Hevosihmisten vertaistukinurkkaus

Tirehtööri

Oman äänensä löytänyt
Täällä on varmasti muitakin hevosihmisiä, niin satunnaisharrastajia kuin kavioliittoon sitoutuneitakin. Olisi kiva jakaa kuulumisia ja ajatuksia, miten olette yhdistäneet kaviokkaat ja lapset niin odotusaikana kuin vanhempanakin. Joten fiilistelkää onnistumisia ja epäonnistumisia, tai jakakaa parhaita vinkkejä, vaikkapa raskausajan heppatreenien monipuolistamiseen tai lasten tallihommiin motivoimiseen syyspimeillä! :Horse Face:

Meillä on kotipihatossa kaksi suokkia (ja liuta muita karvaisia, mutta niistä joskus myöhemmin). Muutama ulkopuolinenkin hevonen meillä oli, mutta viimeisten omistaja muutti juuri töiden takia toiselle puolelle Suomea ja on se vaan myönnettävä että työmäärä ja lauman sisäiset riskit vähenee kummasti hevosten myötä, joten tällä hevosmäärällä mennään varmaan ainakin laskettuun aikaan asti. Olen nyt toisella kolmanneksella (rv 17), ja toiveissa olisi valmistella vielä ainakin tuo diy paalivahti ja sähkökatkovarmat juoma-automaatit ennen vauvan tuloa. Olen myös itse hoitanut kavioiden vuolut, mutta pitää seurata miten suurenevan mahan kanssa niissä asennoissa keikkuminen sujuu pidemmän päälle. Minulla on siis 3v rämäpää suokkiruuna, jota työstän itselleni monitoimiponiksi niin ratsun kuin lumiauran virkaan. Pihassa myös (kokemattoman) anopin (kokematon) suokkitamma, joiden ohjaaminen vie välillä isonkin osan energiasta. Anoppi on onneksi ihan paras apu tilan hommissa
:red-heart:

Kesän aikana aloin laittaa tätä mun nuorta ajon ja maastakäsittelyn jälkeen hiljalleen satulaan, ja nyt alkaa vähitellen mm. selkäännousuissa ottaa oma maha kiinni lännensatulan nuppiin. Tuon kanssa on sen verran paljon tehty valmistelevia töitä etten ole huolissani hallitsemattomista alastuloista, mutta kai sitäkin pitää alkaa ajatella tän oman huonontuvan tasapainon kanssa
:No Evil Monkey:
Onneksi mieheni osaa ratsastaa about yhtä hyvin kun tuo hevonen osaa tällä hetkellä olla ratsuna (eli molemmilla loistava itseluottamus
:Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
), niin voin pitää hepan ratsulihaksia yllä tuuppaamalla heidät välillä maastoon haahuilemaan. Toistaiseksi ratsastan kyllä itsekin, mutta innolla suunnittelen jo voivani keskittyä treenaamaan mm. maastaratsastusta, työajoa ja lastausta/kuljetuksia. Maastakäsin treenattavaa löytyy onneksi aina, ja hulluja haaveita kuten treenata tuo hirvimiesten avuksi ruhonkuljetukseen
:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Onpa kiva aloitus 😍🤩 itse vasta koitan raskautta, joten omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta olen kyllä suunnitellut jo eteenpäin, että heti kun pystyn synnytyksen jälkeen ratsastaan, niin vauva kulkee mukana ja nukkuu vaunuissa sen ajan (tottakai tämä voi olla onnistumatta, mutta kaikkea voi suunnitella). Entinen tallikaveri teki niin yksinhuoltajana. Kävi vauvan kanssa ja vauva otti päikkärit ja äidillä oli itkuhälytin mukana.

Mulla oma hevonen ja teen lomituksia. Ajattelin ens vuoden lomitukset tehdä hyvissä ajoin, jotta sitten siihen ku on viimeisillään voi olla pari kk poist töistä ja sitten synnytyksen jälkeen, heti kun pystyy takas niihin hommiin.

