Helmikuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Majkku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin kakkavaippoja on sen 4-8 vuorokaudessa, mut toisinaan on noita parin päivän taukoja. En oo niistä huolestunu, kun vauva ei oo vaikuttanu mitenkään kärsivältä. Tauon jälkeen sit onkin usein vaippa aivan ääriään myöten täynnä :D

Täällä ollut nyt "kakkaennätys", 3 krt viikon sisällä, 1vaippa/kerta. Sitä ennen oli pitkään 1 tai maks 2 krt/viikko, ja jopa 9 pvn väli. Ihan pienenä kakkaa oli joka vaipassa, sitten alkoi kerran päivässä-kausi. Tämä tapahtui suunilleen samoihin aikoihin kuin koliikki/huuto, mutta tilanne huudon kanssa siis aivan eri luokkaa nykyään, eipä juuri enää kilju vaikka sontii entistä harvemmin:)

Meillä on normi se 1-3 kakkavaippaa/ pv mut harvoin saattaa käydä niin että ei tule 1-2 pv olleskaan muuta kuin pissaa :)

Millahän ihmeellä saisin meidän vaunujen kuomun puhtaaksi. Aurinko on ilmeisesti "ruskitanut" ed.omistajalla tuon valkoisen paikoillen aika ruskeankeltaiseksi. Siis tuon sisävuoren. Pesukoneeseen sitä ei voine työntää.... Vinkkejä tälle uuwatille? :D

Ja sitten takaisin ruoka-asioihin kun en osaa kakkajutuista niin hyvin kertoa:) Eli muistin eilen yhden helpon ja hyvän sapuskan: maissisosekeiton. Sitätehtiin tänää, tosin siitä tuli peruna-maissikeitto ja nimenomaan keitto kun en muistanut kuinka vähän vettä sosekeittoon oikeastaan laitetaankaan...

No, joka tapauksessa maku oli hyvä ja helppo sekä edullinen ruoka. Jopa suht huonosti syövä esikoinen lappas tätä naamaansa,jopa ihan itse välillä. Halleluja.

Eli keiton kolme pilkottua perunaa kanaliemellä maustetussa vedessä kunnes pehmenivät, heitin mukaan säilykepurkillisen maissia (iso), annoin hieman vielä pehmetä ja survosin sauvasekoittimella. Sitten sekaan kermaa maun mukaan (tungin kokonaisen purkin kun oli mennyt hieman vanhaksi ja piti käyttää), anna kiehua hetken ja mausta oman maun mukaan.Mulla oli suolaa, pippuria (musta- ja valko-), hieman muskottia, vähän sitruunamehua ja extremetuulella kun olin, jauhettua vaniljaa.

Sekaan laitoin tarjoiluvaiheessa mozzarellakuutioita ja pienen voinokareen, mutta rapea pekoni ja muutama oliiviöljypisara pinnalla toimii myös:)

Täytyypä varmaan kokeilla tuota kpa79 ohjetta :) Saa nähdä mitä ruokanirso mies siitä tykkää xD

Käyttekö te muut muuten vauvojen kanssa ruokakaupassa? :D Itse mitä olen muutaman kerran käynyt vaunujen kanssa niin on liian extreme touhua kyllä. Vauva nukkuu tyytyväisenä aikansa mutta herää aika pian kun on kuuma. Ei viitsisi heti siinä kaupan ovella aina alkaa riisua vaatteita toiselta kun nukkuu tyytyväisenä. Saa mies aina käydä kaupassa/ minä käyn yksinäni silloin tällöin x) Kirppiksellekään tai oikeastaan mihkään kauppaan en ole vielä uskaltautunut pienen kanssa..... xD

Käyn mä vauvan kanssa ruokakaupassa, tai oikeastaan kaikkien muksujen kanssakin kaupoissa. Tänäänkin pitäis kauppaan lähteä. Suuret kauppareissut kyllä tehdään joko koko perheen voimin tai vaihtoehtoisesti niin, että vain toinen aikuinen (ja joskus 1-2 isompaa lasta mukana) menee kauppaan. Suuri kauppareissu tarkoittaa siis sellaista kerran viikossa tehtävää reissua, jolloin ostetaan koko viikoksi ruuat ja maidot jne.. Meillä kun juodaan laktoositonta maitoa, niin sitä saatetaan kerralla ostaa 20 litraa (niissä on tosi pitkä päiväys).

