Heinäkuisten NT-ultrat

Nuo viikot merkitään hassusti.. viikko 12 on 11+0-11+6. Viikko 13 on sitten 12+0-12+6 ja viikko 14 on 13+0-13+6. Eli riippuu taas siitä miten nuo on kirjoitettu...
Niin merkataan joo, mutta se th puhui, että kun ei ole 12 viikkoa täynnä, niin ei voi ultrata. Se silloin tarkoittaisi, hänen puheensa mukaan, 12+0 ja siitä eteenpäin. Kaikissa ohjeissa kuitenkin sanotaan, että nt-ultra tehdään 11+0-13+6 viikoilla, eli ensimmäinen viikko on siis kahdestoista (11+0-11+6) raskausviikko, jolloin uä voidaan tehdä. :bored:

Esim minulla on 20.12 pe 11+3, eli eikö silloin jo voisi tehdä nt-ultran? Tai vaikka ma 23.12, jolloin olisi jo 11+6. No enpähän ala väittämään, jos eivät tuolloin tee, mutta aion kuitenkin vielä asiaa kysyä.
 
Muokattu viimeksi:
20.12 on meillä nt! (11+4) Kovasti jo odottelen.. toki takaraivossa pelko, jossei sielä ketään olekaan. Varhaisultraan en nyt raaski laittaa rahaa, mutta on tämä 3 viikkoakin mitä tiennyt raskaudesta mennyt niin nopeaan, että eiköhän kohta jo ole joulukuun 20 :Heartbigred

Minäkin olisin kovasti halunnut ultran ennen joulua, mutta ilmeisesti täällä vaaditaan se 12 viikkoa täyteen ennenkuin tehdään. Eli 12+0-12+6 vaikka ohjeessa kyllä sanotaan, että 11+0 alkaen tehdään nt-ultria.
 
Se 11+0 lähtien on varmaan eka jolloin sen voi tehdä mutta neuvolan oma käytäntö voi olla jotain muuta. Ehkä heillä on ohjeistuksena välttää ultran tekemistä heti aikaikkunan ekalla viikolla, koska silloin isompi osuus odottajista joutuu tulemaan uuteen nt-ultraan kun ei viikot ihan täsmänneetkään, jolloin palaa turhaan rahaa ylimääräisiin ultraäänitutkimuksiin. Tai tästä itse veikkaisin että on kyse. Plus joulu ja välipäivät voi aiheuttaa myös jotain erityisohjeistuksia, että tietyille päiville saa laittaa vaan sellaisia tutkimuksia jotka on aivan pakko tehdä juuri silloin.
 
Joo veikkaan kans samaa mitä mangustimamma sanoi. Suurempi riski joutua ultraamaan useampaan kertaan jos tehdään heti 11+0 jos ei vastaakaan viikkoja.
Mun tilanteessa esim sanottiin suoraan että no varataan neuvolan viikkojen mukaan ja jos ei täsmää niin varataan uusi NT ultra. Mutta olettaisin että tuo on juurikin se mitä pyritään välttämään mahdollisimmna pitkälle.

Lisäksi nuo pyhät tuo omat haasteensa tuohon..
 
Joo veikkaan kans samaa mitä mangustimamma sanoi. Suurempi riski joutua ultraamaan useampaan kertaan jos tehdään heti 11+0 jos ei vastaakaan viikkoja.
Mun tilanteessa esim sanottiin suoraan että no varataan neuvolan viikkojen mukaan ja jos ei täsmää niin varataan uusi NT ultra. Mutta olettaisin että tuo on juurikin se mitä pyritään välttämään mahdollisimmna pitkälle.

Lisäksi nuo pyhät tuo omat haasteensa tuohon..
Käytäntö on varmaan tuo ja eihän se auta, kun tyytyä siihen. Minulle kuitenkin on tehty jo se alkuraskauden ultra, jossa alkion koko on määritetty ja viikot täsmää. Joulu kyllä varmasti sotkee aikatauluja, kun tulee paljon arkivapaita joulun ajalle. Ehtiihän sinne joulun jälkeenkin. Olisi ollut vaan kiva tietää ennen joulua että kaikki on ok, kun olisi tarkoitus jouluna kertoa lähimmille raskausuutinen. Mutta kerrotaan ja sitten jos jotain tulee, niin tulee.
 
Joo siis kivahan se vaan on tietää sillon ennen joulua että kaikki on hyvin siellä. Itsekin tässä arvotaan että kerrotaanko suvulle sillon jouluna vai millon..
 
Minä olen kyllä ymmälläni :meh: soitin tänään neuvolaan, ja kysyin, olisiko voinut saada nt-ultraa ennen joulua. Th sanoi, että ei voi kun ei ole 12 viikkoa täynnä. Joka paikassa sanotaan, että ultra tehdään 11+0-13+6 viikoilla. Ja Yhdistelmäseulonnan verikoe viikolla 9-11 Ei vissiin ollut ihan kartalla :wtf: aion kyllä ottaa ensiviikolla asian uudestaan puheeksi, kun pe 29.11 on eka neuvola. En jaksanut puhelimessa alkaa vääntämään, kun en just silloin muistanut miten ne viikot meni.
Kuten jo joku mainitsikin, niin kaupunki-/neuvolakohtaisesti noissa käytännöissä voi olla eroja. Turussa ainakin pyritään tekemään nuo kaikki noiden viikkojen keskiarvossa eli esim nt-ultra kun viikkoja on 12+0-12+6, virtsanäyte ja verikokeet otetaan mieluiten 10+0-10+2.
 
Eilen ekassa neuvolassa th laittoi lähetteen Hyvinkäälle ja tänään sieltä jo soittivat. Sain ultran 27.12. ja silloin on rv 12+3. Vähän harmittaa että ei ennen joulua ehdi, mutta toisaalta kiva että on nyt kalenterissa päivämäärä tiedossa.
 
Niin merkataan joo, mutta se th puhui, että kun ei ole 12 viikkoa täynnä, niin ei voi ultrata. Se silloin tarkoittaisi, hänen puheensa mukaan, 12+0 ja siitä eteenpäin. Kaikissa ohjeissa kuitenkin sanotaan, että nt-ultra tehdään 11+0-13+6 viikoilla, eli ensimmäinen viikko on siis kahdestoista (11+0-11+6) raskausviikko, jolloin uä voidaan tehdä. :bored:

Esim minulla on 20.12 pe 11+3, eli eikö silloin jo voisi tehdä nt-ultran? Tai vaikka ma 23.12, jolloin olisi jo 11+6. No enpähän ala väittämään, jos eivät tuolloin tee, mutta aion kuitenkin vielä asiaa kysyä.


Mulla on nt ultra just 20.12 pe ja viikot on tuon 11+3 :angelic: ja neuvolan täti kirjas lappuun että 11+0 -13+6 mutta matkan ja joulun takia tulee "jo tuolloin"
 
Mulla olis neuvolan mukaan tuo ultra 11+4.. tosin en kyllä tiedä että onko niin pitkällä edes vielä.. selviää sitten keskiviikkona että mikä tilanne..
 
Mulla ultra tulossa vasta 12+6... Menee siis ensi vuoteen :sad001
 
Nyt on sit oletettu NT ultra kohta.. saa nähdä sitten.. pelottaa ja jännittää.. etenkin kun mies ei oo mukana :nailbiting:
 
Takaisin
Top