Helmikuun höpinät

Millier meillä kanssa ollaan menossa jo vuoden iköisenä hoitoon. En aio tuntea huonoa omaatuntoa koska taloudellisesti en voisi jäädä kotiin. Lisäksi koen että lapsi saa enemmän virikkeitä ja pääsee tekemisiin muiden lasten kanssa kun on päivisin hoidossa. Vaikka ihmisiä kerhoissa ym nähdään niin on se eri. Perhepäivöhoito on yksi mahdollisuus, maks 4,5 lasta mutta niistä ei sitten aina tiedä.. mutta olisiko sinunkin helpompi viedö pieneen ryhmään kodinomaisempaan? :)
 
No tässä juuri tuota perhepäivähoitoa mietin.. Kunnan päiväkotien sivuja katselin ja yhdessä tais olla ryhmä alle yks vuotiaille :confused: Mutta se perhepäivähoito on kyllä vaihtoehto, nekin on vain niin kalliita.. Mutta ilmeisesti saadaan tuo palveluseteli mikä kattaa siitäkin ison summan? Mä oon koko ajan ollut varautunut siihen, että meen vasta vuoden päästä töihin ja nyt meenkin ilmeisesti jo muutaman kuukauden päästä.. hui :eek:
 
Joo ja kunnilla on myös omia perhepäivähoitajia, en ainakaan tiedä että olisivat sen kalliimpia :) ja tosiaan palveluseteleillä pitäisi saada yksityisten kulut pienemmäksi.
 
Joo, nuo perhepäivähoitajat maksaa saman verran kuin meidän tän hetkinen vuokra :confused: Mutta palvelusetelillä saadaan katettua siitä viitisen sataa ja meille jää maksettavaksi pari sataa.. Kyllä mä taidan nyt kääntyä sen yksityisen perhepäivähoitajan puoleen.. Vielä kun saisi paikan :rolleyes:
 
Mä suunnittelin työkuviot tosi tarkkaan ennen äitiyslomaa, en pitänyt viime kesän lomia ollenkaan ja äitiyslomalta kertyi lisää ja nyt kun oon töissä niin kertyy kans. Mulla on siis hoitovapaan alkaessa ruhtinaallisesti 10vko lomaa käytettävissä, niin voi olla pidempään kotona ilman taloudellisia huolia. Mutta jossain vaiheessa syksyllä poika menee hoitoon, luulisin. Ainakin osa-aikaisesti.

Mutta onpa söpö tuo uusi äitiyspakkaus, vielä sen ehkä ennättäisi saada, jos nyt tekee asialle jotain :shy:
 
Mä oon jäämässä hoitovapaalle ja kävinki tänää töissä tekemässä paperit sitä varte. Tarkotus olis olla hoitovapaalla vuoden verran eli poitsu olis 1,5 vuotias ku palaan töihin. Me kyllä kans sovittiin esimiehen kaa et vaik oon hoitovapaalla, ni saan käydä töissä parina iltana viikossa. Mies hoitaa sit iltasin poitsuu.
 
Millier: Ootko menossa takaisin samaan firmaan, mistä lähditkin äitiyslomalle? Sullahan pitäisi olla siellä lomia sisällä, jotka voit käyttää vanhempainvapaan loppuun, saat paljon parempaa liksaa kuin hoitovapaan korvaukset.. sen lisäksi eikös sun miehelläsi pitäisi olla 6 viikkoa käyttämätöntä isyyslomaa? Nämä jos käytätte vanhempainvapaan päälle, niin ei tarvi lasta viedä hoitoon ennenku kesän jälkeen, ton ikäisellä tuntuu varmasti jokainen kuukausi minkä kotona saa viettää :) sillä sais varmasti vuoden ikäiseksi pidettyä kotona.

ALotta: on kyllä aika söpö, en ollut ees huomannut et uus on tullut :grin Kyllähän tässä on vielä aikaa jos tuon haluaa saada, sehän haetaan jo siinä puolivälissä raskautta, ja jaossa tuo on varmaan vielä pitkälle ensi vuoteen (nythän ne jakaa vielä viimevuotista) :wink:wink aikaa sulla siis riittää :p aika harvahan kai ottaa enää seuraaville lapsille tuota pakkausta kun siellä tulee kuitenkin sit tuplana niin monet asiat, joille ei sit oikeen ole käyttöä. Ite tykkäsin kovasti tosta meidän äitiyspakkauksesta, paitsi siitä talvihaalarista, se oli paljon söpömpi edellisessä ja nyt tässä uusimmassa. miksi pitää olla se teksti kun vois olla joku söpö kuva? :grin no oon vannonu etten valita tuosta pakkauksesta, on se kuitenkin niin hieno homma, että sellaisen yleensä saa :)
 
