Helmikuun hölötykset :)

Teeerrrrppa!!!

Isäkuukaudesta, isäntä sellasen pitää! Loman pituudesta tosin ei vielä olla keskusteltu mut mulla lomia 5 viikkoa pitämättä et sen ajan ainakin.

Päivähoitoon (perhepäivä) muksut menee sit elokuun alusta alkaen. saadaan lomat sumplittuu niin ettei tartte ennen sitä viedä. Mä jo niin odotan et pääsen töihin.... Mökityn tänne korpeen ihan huolella ja kun joskus johonki haluis lähtee ni ei oo rahaa... Meillä kun minä tienaan normaalisti (töissä ollessani) paljon enemmän kuin isäntä.


Soseilut. Kepa vetää tyytyväisenä kaikkee mitä tarjotaan, poikkeuksena lihasoseet! Alotettiin lihat vast eilen, mut ei oiken tunnu  neitille maistuvan. Toivottavasti niindenkin osalta ruokahalu lisääntyy kuhan tottuu uuteen makuun. Joko teillä muuten syödään soseita ns. läpipäivän? Meiltä puuttuu viel aamupuuro, neiti vetää aamuyöstä (6.00)tisua niin reilusti ettei sillä tunnu nälkä olevan ennenkö 11.00 kun on kasvis-soseen aika.


Mukelot oli nyt ekaa kertaa hoidossa mummolassa ja hemmetin hyvinhän sielä oli mennyt!!! Pienimmäinen oli heränny vaan kerran yöllä ja aamuyön syöntikin oli jääny pois, olivat nukkua pösöttäneet puol kaheksaan. Mietinkin et heräileeköhän Kepa kun mun tissit vuotaa öisin aika reilusti ni siihen hajuun tai jotain?!? Loppuskohan nuo yö heräilyt jos siirtäs ommaan huoneeseen nukkumaan? No katon viel pariyötä ja jos ei rauhotu ni kokeilen ainakin, helppohan se sänky on takas meiän makkariin roudata! Oli muuten pirun mukava käydä veljen luona joensuussa! Käytiin elokuvissa kattommas kulman pojat, mun veli oli siin leffas mukana. Oli kyl paljon parempi mitä trailerin perusteella odotin! Uppos huumoriltaan ainakin muhun! Keilattiin tunti ja sit käytiin viel baarissa veljen kavereitten kera. Olipahan hetken muutkin asiat mielessä ja puheenaiheena kuin lapset! Piristävää oli ja kotiin oli ihana tulla kun Kepa alko hihkumaan ja naureskeleen heti kun näki meiät!!! Ihuna!

Hampaita taitaa tännekkin olla tulossa, kamalalla tarmolla pitää hinkata kaikella mahollisella ikeniä.

Harvoin ehin/jaksan kirjottaa mut lukemas käyn kyl säännöllisin väli-ajoin, muklava kun tännekkin vielä kirjotellaan!!!

 
läpipäivän syönnistä: meillä on nyt vakiintunu tämmönen ruokailurytmi (todnäk rytmi vaihtuu heti kun kirjotan tän!)

06/06.30 herätys ja tissiä
aamutirsat
09 puuro hedelmällä maustettuna
touhuilua
11 tissi
päikkärit (vaunulenkki)
13/13.30 hedelmä/marjasose
touhuilua + päikkärit
17 tissi + kasvissose
20 tissi ja nukkumaan

puurona on ollu riisihiutalepuuro tai kaurapuuro, johon keitän kuivattua luumua, pääynää, aprikoosia, marjoja tai banaania tms. mukaan. hedelmäsose on kaupan valmissosetta. kasvissoseen teen itte pakastetuista kuutioista. tänään testataan uusi maku porkkana-kukkakaali-linssit. pottua on syöty ennenkin ja bataattia ja maissia ja kesäkurpitsaa ja kukkakaalia ja parsakaalia ja... nyt lähinnä tuon annoskoon etsiminen käynnissä. poika kyllä söis kaiken ja enemmänkin, paitti puuron :D
 
Meidän pojalle tuli viikko sitten (melkein päivälleen 5kk) eka hammas!!! Nyt näyttäis jo toinen tulevan viereen!!! Saas nähdä,miten toi imetys sujuu noilla hampailla.... Mites on, kun teitin vauvat syö sosetta/puuroa, juoko jotaina samalla vai annatteko tissiä heti perään vai koska ? HELE81 olikin tossa ruokailumallia laittanu. Annatko tissiä vain sillon,ku tossa lukee tissi vai myös soseen/puuron yhteydessä? Onko joku jo imetyksen lopettanu ja siirtyny korvikkeeseen?  Miten on onnistunu,ettei maito pakkaudu tisseihin? Kuinka kauan on kestänyt,ettei maitoa enää tule?
 
