Heinäkuun höpötykset

Ensi keväästä: Mulla loppuu vanhempainvapaa 8.1.2014. Loput tammikuusta otan vuosilomaa ja helmikuun alusta ois tarkotus palata takas töihin. Näillä asunto- ja mökkilainoilla ei vaan yksinkertaisesti oo mahdollista jäädä millekään hoitovapaalle. :sad001 Toisaalta en kuitenkaan haluis laittaa poikaa vielä 10 kk ikäisenä päiväkotiinkaan. Täytyy yrittää keksiä jotain... Jos sais vaikka jonkun eläkkeellä olevan sukulaisen hoitamaan poikaa päivisin muutaman kuukauden ajan.

Känkkäränkkäpäivistä: Meillä ei oo juuri känkkäränkkäpäiviä ollu. Poika tuntuu olevan suorastaan superrauhallista ja -tyytyväistä sorttia. Itkee tosi vähän. Tuon 3 kk neuvolakäynnin jälkeen oli kuitenkin tavallista itkuisempi ilta. Syyksi epäilen niitä ensimmäisiä piikillä saatuja rokotteita, koska suun kautta saadusta rotasta ei meillä edelliselläkään kerralla tullu mitään seuraamuksia. Täytyy sanoa, että luojan kiitos tuo ilta oli poikkeus! Olin suoraan sanottuna ihan helisemässä, kun poika vaan itki ja itki eikä mikään auttanu eikä kelvannu. Ja kun lopulta sain pojan nukkumaan, niin olin aivan rätti-poikki-puhki-väsynyt. Niin että voimia ja jaksamista vaan kaikille teille, joilla sattuu olemaan vähän haasteellisemmat vauvat!!!

Mökkeilystä: Me ollaan nyt heinäkuussa vietetty tosi paljon aikaa mökillä ja hyvin on menny. Poika on nukkunu tosi hyvin, melkeinpä paremmin kuin kotona. Raitisilmamyrkytyksen seurausta varmaan. Alkuun pelkäsin, ettei me voitais juuri ulkoilla muuta kuin vaunuissa hyttysverkon takana, mutta onneksi hyttysiä onkin ollu tosi vähän. Niinpä me ollaan vaunuilun lisäksi myös rintareppuiltu ahkerasti. Ja lämpiminä päivinä oon antanu pojan ottaa ilmakylpyjä pihalla viltin päällä. :)
 
Täälläki huonoja päiviä välillä. Pojan nukuttaminen oli ekat 3 kk tosi helppoa, ku saatto vaan viiä sänkyyn. Nyt muutaman viikon on alkanu huuon kans nukahtaan... :[. Välillä nukahtaa itekseenki, mutta yleensä kauheen huudon kans. Aivan sama onko sylissä vai vaunuissa vai sängyssä. Ehtiin jo iloita, että on helppo tapaus... Mutta toivottavasti on ohi menevää.
Eilen vauva käänty ekka kertaa mahalleen:). Ihan mahtava kyllä jännätä mitä millonki oppii:).
Uusimpana haasteena meillä näyttää nyt tulleen keskittymisvaikeudet syödessä... Tänäänkään ei oo kertaakaan kunnolla syöny ja raivostuu ku yritän tarjota rintaa. Unisena syö hyvin. Taitaa päästä poika maisteleen bataattia parin viikon päästä ku on 4kk neuvola ja mittaukset. Muutenki oon aatellu alkaa maistatteleen muuta evästä, ku pullo ei kelpaa, niin jos nälkä yllättää kun en itse oo paikalla, niin pystys isä ees jotain antaan ja vähä ostaan aikaa. Ois tarkotus kuukauden päästä juosta puolimaraton ja juoksuvauhti on vielä niin hidasta, että väkisinki 3 tuntia pitää pojan pärjätä isän kanssa ilman tissiä:). On sitä kyllä tosi kiinni tuossa pojassa ku ei pulloa huoli! Ei se muuten haittaa, mutta jäähän siinä isä aika kädettömäksi ja ku tuo juoksu on kyllä itelle sellanen henkireikä että sinne on päästävä, että pysyy pää kasassa!
 
Kappas, täälläpä on kirjoteltu kunnolla! :)

Meillä juuri peruuntu 3 kk neuvola, toivottavasti saadaan uus aika pian. Veikkaan, et pikkusälli on jo yli 7-kilonen, ja lähemmäs 65 cm. Maito maistuu! Haluaisin pian jo ruveta maistatteleen muitakin makuja. :) Vaatteet jää vauhdilla pieneks, voi mun vauvaa... Yritän vielä ähistää vanhoja lempibodeja päälle, mut pakko se on kohta siirtyä yhä vaan isompiin kokoihin. Mä en oo hankkinu paljoo vaatteita, onneks niitä on saatu lahjaks. Nyt tarvii melki lähteä kirppiskierroksille...

