Helmikuun meiningit

Ei minulle sitä kuumetta ole vieläkään pukannut. Nyt olen nämä kaksi päivää ollut koulussa, vaikka olo onkin tukkoinen. Kurkkukipu on onneksi hellittänyt. Inhottavaa vaan, kun on sama reaktio kuin siitepölyaikaankin, eli kun nenä on tukossa niin alkaa silmät vuotaa. Jotenkin varmaan kyynelkanavatkin tukkeutuu. Kiva sitten näyttää päivät siltä niin kuin itkeä niiskuttaisi.. No, jos tämän viikon nyt vielä koulussa selviäisi ja viikonloppuna sitten sairastaisi, tai ensi viikolla sitten jolloin pitää olla tosin töistä pois.
Se kuume voisi olla kyllä ihan tervetullut, eikös se aina tapa pöpöjä?

Tsemppiä kaikille flunssasta kärsiville ja muille vaivaisille myös. Mulla selän vuoksi saikkua tää viikko ja toivon mukaan saan kuntoon, että pääsen vielä neljäksi viikoksi töihin.

Meidän vauva on saanut tänään viidennen serkkunsa, pienen poikavauvan! Miehen veljen perhe sai perheenlisäystä ja meistä tulee tämän pienen pojan kummeja :love2

Niinköhän on meidän vauva laskeutumassa pikkuhiljaa... Alapään liitoskivut on olleet ihan hirveitä kaksi viimestä päivää ja aivan alas mahaan tuikkaa tosi kipeästi välillä ja sillon aina tuntuu, että pissit tulee väkisin housuun! Lonkat on vaivanneet n. viikon verran, varsinkin nukkuessa, asentoa joutuu vaihtamaan jatkuvasti, kun kivut on niin kovia. Kyllähän tuo jo saiskin pikkuhiljaa laskea itteensä alaspäin :)

Täällä taitaa olla Kaisa sama homma meneillään. Epämääräinen paineentunne alavatsalla alkoi toissailtana ja sen jälkeen vatsaa on kiristänyt ja juilinut koko ajan, virtsarakko on kovan paineen alla. Eilen tuntui siltä niin kuin lonkkia olisi revitty toisistaan erilleen. Muutaman viikon kun vielä malttaisi pikkuinen pysyä vatsassa :)

Ainoa mitä oon miettinyt on tuo hikka, kun se tuntuu tuossa ylä- tai keskivatsalla... Jos vauva on raivotarjonnassa niin eikö maalaisjärjen mukaan sen hikan pitäisi tuntua tuolla alapäässä? o_O Tai enhän mä tietty varma ole, että onko tuo hikka, sellasta pientä tasaista nykimistä tuntuu lähinnä tuossa vatsan pinnalla. Hoitajien ja lääkärin mukaan tuo olisi raivotarjonnassa, enkä ole tuntenut sen kääntyvän lähiaikoina. Meidän nykyinen hoitaja on sellanen, etten ihan täysillä luota siihen, että tietääkö se miten päin vauva tuolla on :confused:

Tää sai mut miettimään, et onko liitoskipujen loppuminen nyt tyyntä myrskyn edellä...koska kivut loppu viikko (?) sitten ja silloin todettiin vauvan olevan rt, mutta "korkealla", et tuleeko kohta sitten se pusku kohti vapautta...:) Tosin olipa noita kipuja piiiiiitkään, et jos ne olis siltä osin jo valmiit...

Oletteko koskaan huonolla tuulella, väsymyksen tai jonkin muun vuoksi? Multa voisi kysyä, oletko koskaan hyvällä tuulella, onko koskaan kiva päivä? Mä voisin vain ja ainoastaan nukkua, miehelle tiuskin ja äyskin joka asiasta ja pojan kanssa ei huvita, enkä jaksa leikkiä, kun väsyttää niiiiiiiiiiin paljon!!! :(

Tätä vastausta Kviini tuskin haluaa kuulla, mutta mä en ole huonolla tuulella oikeestaan koskaan. Jos oon väsynyt, meen nukkumaan. Mieskin sanoi, ettei oo muhun mikää hormoonimylläkkä iskenyt.

Sama. Ärsyynnyn kyllä helpommin mut sekin johtuu tavallaan siitä et kun itsellä on koko ajan onnellinen ja seesteinen olo niin vituttaa muiden ihmisten empatian puute ja kyvyttömyys ilmaista tunteitaan suoraan ja se jatkuva valittaminen ja internetin pissimiskilpailut. Viihdyn jopa täällä foorumilla nyt vähemmän, facebookista puhumattakaan - kaikki vaan on negatiivisia ja valittaa ja sit kun ei ittee huvita avautua edes siitä ku ei halua tuhlata aikaansa johonkin niin negatiiviseen :rolleyes: Vähän sellainen olo ku siinä vitsissä jossa määrättiin masennuslääkettä ripuliin - paskat on housussa eikä edes harmita.

