Heinäkuun höpinät

Escadat

Satasella mukana keskusteluissa
kuukausi vaihtui jo aikapäiviä sitten, josko aloittaisi myös sen aikaisen jutustelun.. Varmaan aika moni on käynyt jo rakenneultrassa? Meillä oli kyseinen ultra eilen ja ultrattiin puolisen tuntia, tosi tarkkaan sieltä täältä ja ultraaja selitti mukavasti kaikkea siinä ultratessaan. Kaikki oli hyvin ja raskaus vastasi 21+3 niinkuin pitikin. Painoa oli "jo" 406gr :Heartred Luin netistä että olikohan Saksassa syntyneet eloonjääneet pienimmät vauvat painaneet 250gr huitteilla ollen 22rv tienoilla, että meidän kuisista olisi jo monella pikkuisella pikkuhiljaa hyvä sauma jäädä tehohoidon turvin henkiin jos synnytys jostain kumman syystä käynnistyisikin jo. Kysyin sitä myös ultraajalta että milloin heidän mielestään on mahdollisuus jäädä henkiin niin hän sanoi että rv22 on se raja, heillä on jokunen niinä viikkoina syntynyt ja henkiin jäänyt mutta sanoi että siinä iässä jopa jokainen päivä viikoista ja kuukausista puhumattakaan vatsassa takaa vauvalle paremmat mahdollisuudet selviytyä.
 
Meillä oli kanssa heinäkuun alussa rakenneultra :) viikkoja silloin 21+1, painoarvio365g, joka oli pari päivää pienempi kuin viikot. Samoin joku mitta (oisko ollut pää) oli päivän ”jäljessä”. Kuulemma 10 päivän heitto on ihan ok, mikä kuulostaa aika hurjalta! Kaikki oli just niin kuin pitääkin, ylähuulta yritettiin saada kauan esille, kun aina oli joku varjostamassa edessä. :D mutta lopulta sekin saatiin kunnolla monesta kulmasta esille ja ehjähän sekin oli :) sydäntä tarkemmin tarkastellessa piti myös kääntyä kyljelleen kun kaveri aina mun selällään maatessa halusi kiepsahtaa karkuun tai laittaa kätensä eteen :hilarious:

Uutisena saatiin myös tietää, että poika on tulossa! Ja että ei tarvikaan mennä kasvun jatkoseurantaan! Vielä nt-ultrassa sanottiin että täytyy mennä viikolla 28, koska mun hCG:n MoM oli yli 3, mutta nyt oli muuttunut käytännöt niin ettei enää tarvi. :) kuulemma ovat aiemmin tehneet sitä ns. tutkimuksen omaisesti, ja nyt saaneet riittävästi näyttöä siitä, ettei tuolla hCG:n korkealla määrällä ole mitään vaikutusta lapsen kasvuun tai vastaavaan :) meillä oli siis kaikki riskiluvut kuitenkin tosi pieniä, vaikka PAPPAkin oli huono, 0,57 tms. Down oli suurin riski, ja sekin kuitenkin vain 1: 3300.

Oli myös huojentavaa kuulla neuvolalääkäriltä ja myös rakenneultran kätilöitä, ettei kohdunsuun sijainnilla ole mitään merkitystä. Vihdoin. Oon sitä panikoinut alusta asti, koska mulla se saattaa välillä olla ihan tossa alle sentin päässä ja joka puolella toitotetaan että raskaudessa pitäisi olla niin ylhäällä ettei siihen edes ylety. Kysyin kätilöitä myös kohdunkansvan pituudesta, ja sen rakenneultran mukaan oli yli 5 cm. :D sehän ei toki ole mitenkään oikea arvo, kun on ns. väärästä paikasta kuvattu, mutta antaa suuntaa siitä ettei se ainakaan liian lyhyt ole.
 
Meillä rakenneultra eilen, 20+4. Pienokainen 360g ja kaikki hyvin. Oli kiva nähdä taas pientä. ❤

Onko teillä muilla otettu suoraan 3/4D ultraa vai perinteistä? Meillä KYSillä ilmeisen vaihtelevaa tuo ultraus, osa saanut ja osa ei. Meillä ei ottanut 3/4D:tä ollenkaan... vähän harmittaa.
 
ahahaa, vatsalla sinne-tänne törmäily on alkanut :grin jotenkin ei vaan vieläkään tajua että miten se on kasvanut aivan yht´äkkiä aikamoisiin svääreihin ja mennä touhottaa entiseen malliin jolloinka niitä törmäilyjä sitten tulee.. :facepalm: ensi ti on neuvola ja siellä mitataan vissiin ekan kerran sf-mitta. Mielenkiinnolla odotan..
 