Minä annan puuron ja soseen jälkeen ja välillä aikanakin niin nokkapullosta vettä, tuttipullosta juo enää vaan aamu,-ilta ja yömaidot. Meillä pojalla on jo useempia hampaita, mutta koska en ole saanut imettää niin en osaa ottaa kantaa muihin juttuihin :/
 
itse lopetin imettämisen kun poika oli jotain 3-3,5kk. vähensin pikku hiljaa imetyksiä ja ehkä viikon päästä imetin enää illalla viimeisen ja aamulla ensimmäisen syöntikerran. sitten imetin enää kerran päivässä tai parin päivän välein, vain silloin kun rinnat tuntuivat täysiltä. sitten kun tuo täysinäisyys jäi pois, en enää yrittänytkään imettää. koko hommaan meni ehkä 2 viikkoa.
toki rinnoista tuli vielä maitoa puristamalla vielä muutama viikko imetyksen lopettamisen jälkeenkin.

meillä menee päivät näin:
7-8      heräys
8-9      aamupuuro + noin 50ml nannia
10        aamutirsat max 30min
11-12  kasvissose-purkki + 30-150ml nannia (riippuu vähän....)
12-15  päikkärit vaunulenkillä noin 2 tuntia
15-16  nannia 260ml
17-18  hedelmäsose-purkki + 30-70ml nannia
18       ehkä pienet tirsat max 15min
19.30  aletaan laittamaan yöunille
20       perunaporkkana-velli 240ml
20.30  viimeistään nukahtaa yöunille
ja poika nukkuu aamuun asti heräämättä.

minä olen ainakin antanut aina tuttipullolla nannia vielä soseen päälle, mutta sitä menee vähän vaihtelevalla menestyksellä. joskus menee vain 20ml ja joskus saattaa mennä 150ml...
en sitten tiedä annanko liikaa evästä pojalle, mutta esikoisen kohdalla ainakin sanottiin neuvolassa, että maitoa "pitää" antaa soseen jälkeenkin.
mutta jos vaikka hedelmäsoseen antaminen on jostain syystä jäänyt vähän myöhemmälle ja on enää joku tunti, puoli toista, tuohon yöunille menoon, niin sitten en ole enää antanut hedelmäsoseen päälle nannia.

sain viikko sitten patterin puntariini ja reilun viikon aikana painoa oli pudonnut kiloklubin avulla 2,5kg! olin hurjan onnellinen ja jatkoin syömistä kiloklubin avulla ja käytiin päivittäin kärryttelemässä 1,5-2 tuntia ja poljin vielä stepperiäkin vähintään puoli tuntia päivässä ja heiluin käsipainoilla yms...
päivän keskimääräiset syödyt kalorit pyörivät 1400 paikkeilla ja liikunnalla päivässä kulutetut kalorit olivat noin 400. yhtään ei ollut nälkä, vaikka söin paljon vähemmän (ja terveellisemmin) kuin ennen ja toivoin tuloksia syntyvän.
 
mutta muutaman päivän päästä paino kuitenkin nousi jostain syystä puoli kiloa ja jämähti siihen. päivä toisensa jälkeen paino oli sama... rupesi niin v*tuttamaan ja päästin itseni sen takia repsahtamaan ja nyt on ollut syöminen retuperällä pari päivää... =/ liikkunut kuitenkin olen joka päivä ja paino on edelleen 2kg miinuksella.
tämän kakkosen raskauskilot on nyt kuitenkin saatu pois, mutta kesään mennessä olisi tavoitteena päästä siihen painoon, mikä on ollut ennen esikoista ja sinne on matkaa 8 kiloa... nyt kun ollaan ylipainon puolella... =(
täytyy taas huomenna ottaa itseä niskasta kiinni, tälle aamulle on jo syöty aamupalaksi kaakaota ja paahtoleipiä ja vähän eilistä jäätelöä...
 
Huomentapäivää!

Vajaa viikko sitten poitsu sai 5 kk-neuvolassa rokotteet. Illan oli hiukan krätyinen, kuten aiemminllakin kerroilla, mutta ei ihmeempiä. Sitten parin päivän päästä maha pamahti ihan sekaisin ja nyt on koko viikko vaihdettu hyyyyvin tiuhaan kakkavaippaa. Etenkin öisin. Viime yönäkin ähisi yli tunnin pieruansa, koko ajan saisi olla puhdasta vaippaa laittamssa. Ei sitä tavaraa paljoa tule, mutta kun ei raaski toista likaisissakaan vaipoissa nukahtaa. Vaikka nukkuisi muuten ihan hyvin. Masu ei ole kipeä, punnaa ja äheltää vaan jatkuvasti sellaista vetistä pierua ulos. Muuten hyvävointinen ja pirteä poika.Kai se sitten johtuu tästä viimeisestä rota-rokotteesta? Edellisistä ei kyllä muistaakseni tullut mitään...Kauankohan tätä jatkuu? Pari kertaa on vaipassa ollut muutama veriviirukin, en kuitenkaan ole vielä erityisemmin huolestunut, kait sitä on limakalvot kovilla, kun koko ajan tavaraa tulee. Onko muilla ollut ongelmia rokotteiden kanssa?
 
Takaisin
Top