HEINÄKUUN hellehöpinät 2011

Ooooh! Yhdistyneet SAARNASISKOT! Hyvä meininkin täällä! Liput liehuu valkoisena...
Samaa mieltä. Jatkoon, kaikki. "lämmin vesi joka lainehtiiiiiii..." (minä, ikuisten hormoonivirtojen soutaja olen tänä kesänä itkenyt tuollekin kappaleelle!)

LÄÄÄÄÄKÄRIssä käyty ja LABRASSa.
Labra osottautui justiin semmoiseksi, kun aateltiin. Ihana "ottaja"! Isi piti Venlaa sylissä ja pideltävää siis riitti. Oltiin etukäteen puhuttu verikoeasia selväksi, että sitä ei pelännyt ollenkaan. Mutta kun tuo onnettomat pienet suonet olivat kovin "liukkaita" niiin piti koukkia aika kauan. Ja kun Venla ei tykkää kiinnipitämisestä, niin se juuri taisi olla aisian ikävin puoli. Hienosti saatiin kaksi pientä putkiloa näytettä  ja kunnon tuppo kyynärtaipeeseen. Tuppokäsi pantiin heti piiloon farkkutakin alle ja lykättiin kouraan jäätelö... Joten sai laastari olla paikoillaan kotiin saakka!

Tänään oli se varsinainen Lastenlääkäri tuolla keskussairaalassa. JA vuh, mikä lelu-apaja siellä oli. Tyttö pyöri silmät kiiluen jo odotustilassa! Lääkäriä tyttö tuskin ehti vilkaista, kun piti räpeltää kaikenlaista vekotinta. Täti paineli vatsaa ja kuunteli "ääniä"... Saatiin lähete Hämeenlinnaan tähystykseen. Ilmeisesti joku vaaraton, ohut (?) limakalvorepeämä syvemmällä suolistossa tai jokin "polyyppi".? Jokatapuksessa, nukutuksessa tähyillään... kurjaa...Siihen saakka normaalia menoa.

MUUTA:
PRANIKSEN porinoita kovasti odotellaan? Jokos te muutitte? Tätä vissiin joku muukin tuolla kyseli. Niin ja se teidän Hämeen reissu??? Laitanko pannun kuumaksi?

ELEGIA.. kadonnut? Muuttoppuuhia sielläkin vissiin viimeksi kuullessa uumoiltiin? Tuu kertoon, jos kerkiit.

PUUTARHASSA kypsyy punaherukat. Muistan miten Venla viimeksänä istui peitteellä pensaiden juurella ja popsi marjoja.Hiuksia päässä juuri ja juuri .... Oltiin juuri muutettu tänne... JA nyt, tänä kesänä, se ite riipii niitä puoliraakoja herkkuja suoraan puskista! Ja tukanhaivenista on tullut valtava kiharapehko.... Kasvu on ihanaa!

Näin tänään...kun pääsin langoille. (meidän nettiyhteys on nykyään ihan pervosurkea)

 
PS. Päivitin blogiini juuri kuvat Venlan tanssi.esityksestä..... jos jotakuta kiinnostaa. Siitä julkisesta kylätalolla viimevikolla.... YKSI PIENI ELEHVANTTI.
 
Voi Venlaa, nukutukseenkin joutuu :( Tosin hyvä vaan, että tarkastavat kunnolla, ja toivottavasti noin viattomilla harmittomilla syillä selviäisittekin! :)

Tää tuli nopeesti vaan kysäsee, että mitähän kannattais tässä heinäkuun lopulla käydä kiertelee, kattelee tuolla itäisessä Suomessa? Startti siis Espoosta, matkan varrelle todennäköisesti valikoituis Mikkeli, Joensuu ja Nurmes nyt ainaskin. Nää reissaa Sokos hotellien mukaan, kun sieltä saa henkilökuntasia huoneita ;) Kotiin palataan tuolta Nurmeksesta suunnaten ehkä vähän keskemmälle ja Tampere ois kai ajatuksena, delfinaario ja iskälle American Diner.
Aikaa on (vajaa?) viikko, päivää kohden matkaa sais olla se 200-300km suunnilleen, niin jaksaa apinakin reissut. Jos menee useampi päivä jossain, niin sit menee, mennään aikaslailla fiilispohjalta, tosin hotelleja tarttee vähän etukäteen varailla!
 