Täällä pyritään ainakin kerran käyttämään myös 4D ultraa kaikilla, joten meillä katsottiin hetki silläkin rakenneultrassa. Oli kyllä paljon epäselvempää kuvaa kuin perinteisessä minusta. Varmaan tuurista kiinni tämäkin miten saa näkymää.

Mulla tulee loppuraskaudessa ylimääräisiä ultrakäyntejä sikiön kasvun seurannan vuoksi, kun esikoisen kasvun arvioitiin hidastuneen vatsassa. Nyt tokassa raskaudessa ei kyllä kaipaa noita ultranäkymiä yhtä kipeästi kuin ekalla kerralla. Liikkeetkin tuntuu jo niin selvästi. Polimaksu on kuitenkin aina yli 40€ niin toivon ettei kauhean montaa varmuuden vuoksi käyntiä tule vaikka hyvähän se on että seurataan...
 
Mulla on kolmen viikon välein gdm:n ja klexanen takia ultrat. Ja vaikka se on hyvä niin tuo 42€/ kerta ahdistaa kyllä.
 
Tänään oli pelkopoliaika ja oli positiivinen kokemus. Pelkäsin että tentataan ummet ja lammet. Lääkärin aika tulossa missä mietitään tarkemmin synnytystapaa jne. Kovin on vaikea sietää tätä epävarmuutta jne. Koen että sektio on omalle mielelle parhain vaihtoehto, vaikka plussat ja miinukset tiedänkin. Vaikka sanottiin ettei ketään pakoteta synnyttämään alateitse niin olen saanut sen käsityksen kumminkin että työn takana se on saada sektio halutessaan.
 
niin, onko täällä sektion läpikäyneitä? Miten sen jälkeen oleminen-touhuaminen vauvan kanssa, onnistuuko itsenäisesti kaikki? Mulla vähän sama juttu että kauhistuttaa ajatus synnytyksestä alateitse kun ensimmäinen meni niin hurjaksi touhuksi lopussa.. Kävin vielä synnyttämään mennessä lääkärillä ennen saliin menoa että hän katsoo mikä on tilanne ja hän rohkaisevasti vain totesi että kyllä vauvan pitäisi mahtua sieltä tulemaan.. Luulen että pääsen taas synnytystapa-arviointiin mutta kyllä suunniteltu sektio tuntuisi mieluisammalta juuri nyt..
 
Mulla oli 9.7. rakenneultra. Raskausviikkoja oli silloin 21+3, ja painoarvio oli 424g. Tyttöä odotellaan :Heartred. Odottaako kukaan muu muute Oulussa esikoista, ja olisi menossa kaupungin tarjoamiin perhevalmennuksiin? Kertoisiko joku kuuluuko niihin ilmoittautua vain yhteen kertaan per valmennus
 
Mulla oli 9.7. rakenneultra. Raskausviikkoja oli silloin 21+3, ja painoarvio oli 424g. Tyttöä odotellaan :Heartred. Odottaako kukaan muu muute Oulussa esikoista, ja olisi menossa kaupungin tarjoamiin perhevalmennuksiin? Kertoisiko joku kuuluuko niihin ilmoittautua vain yhteen kertaan per valmennus
Synnytyssairaalana oys, joten käsittääkseni valmennukset käyn siellä.

Oysin sivuilla oli useita eri ajankohtia ja muistaakseni luki, ettei tarvi ilmoittautua erikseen. Semmosen pdf tiedoston sai ladattua sieltä. Oon näistä vielä ihan kujalla. :D
 
kun kävin viimeksi neuvolassa vko sitten niin sanoin neuvolatädille että tuntuu välillä ettei saa happea, ettei vain voi hengittää riittävästi tai miten sen nyt sanoisi. Hän sitten koitti sydänääniä kuunnellessaan vatsaa ja sanoi että ei ihmekkään että voi tuntua ahdistusta, kohtu oli jo niin ylhäällä että hän sai kaksi sormea mahtumaan rintojen alta lähtevästä kylkiluiden "notkosta". Olen tosi lyhyt, 156cm ja tuntuu että vatsa on jo valtava, miten paljon se vielä kasvaakaan.. Ekalla kerralla kun olin raskaana niin muistelisin että menin ihan ylärajoja sf- mitoissa, saas nähdä josko taas.. Jossain mulla on tytön neuvolakortti tallessa, olisikin mielenkiintoista se löytää nyt ja vertailla. Miten muilla vatsa on kasvanut? Oli tuossa tovi kun tuntui että törmäilinkin vatsan kanssa jokapaikkaan kun ei oikein hahmottanut että se on kasvanut "niiiin" paljoa hetkessä!
 
