoremehu maistuu ehkä maailman parhaimmalta just nyt. Ja rahka. Ja viili. Ja lämmintä ruokaa ei tee yhtään mieli, eikä isoja annoksia jaksa syödä (varsinkaan päivälliseksi) eli salaattia lounaaksi ja päivälliseksi ja leipää siinä välissä.

Ällötyksiä ei pahemmin ole, paitsi makeaa ei tee edelleenkään mieli (mikä on tietty hyvä) ja valkosipulia välttelen varmuuden vuoksi kun se aiheutti niin paljon ällötystä raskauden alkupuolella.
Pystyyköhän sitä enää ikinä syömään?
Aijuu, ehkä huvittavin ällötys on yksi lasten animaatiosarja jota esikoinen katseli kun mulla oli kaikista kamalin olo - sitä en pysty vieläkään katsomaan voimatta pahoin! Ja ne pari vauvanvaatetta jotka hankin ihan odotuksen alkuvaiheessa oon laittanut suosiolla eteenpäin - nekin ällöttää(!), jotenkin kummasti ne yhdistää siihen kuvottavaan oloon. Onneksi en hankkinut silloin enempää vaatteita :D

Uh minulla on alkanu himottaan verilätyt!! En oo ehkä kymmeneen vuoteen koskenutkaan niihin aiemmin ja nyt ykspäivä vetasin paketillisen yheltä istumalta :S

Takaisin