Heinäkuun höpötykset

Jospa tässä jotain taas ehtis vähän rustailemaan :) Kirjottelin tossa yks päivä aika pitkän viestin, mutta sitten jätin sen odottaan läpilukua, kone sammu ja viesti hävis :-/

Tuohon rytmin säilyttämiseen reissussa tosiaan varmaan auttaa jos on vaunut tm tuttua nukkumapaikkaa mukana. Meilläkin tyttö tuntuu nukkuvan mielellää vaunuissa jos ollaan liikkeellä. Eilen oli tytön serkkupojan ristiäiset, ja sinne otettiin sitteri mukaan. Siinä sitten otti parit torkut ja muuten ihmetteli sylistä menoa :)

Kiinteiden aloittaminen on täälläkin ollut kovasti mielen päällä. Tytsy syö nykyään n. 3-4 tunnin välein päivällä ja yöt on nyt muutaman kerran menneet peräti niin, että on nukkunut aamuun asti :O Sitähän ei koskaan tietenkään tiedä, kuinka kauan tuo rytmi kestää... Syötöissä on vähän meinannut olla ongelmia, kun tyttö saa harva se päivä rintaraivareita. Tänään esim. aamulla ei suostunut syömään sohvalla, vaan piti mennä sänkyyn imettämään. Öisin niitä ei tule ollenkaan, mutta erityisesti päiväimetykset on kiukkualtista aikaa. Varsinkin kylässä imettäessä meinaa itseä ahdistaa nuo raivarit, mutta silloin kun kaikki menee sujuvasti ja seesteisesti, tykkään kyllä imettää :) Oonki miettinyt, että taitaa tosissaan jonkun sortin haikeus iskeä kun siitä pitää vähitellen luopua.

Tytön kehitystä on kyllä huiman jännä ja ihana seurata :) Sosiaalisuus on lisääntynyt kovasti, mutta esim. kääntymään ei näytä olevan mikään kiire. Ollaan koetettu pitää tytsyä säännöllisesti mahallaankin, mutta ei tunnu millään siinä viihtyvän. Vähän aikaa jaksaa punnertaa, mutta kun mihinkään ei pääse liikkumaan niin sitten tulee möy. Millä keinoilla te muut ootte saaneet vauvat viihtymään paremmin mahallaan?

Meilläkin on miehen kanssa ollut puhetta sisarustoiveista, mutta kumpikin ollaan sitä mieltä, että vähän aikaa pitää ihan taloudellisistakin syistä odotella :) Ennen aina ihmettelin, että miten voi vauvakuume muka iskeä kun on vielä alle vuoden ikäinen hoidettavana, mutta enää en ihmettele kun nuo kasvaa niin hullun nopeaa! Jospa sitä kuiteski vähän aikaa malttais, että sais rahatilanteenkin parempaan kuosiin :) Mahdollisia nimivaihtoehtoja ollaan kyllä ihan huvin ja urheilun vuoksi pyöritelty, kun se nimien keksiminen on niin kivaa :D
 
mullakin on vähän väliä mielessä kolmas lapsukainen:D miehen kanssa ollaan mietitty asiaa ja hän on vähän sitä mieltä että kaksikin voisi riittää mutta ei ole sulkenut pois ajatusta kolmannesta. itse taas oon jo heitellyt nimi ja kummiéhdotuksia jo kolmannelle, hehe. nautin kyllä tosi paljon lapsistani nyt enkä vielä haluaisi lähteä raskautumaan, mutta joskus sitten. ehkä vuoden päästä mahdollisesti. oon ajatellut kuitenkin että ehkä se kolmas pitää tehdä jos sitä yhtään miettii... koska jos sitä ei tee voi alkaa kaduttamaan, mutta jos kolmannen lapsen tekee sitä ei kuitenkaan koskaan kadu.

