Helmien ensimmäinen joulu(kuu)!

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Nyt se on täällä! Joulukuu! :) Mitä teille kuuluu? Milloin ja millä teillä alkaa 'joulun teko'? Mites, erityisesti ne, joilla helmivaavi oli esikoinen, kuten itselläkin, millainen 'vauvan eka joulu' teille tulee? :)


Meille ehkä sittenkin tulee jouluna vieraiksi minun veli ja isi. Sanoin isille suoraan, etten halua äitiä nähdä, etenkään jouluna. Todella ikävää sanoa tätä, äiti on kuitenkin aina äiti, mutta tällä hetkellä äiti vain pilaisi joulun. Enkä tosiaan pidä häntä soveliaana olemaan vauvan kanssa tekemisissä.
 
Jee, joulukuu! Meillä oltiin ihan innoissaan aamulla katsomassa, mitä tonttu oli tuonut ensimmäiseen pussukkaan. Tästä se todellinen odotus alkaa :) Minä leivoin viikonloppuna pipareita ja piparitalon. Jouluradiokin soi hääräyksen taustalla. Oon vähän sellainen, että alan kaiken hyvissä ajoin, mutta lopetan myös kaiken heti uuden vuoden päivän jälkeen. Kuuset ja jouluvalot lähtee heti tammikuun ensimmäisinä päivinä, jo ennen loppiaista. Tammikuussa voi jo pikkuhiljaa alkaa nauttia luonnonvalosta ja toivottavasti myös lumesta!

Ymmärrän täysin ReginaVeritas sinun tilanteesi tuon äitisi suhteen. Mulla on vähän samanlainen homma oman isäni kanssa. Hän kuitenkin toivottavasti pystyy tuon aaton olla ilman kuppia. Tai olen ainakin ilmoittanut, ettemme tule, jos ei siihen pysty. Uskon, että lasten vuoksi pystyy. Itse olen vuosien saatossa muuttunut absolutistiksi, ehkä juuri sen myötä, että olen nähnyt runsasta alkoholinkäyttöä. Omien lasteni en halua joutuvan sitä näkemään. Onneksi miehenikin on sellaista pari saunaolutta kuukaudessa -linjaa.
 
Itsenäisyyspäivän perinteeksi on muodostunut piparien leipominen. Siitä joulu oikein virallisesti alkaa. :p Ihanaa, kun sai tänään avata joulukalenterin luukkuja (meille on tänä vuonna tullut postissa oikein kolme kappaletta kuvakalentereita). Itse joulun suunnitelmat on vielä avoinna, mutta johonkin suuntaan sukulointia joka tapauksessa. :) Saa nähdä kuinka paljon paketteja pikkusankari saa.... :rolleyes:

Onneli, minustakin on mukavan piristävää, jos jo marraskuun puolella alkaa miettiä kaikkea jouluvaloa ja muuta koristusta, kun tämä on niin synkkää aikaa tähän aikaan vuodesta. Uusi vuosi taas alottaa ihan uudet kuviot, ja tunnelma on ihan eri jo, ei enää kaipaa joulua.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä jouluvalot laitoin pari viikkoa sitten. On siis muuten niin pimiää, etten tykkää ollenkaan. Viime viikolla tein koemaistiaisia ite tehdyistä karkeista, et parin viikon päästä sit teen lisää ja laitan ite tehtyihin joulukoreihin. En jaksa miettiä et mitä tuokin aikuinen tarvitsee ym, niin oon monena jouluna tehnyt itse joulukorin. Nyt ajattelin laittaa noita ite tehtyjä karkkeja, taatelikakkua, limppuja, sytykeruusuja, kahvi ja ehkä kynttilä. Katsotaan mitä kenellekin sitten keksii.

Aattona tai aatonaattona mennään mun vanhemmille ja varmaan ollaan siel koko joulu.
 
Onnellinen, ihana idea tehdä itse tuollainen joulukori. Teetkö montakin koria? Hommaa taitaa piisaata :) Mä ajattelin kanssa tehdä muutamille itse jotain karkkeja. Sit ajattelin kokeilla sellaista seesaminsiemen-rosmariini näkkäriä. Saa nähdä mitä tulee... Voi myös käydä niin, että muille ajatellut lahjat joutuu jättää kotiin :wink
 
En vielä tiiä kuinka monta koria teen. Neljä pienempää "koria" menee ainakin esikoisen kerhotädeille ja puistotädeille. Sit molempien vanhemmille ja sisaruksille ja sit muutamalle muulle. Et kaikenkaikkiaan varmaan yli kymmenen joudun tekee. Mut on tuo helpompi "lahja". Ei tarvitse miettiä mitä sillekkin ostaisi kun sil on jo kaikkea.
 