Sateisesta hämeestä, moi!

Kauheen viikeäksi tuo ilma meni. Meikä tassuttelee villasukat jalassa ja tuumii, että pitäiskö laittaa lämmityskattilaan tulet alle... Mutta eipä silti, ihanaa tämäkin on!

SANNALLE en osaa matkailumainosta laatia.. Mutta hyviä reissuja toivottelen! Aika pitkät vedot ootte päivää kohti ssuunnitelleet!

AMPULLE pihasuunnittelusta sen verran huikkaan, että KODIN TERRA tekee "ilmaisia suunnitelmia", jos sieltä ostaa niitten kasvit. Mutta SIIS mun tietääkseni heillä ei välttämättä ole koulunkäynyttä pihasuunnitelijaa, vaan ovat kouluttaneet osan myyjistä tekemään istutus-suunnitelmia. Samanmoisen suunnitelman osaat varmaan itsekin laatia. Katot pihan maaperän. tuumailet kasviluetteloja, värejä. Auringot, varjot, kasvien vaatimat istutus-syvyydet... Ja ennen kaikkea YKKÖSENÄ se MITÄ TEIDÄN PERHE SIELLÄ PIHALLA HALUAA TEHDÄ?????  Ja huom... HIEKKA LAATIKKO JA LEIKKIMÖKKI!!! JA lapsien alueille ei tietänkään mitään myrkyllisiä kasveja. Meillä joudun kitkemään esim. kielot ja näsiät tältä vanhalta pihalta pois.....

....ok... tää oli tässä. Täytyy mennä... vastuu kutsuu 86cm mittaisena.
 
Höh, tää vauvagoogle on tainnu mennä rikki, ku ei täältä löytynytkään vinoa pinoa matkailuvinkkejä! ;)
Noh, kerrottakoon, että suunnitelma on seuraavanlainen ja aikaa tekemiskohteiden vinkkaamiseksi on n. viikon verran. Lähdemme siis Espoosta, suuntaamme ekaksi yöksi Lappeenrantaan (siellä kuulemma kannattaa käydä katsomassa Hiekkalinnaa ja sen oheistoimintaa. Hyvä, se riittäkööt). Tokana päivänä ajetaan Parikkalaan vähän ehkä sukuloimaan ja illaksi vielä kulkeudutaan Joensuuhun. Seuraavana päivänä Joensuussa ois mahdollista treffata pari kaveria, mutta voisin ne raahata meidän seuraksi/turistioppaiksi johonkin sinne, mitä siellä kannattaisi nähdä/tehdä? Illaksi vielä ois tarkoitus hurauttaa Joensuusta Nurmekseen, jossa yövytään yö tai kaks erään ystäväperheen luona. Lopulta lähdetään suuntaamaan takas etelään, joko Mikkeliin (ukon sukulaisia) tai Jyväskylään. Ennen kotiinpaluuta stopataan ja yövyttäneenkin Tampereella sitten delfinaarion ja American Dinerin merkeissä, ja vikana päivänä onkin Mansesta sitten näppärä ajaa kotiin.

Noi ajomatkat tuntuu hyviltä, mutta katsotaan sitten, paljonko joudutaan matkasuunnitelmia muokkaamaan :D Noh, hiljaksiin mennään ja eletään, jos tulee mutkia matkaan, niin tulkoot.