mua jotenkin ahdistaa tää vatsa joka ei meinaa palautua ennalleen. esikoisen jälkeen palautui tosi nopsaan mutta nyt ei millään. enkä oikein haluais alkaa laihduttamaan, kun oon kuullut ettei se tekis vauvalle hyvää, jos imettää. en vaan oikein ole vielä sinut kroppani kanssa..kiloja ei enää ole kuin pari, mutta kroppa on jotenkin plösähtänyt. vatsa vielä "roikkuu", joten en tiedä viitsinkö alkaa vatsalihaksia tekemän, kun siitäkin on jotkut sanoneet, että sitten jää sellanen kolmiomaha jos tekee lihaksia ennen kuin ne on ennalleen palautuneet.

toisaalta en haluis kyllä olla näin turhamainen kun ihan normaalipainoinen oon jne.

poodle: meillä poika viihtynyt aina aika hyvin mahallaan, mutta oon huomannut että jos on jotain mielenkiintosta lelua(äänet, kuvat jne) edessä viihtyy paremmin. oon vähän antanut telkkariakin katsoa(pienen hetken), kunhan ei oo mitään kamalaa vilskettä ruudussa:) vaarmaan pikku hiljaa vauva jaksaa enemmän ja enemmän mahallaan, eka ihan pieniä hetkiä vaan ja sit syliin. toinen miten on hyvin viihtynyt niin sohvan tai pöydän päällä. ja tietty itse ihan vieressä. näkee vähän korkeemmalta paremmin ympäristöä, niin viihtyy. me otetaan monesti poika pöydän päälle mahalleen kun itse syödään:D ja siinä tykkää katsella kun syödään tai sitten otetaan joku lelu siihen eteen jota tavottelee.sylissä voi kans pitää mahallaan niin tottuu asentoon.
Oon muuten ihan kateellinen tosta 3-4h syönti välistä. tuollainen väli on meillä harvinaisuus. paitsi yöllä.
 
vitsukka: Tuota vois kyllä kokeillakin, että nostais tytön jollekin vähän korkeammalle alustalle makoilemaan mahalleen :) Tuntuu nimittäin just tylsistyvän lattialla kun ympärille nähdäkseen pitäis hirveesti nostella ja käännellä päätä. Sylissä viihtyy vähän paremmin, mutta siinäkin tulee helposti möy.
 
joo, meillä toimii:) meillä on tosi liukas tää ruokapöytä ja siinä pääsee vähän hivuttautumaankin eteenpäin/pyörimään. aina sanotaan, että "nostetaan paisti pöydälle":)

noi möy:t on hauskoja. meillä se on höy tai hau!:D
 
Meillä se on "mmmääää" tai sitten rytmikäs, taukoileva "ä! Ä! ä! Ää!"

Mua harmittaa kun en pääse osallistuun keskusteluihin niin paljon kuin haluisin. Kännykäl näpyttely on vaan niin työlästä. Oon kyl käyny lukees aina kaikki viestit!

Meillä ei tykätä olla mahalla :sad001 ei lattialla tai sohvalla tai sängyllä :/ heti alkaa kitinä. Sitterissä tykkää olla paljon, viihtyy siinä. Harmittaa, ku en tajua että miten se sitten oppii kääntyyn tai ryömiin tai mitään ku on mahallaan olo niin kamalaa :sad001

Tänään kuitenkin nähtiin kehittymistä käsissä - poika tarras ite puruleluunsa, joka tuli äp:n mukana! Yritti sitä myös suuhun, mutta ei osunut, hassu. Tyytyi si heiluttelee sitä. Oli pakko kaivaa videokamera :D samalla jäin miettiin että onko sillä vielä täs vaihees mitää väliä tulevaa miettien, et kummal kädel tarraa, kun poika onnistui vaan vasurilla, oikee käsi ei ees auennu nyrkistä kun kokeilin lelulla sitä.

Poika on myös alkanu sietään vaunuissa oloa hereilläkin, mikä helpotus! Manduca kulkee kyllä vielä aina mukana, mutta ei enää mee kaikki lenkit vaan siinä.

Lauantaina tulee 3kk täyteen, ja ylihuomenna onkin neuvola! Katotaan miten toi rääpäle on kasvanut. :)
 
Ainiin ne kiinteet.. En oo ees ajatellut. miten nopeesti kiinteiden alottamisesta imettämisen voi sitten lopettaa ja miten sitä vähennetään? Oon jotenkin sinällään kypsä imettämiseen jo, mutta haluan kuitenkin jatkaa sitä vielä, mutta sitten kun alotan kiinteet niin haluisin suht nopsaa siitä eroon. En vaa tiiä onnistuuko.

