Heinäkuun höpötykset

peekay67

Näppärä viestien naputtelija
Hah! Kerrankin kerkesin alottamaan kuukausiaiheen! :)

Mutta nyt on liian kuuma, ei pysty kirjottamaan mitään enää... :D Later, mammat!
 
Mökkireissu Lappiin onnellisesti ohi, toissa yönä kotiuduttiin. Käytiin myös Norjan puolella ja täytyy suositella Berlevågiin suuntautuvaa reissua kaikille kiinnostuneille.

Automatkat meni niin hyvin kuin mahdollista. Kotiin tullessa sovellettiin tassuhoito unikoulua, ilman sitä emme olisi varmaan ikinä päässeet kotiin. Jatkoimme sitä myös kotona ja viime yönä syötiin enää kaksi kertaa. Itkua oli syöttöjen välillä kerran mutta tyttö rauhoittui sylissä ja nukahti sitten itsekseen omaan sänkyyn. Nyt äsken nukahti hetken tassuttelun ja pyöriskelyn jälkeen ihan ilman itkuja. Toivotaan, että yö menee myös yhtä hyvin.
 
Ajoitteko Hurtti yöllä? Kuinka pitkä matka teillä oli putkeen ajettavaa? Meillä olis Lapin reissu edessä elokuussa. Siis jos vaan jaksetaan lähteä... Tuntuu jo etukäteen niin kovin raskaalta nuo matkat. Meillä on vielä sekin, että eläimetkin pitää olla mukana ja niitä huomioida matkalla.
 
Meidän mökkimatka on semmoiset 1000 km. Mennessä lähdettiin ajamaan illalla kahdeksan aikaan niin, että neiti meni yöunille autoon. Minä matkustin takapenkillä, tavaraa ei onneksi meillä ole niin hirveästi. Peräkärryä ei haluttu ottaa mukaan, koska se olisi hidastanut matkantekoa huomattavasti. Neidin puolesta matka meni hyvin. Ei näyttänyt matkanteolla olevan mitään vaikutusta yöunen laatuun. Pään retkottaminen saatiin kuriin kun laitettiin telakan alle käytävämatto rullalle. Jos se ei olisi auttanut niin sitten olisi menty ilman telakkaa. Neiti heräili tissille tyypilliseen tahtiinsa ja sitä sitten yritettiin löytää sopivaa stoppipaikkaa milloin mistäkin. Nukahti aina uudestaan kaukaloon. Pidettiin pidempiä taukoja myös ja nukuttiin matkalla, koska miestäkin alkoi jo väsyttää aamuyön puolella. Silloin otin neidin takapenkille tyynynpäälle makoilemaan, ettei tarvinnut koko aikaa olla kaukalossa. Matka tuntui olevan meille raskaampi kuin neidille. Ei ole tosiaan mitään herkkua ajaa yötä vasten mutta se tuntui meille ainoalta mahdollisuudelta. Koska nukuttiin matkalla ja käytiin  kaupassa oltiin perillä vasta 11 aikaan aamupäivällä.

Mökiltä käytiin tosiaan Norjan puolella myös ja silloin "harjoiteltiin" päivällä matkustamista. Se olikin hyödyllinen reissu ja sen kokemuksen perusteella lähdettiin kotimatkalle kahden jälkeen iltapäivällä. Tarkoitus oli lähteä aikasemmin mutta mökin siivomisessa ynnä muussa vierähti yllättäen paljon aikaa... Norjan reissulla yöunille käynti sujui autossa todella hyvin, ihan itsestään ilman mitään ihmeellisyyksiä. Kotimatkalla ei ihan niin mallikkaasti mutta nukahdettiin kuitenkin. Sovelletulla tassuhoidolla saatiin neiti nukkumaan yö paremmin ja porukka kotiin kolmen jälkeen aamuyöllä. Kotimatka oli meille helpompi ja jos lähdettäisiin uudestaan tänä vuonna niin ajo alkaisi jo aamuyöllä.
 
Niin ja viime yönäkin syötiin vain kaksi kertaa. Neiti harjoitteli ahkerasti myös ryömimistä mutta rauhoittui itsekseen takaisin uneen.
 