Ja Maarinen älä vielä niitä villasukkia sentäs sieltä kaiva, pelästytät vielä kesän lomilleen! :O Tosin mä oon ihan tyytyväinen näihin n. parinkymmenen celsiuksen lämpöihin, just passeli! Jaksaa tehdäkin jotain ja kiukkuakin on paaaaaaaljon vähempi äiskällä ja apinalla pelissä :)

No mutta, nautinnollista sunnuntaipäivää! Tää suuntaa siskonmakkarakeiton tekoon! (Jep, pyhäinhäväistys syödä sellasta talviruokaa keskellä kesää ;))

--

Ah, täytyykin laittaa tonne kuvapinoon luontokuvaa! Eilen nähtiin kaks siilivauvaa meidän kotipihan leikkimökin eessä! Oli niiiiiin söpösiä, eikä ollenkaan pelänny! Joona meinas toisen kourasta syliinsäkin, eihän mulla tullu mieleenkään heti kieltää, onneks kuitenkin ehdin väliin ennenku vahinko pääs tapahtuu :)
 
Sanna,
Lappeenrannassa (tai oikeestaa lähempänä Imatran keskustaa ku Lappeenrannan) kupeessa on 22-23 pvä Saimaa open air-festivaali, siellä on ainaki 23.7 lauantai-iltapäivänä perheille suunnattu piknik-konsertti jossa on Sauruxet ja Anna Abreu.. Mut taiatte olla ihan vasta heinäkuun lopussa reissussa?
Hiekkalinna oli kyllä itelle pettymys ku kävin. Aiempina vuosina ollu joteki paljo hienommat..
Ja onha siinä toki se linnotus vieressä minkä läpi kannattaa pyörähtää jos ette oo käyneet enne. Muistelisin et ootte täällä Imatrallakii kuiteki pyörähelleet joskus ;)
Nii ja siellä linnotuksessa on jonkumoine kesäteatterikii jossa pyörii muistaaksee Nummisuutarit. Jos ootte semmosia teatteri-ihmisiä :D
 
Muistinhan minäkin jotain IDÄN matkailusta. Kohteena Joensuu: (suora lainaus esitteestä)
___________________________________________________________________

Carelicum (http://www.carelicum.fi) on Joensuun kulttuuri- ja matkailukeskus, jonka tilojen osana Pohjois-Karjalan museo toimii.

Museon lisäksi Carelicumissa löytyy lapsiperheiden suosikki, lasten satukaupunki Mukulakatu, kuin myös kahvila ja myymälä.

Voit myös tarkistaa sähköpostisi Carelicumin tiloissa, sillä sieltä löytyy kävijöille ilmainen internet-piste. Voit myös ostaa Carelicumista lippuja eri Joensuun tapahtumiin, konsertteihin, ja teatteriesityksiin.

Carelicum sijaitsee aivan Joensuun kauppatorin laidalla, joka on alueena Joensuun sydän ja maankuulu sieltä ostettavissa olevista Pohjois-Karjalaisista herkuista.

Varsinkin kesäiseen aikaan Kauppatori toimii myös erilaisten esiintymisten ja tempausten järjestämispaikkana. Näitä varten torilla on myös erillinen katettu lava.

Tori on yleensä kesäisin auki arkisin kello 7–17 ja lauantaisin kello 7–15.

Joensuun kävelykeskusta on Kauppakadun alue, joka sijoittuu Niskakadun ja Suvantokadun väliin, ja josta löytyvät useat kaupungin parhaista kaupoista ostoksia silmälläpitäen.

Karjalaiseen tyyliin kävelykadun alueelta varsinkin kesäisin saattaa löytyä tunnelmaa tuovia tervapatoja, tanssilavoja sekä myyntipöytiä.

Talvisin kävelykeskusta on näkyvin osa Joensuuta kauniine jouluvaloineen ja kesällä katua koristavat kesäviirit ja erilaiset banderollit.

Joensuu risteily on hyvä tapa tutustua Joensuun parhaimpiin kasvoihin lähialueristeilyn avulla.

Suosittuja risteilypaketteja ovat mm. saaristoristeilyt vanhaa höyrylaivareittiä käyttäen Liperin Roukalahden Saaristoon, Pyhäselän ja Pielisjoen kiertävät risteilyt, sekä jokiristeilyt Kuurnan kanavalle.