Ja lisää jälkikasvua.. Mulla ei oo ollu mielessä ku se että ei lisää lapsia, ainakaan pitkään aikaan :D Ilmeisesti mulla jäi vaan niin kovat traumat synnytyksestä, kun en halua pojalle tällä hetkellä pikkusisaruksia, jotenkin oon miettinyt et kyllä me yhelläkin lapsella "pitkälle pötkitään". Ehkä myös se rahan vähyys arveluttaa. Sen vuoks stressaan jo hoitovapaastakin. En halua laittaa lasta vielä sillon hoitoon, mutta en tiedä miten rahallisesti sitten tullaan pärjäämään. Kaipa täytyy toteuttaa se ajatus siitä, että teen joka sunnuntai rafladuunia, mulla kun on alan koulutuskin niin töitä riittää, mut ei silläkään ny rikkaaks ihan tule. En tiiä. Voi stressi. Unelmaa olis, jos ees saisin olla lokakuuhun 2014 asti kotona. Katsotaan, onnistuuko.
 
Hehe :D Noista äänistä, niin meillä ne on joko mäyyy tai eiiii :D

Käytättekö te vauvojanne kylvyssä vai suihkussa? Me käytettiin ennen kylvyssä, mutta nyt ollaan kaksi kertaa käyty suihkussa oska se tuntuu vielä jotenkin helpommalta ja se on poitsun mielestä ihan huippu hauskaa ku se vesi vaan tulee sieltä :D
 
Moi kaikki!

Enpä oo pitkään aikaan päässy tänne kirjottelemaan kun ei sisään kirjautuminen onnistunu! Sain onneksi ylläpidolta uuden salasanan tälle omalle tunnukselle, niin pääsin takas jutustelemaan :)
Kesäkiireetkin tietty vähän verottaa tänne kirjottelua, säät on kyllä ollu upeita kaikkeen reissailuun, joskin helle tuottaa tuskia toisinaan, koitettava kuitenkin nauttia!

Meillä on viime viikolla 2 kuukautta täyttänyt pikku poju! Ja ai että on kyllä tyytyväinen tyyppi, hymyjä välähtelee ja kaikki kiinnostaa aivan valtavasti! Poika sai rotarokotteesta aikamoisia raivareita, joita kesti kaksi päivää ja olin jo ihan hädässä, että mitä tän kanssa tehdään, että tosiaan komppaan kyllä HugeMamaa, hatunnosto kaikille vähän vaativampien vaavien äiteille!

Kastajaiset oli toissaviikonloppuna ja meni aivan ihanasti, oma äitini teki ihan valtavan duunin järjestelyjen kanssa, meillä oli ihan ruoka ja sitten kahvipöydän herkut! Säät salli ja vanhempieni luona maalla saatiin vauva kastettua ulkona, oli kyllä kaunista siinä puutarhassa sukulaisten ympäröimänä :) On se vaan aivan ihanaa juhlia vauvaa ja vauvan kanssa, jotenkin elämä ja kaikenlaiset juhlat saanu ihan uuden merkitykse.

Meillä imetys takkuaa, ja se onkin ainut asia mikä meidän pojua raivostuttaa, meillä reissussa annetaan pullosta pumpattua maitoa, koska en todellakaan halua alkaa kylässä tai missään kauppakeskuksessa imettämään kun poika kiljuu naama punasena jo suunnilleen nähdessäänkin paljaan rinnan! Onnistuessaankin imetys on musta ihan sairaan tylsää ja en oo kyllä huomannu sen kuluttavan tai polttavan multa kilojakaan mihinkään, tai tiedä sitten minkä kokonen olisin jos en imettäs.. Teen kuitenkin itelleni sellasia "deadlineja" mihin asti ainakin imetän, ja toivon että meillä mennää nyt rintamaidolla ainakin vielä toiset kaksi kuukautta koska maitoakin riittää ihan hyvin, en malttas lopettaa omaa laiskuuttani..
Saa nähdä sitten miten kiinteet alotellaan, ja kuin imetyksen sitten käy, sen näkee sit neljän kuukauden kohdalla, eihän sitä tiedä vaikka imetyskin ois alkanu sujumaan paremmin ja jatkasin sitäkin :)