Me oltiin viikonloppu mun mummon luona,ja muistan edelliset kerrat kun sinne on ajettu(2 tuntia) niin lenni on huutanu melkein koko matkan,nyt nukahti melkein aina heti kun lähdettiin ja heräs vasta melkein ku oltiin perillä pihassa:) Nukkui kylässä kyllä huonosti ½-1 h unia päikkäreillä ja illalla ei meinannut nukahtaa ollenkaan ja pyöri sängyssä maksimissaan kolmekin tuntia ja sitten heräili öisin itkemään.Siellä myös lähti ryömimään heti mun perään jos lähdin johonkin ja roikkui lahkeessa kiinni ja oli koko ajan sellanen äitäitiäiti,eikä muiden syli kelvannu.Kotiin kun tultiin nii nukahti nätisti melkein heti sänkyynsä,nukkui koko yön ilman kitinöitä eikä roiku mun lahkeessa joka välissä.Päikkäreitäkin vetää taas sellaset 2-3 tuntia :) Kengät näköjään mielenkiintoinen juttu ku koko ajan saa olla siirtämässä sitä muualle,mutta taas tuo ryömi tuohon kenkiä nuolemaan :D Yrittää opetella istumaan,mutta on tosi varovainen ja ei istu kun tietää et ei vielä oikein tasapaino ole parhain mahdollinen,muutenkin varoo päänsä aina,koskaan ei kolahda lattiaan tai mitään kun kääntyilee ja jos sattuu kopsahtamaan nii harvoin kuuluu itku..
Oon alkanu mökkiytymään,käydään kyl aina 2 kertaa päivässä pihalla puistossa tms,mut silti tuntuu et sitä on aina täällä kotona ja sisällä,ei huvita lähteä yksin mihinkään ilman päämäärää ja eipä noita kavereitakaan sitten kauheasti ollut.Ja peruin vielä tämän viikon perhetyöntekijöitten käynnin kun luulin että oltais mummolla koko viikko mut ei sit oltu,nii nyt nekään ei sitten tule käymään.Eilen kyllä lähdettiin käymään äitin työpaikalla ja äiti tarjos siel sit ruuat töitten jälkeen ja samalla osti mulle parvekkeelle yhden kukkasen ja lenni kävi kattomassa papukaijoja muttei niistä oikein ymmärtäny mitään:D Tosin mun pikkuveljen kissa ois saanu kovasti rakkautta lenniltä jos ei ois aina juossu piiloon :D Anteeks kun tukin tätä palstaa näillä mun superpitkillä kirjotuksilla
 
Huomenta!

Heti alkuun... Mystis, hyvä, että joku jaksaa kirjoitella, kun minustakin on tullut niin laiska. En tiedä, mikä vanhuus on iskenyt, kun ei sormet enää oikein jaksa ilahduttaa (???) palstaa pitkillä jaaritteluilla.  Lennistä tulee varmaan isona suutari, kun kengät kiinnostavat. Meidän Leevi puolestaan on erikoistunut sähköjohtoihin, löytää ne aina vaikka mistä piilosta. Vauhti on ihan huima, melkein konttaa jo, kun vielä keksisi, että kontatessa käsiä pitää siirtää yksi kerralla eikä yhtä aikaa, aika hassunnäköinen tuo eteenp'in hyökkimistapa nyt on. Koira on toinen suuri mielenkiinnon kohde, sitä ei vain silitellä vaan myös maistellaan ja koira tietysti lipsuttelee takaisin.

Ovatkohan kaikki muut lähteneet lomailemaan, kun hiljaista on kuin huopatossutehtaassa (onkohan siellä oikeasti hiljaista?)...  Meilläkin täällä on tosi hiljaista, pienimmät nukahtivat jo aamunokosille - tällä kertaa tuo kaksivuotiaskin nukahti, kun jäi kai yöunet kesken. Ja isommat vetelevät vielä yöunia! Teininkin pitää yökaudet vahdata koneelta jalkapalloa, kun nyt on käynnissä se Copa Americana.

Mukavaa viikonjatkoa kaikille!
 
 Miten teillä  onko jo turvaistuion käytössä?  ja onko suosituksia merkeistä? Meillä olisi nyt hankinassa! Käytiin tänään katsomassa Grago merkistä menee 25kg:n asti vaikutti ihan hyvältä.Ihanaa kun joku jaksaa kirjoittaa tänne, itse olen laiska huono kirjoittamaan!
 