Risteilyjä tarjoaa esimerkiksi Satumaa Risteilyt (http://www.satumaaristeilyt.fi), joka tekee säännöllisiä risteilyjä kesäaikoina.

______________________________________________________________

.... ohhhhhhh... pitäskö sitä itekin suunata tuonne. Torin kautta herkkupussukoiden kanssa risteilylle. Varamummu ja varapappa asuu Joesuussa.

-----------------------------
eipä mulla muuta tähän hätään. Jatkan tätä sunnutaita.. Kohta "päiväsaunaan"....
 
Noni! Heti ku vähän moitti vauvagooglen hakuonnea, niin johan niitä alko löytyä ;)

Meillä meni just reittisuunnitelmat jokseenkin uusiks, kun päätettiin suunnata ensin mökille Riihimäen ja Lahden väliin, sieltä sitten startataan matka kohti keski-suomea ja lopulta kierretään lenkki itää pitkin pois. Mua alkoi himoittaa päästä tyyppaa toi Leppävirroilla (??) oleva hotla, koska siellä on myös joku pulikointipaikka Vesileppis!

Tuiks, joo, oikein muistat, kyllä me viime kesänä ihan siellä Imatrallakin kävästiin! :) Halusin viedä perheeni katsomaan koskinäytöstä, koska itse oon siellä käynyt bioperheeni kanssa lapsena... noh, reisillehän se sillon meni, koska meidän piti olla klo 18 Lappeenrannassa checkaamassa ittemme hotelliin ja tuo patoshow tais olla klo 17 tms. Tänä(kään) vuonna ei ilmeisesti taideta sinne asti päästä, vaikka vähän oisin ehkä halunnut.... Alunperin meillä oli tarkoitus tuo Saimaa Open air sisältää listaan, koska isi ois halunnut nähdä Scorpparit, mutta yllättäen ei tässä vaiheessa enää majoituskuviot oikein onnistuneet - wonder why! Nyt uuden reitin (ja koska festarit jää väliin, niin vähän myöhäisemmän aikataulunkin) myötä tullaankin Joensuun suunnalta kohti Lappeenrantaa, tosin pitää tehdä se koukku mun iskän sukulaisten luokse Parikkalaan, joten aikataulu Joensuun kiertämiselle jää kans aika heikoks :( Mut mä sain sovittua, että saan treffata J:suussa saapumisiltana ne pari tyttökaveriani, joiden takia ko. paikan halusinkin listalle, ja isi vahtii sillä välin apinan unta hotlassa. Eli sikäli menee nyt nuo Maarisenkin vinkit sivu suun! :(
Lappeenrannan kiertelylle tosin jää sit tarvittaessa enempikin aikaa, tosin kesäteatteritkaan ei taida onnistua ton yhden sähköjäniksen kanssa. Mä kyllä rrrrrrrrrakastan teattereita, kesäisiä ja talvisia, mies ei vaan oo ihan näin sivistynyt ja kulturelli kuin armaansa ;) Ja tuo ipana tosiaan vielä vähempi, ainakin vielä. Eli saapi kesäteatterien kutsut varmaan vielä tämänkin kesän odottaa, edellisestä kesäteatterireissusta taitaa olla jo kolme vuotta! :O

Mutta nyt on tosiaan hotellit buukattu ja enää pitää kerätä malttamista reissulle! Ja apinaan tankata raivopäisesti malttamista matkailuun... Onneks matkat voi ajoittaa sillain, että Joonan päikkärit kuluu autossa jokaisena päivänä. Tamperekin jää nyt tältä erää väliin, mutta kenties sinne ehtii suunnata sit vielä tossa elokuun puolella ennen lomien loppumista, ottaa sit sen Särkänniemen valloituksen vaikka enempi tosissaan!