Ensi kevät mietityttää meilläkin, en millään haluaisi laittaa meidän beibsiä hoitoon :sad001 vaikka oon ollut ite päiväkodissa töissä ihan pienten puolella, ja pieniähän ne 9 kuukauden ikäiset vauvat siellä on, mutta ihanaa niitä oli hoitaa ja sykyttää, että varmasti hyvää hoitoa meidänkin poika saisi.. Kyllä se silti harmittas! Rahatilanne kuitenkin mietityttää.. Mulla on vielä opiskelut vaiheessa niin me varmaan jotenkin sumplitaan mun koulua ja jotain pätkätyötä ja miehen työvuoroja niin et mahollisimman paljon vauva saisi olla kotona, meillä myös vauvan mummo asuu melko lähellä, hän vaan on vähän sellanen etten vielä ainakaan oo uskaltanu antaa vauvaa hoitoon, tosin ensi vuonnahan meillä on jo isovauva niin onhan se erijuttu sitten. Ja ainahan voi sit miettiä esim lyhyitä päiviä ja esim 10 hoitopäivää kuussa, se ei tunnu enää niin pahalle :)

Pikkukakkosesta ja lopullisesta lapsiluvusta ollu puhetta, vauvakuume ei vielä vaivaa kyllä kumpaakaan, ja laitankin syksymmällä sen hormonikierukan kunhan perhesuunnitteluneuvola avautuu kesälomalta, eli pitempi tauko on mielessä nyt tähän väliin, se 5 vuotta minkä toi kierukka pitäs kestää, kuulostaa kyllä aika pitkälle, ehkä voisin jo vähän ennen sitä miettiä kakkosta, mutta tosiaan mun koulutilanne ja haave omistusasunnosta hankaloittaa yhtälöä jonkin verran.. Luotan vaan siihen että yritetään kakkosta kun hyvälle alkaa tuntua :)
Ite haluisin kolme lasta, mies on nyt tän tavaramäärän nähtyään sitämieltä että kaksi on jo ihan tarpeeksi, lähinnä siksi kun kolmas ei kuulema mahtuisi autoon :D oon kyllä Vitsukan kanssa samoilla linjoilla siinä että ennemmin tekee sen kolmannen jos se mietityttää, kun jättää tekemättä, se ihan varmasti jää harmittamaan!

Meillä vauva alkaa saada rytmiä jo tosi hyvin, yö syötöt käytännössä jääny pois, vauva herää syömään kuuden aikaa aamulla ja jatkaa siitä kyllä vielä unia, päivällä sitten nukutaan toisinaan enemmän toisinaan vähemmän, mutten oo ottanut stressiä siitä, yleensä nukkuua hyvin vaunuissa ja turvakaukalossa, kotona ollessa vähän katkonaisemmin. Hän on kuitenkin niin tyytyväinen niin päivät sujuu ihan suhteellisen mukavasti niinkin :)
 
mami-83, meillä ei tykätä olla yhtään kylvyssäkään :sad001 sielläkin alkaa huuto. en tiedä teenkö jotain väärin vai mitä, mut ei toi poika vaan tykkää. Kiva kun ilmotettu se jo syyskuussa alkavaan vauvauintiinkin, jännittää et miten sen sitten käy jos tyyppi inhoo vettä :sad001 Onneks siihen on vielä pitkä aika niin kaikkee ehtii vielä käydä. suihkua en oo kokeillutkaan, kun en vaan oo saanu aikaseks. Aina kun meen ite suihkuun niin oon ihan kuuma ja hikinen, niin halun ottaa kylmiä suihkuja. Poika taas ei sitä kestäis. Hmh, en tiiä.
 