Juu, ihanaa kun joku jaksaa kirjoitella. Turhan hiljaista ollut...

Turvaistuin ei meillä ole vielä käytössä, mutta kovasti jo sitä aikaa odotellaan. Ollaan nimittäin ihan tuskastuneita tuohon kaukaloon kun se on liian pysty ja Metellä aina pää retkottaa siinä jos nukahtaa ja sitten nukkuu tosi huonosti. Ylipäänsä enää nukahtaa autoon tosi huonosti. Enää ei viitti uutta kaukaloa ostaa, mutta toivottavasti turvaistuin olis sitten parempi. Ostetaan varmaan joku sellanen, missä voi säätää istuimen makuuasentoon. Mulle sanottiin lastentarvikeliikkeessä, että sitten kun istuu ilman tukea kunnolla ja painoa on 9 kg, niin voi siirtyä turvaistuimeen. Sanoi, että tuo 9 kg on tärkeä... en ihan täysin ymmärrä miksi.

Mulla on joku haikeus nyt päällä. Mette täyttää huomenna 6 kk. Mihin mun vauva katos...?
 

Minullakin vierähtänyt taas pitkä aika edellisistä kuulumisista, kun mies on ollut lomalla niin ollaankin oltu koko ajan jossain päin suomea menossa! :)

Turvaistuinta ei vielä olla hankittu, vaikka mieli tekis, ei kovin hyvin viihdy neiti tuolla kaukalossa enää. Neiti on niin pienikokoinen, ajateltiin oottaa sinne n. 9 kiloon asti suunnilleen.

Syöttötuoli hankittiin tänään, vaikka pitkään tyttö ois jo siinä voinu istua, mutta nyt vasta saatiin aikaseksi ostettua, kun eelliseltä reissulta palattiin, neitihän hihkuu niin mielissään ja jopa suostui syömään siinä, kun on TAAS menossa syömälakko! (huh huh, alan kyllästyä tähän, millähän tuo tyttö eläää!? :O )

Ratasosakin vaihdettiin käyttöön ja miten ihanaa, kun tyttö viihtyy niin hyvin ja istuu vain ja katselee, mukava käydä lenkillä, kun tyttökin viihtyy siellä ja nukahtaakin paremmin sinne.

Meemi, mulla iski joku aika sitten myös haikeaus, että mihin se meijän vauva katos, kun oppi viikko sitten ryömimäänkin oikein vauhdilla. :O Huh huh..

Noh sitten vähän yllätyksen poikasta, tein tänään raskaustestin, kun menkat ovat 4 päivää myöhässä.. Noh sieltähän plässähti plussa! :O Onhan tässä oltu sillä mielin, että pikkukakkonen tulee jos on tullakseen, mutta onhan tämä silti vähän shokki! :O Huh huh..
Oireita ei ole palio ollut, vessahätä koko ajan ja vähän ihan lievää pahoinvointia, mutta muuten ei mitään. Että tällaisia uutisia täältä. LApsukaisille tulee ikäeroa huikeat 1 v 3 kk.. :O
 
Mulla on vaan kesälaiskuus päällä, kun ei jaksa kirjoitella tänne tai minnekään muuallekaan... :)  Ja on tällä toisellaki asialla vaikutusta: mun miehen isä kuoli viime viikolla. Ja kun tää mun mies on sieltä Afrikasta ja sen koko muu perhe on siellä kotimaassa, niin on sillä tosi rankkaa täällä. Ja niitten kulttuurissa perheen vanhin poika on sit isän jälkeen se perheen pää ja tää mun mies on tietenki just se vanhin poika. Kaikki hautajais- ym järjestelyt on nyt sen kontolla ja se onki jatkuvasti puhelimessa sinne kotiin. Se kävi lääkärillä eilen ja sai vielä sairaslomaa tän viikon ja ens viikolla onki sit viikko isyyslomaa (mennään mun vanhempien luo), eli mies siis pyörii koko ajan mun "tiellä" täällä kotona... :) toisaalta kiva kun näkee sitäkin välillä, mutta toisaalta sais kyllä kohta mennä jo töihin, niin sais täällä asioita hoidettua niinku yleensä. ;) Tiedätte varmaan mitä tarkotan..?

