Heinäkuun höpinät

Mulla ainakin! Tulee sellanen paine alaselälle ja jalat meinaa pettää alta kun vihlasee. Paikallaan seisominen esim. kotitöissä tuntuis olevan pahin aiheuttaja.

Mullakii välillä menee niin pahaks, ettei meinaa kärsiä kävelläkään. Onneks ei usein. Tänään autolla ajaessa, 2h matka, alkoi särkeä kovasti myös. Ei auta hieronta, ei mikään. Semmonen kova patti muodostuu alaselkään. Jännä kuitenkin, kun se sitten häviää ja kipu lakkaa... :banghead:
 
Mulla kans sf-mitta korkea, ihan käyrän yläpäässä. Olisivat vissiin laittanee ultraan tarkistukseen, jos en olis just viikko sitte käyny rakenneultrassa. Saa nähdä, mitä näyttää seuraavassa neuvolassa. Ite oon kans lyhyt, 160 cm, ja vatsa alkaa muistuttaa jo rantapalloa. :hilarious:
 
Mulla sf-mitta oli ihan siinä keskikäyrällä ja kohdun yläosa navan kohdalla, mutta mun mielestä tää maha on jo tosi iso. Voin esim sohvalla istuessa pitää jo jotain tavaroita (puhelin :grin ) mahan päällä ja oon todennut että vatsa toimii hyvänä mukitelineenä :joyful: Vähän toki joudun tukeen viä kädellä :grin
 
Mulla kans sf-mitta korkea, ihan käyrän yläpäässä. Olisivat vissiin laittanee ultraan tarkistukseen, jos en olis just viikko sitte käyny rakenneultrassa. Saa nähdä, mitä näyttää seuraavassa neuvolassa. Ite oon kans lyhyt, 160 cm, ja vatsa alkaa muistuttaa jo rantapalloa. :hilarious:

Kuinka monta senttiä ja mitkä viikot ?
 
Onko kellään muulla jo semmonen olo, että menispä tää raskausaika vaan nopeesti ohi? :p
 
Onko kellään muulla jo semmonen olo, että menispä tää raskausaika vaan nopeesti ohi? :p

Todellakin! :hilarious: En vieläkään osaa ajatella, että tää raskausaika olis jotenkin ihanaa ja ihmeellistä :grin varsinkin, kun selkä- ja jalkakipu on jo nyt äitynyt niin pahaksi, että itku meinaa tulla jo heti aamusta. Ja vielä pitäis yli 3 kk jaksaa raskautta, plus sitten sen jälkeiset kivut ja vaivat :wacky: vaikka onhan se palkinto varmasti sen arvoinen, ikinä en osannut ajatella, että tää ”mitäpä sitä ei lapsensa eteen tekisi” alkais jo näin aikaisin! :Heartred
 
Onko kellään muulla jo semmonen olo, että menispä tää raskausaika vaan nopeesti ohi? :p

On! Kaveri sanoi joskus et raskausaika on kirjaimellisesti odottamista ja se lause on kyllä monesti ollut mielessä.
 
Mua kyllä ärsyttää ettei multa otettu sitä sf-mittaa ollenkaan ja nyt kuitenkin jo 25+2. Seuraava neuvola reilu kk päästä. Vatsa tuntuu olevan kans tosi iso mut mulla tota ylimääräistä tossa päällä mikä suurentaa vatsaa.

Selkäkipuja täälläkin, ajoittain vie ihan kävelykyvyn mut nyt tosiaan tein oivalluksen et jos en nuku ollenkaan vasemmalla kyljellä niin selkä on ok. Ihan kuin siellä menisi jotain pois paikaltaan kun nukun vasemmalla kyljellä.
 
Itsekin tuossa katselin sf mittoja verraten esikoisen odotuksen aikoihin kuin myös painoa niin nyt on isompi sf mitta mutta painoa melkein 4 kg vähemmän kuin ensimmäisellä kerralla. Rv on nyt 23+5.

Työnteko varmasti on vaikuttanut asiaan. Muistelen myös ettei supistuksia ja muita vaivoja ollut näin paljon ekassa kuin nyt toisessa eli siinä mielessä työnteko on huonontanut fyysistä vointia.

Olen valtava pallo että onneks on enää pari viikkoa säännöllistä työtä ja sitten yks keikkaviikonloppu. Pian on edessä etten saa omiakaan kenkiä jalkaan niin entäs sitten avustettavan. Jaksais vain tehdä luvatun ajan hommia nivelkipuineen. Sinnillä mennään!
 
Kävin eilen äitiysfysioterapeutilla hieronnassa ja jestas että keveni koko vatsan seutu! :Heartred Käsiteltiin alaselkä, pakarat ja reidet. Reisikipu ja reiden puutuminen ei poistunut mihinkään, mutta kyllä olikin pakarat taas jumissa. Hieronta oli yhtä tuskaa. :hilarious: Selän paine ja kipu helpotti heti! Tehtiin myös kinesioteippaukset selkään, tukee kyl mukavasti ja helpottaa vatsalihasten jännittämistä :Heartred nyt kun saa taas coren kunnolla kasaan, on vielä pienempi vatsa:grin nyt kun sais vielä ton piinaavan reisikivun pois niin pääsis tekeen pitkiä lenkkejä eikä tarvis tyytyä muutamaan kilometriin kerrallaan, ja työtkin onnistuis paremmin kun pystyis istumaan..
 