Meillä on nyt kaksi yötä nukuttu pinnasängyssä ja hyvin on mennyt. Otettiin pois äitiyspakkauksen pahvilaatikko pinnasängystä, kun se rupes saamaan niin paljon osumia, liekö edes ehjä enää. Ja rupes oleen kaikille kuunnella sitä muks-muks-konserttia, mikä tuli kun hän potki ja nyrkkeili laatikon reunoja vasten. Tehtiin lakanakääröistä pinnasänkyä vähän pienemmäksi, jotta vauva ei kokisi sitä liian isoksi ja siten turvattomaksi. Nyt on molemmat yöt menny ilman syömistä, syömään on herännyt vasta ennen kuutta ja seitsemää. Erittäin tervetullutta nämä pidemmät yöt! Kädet ovat alkaneet löytyä täälläkin, ne ovat usein ristissä kasvojen edessä ja niitä sitten tuijotellaan. Eilen pidettiin helistintä kädessä kauan, joskin aika tahattomasti. Kierukkaa minäkin olen suunnitellut, saa sen sit pois, kun haluaa alkaa kakkosta yrittää.
 
Huuhkaja: suosittelen kyllä kokeileen sitä suihkua, koska meillä ainakin poika tykkää ihan hulluna. Aloitettiin aluksi ihan vaan et jalkoja vähän viruteltiin siellä suihkun alla niin tämä alko ihan mielissään potkimaan :)
 
Me käytiin eilen neuvolassa. Pojan mitat oli 6895g ja 63,8cm. Poika päätti sitten näyttää neuvolan tädille kuinka käännytään :) On nyt siis kääntynyt kahdesti selältä mahalleen. Täytyy kyllä sanoa et meillä on maailman paras neuvolan th. Mä oikein odotan neuvilakäyntejä! Meillä on ollut sama th mun ensimmäisestä raskaudesta asti, eli pian 8 vuotta jo.

Meillä poika käy useammin suihkussa kuin kylvyssä. Kylvettäminen on mun mielestä niin paljon hankalampaa ja vie paljon enemmän aikaa. Sitä paitsi poika nauttii suihkusta :)

Saatiin eilen rotarokote ja yhdistelmärokote. Sovittiin et seuraavalla käynnillä saadaan sit pneumokokkirokote. Edellisten lasten kohdalla rokotusohjelmassa ei ollut rota- tai pneumokokkirokotetta. Tosin meidän keskimmäinen osallistui sillon aikoinaan siihen pneumokokkirokotetutkimukseen, mutta oli sillon jo yli vuoden ikäinen.

Flunssa kiertää edelleen meidän perheessä. Nyt on pieni poikakin nuhassa. Onneks on nyt ollut vähän huonompaa säätä et oon saanut pidettyä isompiakin poikia sisällä paremmin.

Jännä ajatella et kuukauden päästä meillä on täysi arki päällä. Esikoinen aloittaa koulun ja keskimmäinen palaa kerhon ihmeeliseen maailmaan. Jännää.
 
Heh, tää foorumi kyl vähäksi aikaa nuupahti aika hyvin, mut en kyl tie onko tuo facekana niin kauheen aktiivista aina, oikee aihe niin kyllä juttua tulee, mut ei sillai kyl tuu kuulumisia kuin neuvoloiten jälkeen oikeestaan sielä niinku täällä.

Huge: Toi känkäränkkäpäivä, ihania! Meen neiti on kyl ko unelma, joten ollut hassua kun saanut känkäränkäpäivän. Sit ku se tulee puun takaa, eikä mikään muu oo hyvä kui syli ja mieluiten sillai et näkee joko sylissäpitäjän tai telkun! Jos yritti viihdyttää lattialla, ni eheei. Onneks näitä on harvoin, yleensä jos jotain on tullut säädettyä (käyty esim keskustassa edellisenä päivänä).

Mami-83: Mitäs oot meinannut tarjoilla sormiruuaksi? Meillä neiti ei tartu viel oikee kun saunaisesti tuttiinsa, harsoon ja jalasta lentäneeseen sukaansa jos sattuu käsiin. Mut ei selvästi tartu viel mihinkään kuin ohimennen. Tuttia nyt ollaan alettu ottamana pois suusta jotta saa nyrkin suuhun, mut se on ainoa johon selvästi tarttuu omasta otteestaan.Ni oon miettinyt et mitenköhän käy sormiruokailun.

