Hematooma

Nennaa

Oman äänensä löytänyt
Hematooma vai keskenmeno..
torstaina ultraaja löyti kohdusta hematooman. Se oli vuodellut alkuviikosta ja nyt vuoto vain pahentuu. Hyytymiä ei ole tullut, väriltään punertavan rusehtavaa. Ultrassa kohdunsuu napakka ja kiinni ja syke vahva. Viikkoja nyt 7+4. Nyt vaan sit mietityttää et onko kuitenkin keskenmeno.. eilen ja tänään ollut menkkamaista jomotusta mutta ei sen kummempaa. Maanantaille on kontrolli, mutta pelottaa että jos tää nyt meneekin kesken tottakai kukaan ei varmaksi osaa sanoa mutta jos jollain kokemusta hematooman aiheuttamasta vuodosta..
 
Mikä nyt on tilanne? :shy: Kontrolli ilmeisesti ollut jo. Valitettavasti en osaa sanoa oikein muuta kuin että hematoomat voi aiheuttaa vuotoa ja kaikki voi olla hyvin.
 
Moikka! Kokeilen nostaa vanhaa ketjua. No, toivottavasti joku lukee ja osaa neuvoa:red-heart:
Mulla viime to-pe yönä (8+2) holahti verta pyttyyn ihan kunnolla pariin otteeseen ja 3 keskenmenoa ja lapsettomuutta kokeneena säikähdin heti keskenmenoa. Kirkas vuoto kuitenkin loppui siihen ja sen jälkeen on tuhrutellut vain ruskeaa, joinain päivinä ei sitäkään. Päästiin piinaavan viiden yön jälkeen vasta tänään ultraan ja siellä oli onneksi pienellä kaikki hyvin! :smiling face with heart-eyes: Vastasi kokoaan, 9+0-9+1. Näkyi myös hematooma. Lääkäri oli todella hätäinen ja vain sanoi, 'tuossa on hematoomaa' ja hätyytteli jo pois. Ei maininnut sen aktiivisuudesta, riskistä, tai koosta yhtään mitään. Omaan silmään näytti näytöllä suurelta, mutta voihan se olla kovim zoomattu. Se ei ollut sellainen musta alue, vaan ennemminkin harmaa, "muhkuraisen" näköinen. Osaako joku kertoa mitä se meinaa? Onko se ns. parempi vai huonompi? Olin niin haltioissani ja ihmeissäni sykkeistä etten tajunnut kyselläkään mitään lisää. :sad-face: Kiitos jo valmiiksi! :folded:
 
Saisikohan tätä elävöitettyä. Voi kun löytyisi joku, jolla kokemusta tai ihan faktatietoa. Minullakin siis todettiin hematooma maanantaina ultrassa. Sitä ennen pe-la yönä vuodin runsaasti verta, siis niin paljon, että olin jo aivan varma, ettei elämää kohdussa enää ole. Onneksi kuitenkin maanantaina syke ja pikkukaveri löydettiin, mutta hematooma mietityttää nyt aikalailla. Tuon alkuvuoden jälkeen on tullut pieniä määriä, yleensä aamulla ylösnoustessa. Tänä aamuna kuitenkin tuli taas isompi määrä, mutta ei läheskään samaa kaliberia sen ensimmäisen vuodon kanssa. Mitään kipuja ei vieläkään ole. Eilen töissä kannoin painavia penkkejä, epäilen sitä ponnistelua syyksi ryöpsähdykseen. Pakko kai vaan luottaa, että tällainen on normaalia ja odottaa hematooman tyhjenemistä. Huoh!
 
Sulla SannaMiia oli just NT-ultra eikö ollutkin? Eikös nyt olla sitten jo aika hyvillä viikoilla, tietysti mitä vaan voi tapahtua mutta eikai tuossa tilanteessa auta oikein muu kuin yrittää luottaa että kaikki on hyvin. Helpommin sanottu kuin tehty toki.

Hematoomasta ei ole kokemusta joten siinä en valitettavasti osaa auttaa. Voimia ja tsemppejä yritän täältä lähettää. Millos sulla on seuraava neuvola? Ehkä voit kysyä pääsiskö jo aiemmin tarkastamaan sykkeen?
 