Mulla ainakin vatsa jo aika iso. Selvästi on tiellä ja törmäilee helpommin sekä vaikeuttaa perustoimintaa. Mulla on aiemmista raskauksista jäänyt erkaumaa tohon navan seutuun ja luulen et senkin takia mulla tää vatsa niin iso. Muutenkin oli kuin tankkitynnyrillä, oon kans lyhyt 160cm ja tuntuu että kohta taas yhtä leveä...
 
Musta on tuntunut et vatsa on kasvanut nopeammin kuin ekassa raskaudessa ja on jo arjessa tiellä ollut monta viikkoa. Sf-mitta oli kuitenkin vain häthätää käyrillä ja pienempi kuin esikoista odottaessa vastaavilla viikoilla. Toki mittaajakin oli eri. Mutta on se vatsa silti tiellä kumartuessa yms. kun on niin supistusherkkä. Hengenahdistusta on mullakin mut johtuu ehkä raudanpuutteesta ja helteestä myös.
 
Mulla oli nyt rv 23+4 sf-mitta 19 cm, eli pikkusen keskikäyrän alapuolella. Eli ei ole vatsaa vielä paljoa. :) kohdun yläreuna tuossa pari-kolme senttiä navasta ylöspäin. Onhan se silti tiellä tietyissä liikkeissä kun kohtu painuu. Vatsalihaksia jos jännittää (jos pystyy jännittään), ei juuri edes näy ulospäin, varsinkaan sivulta, jos ei tietäis. Samoin istuessa ja röhnöttäessä vois olla vaan pikku pömppis, kun ei tule mitään palloa vaan vähän vaan turvonnut vatsa. :) mäkin olen lyhyt, 161.

EDIT: ja tosiaan sen verran kuitenkin kasvanut, että äitiyshousut pakko olla käytössä, ja paidat on liian lyhyitä eikä istu. Äitiyspaidat taas helposti liian isoja.
 
Mulla oli nyt rv 23+4 sf-mitta 19 cm, eli pikkusen keskikäyrän alapuolella. Eli ei ole vatsaa vielä paljoa. :) kohdun yläreuna tuossa pari-kolme senttiä navasta ylöspäin. Onhan se silti tiellä tietyissä liikkeissä kun kohtu painuu. Vatsalihaksia jos jännittää (jos pystyy jännittään), ei juuri edes näy ulospäin, varsinkaan sivulta, jos ei tietäis. Samoin istuessa ja röhnöttäessä vois olla vaan pikku pömppis, kun ei tule mitään palloa vaan vähän vaan turvonnut vatsa. :) mäkin olen lyhyt, 161.

EDIT: ja tosiaan sen verran kuitenkin kasvanut, että äitiyshousut pakko olla käytössä, ja paidat on liian lyhyitä eikä istu. Äitiyspaidat taas helposti liian isoja.

Taitaa vaikuttaa vatsan muotokin sitten aika paljon. :) Mulla on ihan sama sf-mitta, mutta ei tästä raskausvatsasta enää kyllä voi erehtyä ja ihmiset ihan huoletta jo onnittelee. Ekat äitiyshousut on jo käyneet pieniksi ja tavalliset paidat aikaa sitten pois käytöstä. Hyvin riittää jo äitiyspaitoihin täytettä.
 
Mullakin kyl sitten erottaa selkeästi, kun syö :hilarious: mutta äitiyspaidat on ihan pusseja ylhäältä. Mulla on kyllä suht pitkä selkä pituuteeni nähden, plus taaksepäin kallistunut kohtu. Ehkä sekin vaikuttaa. :)
 
Muokattu viimeksi:
Onko kellään selkävaivoja? Mulla nyt lähes joka päivä mennyt alaselän lihakset jumiin, toiselta puolelta tosin vaan. Pahenee yleensä, jos istuu pitempään. Välillä taas sitten ei kipeydy mistään... Venyttely eikä kävelykään auta. Hirveeltä tuntuu vaan semmoinen painava, pistävä kipu. :sad001
 
Onko kellään selkävaivoja? Mulla nyt lähes joka päivä mennyt alaselän lihakset jumiin, toiselta puolelta tosin vaan. Pahenee yleensä, jos istuu pitempään. Välillä taas sitten ei kipeydy mistään... Venyttely eikä kävelykään auta. Hirveeltä tuntuu vaan semmoinen painava, pistävä kipu. :sad001

Mulla ainakin! Tulee sellanen paine alaselälle ja jalat meinaa pettää alta kun vihlasee. Paikallaan seisominen ja kumartelu esim. koti- ja pihatöissä tuntuis olevan pahimmat aiheuttajat.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top