-Heinäkuun Hölinät-

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja NiBaBa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä myös hikoilija potkii peiton aina pois päältä. Kääntyily loppui kun kavensin sänkyä laittamalla imetystyynyn toiseen reunaan lakanan alle. Näyttää nukkuvan ihan mukavasti mutta eipä käänny mahalleen enää. :-)

Meillä nukutaan myös mahallaan. Jokusen kerran yölläki saatan kääntää kyljelleen, mutta aina herätessä on taas masullaan.

No hyvä kuulla että muillakin samanmoista. Välillä niin itseä järkyttää tuo pojan hikoilu, isot hikipisarat päässä. Itsellä tulee kyllä kans nykyään tosi helposti kuuma. Tänään ollu taas hyväntuulinen poika :) ruoka ei vaan oikein maistu. Päristelee vaan ne mun päälle. Aina pitää olla jotain :D

Täällä ahkeraan kontitaan ja noustaan karhukävelyasentoon, toissa iltana nousi mun kättä vasten ylös..toisaalta intona ollaan kun pikkunenkin jo on niin iso että kohta kävelee mutta samalla tosi haikea olo, tää kun on viimeinen vaavi meillä..ja kohta sekin jo kävelee..toivottavasti siihen menisi kuitenkin vielä ainakin se 3kk, esikko kun lähti 9kuisena ja oli minusta sillonkin turhan pieni siihin touhuun..

Tulin kai hakemaan synnin päästöä tai tukea tunteilleni, en tiedä vielä.
Eli, saatiin tänään kutsu illan viettoon elokuun puolessa välissä. Siellä tulisi olemaan lähes koko kaveri piirimme ja ystäviä pidemmästä matkasta, joita emme ole nähneet ainakaan puoleen vuoteen. Ongelma onkin että voinko/raaskinko mennä ja jättää pojan äidilleni hoitoon.
Eka ongelma olisi pojan syöminen, kutsu oli klo 18 eli meiltä jäisi alkuillan tissittely ja nukkumaan meno tissittelyt väliin. Ongelman tässä tekee se että herun pumpulle äärimmäisen huonosti, enkä saisi tarvittavia maitoja kasaan kuin viikon pumppaamalla ja pakastamalla pieniä eriä kerrallaan(jos silloinkaan). Toiseksi en tiedä huoliiko poika enää pulloa (ei olla tarvittu ensimmäisen kuukauden jälkeen pulloa) ja rauhoittuuko ilman tissiä. En millään haluaisi sotkea korvikkeilla pojan mahaa kun ollaan niin hyvin pärjätty omalla maidolla. Ja jotenkin mulle tulee huono omatunto edes ajatuksesta että pojalle pitäisi antaa korviketta kun ei ole mitään "oikeeta"syytä (esim. sairaala reissu) olla pois pojan luota. En halua laiminlyödä pojan tarpeita millään tavalla ja hoitaa pojan tarpeet parhaalla mahdollisella tavalla.

Sitten on vielä tunne puoli jonka kanssa olen ristiriidassa. Toisaalta olisi tosi mukavaa mennä ja nähdä kaikkia pitkästä aikaa ja olisi inhottavaa olla ainoa joka ei ollut mukana kun kemuista puhutaan jälkeenpäin. Toisaalta taas en millään haluaisi jättää vielä poikaa kellekkään hoitoon, enkä tiedä pystyisinkö nauttimaan illasta rauhassa kun mietin miten hoidossa sujuu. Meidän pitäisi myöskin kiirehtiä viimeistään klo 00 kotiin, kun poika yleensä syö silloin ekan kerran yöllä. Tästäkin hankalan tekee se että ensimmäinen syöminen ei tapahdu aina juuri tuolloin, vaan voi olla jo 23 jälkeenkin.
Mies haluaisi kovasti mennä, eikä tunnu ymmärtävän mun tuskailuja ja hokee että annetaan korviketta ja että jossain vaiheessa poika on pakko viedä jonnekkin hoitoon. Mies haluaisi mennä jopa niin kovasti että vilautteli ajatusta yksin menemisestä, jos minä en lähde.
mitä te tekisitte mun tilanteessa? Tai jos ette osaa suoraan vastata, nii heitelkää ajatuksia ilmoille jotta saisin ratkaistua asian jotenkin. Ääh, pää hajoo kun ei tiedä mitä tekis. Tiedän että pitäisi miettiä omaakin jaksamista, mutta mulle tuo pikkumies on tärkein tällä hetkellä ja haluan tehdä kaikkeni hänen hyvinvoinnin eteen.