Saisikohan tätä elävöitettyä. Voi kun löytyisi joku, jolla kokemusta tai ihan faktatietoa. Minullakin siis todettiin hematooma maanantaina ultrassa. Sitä ennen pe-la yönä vuodin runsaasti verta, siis niin paljon, että olin jo aivan varma, ettei elämää kohdussa enää ole. Onneksi kuitenkin maanantaina syke ja pikkukaveri löydettiin, mutta hematooma mietityttää nyt aikalailla. Tuon alkuvuoden jälkeen on tullut pieniä määriä, yleensä aamulla ylösnoustessa. Tänä aamuna kuitenkin tuli taas isompi määrä, mutta ei läheskään samaa kaliberia sen ensimmäisen vuodon kanssa. Mitään kipuja ei vieläkään ole. Eilen töissä kannoin painavia penkkejä, epäilen sitä ponnistelua syyksi ryöpsähdykseen. Pakko kai vaan luottaa, että tällainen on normaalia ja odottaa hematooman tyhjenemistä. Huoh!
Mulla oli hematooma esikoisen raskaudessa. Alkoi vuotaa ekan kerran viikolla 7. Olin varma keskenmenosta, koska niitä oli takana jo 2. Pääsin nopeasti ultraan, jossa sydän sykki ja viikot 6+2. Seuraava vuoto viikolla 9 ja silloin sitä tuli todella runsaasti. Taas paniikki päällä ultraan, jossa alkio oli kasvanut normaalisti. Kävin niinä alkuviikkoina monessa ultrassa ja lääkärien mielipiteet vaihteli. Joku sanoi että keskenmenon riski on suurentunut ja joku toinen taas sanoi että alkio kasvaa kuitenkin hyvin, niin luultavasti kaikki menee hyvin. Jossain vaiheessa, muistaakseni nt ultran jälkeen aloin itsekin luottamaan että kaikki menee hyvin. Viikolla 16 verenvuoto loppui kokonaan. Olen kuullut että joillain se on jatkunut koko raskauden. Myös siitä pitääkö fyysistä rasitusta välttää, on lääkäreillä eri mielipiteitä. Jos itse selkeästi huomasit että raskas työ aiheutti vuotoa, niin ehkä minä välttäisin ponnisteluita ettei sitten ala syyttelemään itseään jos siitä onkin haittaa. Mulle sanottiin vaan että ei seksiä niin kauan kuin vuotaa (tulehdusriski). Mutta muistaakseni himmailin kyllä vähän ponnisteluidenkin kanssa.
Tsemppiä kovasti, vuoto raskauden aikana on hermoja raastavaa!
 
Mulla oli nt-ultra tosiaan maanantaina eli nyt rv 13+2, eli menimme sinne keskenmenoepäilyn kanssa, periaatteessa tarkistamaan vain et on tyhjentynyt kunnolla. Ihme oli suuri, kun kohdussa sykkikin sydän ja lääkäri totesi hematooman. Uskon että tuo eilinen ponnistelu teki sen ryöpsähdyksen, ja tänään olenkin yrittänyt vältttää kaikkea sellaista, toki se on tässä työssä päiväkodissa välillä haastavaa. Huomasitko sinä Jahtu hematooman kanssa jotain vuodolle altistavia tekijöitä? Luin, että joillain esim saunan lämpö on kiivastanut vuotoa tms.
 
Huomasitko sinä Jahtu hematooman kanssa jotain vuodolle altistavia tekijöitä? Luin, että joillain esim saunan lämpö on kiivastanut vuotoa tms.
En kyllä muista. Siitä tosiaan aikaa 5 vuotta. Olin kirjoittanut raskausajan kirjaan että lähinnä/varsinkin öisin oli vuotoa. En usko et oon ollu 4 kuukautta saunomatta, mut olisinko vältellyt sitä alussa, ehkä? Antoiko lääkäri sulle mitään ohjeita?
 
Ei oikein antanut, sanoi vaan et ehkä nyt pari päivää ilman seksiä, et ei ärsytä kohdunsuuta. Mut kyselin tänään neuvolan chatissa asiaa, ja sieltä katsoi mun tiedot, mitä lääkäri kirjannut, ja sanoi et voi elää normaalia elämää, liikkua ja näin, mutta ehkä nyt kannattaa välttää suurempia nosteluita ja muita ponnisteluja. Se tän aamuinen oli just sellainen, et se veri on ollu passissa yön ja kun nousin ylös niin löts. Vähänku menkoissa usein just aamulla. Huoooh, kyllä tää ainakin sinetöi mun päätöksen, et lapsiluku on tän vauvan jälkeen tässä. Jos nyt siis maaliin saakka päästää.
 