Miul on vähä tyhmä kysymys harjoitussupistuksista ku en oo ihan varma missä niiden pitäs tuntuu tai siis voiks niit olla tuol navan yläpuolella jommalla kummalla puolella :grin eile töissä jomotti ihmeellisesti oikealle puolelle vatsaa, jossai navan kohdilla, ei siis alavatsalla, ja vatsa meni iha kireeks. Lepo autto mut ku lähdin liikkeelle ni alko taas, on tosi epämukava tunne :sad001 välil sit taas vihloo alavatsaa tai tuntuu sellast painetta ja vatsa menee silloki kireeks et sen tunnistan supistukseks mut toi keskivatsakipu.. Sit välillä tuntuu ku tuikkis sukkapuikolla alapäähä.. Ja joo alaselkäkipua täälläki välillä.. Kaikennäköstä vaivaa alkaa olee :grin
 
Se kireyden tunne on luultavasti harjoitussupistus, mä ainakin tunnistan siitä kun kädellä kokeilee niin kohtu on kova. :) Kyllähän tässä kaikenlaiset kivut ja tuntemukset sekoittuu. Ei erota mikä on kasvua, supistusta, vauvan liikettä, lihasjumia tai sisäelinten liiskaantumista.
 
Mulla on noihin pistäviin toispuoleisiin alaselkä kipuihin auttanut vartalotyyny, tukivyö ja alaselän rentoutus lattialla. Operaatio sinänsä tän mahan kanssa möngertää alas ja ylös sieltä mutta on ainakin helpottanut niitä kipuja. Kandee kokeilla mulla ainakin toiminut. Viikkoja 25+4 ja siis nää helteet! Voi luoja, loppuis jo... En oo nauttinut kyllä päivääkään yli 25 asteen helteistä.
Ja palatakseni tuohon tukivyöhön niin käytän sitä vain kävellessä, liikenteessä ja töissä. Kotona olen ilman ettei omat lihakset sitten heikkene vyön takia.
 
Mäkin lasken tunteja helteiden loppumiseen! Toivottavasti sääennuste pitää paikkansa ja ensi viikolla viilenee kun pitäisi töihinkin palata.

Oisko tarkempia vinkkejä miten alaselkää saisi rentoutettua lattialla? :) Alkaa olla hankalaa kun monet normaalit asennot/venytykset ei sovi, jopa äitiysjoogaliikkeistä monet on sellaisia ettei voi olla pitkään kun aina jostain tuntuu loppuvan verenkierto.
 
Jokos muilla on alkanut univaikeudet? Mun tuntuu olevan mahdoton löytää hyvää asentoa sängyssä joten sitä sitten pyörii niin kauan että on tarpeeksi väsy ettei asennolla ole väliä. Aikasemmin tykkäsin nukkua selällään mutta nyt kielsivät sen neuvolassa vaikkei se ole missään vaiheessa tuntunut pahalta. Kyljellään särkee lonkat ja puutuu reidet :shifty:
 
Mulla alaselän rentoutukseen on paras asento kontillaan, ja sitten selällään jalat 90 kulmassa. :) tukivyötä en pysty käyttään kun painaa kohtua, fyssari sanoi sen johtuvan siitä että mun maha on niin alhaalla :hilarious:

Univaikeuksia mull on ollut jo pidemmän aikaa. Opettelin nukkuun kyljellään jo pari kuukautta sitten, kun tiesin että selällään nukkuminen kasvattaa kohtukuolemien riskiä. Ja hyvä että opettelin, nyt vasta alkaa pikkuhiljaa tottumaan. Kylkeä toki pitää vaihtaa monta kertaa yön aikana, kun lonkka tulee kipeeksi ja samoin ylemmän jalan pakara väsyy. Vaikka tyynyt onkin käytössä. Mahallaan nukkumista kaipaan kanssa niiiin paljon :arghh:
 
Herranjumala, en ollut tollasesta selällään ja kohtukuoleman riskistä kuulukkaa :facepalm: nyt kun googlasin tuota, niin saisi nukkua vain vasemmalla kyljellään loppuraskaudesta. Ilmeisesti tutkimus oli aika pieni ja vain vasemmalla kyljellä nukkuminen vähänsi riskiä vain hieman. En nyt ota tästä ressiä:rolleyes: oon kyl vielä nukkunut ihan selälteen ja eihän siihen oikein voikkaa vaikuttaa mihin asentoon unissansa möyrii:wink
 
Mä oon kyllä nukkunut molemmilla kyljillä, pakko välillä vaihtaa asentoa. Selällään mulla alkaa äkkiä pumppu hakata, eli ilmeisesti mulla ainakin kohtu tosiaan painaa isoja verisuonia. Hengittäminenkin on hankalaa joten ei montaa minuuttia viihdy selällään. Luotan että tässä asiassa luonto hoitaa ja herättää kyllä huonoon oloon jos on tarpeen. :)
 
Takaisin
Top