Meillä ei vielä ihan käännytä mahalleen, mutta ei siihen enää kauaa mene. Käsillä poika nappailee satunnaisesti kiinni leluista, mutta ei tunnu tajuavan sitä.

Teenköhän ihan pöljästi, kun en nukuta poikaa aina samaan paikkaan? Kun mies kotona vloppuisin, poika alottaa yleensä yöt pinnasängyssä seinän takana ja jää ekasta syötöstä viereen. Mut ku iskä on poissa, yleensä vauva nukkuu alusta asti mun vieressä.
 
HugeMama: En mäkään kyllä nukuta aina samaan paikkaan. Kotona nukutan välillä omaan sänkyyn, välillä viereen ja mökillä välillä omaan sänkyyn, välillä viereen ja välillä vaunuihin sisälle. En ollu tullu edes ajatelleeksi, että siitä vois seurata jotain hankaluuksia... Toivottavasti ei. Ainakin tähän asti on menny ihan hyvin.
 
HugeMama: luin jostain, että kannattaa nukuttaa eri tavoin ja paikkoihin, jotta vauvalle ei tule yhtä ainoaa tapaa nukahtaa (että ei aina vaadita esim. äidin rintaa suuhun tai aina samalle leikkimatolle tietyssä suunnassa) koska se nimenomaan voi myöhemmin aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia, jos noi "ehdot" ei täytykään syystä tai toisesta.
 
Meillä neiti nukahtaa millon missä haluaa, iltasin sit nukutan sen pinnikseen. Et eiköhän tuo tuossa mene :)

Meillä o huomenna 3kk neuvola ja huomenna tulee täyteen päivälleen se 3kk ikäkin, vitsit miten onkin aika kulunut nopiaan!
Meiläkään neiti ei ole innokas pullostasyöjä lainkaan vaikka ois kuinka nälkänen! Sen pullon kanssa saa aina tapella neidin kanssa, et itsekin vähän odotan et sais vähän enemmän ehkä omaa aikaa, jos vielä toi mies tajuaisi antaa mulle omaa aikaa ilman pikkuneitiä.
Jos ootte hei laittanut kylpyveteen (siis ammeeseen) jotain shampoota, öljyä yms vastaavaa, niin virutatteko pikkuset vielä suihkun alla vai miten?
 
Galadriel: Me laitettiin aluksi öljyä kylpyveteen, koska iho oli vähän kuivakkaja ei pesty sitä pois jälkeenpäin, mutta en tiedä sit miten nuiden muiden kanssa.
 
Eilen oli 3kk neuvola ja neiti nyt 62cm (49cm) ja 6590g (3540g). Rota:n otti hyvin, neulat ei ollut yhtä kiva juttu. Ekaa neulaa ihmeteltiin kunnes neula otettiin reidestä pois, sit alko huuto.
Ei oo ainakana vielä ollut mitään ihmeitä. Tänään aamulla kyl päsäti neiti kunnon lentoyrkät aamuruuan jälkeen, moista määrää en oo ennen nähnyt tulevan ulos. Toivottavasti ei nyt tulisi ihmeempiä neidille.

Tänään tuleepi sit myös miehen kanssa 3 vuotta täyteen ^^. Päivääkään en vaihtaisi, vaikka huonojakin päiviä kolmeen vuoteen mahtuun, niistä vaan täytyy oppia. Elämä ois tylsää jos aina mentäisi suoraan :D
Joten tänään mennään vähän syöpöttelemään, aateltiin käydä myös satamassa mistä meidän taipale alkokin ^^. Mukava päivä siis tiedossa :)
 
Onnea Galadriel! Mukavaa vuosipäivää :)

Meillä tuli 3vuotta miehen kanssa synnärillä täyteen, aika ikimuistosta ainakin :D
 