Tulipa tuosta lahjakorista mieleen, kun kerran tein eräälle minua koulussa kovasti auttaneelle opettajalle lahjakorin jouluksi ja sitten paljastuikin, että saaja oli keliaakkikko ja muutenkin vaikeasti allerginen, eikä voinut hyödyntää korista mitään muuta kuin kynttilän ja keittiöpyyhkeen. Kori kun oli täynnä kaikkia herkkuja...
 
Regina sen vuoksi teen sellaisille ihmisille korin/paketin mis on ainoastaan sytykeruusuja. Vaik ei olisikaan paikkaa polttaa niin ne ovat ihan sellaisenaan hienon näköiset. Tänään viimeksi tein 13ruusua. Pitäisi vaan saada kynttilän jämiä, et sais ne niihin dipattua.
 
meillä pojalla on tuollainen joululaulukirja, jossa on muistaakseni 30 joululaulua pianolla soitettuna ja napista painamalla saa musiikin soimaan. useimpien biisien mukana poika jammailee antaumuksella. se on ollu nyt jonkun aikaa lempijuttu

tiptap tiptap tipetipe tiptap

meillä ei silleen oo joulua laitettuna, pihalla on lyhde linnuille ja kynttilöitä poltan iltaisin. en oo jouluvaloihmisiä

kuusi olisi ihana mutta oon nähny niitä vain tuolla kansallispuiston alueella, anoppilassa heillä on yleensä hoikkelikoikkeli joulumänty :laughing002 humoristinen versio perinteestä

pieniä sypressipuita olen viime jouluina ostanut tuttaville joulukukiksi ja kotiinkin yhden jättänyt, ihan siis se pelkkä sypressi kauniissa ruukussa on mun mielestä kaunis, varsinaiset kukka-asetelmat on mulle liian koristeellisia. viimevuotinen toukkaepisodi sypressien kanssa on kuitenkin vielä niin tuoreessa muistissa että taitaa sypressit jäädä kukkakauppaan tänä vuonna:

mulla oli kukkakaupan lämpöpusseissa valmiiksi sypressit odottamassa viemistä ja satuin sitten vilkaisemaan, niin ne kaupassa vielä ihanat ja huolella valitut olikin aivan täynnä seittejä ja pieniä julmannäköisiä toukkia. onneksi tsekkasin ne etukäteen, oiski ollu ihana lahja viemisiksi "täs ois tällanen":p

neilikoilla koristeltuja jäälyhtyjä teen tänäkin vuonna ovenpieliin, kunhan ehdin
 
pojalla on ollut punainen auto jolla on "ajellut" ympäri taloa, eli siis rullaillut sitä toisella kädellä samalla kun on kontannut. no nyt hän on alkanut ajamaan vähän kaikella :D mm. äitin harjalla ja jääpalamuotilla
 
Ei ole ihan tuollainen ohje. Löysin alla olevan ohjeen Herkullista joulua -kirjasta. Mä teen näkkäreiden keskelle reiän ja niputan aina 3-4 leipää kauniilla koristenauhalla "paketiksi".

Rosmariini-seesaminäkkileipä

12 leipää
1/4 pkt hiivaa
5 dl vettä
2 tl suolaa
12 dl vehnäjauhoja, joista osa täysjyvävehnäjauhoja
1 dl seesaminsiemeniä

leipomiseen
2-3 dl vehnäjauhoja
1 dl seesaminsiemeniä
1/2 dl kuivattua rosmariinia
1/2 dl sormisuolaa
2 munanvalkuaista
2 rkl vettä