Kirppiksellä käyn myös kaikkien muksujen kanssa. 2- ja 4-vuotiaat kulkee matkarattaiden vieressä ja vauva on rattaissa. Pakko on välillä johonkin päästä, muuten ois vaan kotiympyröissä koko ajan. Kauppareissut on viikon kohokohtia lastenkin mielestä :D Tuplarattaiden kanssa en tosin enää paikalliseen ruokakauppaan mene :D Sieltä ei pääse ulos niiden kanssa, mahtuvat juuri ja juuri yhden kassan ohi. Eli jos se kassa ei ole auki, pitää jonkun tulla päästämään meidät erikseen pois kaupasta! :D

Täytyisi kai itsekin rohkaistua enemmän liikkumaan asioilla pienen kanssa. Pelkään sitä että tämä alkaa itkeä vaikka kaupassa eikä rauhoitu vaikka esim. syliin ottaisi. On mulla pelot xD

Sinne vaan rohkeasti! Ei pieni itku siellä muun hälinän keskellä mitään haittaa. Elämän ääniähän ne itkutkin ovat. Itse ainakin menen lasten kanssa mieluusti välillä johonkin ravintolaan syömäänkin (todella harvoin, kun ei ole ylimääräistä rahaa). Oppivat sitten pienestä pitäen käyttäytymään joka paikassa, kun tulee kaupat ja muut tutuiksi. On ihanaa kulkea noiden kanssa missä vaan, kun ovat niin kivasti. Kaupasta ei osata vaatia karkkia tai muuta, kun tietävät sen, ettei sellaisia voida ostella. HeVi-osastolla kyllä saattavat välillä toivoa tomaattia, kurkkua tai hedelmiä :D :D Ja mummeleita ja pappasia aina naurattaa, kun meidän muksut vaatii kovaan ääneen kasviksia...... :) Niitä kyllä sit ostetaan ihan mielellään.

Kakkakeskusteluun.. Mein poika teki alussa kakkaa melkeen joka vaippaan tai ainakin useamman kerran päivässä. Jossain 2kk tienoilla/vähän ennen rupesi tekemään enää 1krt/pvä. Nykyään tulee yleensä 1krt/pvä, mutta pariin kertaan pitänyt myös parin päivän taukoja. Nyt on taas tauko meneillään. Toivottavasti huomenna jo töräyttäisi jotta mahtuisi vaippaan... :rolleyes:

Mulla/meillä on myös poika kaikkialla mukana eli ruokakaupassa myös. Ihan hyvin on mennyt. Tottakai välillä kitiseekin, mutta yleensä tutilla rauhoittuu. Ihan ekalla kauppareissulla n.2-3vkon iässä itki tutista huolimatta melkeen koko reissun ja siinä oli itellä jo hieman kurja fiilis. Mutta yritin sitten ajatella,että on muillakin maailmassa itkeviä lapsia ollut mukana kaupoissa ja tulevaisuudessa varmaan yksi pikku itku on kevyttä jos/kun vaihtoehtona on kunnon raivarit tms.. :grin Nyt kun poika jaksaa olla hereillä jo paljon ja näkee pidemmälle ja on utelias ovat kauppareissut jopa mukavampia kun hän katselee istuimesta uteliaana ympärilleen yleensä koko reissun. :) Voi sitä montaa ihmeellistä ja uutta asiaa jotka siellä tuleevatkaan vastaan. Näkee itsekin monet asiat uudella tavalla,kun ajattelee että toinen näkee ne ensimmäistä kertaa. :grin Tata87, vinkkinä sanon,että kannatta kyllä ainakin aluksi tehdä itselle kauppalista mukaan. Itse ainakin alussa huomasin,että mietin vain malttaako lapsi olla nätisti koko reissun ja siksi oli todella hankalaa muistaa mitä kaikkea piti ostaa ja toisaalta ei edes huvittanut jäädä kauppaan paikoilleen pohtimaan ottaako tätä vaiko tätä. :wink Nyt voidaan jo hengailla kaupoissa ,kahviloissa jne. kaikessa rauhassa. Jopa kirjastoon uskaltauduin yksi päivä etsimään itselleni luettavaa. :p

itselläkin on tuo lapsen kans kaupalla käynti jääny aika vähäseks, yleensä käyn iteksiään ja tyttö jää isän kans kotiin siks aikaa. muutaman kerran on käyty "isommassa" kaupassa ja useemmassa pyörimässä mutta itsestä tuntuu jotenkin hankalalta nostella eestaas autosta kauppaan ja takasin, enkä oikein välitä ihmisten ilmoilla alkaa syöttämään. kertaalleen lastenhoitohuoneessa syötin ja ei sekään nyt niin mukava kokemus ollut :rolleyes: eli et tata87 ole yksin :grin

Me käydään vain lähikaupassa Kain kanssa. Koko perheen kanssa ei isoille kaupoille kannata mennä, kun ostokset ei mahdu autoon :D Yksin käyn kun käyn..