Mie oon samassa asennossa pitänyt neitiä kuin on sitterissäkin eli tuommonen puolistuva asento, välillä jos neiti alkaa änkee istuvampaa niin annan mennä ja tuen neitiä ja siirrän sit taas takasin vanhaan asentoon.

Jotenkin kyl hassua, et nythän vasta tuntuu, et sujuu tuo imetys oikeen kunnolla ja sit se pitäs jo kohta melkein lopettaa :D. Itse aatelin jatkaa niin pitkäälle kunnes neiti alkaa puremana nänniä tai alkaa sattua neidin ruokailu tissiltä. Siinä sivussa sit vaan kiinteitä kans ajatuksena.

Neiti sai oikeen hienon nimikirjoitetun tillkupeiton ^^. On muuten upee!
Voi kauhistus kun meil on kasvetut, joudun laittaa kaikki 60cm ja siitä pienemmät pois kun ei mahu! Jotkut 60cm housut mahtu vielä, mut suurin osa meni pois jo ku neiti on niin iso! Nyt pitäs varmaan alkaa kahtoo, et mitä säästää seuraavalle ja neidille itselleen sit ehkä joskus annettavaksi. Pitäneen alkaa kahtoa myös syksyksi ja talveksikin vaatetusta enempi kun on niin vähän noita yli 62cm koon vaateita, tai tuntuu kauhene vähältä kun 60cm vaateita oli muovipussillinen!
 
Vaatteista pakko kommentoida, oon ostellu niitä aivan kamalasti raskaana ja nyt vielä alennusmyynneistä lisää, ja hirvee kasa 62 senttisiä kesä vaatteita vielä kokonaan käyttöön ottamatta! Sellanen iso sängynaluslaatikko täynnä ja muutama kassillinen vielä lisäksi 62-68 senttisiä ja niistä tosiaan vielä iso osa ihan kesäsiä ja meillä menee vielä 56 senttiset ihan täysiä, tällä viikolla vasta laitoin pois vikat 50 senttiset, meidän jätkä on niin kirppuli! Oon kyllä tainnu vähän liiotella, jää varmaa osa ihan käyttämättäkin.. No mut eipähän tartte koko aika pyykätä :D
 
Galadriel: En tosiaan ole vielä hirveesti ottanut asiasta selvää, mutta jo raskausaikana vähän alustavasti ajattelin et jos vaan mahdollista niin aion tuota sormiruokailua suosia mahdollisimman paljon.
Tietääkseni moni vihannes, juures ja ihan ruisleipäkin on sellaisia hyviä millä voi aloitella ja aluksihan se on tosiaan vain sitä että toinen imeskelee ja lipoo niitä että eihän se periaatteessa mitään hirveesti mahaansa saa mutta ainakin makua vähän :)
Meillä poika kyllä tarttuu tavaroihin jo, mutta ei todellakaan sillä tasolla vielä et tuo sormiruokailu onnistuisi mutta onhan tässä vielä aikaa opetella, koska muistaakseni sormiruokailun aloitusta suositellaan vasta kun vauva osaa istua edes vanhemman sylissä kunnolla eli ei todennäköisesti ihan heti 4 kk:n jälkeen voi aloittaa. Meillä tuo kiinteiden aloitus nyt lykkääntyy siitä varmaan kuitenkin pakostakin, koska meillä tulee se pojan leikkaus ja en halua aloittaa kiinteitä ennen sitä.

Vaatteista: Meillä käytetään tosiaan jo osaltaan 68 cm vaatteita. Muutama 62 cm body on vielä käytössä, mutta nekin kohta pieniä. Tuntuu ihan hullulta ostella jo varastoon 74 cm ja 80cm vaatteita. Tuntuu et eihän tuo poika voi oikeesti olla kohta jo niin iso ku nehän on jo ison pojan vaatteita eikä mitään vauva vaatteita :D
 
Meillä on kanssa jo 62 ja 68 käytössä, enemmän alkaa kallistua tonne 68 puolelle o.O Sanoin just miehelle, et pitää lähteä kirpparikierrokselle katteleen jo 74 varastoon.
 
