Heinäkuun höpötykset

Meille ainakin neuvolassa sanottiin, että jos ei levää ole ja vesi on oikeesti lämmintä (tääl tais olla 23 asteista kun oltiin ihan rantavedessä) niin saa uittaa :) Me ihan seisottiin siellä kun oli hiekkapohja ja poika oli ihan ihmeissään kun tuntui varpaissa hassulta. Ja vettä oli napaan asti :) Sitten vaan jälkeenpäin hyvin päälle tai kääritään pyyhkeeseen... kotona viel käytiin pesulla että saatiin järvivedet pois...
 
No nyt mua harmittaa kun en mökillä uskaltanut viedä poikaa järveen :/
Sisko kertoi kätilöystävänsä varoitelleen ettei ulkona uimista suositella imettäjälle vaikka vesi olisi kuinka lämmintä ettei tule rintatulehdusta mutta puolivahingossa päädyin uimaan lomareissun lopulla. Vesi oli 22-24 asteista. Kyllä näillä helteillä olis ihana että pääsis hyppäämään laiturilta aina välillä!
 
Mä oon meiän uima-altaassa kyl jo 1,5kk uinut, siinä vesi 25-27-asteista. Varmaan yksilöllistä toi rintatulehduskin. Eli periaatteessa voitas vauvauittaa meillä...paljuun saa lämpötilaks nyt mitä vaan.
 
Mulla on sellainen käsitys rintatulehduksesta, ettei se uidessa (lämpimässä) tulis vaan sitten viimasta tms. jos uikkarit jää märälle iholle. Mä oon nyt käynyt mukavan monta kertaa uimassa kun on olleet tosi lämpimiä vedet ja meressäkin. Kesäkuussa en sinne pulahtanut :)
 
Mä oon kyl ihan huoletta uinut pitkääkin aikaa ja kylmässäkin vedessä. Ei oo ollut tissiongelmia.

Mä en veisi vauvaa järveen. Haluaisin ainakin olla varma et esimerkiksi suoja jäykkäkouristusta vastaan on olemassa ennen sinne viemistä ja se rokote on vasta saatu, joten suoja ei vielä välttis ole kehittynyt.
 
mä olisin halunnut viikonloppuna mennä uimaan vauvan kanssa, mut mies oli ihan että ei todellakaan ennen kun on kaikki mahd. rokotukset tytöllä.
 
Voi hitsi, me kastuttiin eilen oikein kunnolla... Ajattelin, että vaunuillaan mummolaan (matka n.4km) kun oli suhteellisen siedettävä keli ja poikaa ei saanut nukahtamaan päiväunille. Katsoin sääarvausta ja vesisadetta lupasi vasta kolmen aikaan päivällä (klo oli 12.30 kun lähdettiin). Kerettiin n. puoleen väliin kun alkoi tihuttamaan ja asensin sitten vaunuihin sadesuojan ja aloin hiukan kiristää kävelytahtia. Taidettiin 100 metriä päästä kun alkoi sataa niin kuin joku olis saavista kaatanu vettä niskaan, poika tunki jaloilla vaunusuojaa ylös että kaikki vesi varmasti valui vaunukoppaan ja pojan päälle :sad001 Ja pitkällä suoralla tiellä oltiin niin ei päässyt suojaankaan mihinkään. Siellä sitten juostiin ja viimeisen 200 metrin kohdalla poika viimein nukahti, oli melkoisen väsynyt kun ei vesi vaunukopassa haitannut o_O Mä olin ihan litimärkä ja nyt on silmät kipeet kun sitä vettä tuli niin rankasti ettei eteensä nähny :confused: Että sellainen vaunulenkki meillä, olis voinu tietty jättää menemättäkin :rolleyes: Mutta ihanaa kun satoi, vähän raikasti ilmaa :)
 
meillä on kyllä satanut tänä kesänä aivan ylivähän... monesti on tummat pilvet olleet tulossa ja jyrissytkin kovasti, mutta meillä on tuo meri ja voimalinja tuossa lähellä, jotka monesti kierrättävät ukkosen ja vesisateetkin maan puolelta. naapurikunnissa 10-15km päässä kyllä on satanut vettä ja ukkostanut kovastikin, mutta meille jää vain jyrinät kuunneltavaksi. meillä ruohokin on aivan keltaista, vaikka olen välillä koittanut sadetintakin pitää päällä.

mutta jos lähdetään kärryttelemään tai pyöräilemään ja EI ole sadesuojaa mukana, niin tottakai silloin juuri alkaa satamaan. ja sataa vain sen ajan kun ollaan liikenteessä. :grin sitten kun päästään kotiin, niin sadekin loppuu.
 