Mitä te muut puuhaatte kesällä? Mä oon ihan täpinöissä tästä kesän kohokohdasta ja perhereissusta, siks höyryän ku hullu täällä tästä! :D Ei mulla taida muuta taaperojuttua päähän mahtuakaan! (Paitsi joo... meidän uhmaikäinen on nyt sitten omaksunut jostain sen lyömisen suuttuessaan. Huoh.)

(Äh, piti myös Maariselle huikkailla niitä synttärionnitteluita ja udella, että mitä ihanaa se sun perhe oli keksinyt, mutta väärän vuorokauden puolellehan tää lipsahti... No mutta onnea ja ihanaa maanantaita! ;))
 
Helou kaikki kauniit ja ihanat palsta mammat!
Minä ihan luulin, että joudun tässä luettelemaan litanian anteeksipyyntöjä poissaoloni johdosta... (tuli jotenkin kuoluajat mieleen...) Mutta, täällä on ollut ihan hiiren hiljaista, joten terve vaan!

Kiitos synttärionnitteluista, SANNA! Taisin vanheta niin nopeasti, etten enää muista mitä se perhe oli keksinyt.... :) Mutta mies laipaisi tosiaan semmoisen kermakakku unelman. Ja tiedättekö ne OIKEAT METSÄMANSIKAT peltotien laidalla? Semmoisia supermakeit tirrukoita se oli tytön kanssa kerännyt siihen kermapilven reunalle!

Sitten tässä on omaa nimeä juhlittu kahden päivän verran. Eilen etunimeä ja tänään sitä toista!
Eilen (keskiyöllä) grillattiin juhlava määrä savulammasta. Syötiin pienessä tihkusateessa, kynttilän valossa, telttakatoksessa. Huuhdeltiin alas ranskalisella valkoviinillä.... ilman polvenkorkuisen kimitystä!

Tänään olen leikkinyt viher-eko-piipertäjää. keräsin kokeeksi nokkosia ja silppusin niistä "suomalaista pestoa". Tilkka öljyä ja suolaa. hyvää tuli! Voikukan lehdistä räpelsin muhkean salatin ja nyt odotan että isännän mausteinen SILIKONKARMEE valmistuu. Nälkä on suunnaton. KOKO sakilla.

Venla auttaa marjapuskien tyhjentämisessä. minkä kerkee..... Tehän kaikki tiedätte? Ja sen kun melkeen täysi marjaämpäri ajetaan kumoon nukenvaunuilla...uiuiuiiiii!

OK. Palstatilaa teillekin :)
ps. SANNALLE tiedoksi, että ukkonen on jyrissyt  koko päivän! KOKO PITKÄN PÄIVÄN!

 
Haudihou!

Hilijaasta mutta eikö se ole sen merkki että kaikki hyvin :P Ja toivottavasti onkin kaikilla kaikki hyvin <3 ....minä mietin joku ilta sitten että odottaakohan Prana vauvaa! Huhuu Pranskuli, käy helssaamassa vaikka ei vauvauutisia olisikaan, olis kiva kuulla Valon päivistä! Ja Tiihuliakin kaipaan. Siinä nyt muutama puuttuva mamma joita ei ole liian pitkään aikaan näkynyt.