Vaatteista: Meilläkin on jo pääasiallisesti käytössä 68 cm vaatteet, vain jotkut suurimmat 62 cm vaatteet enää menee. Ukkelilla oli 3 kk neuvolassa 1.7. pituutta 64,5 cm ja painoa 6,2 kg.

Ehkäisystä: Kierukkaa olin ensin ajatellut, mutta mutta... Koska taidetaankin yrittää sitä pikkukakkosta jo ens keväänä/kesänä, niin tod.näk. mennään ihan vaan kortsuilla sinne saakka. Eli vauvakuumetta pukkaa siis jo täälläkin, mami-83. :) Uusi alatiesynnytys ei vaan edelleenkään houkuttele, sen verran oli horroria tämä ensimmäinen.

Kiinteistä: Meillä kiinteiden maistelu olisi tarkoitus aloittaa heti elokuun alusta, kun ukkeli täyttää 4 kk.

Imetyksestä: Kaikista alkuvaikeuksista (väärä imuote, rikkinäiset rinnanpäät, vähäinen maito) huolimatta mä sain kuin sainkin lopulta taisteltua meidät täysimetykseen. Kaks ja puol kuukautta siihen meni, mutta kesäkuun puolestavälistä ollaan oltu pelkällä rintamaidolla ja hyvin on ukkeli kasvanu. Eli sitkeys siis palkittiin. :) Tosin sittemmin imetys on kyllä alkanu näyttämään sitä nurjaakin puoltansa eli tukkaa lähtee ja PALJON! Näinköhän tässä päädytään vielä peruukkiostoksille... :sad001

Mahallaan olemisesta ym.: Meilläkään ei oikein viihdytä mahallaan. Ensin alkaa hirveä ähinä ja puhina ja sitten kitinä. Joka päivä ollaan kuitenkin treenattu, aina pieniä hetkiä kerrallaan. Niskojaan kannattelee jo mainiosti, mutta hartiat ei juurikaan lattiasta vielä nouse. Esineisiin tarttuu jo hienosti ja vie ne suuhunsa. Ja joo, ne nyrkit maistuu täälläkin...
 
Huhhei olipa tullut tekstiä. Yritän muistaa kommentoida kaikkea mitä piti. :)

Me on täällä menty kesän ansiosta niinkuin pellossa. Valvotaan myöhään ja nukutaan pitkään. No syksylä taas sitten ruotuun. :wink

Varpunen78: Onnittelut onnistuneesta työstä! Mahtavaa että jaksoit taistella. Tuohon hiustenlähtöön sanoisin että niitä lähtee myös siksi että raskausaikana niitä ei kait irtoa ollenkaan ja sitten vähän synnytyksen jälkeen alkaa taas irrota. Näin minulle ainakin kampaaja sanoi kun samaa joskus hirvittelin. Eli imetys ei kait ole syynä varsinaisesti asiaan. Kyllä sinne tukkaakin jää, älä huoli. :)

Kierukasta: On nyt ollut 1.5 viikkoa paikallaan. Tuli kuukautiset, jotka ovat vielä päällänsä, vuotoa kestänyt nyt 6 päivää. Toivon todella että tästä ei nyt ala mikään 3 kk:n putki niinkuin jotkut pelottelevat. Muuten on sujunut hyvin, tosin pientä kipua on ylävatsassa vasemmalla kumartuessa, sitä olen nyt ihmetellyt ja tietysti pelännyt että koko kierukka on johonkin vatsaan hujahtanut. Langat kuitenkin tuntuvat vielä paikoillaan tunnusteltaessa joten tuskin tuo kipu kierukasta johtuu. Onneksi se kontrolli on sitten 3 kk kohdalla ja töytyy mennä jo aiemmin jos vaivaa..

