Hemoglobiini

Basilikassa on tosi paljon rautaa, kannattaa lisätä sitä ruokiin jos haluaa saada rauta-arvoja nousemaan. Itte olen joutunu edellisissä raskauksissa aloittaan rautalääkkeet jo hyvissä ajoin, mutta nyt olen siltä välttyny.
 
Aamun neuvolassa 114, sama kuin reilu kuukausi sitten. Viimeisen parin viikon aikana ei ole juurikaan ruokavaliossa ollut hyviä raudanlähteitä, joten vieläkin mennään ilman erillisiä pillereitä tai muita rautalisiä. Tosin hyvä olisi saada nostettua ylöspäin nyt viimeisellä kolmanneksella, joten jos ei nouse syömällä hyvin, niin seuraavan käynnin jälkeen otetaan sitten lisät käyttöön.
 
Meillä sano neuvolassa, että ei haittaa yhtään et hemoglobiini olis alle 120. Ehkä jopa parempikin, että veri kiertäisi jotenkin paremmin napanuorassa...
 
No ei meinannukaan neuvolassa, että mitään rautatabletteja, vaikka oli hb 108. Nyt onki noussu jo normitasolle (ainaki sokerirasituksen yhteydessä otetun hb:n mukaan). Meinas tosiaan silloin neuvolassa, että jos tuntuu sille, voin aloittaa rautakuurin (eli jos olo huono), mutta yleensä lähtee nousuun loppuraskaudessa ilman lisiäki. Ja mulla pomppas siis ihan parissa viikossa 108:sta takas sinne 140 eli oikeessa kokenut kätilö oli. :)
 
mulle neuvolan täti totesi, että hyvin on aikaa arvoja nostella: Piti parempana, että saisi hiukan hilattua ylemmäs, jotta ei olis synnytyksen jälkeen ihan kanttuvei, yhtäänkun ei voi etukäteen tietää millainen on synnytys ja verihukan määrä.
 
Takaisin
Top