Mä oon huomannu ihan saman elmiina että kaikki tuntuu just nyt vaan valittavan kaikesta, ite kylläkin etunenässä. Mutta musta on kyllä kiva kuulla ettei kaikilla oo hermo yhtä kireellä. Kyllä mullakin on välillä hyvät hetkeni. Ne on vaan nykyään tosi paljon normaalia harvemmassa... Kyllä mä vähän kaipaan sitä normaalia jatkuvasti hymyilevää itteeni takasin!

Kaikki tunteet lienevät sallittuja raskausaikana. Muutos on kuitenkin niin valtava (varsinkin ekan kohdalla) ja vaikken varsinaisesti psykologiaa ole opiskellut ykkösaineena, niin nopeesti pystyy päätellä raskaudenkin olevan jonkinlainen kriisi. Kriisi joka koskettaa eniten itseä ja sitä kautta puolisoa, läheisiä jne. Jokaisella ihmisellä on oma tapansa käsitellä asioita, osa vetää synkäksi mielensä ja osa taas "puhkuu" iloa.

Itelle oli avartavaa lukea, kuinka moni kärsii synnytyksen jälkeisestä jonkin asteisesta masennuksesta. Prosenttiosuus taisi olla päälle 80, ellei jopa korkeampi. Eli siitä katsoen: paha mieli on ihan normaalia. (Tällainen todennäköisyys saattanee lohduttaa osaa masentuneista. Se kyllä menee ohi btw!) Tähän prosenttiosuuteen oli kyllä laskettu myös yleinen itkuinen olo. Kyllä varmaan on itkuinen olo, jos on väsynyt ja nälkäinen ja yöunet katkeaa jatkuvasti.

Loppuun on todettava, että en ole juuri koskaan pahalla tuulella, oli raskautta tai ei. Jatkuva pahantuulisuus on mielestäni äärettömän kuluttavaa -itselle.

Huonotuulisuus, äksyily ja paha mieli on TODELLA kuluttavaa, niin itselle, kuin läheisillekin. Mä oon ollut tän raskauden tosi hyväntuulinen, kunnes tää jääääääätävä!!!!!! jatkuva väsymys on iskenyt. Sillä mä teiltä muilta kyselin, että oonko mä oikeesti ainoa, joka on näin kamala ja oikeasti olen kamala kaikille mun läheisille ja pahoitan mieleni joka asiasta, ja ja ja :( tunnista sen kamaluuden ja hirveyden ja tiedän milloin mun pitäisi toimia toisin, mutta ne tunteet kun vaan tulee niin ne hitto soikoon tulee :/ huh! Onneks pystyy johonkin avautumaan :D

On tärkeää avautua kun siltä tuntuu Kviini! Ja huono mieli aaltoilee, ei ole koko ajan samanlainen. Kurjat ajatuksetkin ovat vain ajatuksia ja niitä ei tarvitse hyväksyä ikäänkuin tosiasioina. Mä tyrkkään sulle nyt mindfulnessin eli tällaisen päivän sanan ideologiaa, josta on huomattavaa hyötyä esim. stressiin. Turha niitä ajatuksia on pois karkoittaa, koska silloin ne usein tulevat vahvempana esiin. Tärkeää on tiedostaa ne ja antaa niiden vain olla.

Mulla on hetkiä kun osaan iloita ja olla onnellinen, mutta välillä esimerkiksi toi selkäsärky riepoo aika kovin. Jossain kohtaa olin itkuherkempi ja nyt taas tuntuu ihan mukavalta vaikka mietityttääkin tulevaisuus ja äidiksi tuleminen.

Mulla ne huonot hetket ilmenee lähinnä sellasena äkillisenä itkukohtauksena. Yhtäkkiä vaan rupee tuntumaan että seinät kaatuu päälle ja että mä en enää pysty mihinkään. Sit vaan itken kunnes helpottaa. Mut ihan totta et toi huono olo kuluttaa. Varsinkin kun mä poden tosi paljon huonoa omatuntoa siitä etten oo oma itteni vaan tosi herkkä ja itkunen koko ajan.

No mulla vähän vaihtelee. Pääosin ihan tyytyväinen, mut heti kyllä vaikuttaa jos on huonosti nukkunu tai ei ehdi/muista syyä. Nälkäsenä on ihan pirun kiukkunen. Ja tää maha nyt on tiellä niin välillä aika tuskasta olla. Yrittäny kovasti miehelle sanoa et tartten enemmän apua kotihommissa yms. Ja kyllä se onneksi auttaa, kun pyydän, joskus se alottaminen vaan kestää. Itku saattaa joskus tirahtaa jos joku turhauttaa mut ei enää onneks niin usein kuin yhteen väliin. Eipä niiden tunteiden patoaminen auta mitään, pitää päästää ulos, kun siltä tuntuu. Sitten yleensä helpottaa. Samoten jos saa puhua ja avautua jollekki. Koitan vaan miettiä, kuin vähän on enää viikkoja ja sitten loppuu tää jatkuva närästys ja maha ei ole enää tiellä :) Jaksaa jaksaa!