MOI!
Musta ei ole kuulunut aikoihin koska yksinkertsesti mulla ei riitä aika juosta koneella ja kännykällä en osaa käyttää tätä vauta. Meille kuuluu koko aika parempaa, kiirettä pitää koiran ja kahden alle 2 vuotiaan yh:na. Apuja tulee paljon onneks mummilta ja ukilta. Ukki käyttää usein meiän hannibalia aamuisin lenkillä ja mummi vahtii tarvittaessa jos meen hoitaa jotain asioita. en muista olenko kirjoittanut mitään ritiäisistä, mutta meidän poika kastettiin 16.6. Leevi Alex Milan nimiseksi pikkuherraksi. Leevi on kova poika hymyilemään ja juttelemaan, kova kiukkukalle se kyl myös on, mut pikkihiljaa helpompaa tää homma alkaa olee. Leevi ku nykyää jaksaa olla hereil nii o alkanu vähentyy se itkeminen, kun usein itki just sitä väsymystä. Leevi naurahti ekaa kertaa 6 viikon iässä mutta nyt 2,5kk iässä se alko oikee räkättää, eilen se tarttui ekaa kertaa oma alotteisesti leluun ja tänään on nappailtu rättei ja mun vaatteita sängyltä vierestä :D Leevi alko mahalta selältee kääntyy vajaa kuukauden iässä ja nyt 2,5kk iässä alko selältä mahalteen ja tänään on sit vedelty ees taas :D Kovasti yrittää poika mennä eteepäi ja kiukkuhan siinä tulee ku ei onnistu. Leevi kasvaa ja syö yvin ja edelleen ollaan ihan rintamaidol. Hankalaa ollut imetys ku jätkä saa rintaraivareita, nyt taas vähän parempi , mut mulla ongelma et en kykene imettää julkisesti, nyt en edes harsonkaa muiden edes ku alko ne raivarit, joten pyrin ettii aina jonku paikan mihi pääsen rauhas imettää. Usein joudun kävellä tai seistä samanaikasesti ja imettää ku kilahtaa jos istun , makuultee onnistuu aina hyvin. Lasten isää ei paljoa näy ja meiän välitki on aika tulehtuneet, nyt pikkuhiljaa ollaa vähä alettu jo puhuu taas toisillemme. Yleensä se käy 1krt/2vk katsomas lapsia vaikka ollaa sovittu et kerra viikos mut eipä sitä näy.
Nyt lähetään tiistaina lastenkaa reissuun ruotsiin ja tullaan maanantaina 5.8 takas suomen puolelle! Vähän mua jännittää kyllä! eniten mau jännittää miten menee se nukkuminen ja aamuvalmistautuminen laivalla. Jäiks! Mut enköhän mä pärjää niinku aina!
 
eevi: ihana nimi teidän pojalla. mustakin on kiva laittaa toisiksi nimiksi sellaset ei niin yleiset, vaikka meilläkin ekana nimenä ihan tavallinen suomalainen... vitsit sulla on rankan kuuloista tuo arki. toivottavasti helpottaa. ja kiva kun sulla on apua lähellä. miten sun omat vanhemmat/sisarukset?

galadriel: onnea:)
me laitettu välillä kylpyyn öljyä, mut aika vähän jos iho on ollut hyvä muuten. saippuaa ei olla laitettu ettei kuivattais. ja sitä öljyä ei tarvi pestä pois ollenkaan. karstaa on tullut päälaelle, joten en tiesä pitäiskö sitä pestä sit saippualla/pehmittää öljyllä. en oo viittinyt hinkata pois, kun varmasti tuntuu muuten ikävältä ja ei haittaa itessään vauvaa mitenkään.

nukutuksesta: me nukutetaan kyllä ihan minne sattuu poikaa/missä ollaan. ihan jo reissujenkin takia on vaihtunut nukutuspaikat. ja sit se et saattaa nukahtaa yks kaks autoon tai syliin ja pitää siirtää kun pitää lähtee tekeen jotain muuta. en usko että traumoja tulee vaikka heräiskin eri paikasta. onhan se varmaan vähän säikähdyskin aluksi, mutta ei varmaan sen kummempaa.


meillä on tätä nykyään ihan mahdoton meno, kun poitsu yrittää kauheesti ryömiä ja huutaa ihan kurkku suorana melkein heti kun kääntyy mahalleen ja ei pääse eteenpäin kunnolla. välillä pääsee esim puol metriä- metrin, mut sit varmaan loppuu voimat. ja ehkei se oo oikeen vielä tajunnut edes että menee eteenpäin tms. sit kun sen laittaa selälleen niin ei se siinä pysy. ehkä hetken jos on viihdyttämässä. eilen se jaksoi jopa pari minuuttia seurata isosiskon leikkejä mahallaan ennenkun ois halunnut ryömiä mukaan palikoiden luo ja siitäkös se huuto taas alkoi kun ei päässyt. sit pitänyt kannella ja pitää sitterissä aika paljon. en tiedä kauanko sitä huutoa sais/jaksaa kuunnella kun eihän se toisaalta opikaan ryömiin jos sitä ei pidä ollenlkaan lattialla. vaikka kiirekkös tässä....mutta joo. olihan tässä aikamoinen viikonloppu kun yksin olin ja kun poikaa piti kanniskella että olisi vähän hiljempaa ja paikoillaan ei saa olla kun lähtee heti sylistä mönkimään tai pönkää istumaan ja menee hermot:P ja sit esikoisen kans leikit yms oli haasteellisia sen takia. ihana vaihe:D tuli flashback 2v takaiseen aikaan..