Minut on raksaloppukiri niellyt. Alle 30 yötä muuttoon.... Muutosta haaveilee nyt koko ajan ja aina kun jostain lähtee niin miettii, että kun saisi jo ajaa uudelle kodille. Sytyttää terassille kynttilän ja juoda teetä viltin alla hyttyskarkotteen tuoksussa :P Mä olen joka päivä entistä täydempi tätä 4 kaksikerroksisen vuokratalon meininkiä. Keskelle jää sisäpiha ja siinä tulee oltua hiekkiksellä aamupäivisin kun ei jaksa kauemmas lähteä ennen päikkäreitä. (koiran ison pää ilmestyi syliin, isi ensiavussa kun sen sormi alkoi turvota (big time!!!) ja minäkin siis nyt kelpaan ;) Kuuntelen äitien huolia päivät pitkät, niin raastavia juttuja miesten juomisesta, lapsien harrastusten puutteesta koska tehdään iltavuoroja (laiskuutta sanon minä, menkööt päivällä vaikka uimahalliin!!), rahahuolia, aivan liian pieniä asuntoja lapsiperheillä.... Joku kansanedustaja saisi tulla kuuntelemaan meidän hiekkalaatikolle mitä kuuluuu perheille tämmösessä vuokra-paikassa. Yläkerran naapuri sanoi, että joku jo kyttää tätä meidän asuntoa kovaa... Ihmettelin mistä tietävät että ollaan muuttamassa. Naapuri sanoi, että kyllähän sen nyt kaikki tietää ettei kukaan normaali perhe tässä kauaa ole!!! OLIPA sekava teksti enkä jaksa selittää paremmin ja anteeksi kun yleistän asioita!! Raha ei tuo onnea, enkä siis hauku tätä vuokra-asumista, tarkoitan vain että tähän jengiin on sattunut useampi perhe jolla todellista köyhyyttä, alkoholiongelmaa ymym. Joten en ole hirveesti hiekkalaatikon reunalla kertonut raksaprojekista ja muutenkin oon vaan toiminut kuuntelijana ja yrittänyt kannustaa. Tuntee itsensä etuoikeutetuksi monella tapaa vaikka on aivan tavallinen ihminen jolla tavalliset tulot ja tavallinen perhe.
 
Laitan kahdessa erässä ettei varmasti häviä, seuraisi totaalinen lamaannus :P

Sannak, kerro ihmeessä lomahaaveista ja varsinki loman jälkeen kuinka sujui! Meidän loma oli ihana, tosin ei se oikein lomasta käy näiden kahden pikkuihmisen kanssa reissatessa, mutta siis oli virkistävää reissata! Kehun vielä kaikille Flamingoa, aivan sikaihana ja siisti paikka, mennään varmasti lasten kanssa ensi kesänä sinne pulikoimaan ja majoittumaan. Ja oli superkätsää hoidella tenavia kun pääsi Jumbosta hotellihuoneeseen hetkessä jos jollakin pukkasi jotakin kriisiä!

Pikkutyttäreni on tänään 4 kk vanha. Iloinen ja seurallinen tyttö ja sitä ja veikkaa on niin ihana seurata! Poika osaa jo viedä lelun siskon käteen, menee leikkimatolle viereen ja pusii ja halii kovasti. Onkohan se erilaista jos poika saa pikkuveljen, hoksaakohan se että minä en tuota veikkaa paijjaaa, eihän pojat tee niin ;) ??! Jotenki tuntuu että veikka aistii että kyseessä on pieni sisko jota kohtaan pitää olla hellä.... Ehkä vaan kuvittelen, mutta TOSI hyvin on mennyt ja ne on tosi liikkiksiä yhdessä. Kovasti ollaan kehuttu hyvistä teoista niin se on varmasti auttanut.

Ihania kesäpäiviä joka kotiin! Kuva pari päivää vanha ja vähä huono mutta meidän kesäneiti siinä. Minä katselen hieman vielä huonekaluja ja odotan miestä kotiin, odotan jännityksellä mitä lääkäri sanoo, itse sanoin että sitä on kyy pistänyt sormeen!



Tytöllä oli tumma tukka syntyessään, nyt siitä alkaa tulla blondi..... Uutta tukkaa kasvaa kun vauva tukka osittain tippunut ja uusi tukka on ihan vaaleaa. Ja ei karsasta vaikka tuo kuvassa näyttää näköjään vähä siltä. Noni, heipat ja halit!!!

 
Terkkuja kesälomareissulta Karjalasta. Tänään ihmetellään Vaskiviikkojen alkamista Lieksassa ja sunnuntaina jatketaan sukuloinnilla Joensuuhun. Kiitos Maarinen joensuuinfosta! =)

Lähtiessä puuhasteltiin autoon minitelkkari, ettei neiti vallan kyllästy autossa istumiseen ja muuten hyvä vehje onkin kun sais vielä katottavaa siihen vempeleeseen vähän enemmän. Nyt on jankattu kahta muumipätkää tulomatka mutta onneksi neiti jaksoi muutakin puuhastaa autossa, mukavasti siis meni! =)

Minäpäs koodailen täältä  reissupäältä vielä tarkemmin muta nyt pitäis googgeloida vielä täälä Lieksasta tekemistä tälle ja huomiselle päivälle...

