Heinäkuu

Meil oli pari päivää ihme känkkä päivät,yöt nukku tai saatto herää yhden kerran aamuyöllä syömää.Ikenet pullottaa ja hampaat tuntuu vähän ikenien alla.Jotta kaipa sieltä kohta puoleen alkaa jotain tapahtumaan.
 
Tultii eilen ekana kertaa mökille saareen.Automatka reilu 3h meni moitteettomasti kahdella syötöllä.Enemmän harmaita hiuksia aiheutti meitin tokaa kertaa autossa matkustava katti,joka naukui lähes koko matkan ja kaupan päälle vääns paskat laatikkoonsa.Voi sit hajua,ukko meinaa oksentaa ja minen voinu kun nauraa.Siivoomaanhan sitä piti sit huoltsikalle mennä ja samalla isäntä syötti likan.vene matka meni hyvin =)
 
Ollaan lähdössä ensvkolla sinne Tallinnaan. Onko joku käynyt siellä pienokaisen kanssa? Otetaan vastaan vinkkejä, että missä hyvät lastenhoitohuoneet ja missä ootte imettäneet jne? :D myös laivavinkit otetaan vastaan :)
Me käydiin viime viikolla Tallinnassa, oltiin koko viikko siellä pyörimässä. Laivasta otettiin hytti missä imettin. En pystyisu missään kaupassa tai muuten julkkisesti imettää.

Noralla on puhjennut jo kaksi alahammasta. 4kk yöhulina vissi menossa kun päivisin kova taistelu tissia vastaan ja öisin heräillään sitten joku puolen tunnin tai tunnin väliin tissille.

Kivaa kun muutettiin isompa asuntoon niin siinä asunnossa on vissi hometta ku allaskaappissa jtn musti pilkkuja ja minulla on homeallergia ja jouduttiin evakkoon kun en meinanu saada enää henkeä. Isännöitsijä väittää ettei o mtn vika asunnossa nyt loppuviikosta meen kolmannen kerran kokeilee et alkaako hengitystiet menee tukkoon ja sitten taas evakkoon ja ei muuta kun sen jälkeen uutta asuntoa ettimään :angry1
 
Meillä aivan samaa. Alku yöstä tulee pitkä pätkä unta ja sitten aamulla heräillään puolen tunnin -2h välein syömään, vääntelehtimään, kitisemään. Välillä kun itse avaan silmät niin mua tapittaa virnuileva pirteä peipponen, joka haluaa kertoa juttuja. Sitä kestää max tunnin ja tyyppi jatkaa uniaan. Kiva kun siinä sopivasti itse herää katselemaan vauvansa unta... Pitää vaan mennä samaan aikaan nukkumaan kuin vauva, vaikka ei haluaisi. Sillein ei ole ihan kuoleman väsynyt!

Tää on taas vaihe, joka alkaa ja loppuu yhtä nopeasti ja yllättäen, kuten kaikki muutkin vaiheet...
 
Juu meillä poika kans tapittaa mua aamulla kuudelta ja hymyilee. Ja nyt ku on viikon verran "jutellut" niin joka aamu alkaa kova selvitys siitä kainalosta. Kestää jonkin aikaa kunnes uni taas korjaa :) Viime yö oli omituinen. Poika nukkui sen ekan 3 h eli heräs vähän ennen yhtä. Söi ja heräs taas kahdelta. Ajattelin että kiva kivs tässä taas loppuaamu ähistään ja syödään vuorotellen. Mutta sillon kahden syötöllä annoinkin molemmat rinnat kun yleensä syö vaan yhden (tai siis kun nukahdan ite ennenkö lopettaa, nyt satuin oleen hereillä). Niin poika vetäskin kahden tissin jälkeen komeen kolmen tunnin unipätkän! Sit syötin ja tais viimeset pari tuntia nukkua tissi suussa, välillä lupsutteli ja taas jatkoi unia. Masukipuja ei missään eikä sitä normaalia aamuähinää. Onko sillä siis nälkä yöllä?? Täytyykö mun alkaa antaa kahta tissiä jatkossakin. Ja miten saan pysyyn itteni hereillä sillon... :wideyed:
 
Meillä on nyt parina yönä heräilyt lisääntyneet. Ei ole tietoakaan enää 10 h putkista. Mulla on myös hereilläpysymis ongelmia. Mä nukahdan uudestaan jo ennen kun olen edes aloittanut syöttöä. Herään sitten uudestaan kun vauva jatkaa kitinää ja ihmettelen kuinka se taas heräs. Yhtäkkiä tajuan, että en edes antanut tissiä tai muuta palvelua vielä. Väsyttää niin pirusti, etten jaksa reagoida ja nukahdan uudestaan.