Joo, samaan firmaan oon menossa. Vakituinen työ onneksi :) Tuota lomajuttua mä mietin kans, pitäs varmaan pomolta kysyä kuinka paljon mullon lomaa vielä pitämättä.. Itellä ei oo mitään hajua :oops: Kesäloman pidin ennen äitiysloman alkua..
 
sulle on talven aikana (tai siis vuoden aikana, äitiyslomalla kertyy ihan normaalisti lomat) kertynyt uusi kesäloma :wink ja lisäksi jos oot ollu niin pitkään töissä, että sulle tulee talvilomatkin, niin sulla pitäis sellainenkin olla käyttämättä tältä talvelta :) eli siinä tapauksessa olisi 5 viikkoa. siihen päälle miehen kesäloma (jos maltatte pitää eri aikaan lomat) ja mahdolliset isyyslomat niin on jo syksy pitkällä :)
 
6vuotta ollut töissä tuolla ja vieläkin oon ihan pihalla lomista :D Joo, tokihan saan talvilomatkin. Mies pitää kesäloman heinäkuussa..
 
Nythän tulee syksyllä voimaan se joku uus pykälä et jos lapsi on perhepäivähoidossa ja hoitaja sairastuu niin lapsen joutuu viemään sit kuitenkin päiväkotiin ja se voi olla vaikka kaupungin toisella puolella missä sattuu olemaan tilaa. Ainakin meidän kaupungissa näin!
 
Mulla on vielä viime kesän loma pitämättä + muut. Pari kuukautta siis lomaa, eikös siihen päälle tule se kotihoidon tuki? Laitoin kanssa päiväkotihakemuksen kuntaan. Ihan kamalaa, en haluaisi lasta vieraan hoiviin. Mutta eipä kai ole hirveästi vaihtoehtoja.

Tietysti olisi helppo jos pikkukakkonen tulisi marraskuussa niin äippärahat olisivat ihan kohtuulliset ja voisi jäädä melkeen kesälomalta äippälomalle :wink Tila, kädet ja raha saattaa vaan loppua kesken jos jotenkin järkevästi ajattelee. Uusi koti pitäisi löytää ensin tai hankitaan vauvoille parvisängyt vaatekaappiin.
:smiley-bounce015
Mummi toi kauniit aurinkolasit pulkkaretkille, odotellaan että se aurinko tulisi kunnolla esiin.
 
Jos olet jäämässä hoitovapaalle, saat kotihoidon tuen. Muutenhan sitä ei mun käsittääkseni saa?

Mä pistin eilen pomolle postia ja se aiko tallentaa mun lomat. Miehelle sanoin noista isyysvapaista. Mies jos pitää 6viikkoa isyyslomaa ja jää sen jälkeen suoraan kesälomalle, tarvii tyttö hoitopaikan vasta vajaan vuoden ikäisenä:)
 
Joo, siis tosiaan jos lapsi ei oo kunnallisessa hoitopaikassa. Mutta tuo olikin mulle ihan uus tieto, että sitä vois kesälomankin ajalta saada :eek:o_O Kyllä te ootte olleet mun pelastus näissä asioissa! :):p

Muoks. Saanko mä sitä jos isä on isyysvapaalla yhtäaikaa?
 
Hmm..mä en kyllä oo mikään asiantuntija näissä, mutta luulisin että jos isä saa sitä isyysrahaa, niin sillon ei varmaan kyllä toinen enää saa sitä kotihoidentukea. Mutta kannattaa tarkistaa Kelalta :)
 
Joo, huomasinkin ettei sitä saa.. Mutta sit jossain sanottiin, ettei kotihoidon tukea sais yhen kk ajalle?
 
Tossa samaisessa keskustelussa Kela-Kerttu sanoo, että sitä pitää hakea vähintään kuukaudeksi (eli alle 1kk ajalle ei sais, mutta kuukaudeksi jo saisi), mutta en mee sanomaan etteikö toi olisi voinut muuttua...
 
Työmarkkinatuki
Työmarkkinatuesta vähennetään työnhakijan tai hänen avio- tai avopuolisonsa saama lasten kotihoitPuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työmarkkinatuesta, joka saa lasten kotihoidon tukea.

Eli jos olen kesälomalla ja mies olisi työtön saisin kotihoidon tukea. Hyvä niin..
Ilmeisesti jos olen työtön ja mies töissä niin miten tuo vaikuttaa rahallisesti. En ihan tajunnut.
 
Telluk, se onkin KELA, ei kenenkään kuulukaan kaikkia pykäliä ymmärtää, ettei tule hakeneeksi kikkia etuuksia mitkä kuuluu... Ainakin siltä minusta tuntuu, kun noita hakemuksia taas pitäisi täytellä.
 
Takaisin
Top