Onneks on ollu pari päivää vähän viileempää. Mulla on ollu ihan tuskaa jo näillä viileemmillä keleillä, kun hiki on ihan yötä päivää, puhumattakaan niistä hellepäivistä...  Tää sisäinen lämpöpatteri näköjään vaikuttaa jo... :E Ihanasti se kuitenki potkii jo :) <3
 
Onnea odottajille:)

Meil on vielä kaukalo käytössä,koska en viitsi vielä istuimessa istuttaa kun ei osaa itse istua.
Sitten siirrytään kun osaa itse istua:)
Me saatiin mun pikkuveljen vanha istuin,ihan siisti,ja ollut joskus kallis..
Oisko Recaro-merkkinen.
Meillä lenni menee lauantaina isin luokse yöksi,jännittää mut eiköhän ne pärjää:)
Pääsen pitkästä aikaa tekemään jotain mitä itse haluan,oonkin ollu jo 4kk lapsen kanssa 24/7 kotona,joo kuulostaa normaalilta mut voin kertoo että yksinhuoltajana tää on aika rankkaa toisinaan,koska ei oo sitä toista joka vois auttaa vaan joutuu tehdä kaiken yksin ja apua ei kauheesti ole tarjolla.Ei sillä ettenkö tykkää olla pojan kanssa kotona mut välillä nää kaikki allergiat,kiukkukohtaukset yms yms saa melkein verisuonen katkeamaan päässä.Joskus on ihan kiva olla tosiaan vuorokausi ihan ilman lasta,tosin koko ajan se on mielessä:D Ja varmaan vähän väliä kyselen miten menee jne jne..
 
Onnittelut raskaudesta TsN!!!! Ihanaa saada raskauskuulumisia (kun ei itse tarvi olla raskaana...)

Täällä ei ole vielä kuukautiset palanneet synnytyksen jälkeen. Tosin viimepäivinä ollut nippailuja mahassa siihen malliin, että kai tämä auvo kohta loppuu ja vuodot tulevat takaisin elämään.

Minä olen tällä erää edelleen sitä mieltä, että meidän seuraava vauva voisi olla afgaani. Kaipa kierron palaaminen taas herättää vauvahaaveet toiseenkin suuntaan....
 
Mystis, voimia ja jaksamista sinulle. Entisenä totaali yh:na tiedän miten rankkaa se on, kun on yksin vastuussa kaikesta. Minä vielä olin 4v todella yksin, oikeastaan liki 5v, kun ukko häipyi rv14, eikä sen jälkeen ole näkynyt tai kuulunut, juuri eilen tuli 15v lähdöstään... saatesanoina "olisit tehnyt abortin". Rankkaa oli se aika, mutta arvaa kumpi siinä oli häviäjä?! (ja raskaus aikanaan oli siis toivottu nimenomaan hänenkin puolestaan, päätti vain olevansa liian nuori isäksi [oli 31, minä 21]. 

Onneksi minulla silloin aikanaan oli vanhempani, joiden ansiosta välillä sain hengähtää ja harrastaa.
 
Joo olipas tosi nuori! Aika jännä et joku ei ole valmis 31-vuotiaana ,mutta joku voi olla jo 20 vuotiaana:) Ja aika nopeasti se mieli sitten teillä muuttui jos kerta oli miehenkin puolelta toivottu ja sitten tokaistaan vaan että olisit tehnyt abortin ja sen jälkeen ei oo näkyny..

Mun äiti ei oikein voi ottaa,koska käy töissä ja sillä on itellään vielä 8 ja 4 vuotiaat pojat joten aikaa ei kauheesti sitten jää..Tosin en oo lastani kenellekkään hoitoon tyrkyttämässä,ja kerrankin tuntui exä olevan aidosti innoissaan siitä että saa olla pojan kanssa.Tein selväksi kyllä että jos jotakin tapahtuu sellaista mitä ei pitäisi nii saa olla varma et näkee poikaa seuraavan kerran kun se täyttää 15v.

Huh,kun säikähdin! En oo vieläkään tottunu siihen että poika ryömii:D Laitoin sen olohuoneen lattialle leikkimään ja nyt rupesin ihmettelemään ku on niin hiljaista,ja säikähdin kun poika ei ollutkaan enää olohuoneessa vaan makkarissa tonkimassa kaappeja kaikessa hiljaisuudessa:D Meillä jos tulee hiljasta nii sillon on herra pahanteossa,yleensä työntämässä sormia pistorasiaan,kaivamassa laatikoita ja kaappeja tai jotain vastaavaa:D
 
Onnea TsN. Ihanaa, kun saadaan lisää vauvoja, kun nää joulukuiset kasvaa niin kovaa kyytiä. Kohtahan ne on jo taaperoita. Pientä haikeutta ilmassa täälläkin.. Minne se vauva katos.

