Hemoglobiini

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Paljon teillä on ollu hempat? Mulla oli tähän asti (rv 27) normaali ja nyt oli humpsahtanut 102. Obsidan kuuri tuli sitten loppuraskauden ajaksi.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla lähtö oli 150, nyt tiistaina mitattaessa oli 120 viikkoja 25+6. Vielä ei siis tarvii alottaa lisärautaa.
 
27.5. oli 119, 28.7. oli 124 ja 8.10 jostain syystä ei oo korttiin merkattu, mutta muistelin että se oli vähän päälle 120..
 
Mulla on aina ollu hyvä hemoglobiini ja nytkin ollut koko ajan jotain väliltä 130-134.. Toivottavasti ei lähdekkään laskemaan!
 
Mulla on nuoresta/teineistä asti ollu matala hb, alle 120. Nyt alkuraskaudesta mitattiin 127 ja loppukesästä ja alkusyksystä mitattu 122 ja 123. Oon itsekin siis yllättynyt miten hyvin ne on pysyny. Mut eipä ole väsyttänytkään tms oiretta ollut.
 
Mulla mitattiin vkolla 17+3 hemppari, mikä oli tippunut 103 siitä asti rautalisää syönyt ensin obsidan-kapseleita mutta ei imeytynyt joten siirryttiin tippoihin nyt käytössä Maltofer-tipat. Tipat muutenkin kätevämpiä ku imeytyvät paremmin ja ne saa ottaa ruokailun yhteydessä.. Kapseleita taas ei. Muista tuoremehun kanssa ottaa, josta saa c-vitamiinia niin rauta imeytyy paremmin. Itselläni ennen raskautta hemppari ollut jtn 125-130. Viimeksi mitattu hempparit vkolla 24+4 ja silloin oli 115 eli ei välttämättä ihan heti nouse takasi.. Ootko olossasi Bluemoon tuntenut muutosta kun hempparit laski?
 
Väsynyt oon ollut koko raskauden ajan ja viime viikolla vähän huippasi. Mulla on vaan aina ollut aika hyvät tulokset 140 aluks ja 128 viimeks. Ei kuitenkaan mitenkään erityisen huonoo oloo vaikka noin alas tuonne sataan mennytkin.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on normaalisti ehkä 130 molemmin puolin, niin harvoin on ennen raskautta testailtu, että vaikea sanoa mitään varmaa. Jonkun kerran muistan, että oli yli 140. Nyt on sitten mitattu 3 kertaa, 8+6 oli 131, 16+6 124, ja 23+0 laskenu 114. Voi olla, että on laskenut lisää, mutta toisaalta oon koittanut taas panostaa ruokaan, että rautaa tulisi sieltä.
 
Viikolla 12 oli 145 ja viikolla 23 sitten 126.
 
Mulla oli ennen raskautta 147. Alkuraskaudesta lähtien pysynyt 130-133 ja nyt viime neuvolassa rv 29 olikin noussut 140. Terkkari epäili, etten juo tarpeeksi, vaikka vettä menee joka välissä ja sitten joutuu juoksemaan myös vessassan sen mukaisesti.
 
Mulla ollut neuvolamittauksissa 138, 122, 118 -ja nyt sitten tällä viikolla oli yllättäen pompsahtanut 138! Neuvolatäti oli vähän ihmeissään, kun mun väsymys ja kaikki vaan pahenee, mutta veikkasi että oon saattanut vaan juoda liian vähän ja silksi arvot näyttää todellista korkeammilta. Tilannetta seurataan enkä ainakaan vielä käytä rautalisää. Tosin mulla on mun vegevitamiineissä B-vitamiinien lisäksi myös vähän rautaa...niitää oon kyllä syönyt jo vuosia.
 
Mulla on hemppa ollu aina täydellinen ja koko raskauden ajan yli 130. Nyt on pari viikkoa väsyttäny tosi paljon ja keskiviikkona neuvolassa hemppa olikin vaan 106. Raskausviikkoja sillon 28+6. Nyt oon obsidan kuurilla ja en tykkää yhtään :/ mustaa ripulia tulee koko ajan :sad001 onko nyt niin että tää ei sovi mulle ja pitää lääkettä vaihtaa vai tottuuko maha jossain vaiheessa tähän? Otan lääkkeen aina tyhjään mahaan nii ku neuvottiin. Olen ottanut nyt vasta kolmena päivänä lääkkeen.
 
Rauta imeytyy huonommin jos samalla syö (maitotuotteet erityisesti estää imeytymistä, c-vitamiini/hapan edistää). Jos vatsa ei kestä rautaa tyhjään mahaan, niin itse söisin vähän samalla, mutta en niitä maitotuotteita. Lisäksi voi valita rautapitoisia ruoka-aineita, osalla nekin auttaa hyvin.
 
Vaikuttaako leipärasva ja juusto? Nehän on maitotuotteita. Pitää varmaan alkaa ottamaan ruoan kanssa.
 
Nyytti2015: Itse suosittelen vaihtamaan Maltofer-tippoihin. Ne on paljon vatsa ystävällisempiä ja ne pitää ottaa ruokailun yhteydessä, eli ei tarvii olla syömättä.. Imeytyvät myös paljon paremmin. Ja muistaakseni aikoinaan äitini, joka siis farmaseutti, sanoi ettei tarvii välttää myöskään silloin niin paljon maitotuotteita. Eihän se ole kiva jos maha koko aika ripulilla.. Eikä se maha siihen totu.. Musta väri taas on ihan normaalia.

Mulla myös alhasten hemppareitten lisäksi äkkinäisiä verenpaineen laskuja.. Itse myös ollut koko raskauden ajan tosi väsynyt.:/
 
Kalsium estää raudan imeytymistä, siksi kai puhutaan maitotuotteista.
Hmm joo, Maltofer on nestemäinen, oliskos annostelu 40-80 tippaa (2-4 ml) raudanpuutteessa, mitä nyt äkkiseltään katsoin. Muistaakseni yksi työkaveri vaihtoi nestemäiseen ja sopi paljon paremmin.
 
Jooh siinä on mukana kyll annostus ohje.. Monelta muultaki oon kuullu, että tipat sopii paremmin.
 
Joo, sen verran paljon tippoja että ruisku lienee kätevämpi annostelussa :)
 
Mulla oli kans hb laskenu (lähtö 143, nyt 108), mutta sain ite päättää, otanko lisärautaa vaiko en. Nyt kuulemma alkaaki nimittäin nousta ne arvot taas. Ei oo tässä välillä ees otettu arvoja.
 
Täällä lähtö 129, viime vkolla rv27+3 laskenu 95:n.. Omassa olossa ei mitään merkkejä noin alhasesta, nyt rautakuurin alettua olo kurjempi (maha reagoi). Täytynee hakea persiljaa ja verilättyjä kaupasta :wink
 
Takaisin
Top