Jos mulla olisi vastaava tilanne niin miettisin ihan samoja pohdintoja. Itse jättäisin varmaan menemättä ja ajattelisin, että ehdin kun vauva kasvaa. Mies voisi mun mielestä mennä yksin jos haluaisi.
Mutta hankala tilanne ja toimi niin kuin itse tunnet olevan paras sulle ja pojalle.

Minä olin ensimmäistä kertaa pojasta erossa päivän 2vkoa sitten. (Esikoisesta oli toinen päivä erossa ja hän on jo 1v11kk,kertoo kuinka "usein" käyn missään ilman lapsia).

Mulla on ollu sama suhtautuminen korvikkeisiin kun omaa maitoa riittää edelleen todella hyvin. Kun kutsu juhliin tuli niin kierin samojen asioiden kanssa ! Tajusinhan itekin ettei ne korvikkeet mitään myrkkyä ole kun monet elääkin pelkästään niillä mutta silti... ja kaikki kelle puhuin niin olivat varmaan aika samalla linjalla kuin sinun mies. Oma mies ei onneks painostanut vaan sanoi vaan että että ne juhlat tekisin minulle ja minun päälle vain niin uskomattoman hyvää... (Ja kuinka oikeassa hän olikaan!!!j

Kaikkea kun ei voi saada (ja en vaan jaksa pumppailla,liian rassaavaa) niin varovasti kokeilin muutamina aamuina horppyyttää korviketta ruoan päälle. Ja (kauhukseni :happy: ) poikahan tykkäsi siitä. En tiedä oliko se se mukista juominen vai maito vai molemmat mutta kivaa se oli. Maha ei reagoinut millään lailla! En jatkanut kokeilua kuin pari/kolme pv koska sain vakuuden että maha kestää korviketta. Yö imetyksenkin yritin lopettaa kun uhkarohkeasti ajattelin että saisin ottaa viiniä pitkästä aikaa mutta poika ei ollut siihen vielä valmis.

Lapsiatuli pienemmän kummi hoitamaan ja häneen minulla on 100% luotto. Tiesin,että vaikka jompikumpi tai molemmat itkisivät niin hän pystyisi tilanteen hoitamaan. Juhliin lähdin autolla ja itsellä oli takaporttina se että olen vain 20min ajomatkan päässä jos jotain sattuu... Mutta tietenkään mitään ei sattunut! Kesken juhlien tuli kuva viesti jossa pojat ovat olohuoneen lattialla ja molemmat nauraa. Sanoinkin juhlissa hymähtäen että "enkö olekaan korvaamaton" :hilarious:

Pikkunen oli pärjännyt hyvin ilman imetystä. Oli hörppinyt korviketta mukista ja ollut siihen tyytyväinen. Yksi päivä vähemmällä imetyksellä ei lapsen elämää kaada (helppo sanoa nyt jälki käteen :rolleyes:) kun hän saa kuitenkin nestettä ja nyt jo kiinteää ruokaa (josta saa myös nestettä).

Nukuttaminen oli mennyt helpommin kuin minun kanssa vaikka meilläkin tissiteltiin aina iltapuuron jälkeen tai juuri ennen nukahtamista. Lapset vaan yllättävästi tajuaa että eri henkilöiden kanssa toimitaan eri tavalla.

Nyt kun Pikkuinen oli 6kk ja 2vkoa niin tein yöimetyksen lopettamisen! Olin täysin kyllästynyt ja väsynyt siihen, että 2-5krt yössä tissiä suuhun kun "muuten ei nuku"! Kaksi yötä siihen "taisteluun" meni ja sitten herra tajusi ettei öisin enää tissiä saa ja nyt nukkuu yöt sinne 05-06 saakka heräämättä. Sitten annan tutin pari kertaa ja imetän vasta 07 jälkeen! Siinä jäi siis samalla kaikki kitinät ja kätinät pois kun yöimetyksen lopetin!!! Suosittelen sinullekin Torakka yöimetyksen lopettamista ennen juhlia niin saat olla siellä rauhassa :happy: Elokuussa meidän vaavit on jo kuitenkin 8kk ja silloin yösyöminen on enää pelkkä tapa! (Just vielä 2eri lastenlääkäriä on sanonut niin kahdelle eri ystävälle).