vielä kaksi kesälomareissua ja sit alkaa meillä syksy:) jotenkin jo odotan sitäkin aikaa. viikon päästä poitsu 4kk ja aloitellaan pikku hiljaa soseet, ihanaa! sitten voi muutkin syöttää välillä:) alotellaan porkkanalla, perunalla ja bataatilla. sit ajattelin marjoja ottaa pari ja 5kk iässä sitten viljoja ym lisää. se on aika hidasta vauhtia se 1-2ruokalajia/viikko. ja onhan se maistelua aluksi vaan. toivottavasti lähtee hyvin rullaamaan.

niin ja ei oo vieläkään muuten selkeetä rytmiä kun et jaksaa 1,5-2h hereillä yhteenmittaan ja sit unille. unien pituudet vaihtelee, nykyään herää herkemmin meteliin kun aluksi eikä helposti kyllä nukahda uudelleen:) mut 3-4unet päivän aikana. nyt helteillä katkonaisempaa.

hui kun pitkä teksti, jaksaakohan kukaan lukea ees...vähän sellasta meillä näin ja noin-juttua... sorry!:D
 
Vitsukka: Kiitos :) Alex olisin halunnut meiän pojan etunimeks mut ei semille kelvannut, mut sit lämpes sille niin et ehdotti tokaks nimeks :) Meil oli hirvee taistelu nimenkaa, mä sanoin että minä en ala ehdottaa mtn, mun mielestä se o vaa Alex:in tai Leein näkönen nii sit siit tuli Leevi Alex Milan :) No kai mulla varmaa vähä rankempaa on ku niillä joilla se mies on , mut mä oon niin tottunut jo tähän , alkuu mä halusin vaa tappaa itteni ku mietin et mihi mä pääni pistin, mutta onneks se o nyt helpottunut hirveesti! Tätä hommaa vaikeuttaa se edellee et mul o iha kamalia kipuja synnytyksest vielki ja jälkivuoto ei ole vielkää loppunut, ja nyt tätä tutkitaan, ultra ois 2,5vk pääst jos ei ole siihe mennes jälkivuoto loppu. Mun mutsi kyllä auttaa jos tarve, mummi vaan sattuu asuu naapurissa niin siks se on kaikista suurin apu :) Faiaa oon nähnyt tän vuode puolel ehk 2 kertaa, siitä nyt mulle ei ole mtn apu, mut ei haittaa ku o jo niin paljo muualt apuu :) mikä tästä ehk tekee mun mielest vaikeeta on se et mul on koira, must tuntuu et mä en yhtn jaksais viedä sitä ulos lastenkaa, mut onneks mummi ottaa välil noi siks aikaa et pääsen oikee kunnon lenkille handenkaa. mä voisin kyl siis iha hyvil mielin mennä isolle lenkille lastenkikaa mut mä en kestä sitä ku työnnän hikihatus vaunui, koira toises kädes hörveltää ja leevi huutaa naama punasena aina vaunuissa ku ei viihdy yhtn! joten lastenkaa vien aina vähä lyhyemmälle hannibalin ulos. Ukki vie sit tosi pitkille lenkeille et kyl se kuitenki pääsee ulkoilee tarpeeks ja joka pv on myös meiä pihalla vaikka 3 käy lenkil. Mun isosisko asuu mikkelissä (ite helsingis) joten se ei oo kauheesti meiänkaa tekemisis. Mun proidi on hoitanut joskus adaaki, mut nyt ei oo tarvinnu pyytää sitä jeesaa. ja sit mul o pikkusisko 11v josta ei siis apua :D ja pikkusisko 5v :DD Mut kyyyl mä pärjään :) ja kokooo aika helpottaa :)
Meillki leevi saa raivarit ku ei pääse eteepäi, huoh ja ku pitää ny koko aika kääntyillä ja sit raivotaa ku ei liiku oikee :D ada alko kääntyilee vasta 4kuisena mut sillä oli sama meininki et raivottii, leevi päättiki sit alottaa 2 kuisena tän homman :D
 
Onpa monella jo opittu vähän liikahtelemaan, kivaa! Meillä ähistellään mahalle toisen kyljen kautta ja yritetään ryömiä, josta tuloksena lähinnä turhautunutta karjumista. En yleensä puutu peliin,ellei meteli muutu itkemiseksi. Sillon nappaan kaverin kainaloon ja lattialle palataan taas uusiutuneissa sielun-ja ruumiinvoimissa.

Mun pitää vähän selventää jotain aiempaa kommenttiani tuosta nukuttamisesta. Kyllähän mäkin tietty päivisin nukutan vauvaa millon missäkin, vaunussa, liinassa, sylissä, viltillä jne. Tarkotin siis yönukkumista ja laajemminkin rutiinia yönukkumisen suhteen, sellasta en siis ole vielä luonut, että aina tehäs samat jutut iltasella ja samaan paikkaan nukuttaisin. Tosin yleiimmät kaks paikkaa ovat oma pinnasänky ja meidän sänky.
 
Takaisin
Top