Minä poden täällä myös luopumisen tuskaa, sillä hyvin suurella todennäköisyydellä lapsiluku on nyt täynnä kolmella lapsosella. Vaikka onhan tuo pieni NIIN ihana. Mutta siitäkin kasvaa sitten tuollainen uhmaikäinen joskus, joten niiden lukumäärä on jo ihan riittävä tähän perheeseen.. :wink Vaikka onhan nekin ihania, eri tavalla vaan..
Muistakaa synnytystä pelolla muistelevat mammat että lähes aina toinen synnytys (alatie siis) on jo paljon helpompi kuin ensimmäinen ja kolmas vielä helpompi, tämä on minun kokemus. (Ekasta 10 tikkia ja episotomia yms, tokasta 3 tikkiä (tuskin huomasi) ja viimeisestä ei yhtään mitään. ) Myös kipuun ja kaikkeen muuhun osaa suhtautua paljon järkevämmin. Ainahan tämä ei tietysti näin mene mutta usein.

Känkkäränkkäpäiviä löytyy täältäkin. Juuri toissapäivänä oli, kitisi ja itkeskeli plus sai hirveitä tissiraivareita koko päivän. Maha varmaan vaivaa tuolloin, vaikka meilläkin jo kohta se maaginen 3 kk täynnä. Itse jännitin että voiko tuo hormonikierukka aiheuttaa vauvalle vatsanväänteitä, mutta tiedä nyt taas mistä tuo sitten johtui.. Ruista olen välttänyt ja aina kun sitä syö niin tuntuu että vauveli siihen reagoi.. Joten poodle et ole asian kanssa yksin! Musta tuntuu että kaikkien lasten kohdalla tässä iässä (2-3 kk) on ollut samaa hommaa, mistä lie johtuu. Meillä suostutaan välillä aloittamaan syöminen vasta kun tarjoaa tissiä kävellessä vauva sylissä. Kun aloittaa kunnolla niin sitten voi istua. Tosi mielenkiintoista julkisilla paikoilla.. ;D Mutta minkös voi, minä en ole kauheasti ujostellut asian suhteen. Toki yritän vähän syrjempään mennä ja peittää hommaa huivilla tai harsolla..

Nukutaan perhepedissä, aamulla on isommatkin lapset samassa kasassa (jalkopäässä) niin ainakin on tiivis tunnelma. :) Pinnasänkyyn sitten kun yösyönti loppuu (eli joskus 7-8 kk iässä).

Meillä imetys jatkuu vuoden ikään. Kiinteitä aloittelen tuon lomareissun jälkeen syyskuun lopulla, eli noin 5 kk iässä kun itse näyttää kiinnostusta niihin (seuraa muiden syömistä ja lipoo kielellä). Aloitan bataatilla, sitten perunaa ja porkkanaa. Hedelmiä vasta myöhemmin jotta ei ala mennä pelkästään niitä makeuden vuoksi ja muita hyljeksitään. Noin 8 kk iässä meillä on taidettu jo syödä 5 ateriaa per päivä ja maitoa lisäksi. Tuolloin on mys jäänyt imetyskin vaan päivätouhuksi. Imetystä jatkan siksi että allergia-geenejä tässä sukulinjassa riittää ja meillä ainakin kaikki lapset ovat niiltä toistaiseksi välttyneet ihmeen kaupalla ja varmasti osaksi myös pitkän imetyksen ansiosta. Minusta imetys on ihanaa eikä missään nimessä tylsää. Varsinkin nyt kun toinen saattaa tissi suussa höpötellä ja naureskellakin.. Ihana! :Heartred

Huh mikä romaani! Yritin boldata avainsanoja niin voi jokainen lukea sen mitä kokee tarpeelliseksi. :D Ihanaa uutta viikkoa naiset ja vauvat!
 
Meil ei mee dobeista enää kuin 62 ei sne pienemmät ja osa 62 ei mee enää kans, housuista menee viel 60cm onneks mut jotenkin joo hassua alkaa kerääään jotain yli 70 ja 80cm vaateita! Ihan hirveetä toisaalta aatella.
Oltiin ekaa kertaa mökillä ja oltiinki koko vkl kerralla. Ja hyvin menikin ^^ Ja oli mukavaa kaikilla. Neiti nukku ihan hirveitä määriä ja söi useammin ku normisti mut se on se raitis ilma ku teki pikkuneidin nälkäseksi.
Torstaina tulekein neidille 3kk ja silloin on neuvolakin kaiken mukavuuden lisäksi.
 
Takaisin
Top