Ratsastaa aion niin kauan kun keventäminen ei satu ja pääsen selkään. Sen jälkeen hevonen liikkuu kädestä tai jos saan sille vuokraajan 2-3kk. Jos tulee liikuntakielto jossain kohtaa aikaisemmin, niin olen kusessa 🤣

Onpa kiva aloitus 😍🤩 itse vasta koitan raskautta, joten omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta olen kyllä suunnitellut jo eteenpäin, että heti kun pystyn synnytyksen jälkeen ratsastaan, niin vauva kulkee mukana ja nukkuu vaunuissa sen ajan (tottakai tämä voi olla onnistumatta, mutta kaikkea voi suunnitella). Entinen tallikaveri teki niin yksinhuoltajana. Kävi vauvan kanssa ja vauva otti päikkärit ja äidillä oli itkuhälytin mukana.

Mulla oma hevonen ja teen lomituksia. Ajattelin ens vuoden lomitukset tehdä hyvissä ajoin, jotta sitten siihen ku on viimeisillään voi olla pari kk poist töistä ja sitten synnytyksen jälkeen, heti kun pystyy takas niihin hommiin.

Ratsastaa aion niin kauan kun keventäminen ei satu ja pääsen selkään. Sen jälkeen hevonen liikkuu kädestä tai jos saan sille vuokraajan 2-3kk. Jos tulee liikuntakielto jossain kohtaa aikaisemmin, niin olen kusessa 🤣
Suunnitelmia on aina hyvä olla, ja me heppaihmiset ollaan onneksi totuttu siihen että (useimmiten) ne ei toteudukaan ihan just niin 🙈😂 Itellä ainakin tuli yllärinä kuinka totaalista ja pitkäkestoista tää väsymys mulla on, vaikkei pahoinvointia ollenkaan. Jäi moneksi kuukaudeksi heppailut melkein kokonaan tauolle, puhumattakaan kaikista niistä muista tilan töistä mitä piti tehdä. Nuoria ratsuttaneelle kaverilleni tuli kans synnytyksen jälkeen niin kova kuolemanpelko (ettei hylkää lapsia) että häneltä jäi osa hurjimmista projekteista siihen. Koitan ite kans varautua kaikenlaisiin skenaarioihin, mutta kaikenlaista voi käydä, niin hyvää kuin pahaa. Onneksi noi hepat pysyy melko tyytyväisinä tuolla aktivoivassa pihatossakin niin ei oo niin kovat paineet liikuttaa päivittäin 😄 Parhaimmillaanhan raskausaika on tosi helppo ja vauva nukkuu just hyvät päikkärit tai on mielellään isän kanssa tallireissun ajan.

Onnea raskautumiseen! ❤️

Itse olen allerginen hevosille, mutta 10-v tytär ratsastaa silti. ( ratsastanut jo 5-vuotiaasta) Toista lasta odottaessa en sietänyt hevosen hajua ollenkaan, mutta onneksi mies vei tallille ja lapsi kävi heti kotiin tullessa suihkussa.

Tällä hetkellä lapsi haaveilee omasta hevosesta/tallista, mutta saa nyt nähdä.
Tätinsä ( mieheni sisko) ratsasti siihen asti, kun lähti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Mullakin oli hevonen ennen lapsia, mutta jouduin myydä sen, koska kotihoidontuella ei vaan maksettu enää pihattovuokraa ☹️ hyvin poika siellä tallilla kuitenkin mukana kulki! Vaihdoin sitten hepat rekikoiriin, niiden pitäminen on vähän edullisempaa 😄

Mulla oli tosi paha raskauspahoinvointi, mutta tallille päivittäin meno oli henkiselle ja fyysiselle hyvinvoinnille tosi tärkeetä eikä hevosen tuoksu lainkaan kuvottanut.

Kavioita en voinut putsata, oksensin samantien, todennäkösesti kyllä liittyi asentoon enemmän. 😄
Oma hevonen asuu pihatossa ja se on vielä nuori, joten en ottanut liikuttamisesta stressiä. Maastakäsin ohjasajoin paljon ja puuhailin muita juttuja, lopetin ratsastamisen jo tosi aikasin, joskus vko 12 paikkeilla. Ei vaan tuntunut hyvältä. Ratsuttaja kävi sillointällöin, välillä aktiivisemmin tai vähemmän aktiivisemmin.

