Helmikuun höpinät

Hei, en löytänyt tälle vielä kohtaa, joten päätin laittaa tänne. Eli veroprosentti uusiksi! Katselin tilille tipahtanutta äippärahaa ja se tuntui aika pienelle. No se johtui viime vuoden tulojen perusteella arvioidusta veroprosentista johon kai lisätään jotain vielä päälle. Sain laskettua että veroprosenttini pienenee hurjasti ja tilille tippuu n. 80 e enemmän rahaa kuussa.
--SARJASSAMME ÄLÄ TEE NÄIN-------
Tämä homma olikin lopulta vaikeampi mitä luulin.
Verokorttipalvelussa lisäät vaan uudet arvioidut bruttotulot ja merkkaat jo tänä vuonna tulleet tulot ja pidätetyn osuuden, kone laskee loput itse. Tässäkin oli sitten sudenkuoppa, tietenkin oli. Kone ei tiedä että Kela ei pidätä tyel tai työttömyysvakuutusmaksua. Tämä pitää laskea itse arvioidustapalkkatulosta ja lisätä riveille. Muussa tapauksessa kone antaa liian pienen veroprosentin. Tätä ne kai sitten kompensoi sillä että kela pidättää 2% enemmän päivärahoista. Laskin homman varmaksi ja veroprosentti on sitten pari pykälää isompi laskemalla pidätettävät summat, niin ei sitten tulisi mätkyjä. Kannattaa käydä laskemassa paljon veroprosentti vaikuttaa tilille tippuvaan rahaan, kun tulot ovat nyt pienemmät. Saa ostaa vaikka suklaata. :)
 
Muokattu viimeksi:
Kelan rahat ei ole palkkatuloja vaan etuuksia. Ja ne etuudet tulee merkata sitä veroprosenttia laskettaessa eri kohtaan. Ja kannattaa ottaa huomioon mikäli töistä on tulossa lomarahoja, että ne on tosiaan niitä palkkatuloja.
Enkä minä itse lisäilly mitään tyeleitä enkä kyeleitä :D

Ja ihan samat lukemat tuli kuin mitä sitten verotäti laski puhelimessa mulle :)
 
Ääää!! Nyt mulla meni pää ihan sekaisin näistä vero-kela jutuista :confused: En oo siis yhtään selvillä näistä kun en oo kelalta saanu mitään varmaan 10vuoteen.. Pitääkö mun nyt johonkin ilmottaa jotaki o_O Kelan sivuilla luki vaan et kela on ilmottanu viime vuoden etuudet verohallinolle..
 
Marmoritar, sä oot niin oikeassa. En tabletilla laskiessani nähnyt koko etuus-kohtaa. Ilmankos oli vähän hankalaa ja pisti oikein miettimään. Mä oon aina täyttäny bruttotulotkohdan, kun en oo muuta älynny, kaikki yhteen ja vähennellää. Kiitos tiedosta, soitin ja pyysin korjaamaan tiedot ja ei vaikuttanut prosenttiin.
 
Millier, ei pidä mitään ilmoittaa mihinkään; vaan jos haluaa, ettei tästä äitisloma/hoitovapaa vuodesta tule yllättäviä mätkyjä seuraavassa verotuksessa, niin kannattaa käydä laskemassa verokorttiverkossa tms. palvelussa veroprosenttinsa kohdalleen. Siis tarkoittaen vuotta 2015. Kelan ottama ennakonpidätys kun ei välttämättä riitäkään, vaikka verohallinto sen sinne ilmoittaa (yllätys yllätys)
 
Mää oon kans ihan pihalla ku lumiukko noiden vero jutskien kanssa, enkä jaksa nyt niihin edes perehtyäkkään sen tarkemmin, joten täytyy vaan toivoa, että ei tulis mätkyjä. :D

Me ollaan neitin kanssa alotettu rintareppuilu, kun säät on lauhtunu ja alkanu kevätaurinko paistamaan. :) Mieli ja keho kyllä virkistyy kummasti kun käy tunnin-puoltoista tallustelemassa pihalla. :) Huomaa, että neitikin tykkää ja olihan se varmaan alkuun aika järkytys kun näki eka kertaa maailmaa vähän uusin silmin ja uni tuli aika joutuin sen jälkeen. :)

Kävin työpaikallakin täyttämässä lappuja ja toteamassa, että jään neidin kanssa nyt alkuun ainakin vuodeksi kotiin, koska en raski sitä vielä tarhaan laittaa. :) Eli oon nyt ens vuoden toukokuuhun asti kotiäippänä. :) Tuli jotenkin tosi helpottava tunne, että sai senkin hoidettua pois alta, eikä kyllä mulla mikään ikävä töihin vielä edes ole. :D

Kovasti täällä jo odotellaan kesää ja suunnitellaan, mitä kaikkea voitas tehdä. :)
 
Mä en oo vielä tuota hoitovapaata hakenu. Eikös siitä pitäny työnantajalle ilmottaa 2kk ennen? Ja mietin tuotakin, että pitääkö ihan työpaikalla käydä jotaki lappuja täyttelemässä? En oo vielä ihan satavarma kuinka pitkään olisin hoitovapaalla.. Pähkäilin, et jos olisin ens vuoden alkuun..pitempään ei varmaan ole vara olla kun nytkin ollaan jo niin hemmetin tiukilla.. :sad001 Ja toisaalta tää kotona olo välillä tympiikin niin pirusti..
 