Eli yhteenvetona siis että mene juhliin, jätä lapsi luotettavalle hoitajalle, annat sen päivän lapsen juoda korviketta-se ei kummankaan teidän elämää mullista millään tavalla vaan jopa parantaa kun äiti tulee tuuletuksena takaisin, ole huoletta juhlissa ja pyydä että hoitaja laittaa viestiä 1-2krt illan/päivän aikana niin ei tarvi huolehtia turhaan.

Ystävät ja niiden seura on korvaamatonta kaiken tämän vaipparumban ja ihanan vauvantuoksuja keskellä. Niillä juhlissa jaksat taas monia huonoja päiviä!

Tulipas sepostus :grin

Meillä muuten juotiin Tuutti-maitoa. Se on mun mielestä eniten maidon väristä (jotkut on melkein harmaitakin) ja maistuu eniten sellaiselle "normaalille", että ei tule niin pahamieli sitä tarjota.

Ja voin sanoa että podin "maailman huonoin äiti" fiilistä varsinkin silloin kun meikkailin ja laittauduin juhliin, mutta minun mielestä se ei tee kenestäkään meistä huonoa äitiä vaikka joskus käy jossain ilman lasta/lapsia. (Taas helppo sanoa näin juhlien jälkeen ) Ennemminkin päin vastoin! Minulla oli seuraavana päivänä niin ikävä lapsia että he saivat vielä normaaliakin enemmän haleja ja pusuja ja peuhaamista ja riekkumista kuin normaalista.

Jos on hyvä hoitaja, niin mielestäni ei ole syytä olla menemättä. Hätätilassahan voi lähteä kesken pois.

Osa näistä syyllisyystunteista on ihan järjettömiä, osa muuten vaan turhia. Se tunteiden myllerrys joka itsessäni kävi kun maidon tulo tyrehtyi lopullisesti, oli aikamoinen. Ikään kuin olisin voinut tehdä ihmeitä ja alkaa tuottaa maitoa. Sanoisin, että äiti kärsi tilanteesta, poika ei. Suurin ero lienee se, että syötän pojan pullolla sänkyynsä enkä ota syliin öisin, ettei turhaan havahdu enempää hereille. Teillä imetys kuitenkin jatkuisi tuon illan jälkeenkin.

Tuo ohje, että kokeile korviketta etukäteen on hyvä.

Tuuti on korvikkeista ainoa, joka tehdään tuoreesta maidosta, se selittänee tuon värieron.

Meillä viimein piiiitkän tauon jälkeen tyttö eilen taas oppi kääntymään vatsaltaan selälleen.. :couchpotato: Ikää eilen 6 kk 3 pvää.. Pitkään meinasi päästä aiemmin jo ympäri, mutta käsi jäi aina sivulle koukkuun ja esti kääntymisen.. Nyt sitten vetää itsensä palloksi ja pyörähtää ympäri :grin Meneekö muidenkin niin vai onko tuo jokin tytön oma juttu?

Meillä tyttö tekee samalla tavalla, siis sillain että nostaa pepun ylös ja on sellasessa sykkyrässä ja siitä sit pyöräyttää ympäri.

Ja tänään sitten mennään pyörimällä pitkin olohuonetta kun kerran kääntymään opittiin :D

Tyttö silloin jokunen kk sitten kun satunnaisesti kääntyi vatsalta selälleen niin teki joko niin, että oli kädet ja jalat ilmassa ja heijasi vatsan varassa vauhtia ja kiepautti itsensä ympäri tai sitten vain työnsi toisella kädellä itsensä ensin kyljelleen ja siitä selälleen.. Sitten se taito katosi ja nyt sitten tuollainen tyyli.. :)

Meilläkin on pojalla jalotaito aina pyöriä lattialle, vaikka ympärillä olisi kuinka leikkimattoa ja täkkiä -.-

Pipanat, millä konsteilla sait sen yöimetyksen pois? Meillä on yöt tosi levottomia kun tuntuu että poika tarvitsee tissin nukahtamiseen. Eilenkin yöllä tarvittiin kolme kertaa laittaa tissi suuhun.. Oliko sulla kunnon "unikoulu" vai miten onnistui?