-Rymis-
 
Rinkku, hih, samoilla nurkilla sitten kesäreissut pyöritään, me tosin viikkoa myöhemmin... Lieksan nurkilla on kuulemma joku Pikkukili (tms. nyt ei muista) eläintarhantynkä, jota meille suositeltiin! Ja jos jotain ehdotonta hittiä löytyy noilta tienvarsilta, niin vinkkaapa mullekin! :)

Amppu, tyttö on kyllä vietävän nätti! Vaan hän taitaa nyt sitten enempi olla isin näköinen?
Mua rupes hihityttämään, että taitaapi nuo pikkupojat vielä pussailla niitä poikiakin.. ainakin meidän Joona ihan yhtä lailla pussailee poikavauvoja kuin tyttövauvojakin :D Ja moiskautti se viimeks rantsulta lähtiessä kummisetänsä 2v pojalle suukon suulle, kun piti käydä lähtöhalit antamassa :D

Oh, metsämansikoita, Maarinen!! Mekin kaupunkilaispöljät päästiin niiden makuun, kun kävästiin tossa mökkireissulla kattelemassa hiekkakuoppia ja koskea... namnam, hyviä oli, vaikka ei montaa löytynytkään! (Tai oishan noita varmasti löytynyt, jos ois tarkemmin jaksanu etsiä ;))
 
moro

kesäreissuista vielä en muista oonko kirjotellu tänne. me oltiin tuossa 8.7  puuhamaassa. kyllä vaan taaperokin tuolla tykkäs kovasti olla vaikkei moneen juttuun voinut mennäkkään. leikkipaikan laiva oli ihan ykkönen, siellä oli kiva mennä tunnelia ja kurkkia reunalta. sitten vaan liukumäkeä alas ja uudestaan laivaan. Isosiskon mallilla haluaa kyllä tehdä kaikkea, ikävä kyllä sitäki mihin ei vielä pysty ja suuttuu kun kieltää. on kyllä niin omapäinen neiti Roosa että. Tänään olin uimahallissa lasten ja miehen serkun perheen kanssa, jestas sitä huutoa kun pesutiloissa riisuin uimapukua pois, siellähän ois neiti halunnu olla koko päivän. nukkui sitt autoon varmaan 20 min ja empä saanut millään päikkäreille, itekki olin niin väsyny ettei jaksanu kauaa edes yrittää. oli sitt kiukkunen ilta väsyneellä. me ollaan sitten maanantaina lähdössä varkauteen kylpylähotelliin kuudeks päiväks perhekuntolomalle, saatiin sellane liiton lomatukijuttu niin ei tartte maksaa juuri mitään :) ainut vaan ku siellä pitää kaikki ruuat syödä ravintolassa niin stressanu sitä mitä siitäki tulee. Roosa kun ruvennu tahallaan sotkeen ruokia pitkin pöytiä ja ku on opetellut tavallisesta mukista juomaan niin maitohan on kiva roiskasta ittensä päälle ja ruokalappuahan ei meinaa suostua millään pitämään... Isosisko Oona taas istuu ja höpöttää niin että syöminen unohtuu, kokoajan pitää muistuttaa että nyt piti syödä, on vielä pitäny laittaa ajastinki päälle että nyt se käy ja kun hälyyttää ruoka otetaan pois. ei ole sentäs vielä ehtiny aika kulua loppuun in sinällään riittäny. Oona siis saattaa istua ruokapöydässä yli tunninki muuten eikä sitä kukaan jaksa niin kauaa istua siinä. toivotaan että loma sujuisi hyvin näitten kahden kanssa.

ai niin meinas unohtua mainita metsämansikoita kasvaa meidän omalla tontilla vaikka kuinka paljon :) niitä on oppinu Roosaki itse hakemaan, niin hyvää herkkua. sitten vähän myös villinä kasvava vadelmaa ja villiintynyttä punaherukkaa. asutaan siis maalla isolla tontilla. meidän molemmat tytöt kyllä tykkää kovasti kaikista marjoista, aina aamupuuron kanssa koko perhe laittaa jotain marjaa puuron sekaan.
moikka.
 