Meilläkin asuu nykyisin melkoisen vahdittava tapaus, vaikkei ihan vielä ryömikään. Mutta pakittamalla ja pyörimällä liikkuu melkoista vauhtia ympärihuoneistoa, ja löytää kyllä kaikki sähköjohdot, joihin sitten yrittää teroittaa hampaitaan (tai hammastaan) heti kun silmä välttää. Lattialta myös poimitaan kaikki sinne eksyneet roskat suuhun, joten siivota pitää ahkerasti. :)

Ensimmäinen hammas pojalla puhkesi viime viikolla, ja toinen taitaa puhjeta näinä päivinä. Luulin, että poika oli tuosta edellisestä hampaasta kiukkunen, mutta nyt oon tullu siihen tulokseen, että erehdyin. Tää toinen on nostanu kiukuttelun potenssiin kymmenen. Panadolin voimalla poika nyt onneksi nukahti..  

Mulla alkoi menkat viime viikolla. Reilu puoli vuotta synnytyksestä, ja aika tarkalleen kuukausi siitä, kun poika alkoi syödä kiinteitä. Positiivista oli, että ensimmäistä kertaa sitten teinivuosien en tarvinnu ollenkaan särkylääkkeitä kuukautisten aikana. Toivottavasti sama malli jatkuu.. :)
 
mulla alko menkat muutama kuukausi synnytyksestä..
Ja nyt on noi kapselit kädessä ja ei oikein sovi mulle.Jatkuvat mahakivut vaikkei oo menkat,nyt pitäis alkaa mut ei näy vaikka oireita on,vuotaa viikon aina ku hanasta ja oon ihan törkeen kipee:// Ja mulla oli ennen Diane Nova-merkkiset pillerit joita ei edes nykyään helpolla anneta ja ne oli mulla kelakorvauksella aknen takia,ja nythän en saa käyttää ku minipillereitä,kierukkaa tai kapseleita sektion takia,eli mun naama kukkii ku teinillä ja menkkakivut on järkyttävät,vuoto samoin.Pillereillä ei ollut näppylöistä tietoakaan ja vuodot oli pienempiä eikä kipujakaan ollu paljoa.Nyt saa sit kärsiä:// Toivottavasti mulla jäis nyt menkat pois ku yleensä kapselikäyttäjillä ne saattaa jäädä kokonaan pois,ois niiiiiiin ihanaa!:)

Meil on edelleen vaan kaks hammasta,mut näyttäis et tulis nyt kolme lisää,mut on noita tehty jo kauan ja hartaasti.Kuolan määrä on erittäin runsasta ja kaikella mahdollisella jynssätään ikeniä:D hampaiden harjaus on ihan lempipuuhaa meillä:)
 
Onnea myös TsN uudesta rakaudesta!! :) Teitä odottajia onkin sitten ainakin kaksi nyt.

Mystis: ymmärrän erittäin hyvin, että on raskasta yh:n arki! Teillä vielä ongelmiakin ollut ihan riittämiin. Voimia ja tsemppiä! Sopiiko muuten kysyä, että missä päin Suomea asustelet? Missä väleissä oot nykyisin Lennin isään?

Kuukautiset alkoi mulla tasan 4 kk synnytyksestä. tuolloin siis oltiin vielä täysimetyksellä ja yösyöttöjä useita. Nyt tulleet kolmet menkat. Toiset oli pahasti myöhässä ja kolmannet tuli 2 viikkoa toisten jälkeen. Neljänsiä ei vielä kuulu...