Vähän erilaisia ohjeita oot @SannaMiia saanut kuin mitä itse! Mulla oli kans runsas vuoto 8+2, keskenmenoepäily, joka paljastuikin sit hematoomaksi. Sanottiin et niin kauan kuin minkäänlaista vuotoa on, ei saa harrastaa seksiä, ei saunoa, ei kylpeä tai uida, eikä ponnistella liian kovasti tai harrastaa tärähtelevää liikuntaa. Vuoto oli tuhrua ainakin pari viikkoa kunnes loppui. Nyt sit viime vkl alkoi taas ihan hurja vuoto, kävin päivystyksessä perjantaina sekä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä uudestaan. Sikiö tänään jo 14+3 ja ultrissa näytti hänellä kaikki olevan hyvin :red-heart: Ilmeisesti istukan reuna vuodellut ja kerryttänyt kohtuun taas ison hematooman. :/ Noiden jälkeen on enimmäkseen taas vain tuhrutellut. Sain taas samat ohjeet; niin kauan kun minkään väristä vuotoa on, ei saa tehdä noita em. asioita.
 
Vähän erilaisia ohjeita oot @SannaMiia saanut kuin mitä itse! Mulla oli kans runsas vuoto 8+2, keskenmenoepäily, joka paljastuikin sit hematoomaksi. Sanottiin et niin kauan kuin minkäänlaista vuotoa on, ei saa harrastaa seksiä, ei saunoa, ei kylpeä tai uida, eikä ponnistella liian kovasti tai harrastaa tärähtelevää liikuntaa. Vuoto oli tuhrua ainakin pari viikkoa kunnes loppui. Nyt sit viime vkl alkoi taas ihan hurja vuoto, kävin päivystyksessä perjantaina sekä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä uudestaan. Sikiö tänään jo 14+3 ja ultrissa näytti hänellä kaikki olevan hyvin :red-heart: Ilmeisesti istukan reuna vuodellut ja kerryttänyt kohtuun taas ison hematooman. :/ Noiden jälkeen on enimmäkseen taas vain tuhrutellut. Sain taas samat ohjeet; niin kauan kun minkään väristä vuotoa on, ei saa tehdä noita em. asioita.
Nää on kyl ikäviä, kun kaikki lääkärit sanoo erilailla.. Me puhuttiin nyt myös et tulehdusriskin takia seksiä ei ole luvassa ennenkuin vuoto on kokonaan poissa. Josta toki ei voi koskaan mennä takuuseen, kun saattaa olla ilmeisesti parikin päivää välissä et ei vuoda. :No Evil Monkey: Mä en oo mikään himosaunoja, et se ei haittaa, mut heinäkuun alkuun ollaan varattu kylpyläloma, sen peruminen harmittaa, jos siis kontrolliultrassa vielä hematooma on voimissaan. Mut sit jos näin käy, niin sille ei voi minkään. Mulla hematooman toteamishetkenä oli rv13 juuri vaihtunut, ei ole meillä paljon sit eroa! :smiling-eyes:
 
Nostelen tätä ketjua, kun itseltä löytyi viime torstaina rv 6+1 hematooma kooltaan 2,3cm x 0,8cm, sijaitsi sikiöpussin alapuolella. Alkiolla kaikki hyvin ja syke näkyi. Maanantaina jo oli näkynyt ultrassa pieni hematoomasirppi, mutta siitä siis kolmessa päivässä oli kasvanut kokoa todella paljon. Keskiviikkona tuli veristä vuotoa jonkun verran sen jälkeen, kun olin ollut parin tunnin kävelylenkillä mäkisessä maastossa. Sen jälkeen vain vähän rusehtavaa, eikä nyt eilen ja tänään ole vuodellut mitään. Olen ottanut iisisti ultran jälkeen, ei urheilua, saunomista tai seksiä.