1. Murenna hiiva kulhoon. Kuumenna vesi kädenlämpöiseksi. Kaada hiukan vettä hiivan päälle ja sekoita, kunnes hiiva liukenee. Lisää loput vedestä, suola, jauhot ja seesaminsiemenet. Vaivaa kimmoisaksi ja tasaiseksi taikinaksi.
2. Kumoa taikina jauhotetulle työpöydälle ja leikkaa se 12 palaksi. Leivo paloista pyöreitä pullia. Anna pullien kohota liinan alla 30 min. Kuumenna uuni 275-asteiseksi.
3. Kauli jokainen pulla hyvin ohueksi pyöreäksi leiväksi. Jauhota työtaso hyvin , niin että taikina ei tartu kiinni. Nosta leivät leivinpaperilla päällystetylle uunipellille.
4 Sekoita seesaminsiemenet, rosmariini ja sormisuola kulhossa. Vatkaa yhteen munanvalkuaiset ja vesi. Sivele leivät nesteellä ja ripottele siemenseosta päälle.
5. Paista leipiä paksuudesta riippuen uunin keskiosassa 5-7 min. Anna jäähtyä ritilällä.
 
Regina sen vuoksi teen sellaisille ihmisille korin/paketin mis on ainoastaan sytykeruusuja. Vaik ei olisikaan paikkaa polttaa niin ne ovat ihan sellaisenaan hienon näköiset. Tänään viimeksi tein 13ruusua. Pitäisi vaan saada kynttilän jämiä, et sais ne niihin dipattua.


Juu, sinulla onkin se etu, että tiedät vähän enemmän varmaan niistä saajista. Minä kun en tiennyt tuosta opettajasta muuta kuin ne kouluun tiukasti liittyvät. :)


Meillä ei varmaan jouluvalmisteluja juurikaan tehdä. Varsinkaan, kun en tiedä tulevatko ne mufa ja veli tänne käymään ja jos tulevat, minä päivänä. Lahjoiksi menevät taatelikakut leivon perinteisesti viimetinkaan kamalalla kiireellä..... :grin
 
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! Meillä pyöritään räkätaudin kourissa, ja ulkona näyttää ihan samalta kuin minun oloni. Mutta ei se menoa haittaa. Tänään pidetään piparitalon kaatajaiset ja herkutellaan mustikka-valkosuklaakakulla.
 
Tykkäys itsenäisyyspäivälle, piparitalollle ja mustikka-valkosuklaakakulle! Räkätaudille peukku alas ja toivotukset muualle vaivaamaan, pois Onnelin luota. :)
 
uuh, minä näin unta että olin taas raskaana. olin sairaalassa jostain aivan muusta syystä ja yhtäkkiä hoitaja huudahti "täällähän nukutaan!" ja käänsi mulle monitorin jossa näkyi ultrakuvaa sykkyrällä nukkuvasta sikiöstä :eek:
 
Täällä ei ole juuri mitään raskausoireita. Välillä mietin, olenkohan ihan varmasti raskaana, kun ei yhtään tunnu siltä. Yritän sitten vaan itselleni muistuttaa, että ei tainnut näin alussa tuntua neidinkään odotusaikana ja että se plussatesti on kyllä ihan tarpeeksi vahva 'oire' yleensä.

Neiti eteni tänään noin metrin matkan tukea vasten kävellen! Kovasti harjoitttelee seisomaannousua ilman tukea. Yrittää jatkuvasti hätistää käsiä pois, jos yritän mennä varulle tueksi, kun harjoittelee. Monesti haluaisi muutenkin irrottaa käsistä ja mennä vaan, jos ottaa tukea. :) Kova hinku, taito vaan ei ihan ole yhtä kova vielä. :)


Täällä on aina vaan ihan käsittämättömän masentava ilma! Koiratkaan ei halua ulos! Hyvä jos pissiä malttavat.
 
kylläpä ne oireet sieltä vielä tulee Regina :)

huh, meillä viime yö oli ihan hirveä. poika löi päälle rintalakon ja suoraa huutoa neljään asti ja seiskalta jatku. eilen ei suostunut juomaan vettä ollenkaan ja illalla ei enää tissikään maistunut

nyt aamusta mulla toinen rinta aivan tukossa ja aristaa. lypsin vähemmäksi ja sitten poika suostui ottamaan sitä teelusikalla miehen syöttämänä, multa ei mitenkään päin. suht zombiena tässä ollaan matkalla lääkärille, niin eiköhän tässä autossa lähtöä tehdessä rinta alkanutkin maistumaan ja nyt vetelee sikeitä massu täynnä maitoa :rolleyes:
 
Takaisin
Top