Heinäkuun höpinät

Se mitä luin Lääkärilehdessä, puhuttiin vaan selällään makaamisesta. Että sikiön liikkeet ja sykkeet laskee. Ja tosiaan, toihan vaan kohottaa sitä riskiä, ei niin että jos nukut selällään niin tulee kohtukuolema. Ilmeisesti tässäkin on kahta koulukuntaa, oon kuullut paljon niistä äideistä, joille on sairaalahoitoon joutuessa kätilöt huutaneet aina kun makaavat selällään ja sikiön käyrät heikkenee, ja sitten taas niistä joille sanotaan että ei mitään väliä niin kauan kun itellä ei ole huono olo.

Mä oon ymmärtänyt et se oikea kylki olis enemmän äidin kannalta ”kielletty”. Mutta tosiaan, mä ainakin nukun molemmilla kyljillä. Ja selälläänkin yleensä aamusella jonkun puolisen tuntia. :grin Mä en heti makaamaan mennessä edes pysty asettuu selälleen, kun tuntuu että kohtu painaa johonkin, tosi epämukava tunne. Mutta sitten kun on jonkin aikaa pötkötellyt ja kääntyy selälleen, ei tunnu enää mitään.

Mullakin meni alussa siihen, et heräsin aina selällään. Käskin miehen aina tökkiä mua, jos olin selällään kun hän tulee nukkumaan, ja nyt oon oppinut etten unissani käänny selälleen :)
 
Mää niin kaipaan mahalteen nukkumista :arghh: Oon jo monta viikkoo nukkunut vaan kyljelleen. Selälteen pystyn makoileen jonkin aikaa, mutta aika pian rupee hengitys ahdistaan. Oon onneks saanut nukuttua kuitenkin ihan hyvin (paitsi nyt helteellä) enkä oo edes vielä tarvinnut mun vartalotyynyä kaikkina öinä.
 
en ole ikuna kuullutkaan tästä kohtukuolema-riskistä jos nukkuu selällään; täytyypä vähän googlailla. Nukun paljon juuri oikealla kyljellä, joskus selälläänkin, hengissä pikkuinen on ainakin toistaiseksi.. En muista ekasta raskaudestakaan et olisi puhuttu vaikka neuvolassa ettei saa nukkua selällään, mutta mulla nyt muutenkin on niin huono muisti että on toki voinut unohtuakkin :p Tuntuu että joskus tieto lisää tuskaa, miten ihmeessä immeisiä on näinä päivinä niin paljon kumminkin jos ajatellaan näitä meidän tämän päivän kielto listoja kaiken suhteen, varsinkin syömisen! Vanhemmat ei ole monestakaan kiellosta omassa raskaudessaan kuullutkaan mitä tänä päivänä on, puhumattakaan heidän vanhemmistaan.. Ja ihan normaaleja elämässään hyvin pärjäinneitä ja terveitä aikuisia, mummoja ja vaareja ovat.
 
Mäkään en kyllä ollut kohtukuolemista kuullut, mut se kai on ihan selkeästi tiedossa et selällään verenkierto voi häiriintyä, kun kohtu painaa sitä jotain isoa suonta. Äitiysjoogassa neuvotaan loppurentoutukseen kasailemaan tyynyillä ja muilla selkää koholleen, niin että näin ei käy. Mulla kyllä tuntuukin äkkiä omassa olossa se selällään makuu. Voiskohan tossa olla vähän fysiikassakin eroja miten paljon kohtu sinne painaa.

Syömisen kieltolistat kyllä vähän huvittaakin mua, tai se miten niitä tulkitaan. Ekassa raskaudessa niitä mietti niin tarkkaan. Nyt on jo tietoa mihin mikäkin kielto perustuu niin osaa soveltaa. En oo kokenut että syöminen olisi kovinkaan rajoitettua. Helteillä tosin oon ollut tosi tarkkana kylmäketjuista (myös viime kesän ruokamyrkytyksen viisastamana). Eniten oon kaivannut graavilohta, viiniä ja joskus vähän punaisempaa lihaa (siis ei täysin kypsää). Juustojahan saa nykyään syödä melkein mitä vaan. Jouluna sitten onneksi saa noitakin herkutella. :p
 
Graavilohi ja mediumpihvi on kyllä mullakin semmosia mitä oon kaivannut. Alkoholitonta viiniä join pullollisen kesälomalla ja se oli ihan yllättävän hyvää.
 