En tiedä mikä sitä öisin nykyään herättää. Ehkä osasyynä on se, että joku aika sitten vauva söi illalla molemmat tissit kahteen kertaan ja nyt nukahtaa toisen tissin puolivälissä. Varmaan se nälkä sitten tulee aiemmin. Huomaa kyllä, että aamuisin olen paljon väsyneempi enkä jaksa nousta ennen vauvaa enää. Ehkä noihin heräilyihin taas tottuu kun usein sattuu.
 
Tasselle: jos pitää aamulla lähtee johonkin normaalia aikasemmin, niin pue vauvalle sellanen asu yöks jo missä voi lähtee ja sit vaikka kevyempi peitto. Aamulla nostat nukkuvana vaunuihin tai turvakaukaloon... Näin meillä. :p

Kittylle: imetys menee muutenkin niin, että välillä on kausi kun vauva syö vaan yhen rinnan kerrallaan ja välillä kaks aina putkeen. Jos yöllä söis molemmat niin anna syyä, tulee sit toivottavasti (!) pitempi unipätkä sen jälkeen. Eikä se haittaa jos ite välillä nukahtaa, kuhan sit heti vaihtaa puolta kun havahtuu taas ja tarjoo toisen tissin vaikka vauva näyttäs myös olevan unessa. Meillä molemmat alkaa useimmiten taas imeä, puolenvaohtoon herää sen verran kuitenkin, vaikkei silmät aukeiskaan. :rolleyes:
 
Meil on tää mökkiloma menny kyllä super hyvin,likka pitänyt unirytmeistään melkolailla kiinni välillä tunnin heitolla,käyttäytyny hyvin (ei kitinää juuri mitään),ollu nauravainen ja hyväntuulinen.
Tänää otettii eka mökkikylpy järvivedellä ja ilta,-auringon paisteessa laiturilla ja päätteeks lämpimää saunaa kuvailee.Nautti toinen hymyssä suin.
Ilotulitus olikin erikoinen,koska juttua riitti,hyörii ja pyöri sängyssä ja potki jaloilla minkä kerkes,huvittava tapaus =D
Toivottavasti huominen paluumatka menis yhtä hyvin kuin tulomatkan ilman kissan tarpeita tietty xD
 
Meillä on alettu heräämään kukonlaulun aikaan. Tyttö käy edelleen nukkumaan normaaliin aikaan (noin 20.30) ja nukkuu herättämättä aamuun asti, mutta kun se aamu on alkanut olemaan klo 5.30... Ja me ollaan huomenna menossa vähän isännän kanssa humputtelemaan, tyttö menee yökylään mummille, mitenhän sitä jaksaa ite valvoa sitten. Vähän jännittää muutenkin, oon lähes ylihysteerisesti kirjoittanut lapulle juttuja mummia varten. Ettei itse tarvitsisi katsella puhelinta kokoaikaa (vaikka tuskin pystyn olemaan kysymättä miten menee...).

Onko teillä muilla vielä ollut vauvat yöhoidossa kertaakaan?
 
Meillä on mennyt tosi kivasti viime aikoina. :) iltasin yöunille meno on ollut helppoa. Tyttö nukkuu 9-10h yössä heräämättä ja nyt on nukuttu jopa päikkärit, 1-2h. Autossakin meillä on vaihteeksi viihdytty, vaunuja en ole hetkeen uskaltanut koittaa.