Voi, en oo pojan syntymän jälkeen käyny täällä lainkaan :(
En oo saanu oikein aikaseks ja nyt tuntuu että oon jääny vaikka mistä paitsi ja hirvee urakka alkaa lukemaan näitä teijän kuulumisia läpi :eek:
Poika on nyt 3,5 kk ja ihan mukavasti meillä menee. Tosin ekat kaks kk oli aika rankkaa aikaa kun kahen viikon iässä alkoi itku kohtaukset varjostaan meidän arkea. Ensin pidettiin syypäänä d-tippoja kun samoihin aikoihin alotettiin ne. Sitten ajateltiin että se on koliikki. Mutta sitten sain kuulla refluksista ja tongin netistä tietoa ja olikin ihan varma että refluksi vaivaa meidän poikaa. Oireet viittas just sellaisilta. Esim olin jo pitkään kuullut pojan nieleskelevän pulautustaan ja aina oli ku jäykkä tikku, selkä kaarella taakse päin. Niinpä saatiin yksityisen kautta gaviscon lääkitys ja poika muuttu kertaheitolla iloisemmaksi ja alkoi nukkumaan yöt paremmin :)

Nyt poika heräski uniltaan joten palaan asiaan tuonnempana ;)
Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Huh, vihdoin saan nyt tänne aikaseksi kirjottaa! Oon lukenu tätä jo siitä asti kun tiesin raskaudesta, mutta en oo koskaan saanut aikaseksi tänne mitään laittaa...
Eli meillä nyt 3 kk vanha esikoispoika. Kaikki on oikeestaan menny ihan hyvin, alussa hieman ehkä vatsan vääntöä oli, mutta ne meni nopeasti ohi. Nyt on ihanaa kun poju hymyilee ja naureskelee paljon. Ihana auringonpaiste. Nyt on pari viimeisintä kauppareissuakin mennyt hyvin vaikka onkin hereillä, kattelee tyytyväisenä turvakaukalosta.. Yleensä itse aina paniikissa koittaa suorittaa kaupassa käynnit mahollisimman nopeesti, ettei vaan poju hermostu ja tuu sitä raivoitkua
Nyt kun 3 kk täynnä, haluis keksiä jotakin tekemistä vauvelin kanssa... Onko teillä jo jonkinlaisia harrastuksia tai mietinnässä mitään?

Niin, piti jatkaa juttua ;) Eli nyt tosiaan meillä on enemmän naurava poika ku Itkevä. Mä sillon alussa sanoinki et jos tää vauva ei kohta muutu niin minä en vauva ajasta nauti. Onneks se lääkitys sitten auttoi. Vieläkin sitä annetaan mut oon vähentäny. Nyt on muutamana iltana itkeny väsymystään ja vaatinu enemmän työtä nukuttamiselle. Siinä onki tullu miettineeksi et miks pitää itkun kautta nukahtaa? Nyt on reilun viikon nukkunu hyvin yöt, herää kerran korkeintaan kaks syömään ja mikä huippua niin omassa sängyssään kun on aina nukkunu meijän keskellä. Nyt saa iteki pyöriä vapaammin :)

Kaupoilla väliin tulee käytyä. Joskus prismassa. Koskaan ei ole heränny kauppa reissulla :) Nukkuu aina kun lähetään autolla jonnekin.

Niin kiva Nennu että tulit tänne :)

Me alotetaan vauvauinti lauantaina. Kerhoissa käydään kans. Jos meinasit jotain omaa harrastusta niin kiinnostaako ohjatut liikunta tunnit? Mä tykkään käydä kahvakuulassa, spinningissä ja sit tulee kävelyllä käytyä et saa raikasta ilmaa. Hiihto ja lumikenkäily on ollu kans mun suosikki lajeja mut tänä talvena ei jostain sattuneesta syystä ole tarvinnu harrastaa ;) Joskus jos huvittaa niin käyn ratsastamassa.

Ei harrasteta mitään :) Kotona on mukava olla <3

Harrastukset taitaa olla sairaalassa ramppaus millon kenenkin kanssa :D tekemistä riittää kun on enempi lapsia. En oo jotenkin edes kaivannut mitään, ja toisaalta suositus välttää infektioita..yms on edelleen voimassa.

Niin on varmaan enempi tekemistä kun on niitä lapsia useampia : )

Me ajateltiin kokeilla vauvamuskaria tässä lähiaikoina. Katotaan mitä siitä tulee..

Itse käyn kerran viikossa salilla/jumpassa, mukava päästä vähän "tuulettumaan" ja saa siinä samalla hieman omaa aikaa.

Takaisin