Yks päivä tyttö oli koko päivän kitissyt kakkaa, ni aattelin, et jos ilman vaippaa laittas meiä valkosen rahin päälle, ni varmasti tulis kakka! :) Mies meinas tosissaan kokeilla :D Sama ku et sateen saa jättämällä sateensuojat kotia.
 
aamulla poika nukahti yleisille aamun pikkutirsoille 9, puoli 10 maissa ja yleensä tämä nukkuu puoliska tuntia. puhuin isommille pojille, että lähdetään pyöräkärryilemään sitten kun tämä pienin herää ja on syönyt. tämä nukkui ja kello tuli puoli 11, rupesin laittamaan nakkikeittoa ja ajattelin, että käydään sillä aikaa pyöräilemässä kun keitto porisee. siinä just kun kuorein perunoita, poika heräili ja oli sen kuuloinen, että kohta hermostuu. mutta kun sain keiton kiehumaan, poika olikin nukahtanut. :eek: ja nukkuu edelleen! kerettiin siis syödä ja laittaa astiat pois ja tässä nyt odotellaan, että milloin sankari herää, niin päästäisiin pyöräilemään. :) unta on siis piisannut jo 3,5 tuntia!
 
Me on kyllä uitettu varpaat ja kylvetettykin poika lämmitetyssä lampivedessä mökillä. Toki meidän mökin lammen vesi on lähdepohjaista, joten se on hyvin puhdasta. Ei ole mitään tullut, enkä kyllä ole osannut varoakaan. Vaikka muuten suhtaudun hiukan kriittisesti näihin "miten lapset ovat selvinneet hengissä entisvanhaan, kun tätäkään ei ole tiedetty"-juttuihin, uskon, että terve järki riittää tässä kohtaa. Toki riippuu vesistöstä. Jos uimarannalla on historiaa bakteeritartunnoista tai levistä, olisin varovaisempi.
 
Me ollaan kyllä varpaita uitettu rannalla, mutta kun noi varpaat ei eksy vielä suuhun eikä juurikaan käsiinkään niin aattelin et se on turvallista kuitenki.
 
Mä en o raaskinut vielä uittaa. Varpaita kerran kastelin ja poitsu alko huutaa. Se siitä sitten..käydään suihkussa tai kylvyssä nyt joka päivä näillä helteillä. Muutoin 1-2vk.
Ja tuolla rantsussa, kun esikoinen ui ni me odotetaan varjossa. Siinäpä onnittelut muutamana päivänä alkanut pörrätä ampiaisia ja paarmoja..perhana! Kärryissäkään ei oikein viihdy, kun ei sieltä näe mitään. Ymmärrän ettei ole kiva vaan kattellaa taivasta:).
Meillä poika muutenkin haluaisi koko ajan olla sylissä seisomassa tai istumassa. Makuu- /nojausasento (edes melkein pystyssä) ei kelpaa :/

Itse nostaa päänsä irti mun rinnasta ja on sit sellasessa vatsarutistusliikkeessä kokoajan. Tulee varmaan hyvä sixpack:) pitäs tehdä samat liikkeet kun poika niin olis jo teräs kunnossa.
 
Meillä kanssa Kevätkäärön tavoin tehdään ahkerasti noita vatsarutistuksia. Ja pystyssä haluttais olla koko ajan, muuten kiukkuaa...
 
Myöskään meillä ei poika viihdy maaten tai puoli-istuvassa asennossa. Koko ajan kampeaa pystyyn joko seisomaan tai istumaan (eli siis tuohon vatsarutistusasentoon).
 
Meillä ei vielä osata kääntyä, mutta ainut asento jossa poju rauhoittuu on istuallaan. Ja napottaakin siinä sitten selkä suorana pitkiä aikoja. Itellä tekee pahaa kun eihän sitä vielä oikein sais, muttaku muttaku.

Lisäksi täällä saadaan ihme raivareita. Välillä jutellaan ja nauretaan ja nanosekunnissa jumalaton huuto ja mikään ei auta. Ihme kaveri!

Sent from my ZP1000 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top