Aika vähänhän tuossa ruokalistassa mun mielestä mitään varsinaisia kieltoja on. Tai ehkä vaan sitten vähän, jotka koskettaa mua. :grin Itellä ainoat on oikeastaan siemenet ja medium-liha sekä viini. Salmiakkia ja lakua kaipaan, mutta niitähän ei olekaan kokonaan kielletty eli välillä tulee popsittua :) Onhan tosiaan aikaisemminkin syntynyt terveitä lapsia ilman näitä ruokasuosituksia jne., mutta varmaan on ollut myös enemmän ongelmia. Onhan foolihappolisäkin tullut vasta hetki sitten suositukseksi.

Kuinka paljon muut on tehnyt jo hankintoja? Meiltä löytyy jo vaunut ja pinnasänky, kun ilmaiseksi tutuilta saatiin. Lisäksi tuli hankittua halvalla käytettynä kasa pienen pieniä vaatteita, ja hyödynsin myös kesän alennusmyyntejä turvakaukalon/vaunujen lämpöpussissa ja parissa talviajan vaatteessa. :coldfeet: Äitiyspakkauksen pitäisi tulla 1-2 viikon sisään!
 
Mäkään en ihan usko ”kyllä ennenkin” logiikkaan, koska varmaan silloin ennen on ollut myös vaaratilanteita ja ongelmia joihin nuo suositukset pohjautuu kun asioita on tutkittu pidemmälle. Tuo foolihappoasia esimerkiksi on ollut vahvasti itsellä mielessä, koska lähisuvussa on ollut selkäydinputken sulkeutumishäiriön takia menetetty vauva. Mut en kans usko et yksittäinen laku tai ylimääräinen kahvikuppi vaikuttaa mihinkään, nää on taas niitä sovellettavia juttuja. Alkoholitonta viiniä oon katsonut kaupassa monesti mut en oo raaskinut ostaa jos se on pahaa. Hrrr maistoitko punkkua vai valkkaria? Eipä tässä toisaalta kauaa ole kun saa sen viinilasin ruuan kanssa taas juoda muutenkin. :)

Meillä on suurin osa hankinnoista tehty. Aika aikaisin alettiin keräillä kamppeita mitä tutuilta ja kirppiksiltä sattui löytymään. Nyt metsästän vielä imetystoppeja, liivinsuojia ja 50-56 cm vaatteita. Ja tilataan se ensisänky vuokralle sit kun synnytys alkaa. Mitään ei olla kyllä pyykätty tai laitettu paikalleen vielä.
 
Mä en uskalla ostaa mitään imetysajan vaatteita vielä! Mulla ei oo nyt tähän mennessä kasvanut tissit yhtään, ja pelkään että ne paisuu ku popcornpussit sitten synnytyksen jälkeen maidon noustessa :hilarious: mun tekis mieli jo turvakaukaloakin hankkia, mutta ehkä maltan ja jätän jotain loppuajallekin. Hirveesti tekis myös mieli alkaa laittaan lapsen huonetta valmiiksi, mutta kun se ei käytössä tule olemaan varmaan ekaan puoleen vuoteen, ei sitäkään viitsi. Meillä siis vierashuone muuttuu lastenhuoneeksi, eli sen laitto vaatis vierashuoneen poistamista :grin
 
Mäkään en ihan usko ”kyllä ennenkin” logiikkaan, koska varmaan silloin ennen on ollut myös vaaratilanteita ja ongelmia joihin nuo suositukset pohjautuu kun asioita on tutkittu pidemmälle. Tuo foolihappoasia esimerkiksi on ollut vahvasti itsellä mielessä, koska lähisuvussa on ollut selkäydinputken sulkeutumishäiriön takia menetetty vauva. Mut en kans usko et yksittäinen laku tai ylimääräinen kahvikuppi vaikuttaa mihinkään, nää on taas niitä sovellettavia juttuja. Alkoholitonta viiniä oon katsonut kaupassa monesti mut en oo raaskinut ostaa jos se on pahaa. Hrrr maistoitko punkkua vai valkkaria? Eipä tässä toisaalta kauaa ole kun saa sen viinilasin ruuan kanssa taas juoda muutenkin. :)

Meillä on suurin osa hankinnoista tehty. Aika aikaisin alettiin keräillä kamppeita mitä tutuilta ja kirppiksiltä sattui löytymään. Nyt metsästän vielä imetystoppeja, liivinsuojia ja 50-56 cm vaatteita. Ja tilataan se ensisänky vuokralle sit kun synnytys alkaa. Mitään ei olla kyllä pyykätty tai laitettu paikalleen vielä.
Join semmosta kuin Natureo Muscat torres valkkaria.
 