Alotin Cerazette pillerit about kuukausi sitten. Heti alkoi ihan hirveät oireet: hikoilua, pahoinvointia, pyörryttämistä ja aivan loputon väsymys. Pahimpana oireena Mette alkoi hylkiä rintamaitoa. Reilun viikon jaksoin ja sitten totesin, että nyt riittää. Lopetin ja muutamassa päivässä olo oli taas entisellään. Mä taidan olla tosi herkkä noille hormonimuutoksille. Ja Meten reaktio oli jännä. Aivan hirveää taistelua oli imetys pillereiden aikana, mutta kun lopetin niin syöminen alkoi taas sujua ongelmitta. Nyt meillä siis mennään ilman (tosin myöskin ilman seksiä :D) ehkäisyä. Jos tuolla seksirintamalla nyt jotain tapahtuu jossain vaiheessa, niin pikkukakkonen on tervetullut kyllä jos sattuu tulemaan.

Meillä piti olla tänään asunnon yksityisnäyttö kun ollaan siis tätä myymässä. Puunattu koko päivä ja roudattu osa kamoista pois asunnosta näytön ajaksi. Sitten kaikki pihalle: 2 kissaa, koira, vauva ja me vanhemmat. Sitten vähän päästä soittaa välittäjä: asiakas on unohtanut tulla paikalle! Voi viude mä sanon, että ketuttaa ihan pikkuisen. No, ei auta kun roudata taas kamat sisälle. Ko. asiakas sitten haluaisi kuitenkin jonain toisena iltana tulla katsomaan.... :/



 
Onnea TsN raskaudesta:) Ihanaa kun tulee lisää vauvoja:)

Itsellä alkoi menkat 2kk:ta synnytyksestä Nyt syön Cerazette pillereita ja menkat on jäänyt pois jihaa! Muita oireita on sit tullut kaupan päälle hikoaminen,turvotus ja naama kukkii :( syön nyt toistaiseksi pillereitä, kierukka on varmaan seuraava. Pikkukakkosta ei ole nyt suunnitteilla.
Mystis
voimia sun arkeen:)
 
Kiitos RK78 ja meemi :)

Asustellaan tällä hetkellä Lennin kanssa Jyväskylässä:) Sain heti seuraavana päivänä soiton asuntohakemuksen jätettyäni,ja heti kävin katsomassa ja sanoin että otan tän,koska ei ollut varaa jäädä odottelemaan,koska tää on hyvällä paikalla,rauhallinen alue,kaikki lähellä ja vielä aika halpa saunalliseksi kaksioksi jyväskylästä.Ja tässä pihassa on leikkipuisto ja talossa asuu paljon lapsiperheitä:) Ja naapurit on aivan ihania,moikkailee ja tarjoo apua:)

Oon lennin isän kanssa ihan hyvissä väleissä:) Viikottain tulee kerrottua lennin kuulumisia ja mitä uutta se on oppinut:) Ja mä toivon niiiin sydämestä et tää lauantai-sunnuntai yökyläily menee hyvin,mutta exä oli ainakin varma että pärjää ja innoissaan:) Mut en nyt kauheita odota ettei sit tule itelle pettymys ja paha mieli jos kaikki ei menekään hyvin,mutta lenni on toisaalta niin helppo lapsi,että sen kanssa pärjää kuka vaan kun tietää mitä tehdä milloinkin:)
Eilenkin poika pyöri pitkään vessan ovella,ja meni aina uudestaan kun hain sen pois sieltä,niin kakkahan siellä vaipassa oli,eli tietää mihin mennään ku on hätä;D Kohtahan vois alkaa jo pottaharjotteluja :) kun melkein tietää mihin aikaan kakka tulee,varsinkin aamulla ja joskus yön jälkeen vaippakin saattaa olla kuiva:)

Miten meemi se synnytys meni? Kun muistaakseni et ollut halukas puhumaan siitä tai ajattelemaan sitä silloin.Olis ihan kiva kuulla:) Mut jos se edelleen kummittelee nii ymmärrän kyllä..Jos joskus toisen teen niin varaan kyllä aikaa pelkopolille ja sanon suoraan et mun synnytys on suunniteltu sektio,jos pääsee ees loppuun asti.Se kun on 50-50 mahdollisuus et tulee uudestaan,ei tule,tulee pahempana,lievempänä tai samanlaisena

Mä ajattelin et kävisin poistattamassa kapselit,kun ei ole miestä nii ei oo seksiäkään eli mihin näitä tarvii:D mut pelkään sitä poistoa,koska toinen kapseli on ilmeisesti lähteny liikkeelle ja on koteloitunu jolloin poisto saattaa sattua://
 
Takaisin
Top