Mun mielestä Millier se pitää hakea just 2kk ennen kun jää vapaalle. Eli laskin ite niin, että kun mulla on sovittuna vanhempainvapaan jälkeen kesälomaa kesäkuun puoliväliin niin riittää että haen huhtikuun puolivälissä. Meillä ainakin laput voi halutessaan postittaa myös suoraan HR:ään.

Ja eikös tota hoitovapaatakin voi hakea kahdessa pätkässä? Että ei välttämättä ihan suoraan tarvia tietääkään, kuinka pitkään on kotona :)
 
Millier Juu, 2kk ennen hoitovapaan alkamista täytyy ilmoittaa työnantajalle. :) Mulla se tulee täyteen ens kuun alussa. En tiiä, että mikä on käytäntö tuon ilmotuksen suhteen. Mä käyn aika useesti työpaikalla, kun keskustassa pyörähän niin hoitu sit siinä samalla. :) Eikä meillä ollu ku yks lappu johon tuli ruksi, aikaväli ja allekirjotus ja that`s it. :)

Pipridae Kahdessa pätkässä saa pitää. :)
 
Juuh, mulla onkin vielä reilu kuukausi tässä aikaa.. Jos nyt ens alkuun haen sinne vajaan vuoden päähän.. Toisinaan tympii tää kotona olo. Toki nyt mielellään on tytön kans kotona eikä tartte tarhaan vielä kuskata..mutta ku nää päivät on niiiiin samanlaisia.. Joka päivä on täys kopio eilisestä. Sen takia mä oikeestaan jo odotan töihin menoa.. Ei kyllä varsinaisesti ole tekemisen puutetta tai tylsää, mutta kun välillä tuntee tulevansa mökkihöperöksi :rolleyes:
 
nyt meinaa palaa hermo... ei kellään olisi toimivaa vinkkiä, miten poika lopettaisi rintojen puremisen? Kolmannen kerran jälkeen vaihtui rinta pulloon, ei vaan jaksa toimia puruleluna, kun se oikeasti koskee.
 
Millier, sama tunne täällä. Ja mä laitoin tytölle jo hoitopaikkaan hakemuksen ens syksystä.. On todellakaan jaksa kotona alkaa olla kun vaikka se ihanaa onkin olla tytön kans niin kyllä sitä jo kaipaa sitä muutkin tekemistä kun tää koti alkaa olla jo aika nähty juttu. Ja eipä se rahakaan puussa kasva joten..
 
ALotta ootko ottanu vauvan nenästä kiinni niin että irroittaa heti otteen? Kuulemma lapsi puree yleensä imetyksen loppuaikana, kun haluaa leikkiä tms., sitä voi yrittää seurailla ja tehdä lyhyitä ja tiheitä imetyksiä. Imetyksen tuesta (Imetyksen tuki ry) saa varmaan enemmän vielä vinkkejä.
 
välillä se puraisu tulee jo minuutin imetyksen jälkeen, välillä pari minuuttia... ja heti pureskelun jälkeen hamuaa takaisin rinnalle ja mitä tekee äiti: no tietenkin antaa rintaa... kokeilen tuota nenäjuttua, kunhan nyt rohkaistun antamaan rintaa uudelleen... ei varmaan herukaan enää juuri mitään kun jännitän niitä hampaita koko ajan.
 
Onko muilla päikkäreiden pituus vähentynyt? Meillä ei nukuta enää niin pitkiä päikkäreitä kuin ennen.. Aamulla tunnin, puolenpäivän aikaan 30-40min ja sit iltapäivällä isin kans korkeintaan 1,5tuntia..joskus saattaa vielä illalla nukahtaa yhille päikkäreille.. Mutta siis en ees muista millon viimeksi ois nukkunu parin tunnin päikkäreitä.. Vaunuissa varmaan nukkuis pitempäänkin, mutten uskalla jättää takapihalle kun lumet tippuu katolta hetkenä minä hyvänsä..ja kun nää kelit ei muutenkaan oo mitenkään hyvät ollu :confused:
 
Millier, meillä on vähentyny ehkä unien pituus. Ennen nukku heittämällä sen 4h vaunuissa, mut nykysin voi herätä jo 2h unien jälkeen tai jopa aiemmin. Sisällä ei nukkuis kyllä kun ehkä tunnin. Ja aamupäivästä nukkuu ehkä 20min ja samoin illasta 6 maissa.
 
Meillä o nukuttu ainoastaan 2 kertaa koko puolen vuoden aikana yli 2 tunnin päikkäreitä - eli normisti nukkuu 5-45 min.
Joten nauttikaa naiset jos tollasia unikekoja ootte haltuunne saaneet :confused:
 
Miehen kanssa ollaan keskusteltu tuosta hoitovapaasta.. Taloudellisestihan se ei oo kannattavaa, ollaan jo nyt tosi tiukilla. Mies ehdotti, että menisin töihin jo toukokuussa ja tyttö päiväkotiin. Mua hirvittää ajatus, että veisin tytön sinne jo noin pienenä :sad001 Muttei taia olla vaihtoehtoja.. Äääh, mitä mä teen? Joo, saahan sitä hoitovapaallakin olla töissä, muttei meiän firmalla taia olla hommia siihen aikaan ku mä pääsisin :sad001 Nyt ollaan pahasti umpikujassa :sad001
 
Takaisin
Top