Kuvittelin loikkaavani heti synnytyksen jälkeen takasin ratsaille, mutta hätäsektion jälkeen ja kovilla pakkasilla ratsastus palasikin kuvioihin vasta melkein puoli vuotta vauvan syntymän jälkeen.

Tällä hetkellä parasta on, kun käyn tallilla vauvan (ainoiden) päiväunien aikana, hän nukahtaa autoon menomatkalla, jätän auton käyntiin siksi aikaa kun puuhailen hevosen kanssa ja ratsastan/ajan tms. Auto on hybridi, joten sähköllä hyrisee sen 1,5h hyvinkin. Itkuhälytin kulkee kätevästi taskussa ja kun siinä on pitkä kantama, niin se on tosi toimiva.
Meillä on myös ”tallihoitaja”, jonka kanssa sovin etukäteen päikkäreiden ulkopuolisina aikoina käynnit kuten pitkät maastolenkit, ja hän vaunuttelee tms sen aikaa. Vauva ei viihdy lainkaan yksinään vaunuissa jos olen hevosen selässä, joten oli tosi kiva kun tallilta löytyi hoitaja pientä korvausta vastaan.

Viikonloppuisin mies toki hoitaa vauvaa sen aikaa kun hevostelen, mutta meillä ei ole esim isovanhempia käytettävissä hoitoapuna, eli mennään tällaisilla luovilla ratkaisuilla. 😊

Mä oon ratsastanut lapsesta asti, ja mulla oli oma hevonen vuodesta 2015 asti. Annoin sen ylläpitoon 2021 alkuvuodesta, kun oma jaksaminen oli kortilla ja talous alkoi iskeä vasten kasvoja. Lisäksi hevoseni ansaitsi hieman kevyemmät päivät, se oli tehnyt hienon uran. Vuokrasin silti ystäväni hevosta, ja kävin katsomassa omaani, se oli tutulla ihmisellä suht lähellä.

Muutettiin sitten 2022 alkuvuodesta, ja lopetin vuokrauksen koska siirryttiin kauemmas (mutta lähemmäs omaa hevostani). Kävin sillä satunnaisesti edelleen, mutta tulin raskaaksi ja kerrat väheni. Vauvan saamisen (02/2023) jälkeen olen ollut hevosen selässä kahdesti - hinku on kova, mutta halusin raskauskilot pois ja tuntui ettei aikaa ollut vauvavuonna pahemmin.

Hevoset on edelleen sydäntä lähellä, mutta remontti ja taapero vie aikalailla voimia. Raskauskiloja on lähtenyt mukavasti, joten sen puolesta ei ongelmaa. Haluaisin aloittaa ratsastuksen taas säännöllisesti, lähellä olisi laadukas talli, mutta pitää laskea onko varaa (remonttiin menee paljon rahaa).

Noniin, nyt tuli raskaustestin plussa. 😁 jännää. Itse en koe ratsastusta vaarallisempaa kuin muitakaan lajeja raskaudelle( jos ei ole mitään erikoista raskaudessa). Toki jossain kohtaa en enää kykene kiipeämään selkään. Nyt otan kaiken irti kun vielä ainakin kykenen ratsastamaan. Tarkoitus saada oma hevonen ensi kesäksi kisakuntoon, mutta enpä taida kisata jos la. on heinäkuun puolessa välissä

Mä oon ratsastanu 12 vuoden ajan, omaa hevosta ei ole koskaan ollut, joskin ihanaahan sellainen olisi omistaa, muttei varmaan talous tai aika koskaan tule riittämään omaan. Ennen lasta ajattelin, että jos en saa lapsia, hommaan hevosen vanhempana, kun on rahaa säästössä riittävästi. Lapsettomana koin välillä että on liikaa aikaa ja hevosen kanssa puuhailu ois tuntunu mielekkäältä ajan käytöltä.