Mulla on edelleenkin pääosin tosi positiivinen ja iloinen olo. Siis ihan erilainen kuin mun semisynkeä normiarkifiilis. Lisäksi tuntuu että olen muutenkin jotenkin estottomampi, huomaan olevani paljon enemmän äänessä kuin ennen. Joskus se on hyvä, mutta tuntuu että tulee kyllä höpistyä vähän liikaakin.

Mutta kyllä niitäkin päiviä tulee että herää jo itku kurkussa ja kaikki vaan vtuttaa vaikkei mitään selvää syytä löydy. Siihen vielä päälle tää suulas olo niin on välillä tullut lauottua jotain turhan kärkevää jollekin viattomalle tilanteeseen osujalle. Ja joskus joku unohdus tai kömmähdys saattaa ahdistaa aivan eri sfääreissä kuin tapahtuman todellinen vakavuus. Mutta näitä kohtauksia mulla on ollut aina ennenkin.

mulla on olotila ollut kaikissa raskauksissa ihan normaali. tosin nyt olen huomannut hermostuvani lapsille helpommin ja olen paljon väsyneempi kuin edellisissä raskauksissa.

tuosta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, meillä esikoinen oli ensimmäisen kuukauden itkuinen ja valvoin öitä lykkien tätä vaunuissa tai kannellen keittiössä, olin tosi väsynyt. koitin imettää tissit auki, imettäminen sattui (joka lopuksi johtui pojan lyhyestä kielijänteestä), kaikki vain hoki, että kyllä ne tissit siihen tottuu. kävellä eikä istua pystynyt kunnolla alapään leikkuun takia, mihinkään ei voinut/jaksanut mennä. olin tosi itkuherkkä, öisin varsinkin tuli itkua turautettua kun en saanut vauvaa nukkumaan puolen tunnin pätkiä pitempään. hyvä jos suihkussa jaksoi käydä, monesti jätin tukan pesemättä kun ei vain jaksanut. kiloja oli tullut kovasti raskauden aikana ja mitkään normaalit housut ei mahtunut jalkaan, verkkarit vain. tosin en olisikaan voinut mitään kireitä housuja pitää alapään leikkuun takia.
ajattelin monesti, että jos olisin tiennyt että vauvan kanssa on tämmöistä, niin olisin miettinyt kaksi kertaa vauvan hankkimista... en muista juurikaan mitään esikoisen ensimmäisestä kuukaudesta.

kaikille esitin pirteää, onnellista tuoretta äitiä.
anoppini ja hänen anoppinsa (eli mieheni mummu) keskustelivat, että kun nykyään on muka niin paljon synnytyksen jälkeistä masennusta, että se on ihan höpö-höpö-puhetta. ei ennenvanhaan kun miehen mummukin on 12 lasta pukannut maailmaan, niin mitään masennuksia ollut. aamulla käytiin navetassa, vauva saattoi syntyä päivällä ja illalla mentiin ihan normaalisti navettaan, ettei siinä kerennyt mitään masennuksia tulla. ja he naureskelivat yhdessä mieheni serkun vaimolle, joka on vähän hienohelma, että hällä oli ollut muka niin kova masennus vauvantulon jälkeen, että tämän mies oli joutunut hoitamaan vauvan kokonaan ja vaimo oli vain nukkunut päivät pitkät. niin eihän sitä kehdannut itsekään sanoa, että ei mullakaan mikään normaali olotila ole vauvantulon jälkeen. ja koitin ajattella itsekin, että eihän tuore äiti voi olla masentunut.

neuvolassakin monesti kysyttiin, että olenko alakuloinen, onko itkuherkkyyttä tms ja vastasin aina, että olen kunnossa. sitten kun vauva oli 2kk, niin neuvolan täti sanoi heti, että teillä on tainnut rytmi vauvan kanssa löytyä, olin kuulemma ihan eri näköinen, paljon pirtempi ja iloisempi. oli tämä tainnut huomata, että pientä masennusta oli ilmassa, mutta en vain halunnut myöntää sitä.

toisen lapsen kohdalla tilanne oli ihan toinen, vauva nukkui heti syntymän jälkeen öisin, tämä viihtyi päivisinkin yksinään, jaksoin tehdä kotitöitä, leikkiä esikoisen kanssa ja huolehtia paremmin itsestäni. olin paljon, paljon pirteämpi toisen lapsen syntymän jälkeen kuin esikoisen. arki uuden vauvan kanssa tuntui mukavalta.
silloin vasta tajusin, että oli oikeasti masentunut esikoisen kohdalla, mutta en vain kehdannut myöntää sitä muille, enkä varsinkaan itselleni...

Ehkä sitä ajattelee, että pitäisi olla tietynlainen, kun vauva syntyy. Eli iloinen tästä uskomattomasta lahjasta, mitäs sitä valittamaan, kun on itse lapsen päättänyt hankkia.

Olotila lyhyesti sanottuna: itkettää, kiukuttaa, ärsyttää, v...ttaa ja vielä kerran ITKETTÄÄ. En kyllä tällainen pirttihirmu ole normaalisti ;)

Takaisin