Olo on vähän parempi, niin kävin hakemassa leivinuuni puita ja pistin valakian. Kyllähän tuo maalampö jaksaa lämmittää lattioita, mutta jotenkin ihana näin kylmällä pistää roihu...
Minäkin haluan kertoa meidän asumisesta!
Me asutaan pienellä (alle 3000 asukkaan) paikkakunnalla ja meiltä on tuohon kylälle 3km. Asutaan peltojen keskellä (ei omien) 50-luvun rintamamies talossa. Tontti on noin 7000 neliötä. Pihalta löytyy navetta, josta mies on tehnyt autotallia ja verstasta, ulkosauna (jota ei pysty käyttämään, tarkoituksena joskus saada käyttökelpoinen), 2 latoa, meidän putti (entinen perunamaa, kaivinkoneella kaivettu monttu johon pohjavesi nousee, "hiekkaranta").
Lähimmät naapurit asuvat tuossa metsikön ja pakan takana 0,5km päässä, heille ei siis näy. Peltojen päässä, 0,5-1km, on asutusta, että heidän talot näkyvät meille. Olemme tämän tien viimeiset asukkaat, tie kyllä jatkuu tästä meren rantaan, josta kesäisin mökkiläiset kulkevat. Myös lenkkeilijöitä, hevoskärryjä yms menee tästä kesäisin ohi.
Talvisin tie on aurattu vain meille asti (jos on...), mutta silloin tällöin lingotaan tie läpi merelle asti. Meren rantaan linnun tietä meiltä on varmaan alle kilometri. Ennen tuo tie meni meidän tontin läpi ja ostettiin sitten viime syksynä maata lisää ja siirrettiin tuo tie kiertämään meidän tontti. Kun monet ajoivat reikä päässä mopoilla, raktoreilla, autoilla yms yms tosi kovaa, niin aina pelättiin että jos tulee lapsia, niin ne jää alle tuossa navetan kulmalla. Nyt tie menee tavallaan suoraan, ennen se vähän kuin kiersi mutkan meidän pihan kautta. Kalliiksihan se tuli, kun meidän piti itse maksaa tuo tien teko. Mutta kyllä kannatti!
Tätä taloa ollaan rempattu ja rahaa saatu aika paljon uppoamaan... Tällä hetkellä ollaan kaikki alakerrassa yhdessä kamarissa ja tarkoituksena olisi ensi kesän aikana saada vintti rempattua, että saadaan esikoiselle sinne oma kamari ja meille vauvan kanssa yhteinen. Ja jossain vaiheessa uudelle vauvalle oma kamari. Vintti on kyllä nytkin asumiskelpoinen, mutta edesmennyt asukas oli ollut vähän pihi laittamaan eristystä vintin seiniin, niin siellä talvella kovalla tuulella meinasi olla vähän kylmä... Ja jos tuulee, niin meillähän tuulee täällä peltojen keskellä... Muutettiin sitten alakertaan kun olin viimeisilläni raskaana.
Tässä on nyt asuttu kohta 6 vuotta ja olin siis 18 kun ostettiin tämä. Asuttiin vuokralla vajaa vuosi. Ja seukkaamaan ollaan ruvettu 10 vuotta sitten, olin silloin 14 vuotias...
Esikoinen syntyi lokakuun lopulla ja minulla oli silloin kesällä jo jonkinlainen vauvamasu ja odotan kans nyt innolla kesää, että saisin kunnolla masuilla silloin...!
No joo, tuli taas tekstiä... En tiedä jaksaako kukaan lukea...