Eilen saatiin uuden kämpän avaimet, nyt siis tehdään tytön kanssa muuttoa. Ihanaa kun tyttö on alkanut viihtyä kantorepussa, mun on helppo laittaa tyttö siihen kun lähden viemään tavaroita, matkahan ei ole pitkä. :)

Meillä ei oo tyttö ollu hoidossa vielä ollenkaan. Meillä on sillai vähän huono tilanne hoitajien suhteen, isovanhemmista ainoa kelle hoitoon antaisin on isäni mutta hän on viikot töissä ja viikonloput 100km päässä enkä vielä niin kauas antaisi tyttöä hoitoon. Äitini ottaisi kyllä mutta hän istuu pyörätuolissa niin en ihan noin pientä uskalla jättää hälle hoitoon. Anoppia ja appiukkoa edelleenkään evvk, anopilla kyllä olisi aikaa kun vain makoilee kotona, olen kyl heille sen verran vihanen heidän käytöksestä tytön ristiäisissä etten ole halunnut edes mennä käymään heillä.
 
Meillä ei ole poika ollut hoidossa vielä kertaakaan. Ja vähän kyllä epäilyttää milloin ja miten se onnistuu. Olis esim.kiva päästä kampaajalle mutta en halua jättää poikaa hoitoon kun on tällä hetkellä pelkästään tissiruokinnalla. En luota siihen että hoitajat antais maitoo pullosta ohjeiden mukaan. Pelkään että rintamaito vähenee tai poika saa jotain allergisia reaktioita jos käytetään korviketta.
 
Meillä on poju ollu hoidossa vain sen verran että kaupassa olen käynyt. Nyt oon ruvennu suhtautuu rennommin korvikkeeseen ja sitä on sekotettu pumpattuun ja hyvin uppoo. Vieläku uskaltais siirtyä kokonaan korvikkeeseen (siis hoidon aikana) niin vois päästä ees syömään raflaan miehen kanssa.
 
Meillä vauva ei ole ollut kellään hoidossa, enkä edes haluaisi jättää. Mies on tietenkin vahtinut sitä jos olen heittänyt isompia lapsia harrastukseen tai kipassut postissa /kaupassa tai muuta. Yleensä olen poissa 30-45 min kerrallaan. Mulla ei ole tarvetta päästä humputtelemaan, mutta hammaslääkärissä pitäis käydä. Olen sitä vetkutellut jo aikani. Sen aikaa mies kyllä pärjää ja jos joutuu pullosta antamaan pakastettua maitoa, niin ei siitä varmaan mitään haittaa ole. Eri asia on sitten, että suostuuko vauva syömään. Ja toinen juttu on se, että saako mua sinne hammaslääkäriin :)
Meillä noi vanhemmat lapset ovat olleet ekaa kertaa hoidossa varmaan 8 kk ikäsinä. Tai siis hoitaja tuli meille muutamaksi tunniksi. Ja joskus vuoden ikäsenä hoitaja oli sillein, että se laittoi lapsen illalla nukkumaan. Kyllä teki äidille tiukkaa jättää, mutta hyvin se lapsi pärjäsi. Yökylään ovat menneet kun ovat itse halunneet ja tajunneet mistä on kyse. Noin 3v. ovat lähteneet mummin kanssa viikoksi mökille.

Mulla on yksi kaveri joka lähti pariksi yöksi tallinnaan kun vauva oli 2kk. Niiden oli miehen kanssa pakko saada edes vähän kahdenkeskeistä aikaa. Ja sitten ne oli viikon Tukholmassa kun vauva oli 6kk. Musta ei olis ikinä siihen, että jättäisin noin pientä hoitoon ja poistuisin ulkomaille. Nautinto katoais siihen kun laiva irtoaisi laiturista. Mulle hieman kahdenkeskeistä aikaa miehen kanssa olis 1-2 h ja kunnolla kahdenkesken tarkoittaisi teatteria, konserttia, elokuvaa tai muuta vastaavaa kestoltaan 4-6 h.
Niin me vaan ollaan kaikki erilaisia.
 