Minä pidän lattialla, että lähtisi ryömimään. Leikkimatto ei ole ollut käytössä pariin kuukauteen, välillä kylläki on sellaisen pehmeän lattiapalapelin (pienen maton kokoinen) päällä tai istuu siinä tai matolla imetystyyny ympärillä varmistamassa.

Tein saman kuin esikoiselle. Ensin yritin laittaa tuttia, tassutella ja paijailla. Kun itku kiihtyy kovaksi (meillä aika nopeasti) niin otin syliin. Käveleskelin ympäri makkaria, heijailin, laulelin ja silittelin. Yritin pitää niin ettei naama ole kiinni rinnoissa . Eikä varsinkaan imetys asennossa. Välillä rauhoittui hetkeksi, ja sit taas itkua. Välillä laitoin sänkyyn mutta kun itku kiihtyi niin otin taas syliin. Vaatii itseltä sen vakaan päätöksen, että nyt on loppu. Yöllä väsyneenä tekee pahaa kuunnella toisen itkua kun tietää, että mikä siihen auttaisi. Ensimmäinen etappi kesti 1,5h (ihan sama kuin esikoisellakin). Sitten Pikkunen nukahti syliin ja siitä siirsin sänkyyn. Toinen itku alkoi aamu yöstä. Silloin 30min samanmoisen setin jälkeen annoin hedelmäsosetta kun ajattelin, että jos hänellä vaan on kuitenkin nälkä.. Otti 2lusikallista ja sit tajus ettei se ole tissi eikä ottanu enempää ja nukahti. Eli ei ollu nälkä!! Aamulla 07 sit imetin (minusta se on jo kohtuullinen aika imettää yön jälkeen) ja sit nukuttiin 09:30 saakka.

Toisena yönä heräs itkemään ja vaatimaan tissiä kerran keskellä yötä. Silloin jo riitti että tasssuttelin noin 15min ja Pikkunen nukahti ja heräs taas siinä 07, imetin ja nukuttiin 09.

Nyt nukkuu sinne 05-06 saakka heräämättä, sit laitan pari kertaa tuttia ja nukkuu noin 07-08 saakka ja sitten imetän ekana kun herätään.

Tää on mun ihan oma vieroitus menetelmä, ei perustu mihinkään oppeihin :grin nyt kahdella lapsella toimivaksi todettu! Vielä parempi ois jos mies tekis sen niin vauva ei haistais äidin eikä maidon tuoksua. Mutta itse en ois pystyny kuuntelemaan jatkuvaa itkua niin, että en oisi siihen voinu puuttu niin siks meillä näin :rolleyes:

Esikoinen oli vanhempi kun vieroitin kun ensimmäisen kanssa en uskaltanut aikaisemmin :happy: hänellä meni 3yötä ja itkut meni niin että eka yönä 1,5h, toisena 1h ja kolmantena 30min. Hänelle annoin sitten aamuyöstä vesihörpyn nykyisen imetyksen sijaan ja yleensä esikoinenkin nukahti sen jälkeen.

Yöimetyksen poisjäännin jälkeen ruoka annokset on kasvanu!! Tissimaitoakin tuntuu että tankaa nyt enemmän päivällä kun yöllä ei saa :grin

Meilläkin nyt sitten herätty viime yö 2h välein... Toivottavasti menee ohi pian tämmöinen vaihe!

Meillä on kestäny nyt 3 kuukautta nää heräilyt yöllä, 5-10 kertaa yössä tissillä. Ja ei varmasti oo nälkä joka kerta! Ois tarkotus ens yönä alottaa unikoulu jos jaksan yksin (mies yön töissä), tai sit seuraava yö jos oon luovuttanu. Saatan kyllä tarvita miehen vahvoja hartioita unikouluun :grin tuskin jaksan 1,5 tuntii kannella poikaa ympäriinsä ku en ees päivällä pysty viittä minuuttii kantaa (hartiat ja niska tällä hetkellä erittäin rikki).

Muoks. Kiitos PiPaNat vinkeistä unikouluun :)

Muokattu viimeksi:
Takaisin