Miul on vähä tyhmä kysymys harjoitussupistuksista ku en oo ihan varma missä niiden pitäs tuntuu tai siis voiks niit olla tuol navan yläpuolella jommalla kummalla puolella :grin eile töissä jomotti ihmeellisesti oikealle puolelle vatsaa, jossai navan kohdilla, ei siis alavatsalla, ja vatsa meni iha kireeks. Lepo autto mut ku lähdin liikkeelle ni alko taas, on tosi epämukava tunne :sad001 välil sit taas vihloo alavatsaa tai tuntuu sellast painetta ja vatsa menee silloki kireeks et sen tunnistan supistukseks mut toi keskivatsakipu.. Sit välillä tuntuu ku tuikkis sukkapuikolla alapäähä.. Ja joo alaselkäkipua täälläki välillä.. Kaikennäköstä vaivaa alkaa olee :grin


Mulla tuntuu usein harjotussupparin aikana maha kovalta enemmän toisella puolella ja navan seudulla just. Alamaha ei tunnu niin kovalta useinkaan.
Neuvolassa sanoivat että ihan normaalia. Niin kauan kun ei satu ja pystyt normaalisti kävellä ja jatkaa toimia niin ei tarvii huolestua! Ja sanoivat vielä ettei tarvii miettiä niiden määrääkään, rauhoittaa vähän tahtia jos tuntuu että yhtäkkiä paljon enemmän tulee. :)
Istuminen, varsinkin takakenossa, aiheuttaa mulle usein niitä..
 
Miekää en oo täs toisessa raskaudessa stressannu samalla tavalla syömisiä, kuin ekassa, seurasin hirveesti sitä listaa et mitä voin syödä :grin kohtuudella eli tooosi harvoin jos syön ni tuskin vaaraa on, oon esim syöny pari kertaa maksalaatikkoa ku mieli on tehny, salmiakkia ja lakujakin välillä, oon myös kerran syöny sushia mut siin ei kyl ollu raakaa kalaa :nailbiting: raakaa lihaa oon kyl välttäny vaik mieluummin ottaisin pihvin mediumina ku kypsänä.. limsaa ja karkkii menee vähä liikaakin ku hirveesti tekee mieli kaikkee makeeta :sad001

Hankinnoista mei pitäs hankkii sitteri, hoitopöytä ja siihen se alusta ja sit jotain pientä. Vaunut, sänky ja turvakaukalo on tallessa esikoiselta. Vaunut haluisin kyl vaihtaa ku oon haaveillu emmaljunga merkkisistä mut kukaan ei haluu ostaa noit edellisii ni mennään sit niillä :) mietin kyl et tarvitaanko tuplia mut ehkä niil ei oo käyttöö ku esikoinen täyttää 3v. ku vauva syntyy et talvella kulkee varmaan pulkassa tai kävellen mukana, tai jos on vaik isä mukana ni menee matkarattaissa jos kuljetaan pidempää matkaa.
 
Oon miettinytkin tota ”pitää pystyä kävelemään” ohjetta kun sen täältä tai jostain luin... Mä en kyllä kovimpien supparien aikana pysty normaalisti kävelemään, mut ei ne nyt toki niin voimakkaita ole ettenkö pystyisi jotenkuten kinkkaamaan eteenpäin. Se virtsarakon kiristys ja alapäähän kohdistuva paine on välillä niin kova että kävely on hankalaa. Eilen oli pitkästä aikaa tällainen päivä kun supparit oli vähän kipeitäkin ja alkoivat pienestäkin liikkeestä uudestaan. Saa nähdä miten töissä lähtee sujumaan huomenna kun loma loppuu!
 
Takaisin
Top