Meidän tyttöä on isänsä hoitanut ihan alusta saakka siten, että olen päässyt vaikka kauppaan tai lenkille tai salille, näissä poissaoloa on ollut max 1,5 h. Ja erinomaisesti on siinä ollut isä paikallaan ja hoito sujunut. Samoin sitten satunnaisesti on mumminsa tai pappansa hoitanut, pisin jakso taisi olla 3 h. Nuo isovanhemmat suorastaan kilpailee siitä, kuka saa milloinkin hoitaa ja tyttö on ollut aika helppohoitoinen (lähinnä nukkuu tai on hyväntuulinen, harvoin itkettää tai huutaa).

Lapsien yöhoidoissa on mun mielestä isona erona se, että onko se monta kertaa kuukaudessa tapahtuva juttu vai satunnainen asia. Ja jokainen toki tyylillään, meillä on kaikilla erilaiset tarpeet ja erilaiset tilanteet ja vauvat.
 
Lilliputti on ollut monta kertaa hoidossa isovanhemmilla. Syötän päivisin kolmen tunnin välein, ja neiti on siis ollut poissa yhden syöttövälin kerrallaan. Miehen vanhemmat asuvat niin lähellä, että melkein päivittäin käydään kyläilemässä / hoidossa. Omillakin vanhemmilla ollut niin, että on päästy miehen kanssa elokuviin tai syömään. Pullo ei kelpaa, joten pidemmät poissaolot ei onnistu. Ja illalla en ole antanut hoitoon. Rauhotutaan silloin yhdessä. Yökyläily ei varmaan ainakaan mun oloa helpottaisi. Olisin koko ajan huolissani. Toisaalta pitäisi antaa hoitoon, että oppisi nukahtamaan muidenkin seurassa, jos vaikka joskus tulee sellanen tilanne, etten ole paikalla.
 
Niin piti muuten sanoo tosta vielä että kun meillä siis syödään tunnin välein (syömisen alotuksesta) niin se on niin lyhyt väli ettei siinä oikeestaan kerkee suihkua pidemmälle. Ja kun ne päikkärit on sitä mitä on eli välillä max puoli tuntia kerrallaan niin ei uskalla senkään varaan laskee että kun toinen nukkuu niin kävisin sillä välin jossain...

Taas on ollut muuten ihan ihme show muutaman päivän (ja yön). Aivan hirvee raivoominen ja huuto tissille, mikään ei meinaa rauhottaa. Edes se tissi. Päikkäreille aika hyvin on aiemmin saatu vaunuihin, nyt alkaa kauhee kiljuminen kun yrittää laittaa vaunuihin. Tänäänkin on palattu jo kolme kertaa unilenkiltä takas kun ei olla päästy alkumatkaa pidemmälle kun itku ei vaan lopu millään. Ekat päikkärit oli kuitenkin sit ruhtinaalliset 1,5 h, ja nyt nää toiset sitten....kun sain vihdoin pojan nukahtaan niin oliko jossain 45 min kohdalla ohi meni joku viritetty mopo mikälie, piti kuitenkin niin kauheeta ääntä että poika raukka heräs eikä taas rauhottuni muuta kuin tissille. Tuossa tissillä nyt torkkunut kohta tunnin..En raaski siirtää poiskaan jos se huuto alkaa taas. Enkä todellakaan jaksa lähtee vaunuilla lenkittään kun tälle päivälle niitä on siis jo kertynyt 5.... Voi peeveli. Huoooh.:shy:
 
Mies on hoitanu sillon ku oon koirien kanssa treenaamassa ja eilen annoin mun vanhempien hoitaa molempia lapsia meillä ku kävin yhdistyksen kokouksessa ja olin vajaa pari tuntia poissa.
 
Meillä poika on ollut max. 3h mun äidillä hoidossa enkä sen pidempään hänestä halua vielä erossa ollakaan. Yökyläilystä on varmasti mielipiteitä moneen eri suuntaan mutta itse en vois kuvitellakaan vielä pitkään aikaan. Mutta toki jokainen tavallaan kuten Sanoja yllä kirjoittikin. Tässä erään lastenpsykiatrian erikoislääkärin näkemys asiasta: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/10/12/minka-ikainen-lapsi-kestaa-yon-erossa-vanhemmistaan
 
Takaisin
Top