Lähinnä kaipaan lisää tarinoita siitä että kaikki olisi mennyt hyvin hematoomasta huolimatta… Huolestuttaa, jos hematooma on yhä kasvussa, muttei vuodakaan pois. 😰 Se ei kai olisi kovin hyvä asia. Kaipa jotain tulisi uloskin, jos hematooma nyt vielä kasvaisi?
 
Tuli mieleen että voisin päivittää tilannetta tänne, jos joku lukee tätä ketjua joskus myöhemmin 🙂 Tuo hematooma siis katosi itsekseen, ei tullut edellisen viestini jälkeen enää enempää veristä vuotoakaan. Nyt meneillään rv 33+2! 😊
 
Mulla kävi niin, että RV 6+6 aamuyöstä heräsin siihen tunteeseen, että nyt alkoi menkat. Menin vessaan ja sieltähän hulahti kirkasta verta ja itkin miehen hereille. Aamun mittaan vuoto rauhoittui ja seuraavana päivänä mentiin yksityiselle varhaisultraan, kun julkisella puolella meille annettiin vain ohjeet miten toimia keskenmenon sattuessa. (Iso käsi sille tädille, joka itkevälle ensiodottajalle heti tuomitsee vuodon olevan keskenmeno...)
Varhaisultrassa gynekologi oli taasen sympaattinen ja heti alkuun totesi sen tärkeimmän "syke löytyy!". Vuodon oli aiheuttanut 2×2cm kokoinen hematooma kohdunkaulassa. Ei osannut sanoa syytä, vaikka ehdotin että voisiko se johtua ummetuspykistelystä 😅 Lähdettiin ultrasta tosi hyvillä mielin, kun saatiin ajan kanssa käydä läpi huolia ja lääkäri neuvoo välttämään verenkiertoa vilkastuttavaa toimintaa (sauna, ns. hikiliikunta, seksi) parin päivän ajaksi. Jos verenvuoto ei lakkaisi, voitaisiin tulla uudestaan katsomaan onko vuoto muuttunut hematoomasta vai keskenmenosta johtuvaksi.Vuotoa tuli vielä n. viikon verran, mutta oli sellaista ruskeaa, mikä oli kuulemma hyvä enne.
Ens viikolla onkin nt-ultra, jossa toivottavasti kaikki hyvin. Huoli on tooosi suuri, kun jotenkin jäänyt kummittelemaan se vuodon jälkeinen fiilis että "ei tästä mitään tule". 🙈
 
Nostelenpa tätä ja kyselen kokemuksianne hematoomista. Sellainen nyt löytyi varhaisultrassa, aktiivista vuotoakin näkyi. Ulos ei ole tullut vuotoa yhtään.

Huomaan, että huoli painaa, ja netistä osuu silmiin huonoja kokemuksia.
 
Hei Majalis — Täällä yksi, jolla on ollut kummassakin kahdesta loppuun asti edenneestä raskaudesta vuotava hematooma. Esikoista odottaessa vuotelin muutaman päivän vähäisesti rv 8, ja ultrassa todettiin pieni hematooma. Toista odottaessa kävi samoin samalla viikolla, joten en osannut säikähtää… kunnes rv 17 verta holahti oikein kunnolla. Kirkasta vuotoa isojen hyytymien kera tuli vuorokauden ajan, ja maha kramppaili kuin olisi olleet kuukautiset. Olin aivan varma, että raskaus meni kesken, mutta niin vain seuraavana aamuna ultrassa näkyi hyvinvoiva sikiö, ja löytyi osittain istukan alla oleva hematooma. Keskenmenon riski oli kuitenkin olemassa, eikä kuulemma auttanut kuin odottaa ja toivoa parasta. Vuoto onneksi hiipui vähitellen, ja sen jälkeen raskaus jatkui loppuajan ilman ongelmia. Toivoa siis on, vaikka olisi hematoomia, vaikka ne vuotaisivat, vaikka tulisi kirkastakin verta, ja vielä sittenkin, vaikka vuodon mukana tulisi hyytymiä. :Slightly Smiling Face:
 
Helpottava kokemus, @Hapsukka! Voin kuvitella, että tuollainen iso verentulo pelästyttää. Onneksi lopputulos voi olla, että kaikki on kuitenkin hyvin. Ja todennäköisintäkin niin.
 
Takaisin
Top