En ole nyt siis vuosiin käynyt ratsastamassa, ei ehkä taida olla sopivia varusteitakaan ja en tiedä, miten lähtisi uudelleen liikkeelle, pitäisi löytää talli, jossa olisi aikuisille suunnattuja tunteja. Toki tällä hetkellä en vielä koe synnytyksestä olevan riittävän pitkä aika ja tallireissuun menisi varmasti yli 2h aikaa, vauva ei vielä niin pitkään pärjää ilman mua, kun pulloa ei kovin hyvin suostu juomaan.

Kyllä mä toivottavasti vielä joku päivä pääsen takaisin hevosen selkään 🤩

Noniin, nyt tuli raskaustestin plussa. 😁 jännää. Itse en koe ratsastusta vaarallisempaa kuin muitakaan lajeja raskaudelle( jos ei ole mitään erikoista raskaudessa). Toki jossain kohtaa en enää kykene kiipeämään selkään. Nyt otan kaiken irti kun vielä ainakin kykenen ratsastamaan. Tarkoitus saada oma hevonen ensi kesäksi kisakuntoon, mutta enpä taida kisata jos la. on heinäkuun puolessa välissä

Onnea plussasta! 😍

Mä ratsastin melkein puoleen väliin asti omalla hevosella. Sitten kun kohtu alkoi nousta lantiosta esille, en uskaltanut enää ratsastaa. Siinä kuitenkin aika suuri riski tippua hevosen selästä enkä olisi antanut ikinä itselleni anteeksi, jos olisin omalla toiminnallani saanut jotain omalle lapselleni aikaiseksi. Kyllähän sitä ehtii taas myöhemmin ratsastaa 😊 lantionpohjan lihakset on ratsastajilla hyvässä kunnossa, mutta kannattaa opetella myös rentouttamaan ne! Nimimerkillä kokemusta on 😄

Moikka. Täällä vasta haaveillaan esikoisesta, mutta pihassa on kaksi omaa hevosta. Hoidan ne täysin itse, mies lähinnä antaa heiniä välillä tai kantaa vesiä talvella. Meillä siis talvella kantovesi. Ainoana haasteena näen hevosten liikutuksen, koska varsinkin toinen tarvitsee säännöllistä liikuntaa. Nämä liikkuu onneksi myös kärryiltä, eli sinänsä ratsastuksen voi jättää aiemmin pois ohjelmistosta, jos kärryillä pystyy olemaan. :)

Mullakin oma hevonen ja vasta siirryin viikolle 14, eilen tuntui pieni sivupomppu tosi ilkeälle vatsassa ja hevonen ei mikään tätiratsu, joten päätin että ratsastukset on tässä tältä erää. Liikutaan maasta käsin ja lisäksi mulla on vuokraaja joka käy 2kertaa viikossa, pitää kysyä onko valmis käymään enemmän tai hankkia lisäksi toinen vuokraaja, kun tämä on varsin eloisa tapaus. Toivon mukaan harrastus jatkuu normaalisti haerastellen taas syksyllä, mutta sen näkee varmaan silloin..

Ite oon nyt 9+4 ja vielä ei ole tuntunut missään. Oman lisäksi koulutan tallikaverin hevosta, mutta sen joudun jättämään viimeistään varmaan tammikuun lopussa pois. Omalla toivon, että voisin ratsastaa pitkään, koska vuokraajaksi en haluaisi vieraita ja kukaan tuttu ei halua tätä vuokrata 😅 sen verran osaa olla hankala. Pitää ostaa ohjasajovermeet jossain kohtaa, jos ei enää selkään pääse...

Hitsi, nyt täytyy alkaa varmaan varomaan. Menossa 12+5. Tänään koulutettava hevonen heitti perää kuin linko vähän turhan monta kertaa ratsastuksen aikana. Mitään pahaa ei tapahtunut ja kyydissä kyllä pysyy, mutta aloin miettimään, että tuommonen vuoristorata, ei varmaan ole hyväksi sikiölle. Raukka varmaan lentänyt seinästä seinään. Itsellä on vaikeuksia jättää ihmiset pulaan, ja sen takia en haluaisi lopettaa sen ratsastusta. Mutta nyt on ainaki kevennettävä ratsastustyyliä, ettei tule pukkeja enää. En haluaisi myöskään vielä kertoa raskaudesta, mutta jos se on seuraavalla kerralla taas tämmöinen, niin pakko. Omani ei pukita, joten sitä ajatteli ratsastaa pitkällekin,mutta tämän asiakkaan kanssa pitää alkaa miettimään jatkanko kauan enää.

Meillä pari ponia pihassa. Oloneuvoksia.
Mies onnesta hoitaa jos en itse pysty.
Kantoreppu on jo ostoslistalla niin helpottaa tallihommien tekemistä.

Kantovesi talvella myös ulkona, tähän saakka voinut kantaa ämpärit ja heinät tarhaan normaalisti (rv35 menossa).
Kärryjen tyhjäys on ainoa jonka "luovutin" miehelle, tallin taakse kertyy aina lunta siihen malliin että ilman raskauttakin on välillä tuskaa😅

Onnesta nuorin hevonen on ulkopuolisen treenissä, muuten istuisin sen kärryillä mahasta huolimatta🤭

Täällä nyt menossa rv 17+4. Edelleen olen ratsastanut omaa ja asiakas hevosta 3-4 pv viikossa. Ei ole vielä tuntunut epämukavalta. Paitsi alas satulasta tuleminen, mutta siihenkin olen kehittänyt tyylin millä onnistuu. Haaveilen maaliskuun loppuun asti ratsastamisesta omalla. Eli se olis rv.25. Mutta jos ei ole ikävää tai kipeää meen sen jälkeenkin olojen mukaan, käynti työskentelykin vain olisi hyvä treeni. Kesäkuussa pääsee täällä etelässä jo laitumille, niin sitten varmaan saa 2kk loman.

Toki just tällä viikolla tuo vatsa on alkanut tuntumaan isolta ja kireältä 😅 heppa rokotettiin niin nyt en ole muutamaan päivään ratsastanut. Aina parin päivän tauon jälkeen mietityttää, että vieläkö onnistuu 😅

No selvästi tuo 17vko oli mulle hyvä . 😆 sen jälkeen alkoikin krempat ja vatsa kasvoi yhtäkkiä. Ekana ratsastuspäivånä rokotusloman jälkeen alkoi liitoskivut, kun olin ratsastamassa. Ja sen jälkeen olen käynyt selässä n.1krt vkossa. Yritän löytää vuokraajaa, ja pakko aina ratsastaa edellisenä päivänä, kun joku on tulossa kokeileen, sekä en vuokraajaa. Mutta voin olla selässä vain 15min, jos haluan kävellä sen jälkeen. Myös kohdun ligamentit alkaneet kipeittyä urheilusta. Tallityöt vielä onnistuu normaalisti😁 että saihan sitä haaveilla maaliskuun loppuun asti ratsastamisesta. Nyt yritän kyllä käydä sen 15min selässä joka toinen päivä, että saan hevosen läpi ratsastettua. Mutta viimeistään maaliskuun loppuun lopetan. Sain vuokraajaa tai en.

@problemsolved Vinkkivitosena ohjasajo jos ratsastus alkaa tuntua epämiellyttävältä, siinä pystyy läpiratsastamaan maastakäsin kaikki askellajit, taivutukset, väistöt, puomit, kavaletit - tein ite loppuun asti useemman kerran viikossa. Ja siis ei takaa-ajo ravityyliin vaan kunnon pitkillä ohjilla ohjasajo, jossa tarvittaessa voi olla hyvinkin rauhallisesti liikkuva itse. 😉 Kannattaa tutustua aiheeseen jos ei oo tuttua juttua ja ottaa vaikka pari tuntia aiheesta, moni valjakkoajaja on tosi taitava tässä! 👍

Takaisin