Hou!

Huhuilen täältä lomatunnelmista. Kaksi viikkoa on nyt tullut lomailtua ja vielä kaksi viikkoa on edessä. Yksi lomaviikko jää sitten elokuun lopulle.

Me oltiin viime viikolla reissussa ja poikettiin mm. Tampereella. Ja juurikin tuolla Sannan mainitsemassa Dinerissa. Ei millään pahalla, mutta ei kolahtanut. ;-) Eväs oli niin rasvaista, että sain mahan sekaisin. Ideapark ja Ikea koluttiin, kun ulkona oli liian kuuma olla. Ilmastoitu auto ja ostoskeskus on hyviä paikkoja! :-)

Meillä päin ei ole vielä ukkosia ollut. Niitä odotellessa! Muuten, jos mulla olisi tikkeri, niin se juoksisi nyt jo yli puolen välin. Voitteko uskoa. Siis miten voi aika mennä näin nopeasti! Tulevalla viikolla sitten ultraan...

Muuten Joensuussa kävijöille suosittelen Katujunaa ja Carelicumin Mukulakatua, joka on sellainen lasten puuhapaikka.
 
Moi palstalaiset :)

No nyt on jo saatu hyviä uudistuksia vaussa aikaan!

Tuttuun tapaan mekäläiseltä vierähti aikaa sitten viime kirjoittelun. Te täällä, jotkut ainakin, olette helteistä huolimatta pitäneet tunnelmaa yllä ja ovia auki. Kiitos siitä!
Jaaha, me sitten muutimme tänne Jyväskylään ja olemme hyvin tyytyväsiä päätökseemme. Talossa on kivaa porukkaa, tiettyä yhteisöllisyyttä ja silti ei kukaan kyttäile. Paljon pitkäaikaisia asukkaita, se takaa rauhallisen talon. Kaksi rappuahan tässä vaan onkin ja yhteensä 24 asuntoa. Kyllä meidän nyt kelpaa. Muutto ja pakolliset muuttoärinät miehen kanssa veivät voimia ja niitähän tarvitaan myös kotia laitellessa ja tavaroita haaliessa. Nyt on jo sentään uusi sänky, sekä Valolla että meillä ja huomenna tulee kirjahyllyjä neljä, ettei lopu rivimetrit kesken.

Valo nukkui heti ekan yön hyvin isonpojan (vedettävässä) sängyssään. Kuten Roosa, myös Valo sotkee syödessään ja nimenomaan tahallaan. Tosi rasittavaa, mutta vähän olen saanut hommaan tolkkua pyytämällä Valoa antamaan vaikka sen mukin tai lusikan nätisti äidille käteen tai laittamaan pöydälle nätisti. Siten pääsen kiittämään myös torujen jälkeen, ei jää niin harmit mieleen. Ruokalappua ei suostu myöskään laittamaan enää, joten meillä Valo syö ilman paitaa, kun kerran tarkenee. Laapitaan pinnasta sitten törky ruuan jälkeen pois. Valo myös huomaa siten kaikki mitä tippuu ja pyytää siivoamaan heti. Pikkuhiljaa ne oppii :)

Muuton lisäksi miehen vanhempien, lähinnä äidin vointi on ollut huolen aiheena ja teimme jo hälyytysreissunkin heidän luokseen sairaalaan, kun näytti siltä, että nyt se on menoa. Miehen äiti on elänyt ns jatkoajalla jo reilun vuoden syöpänsä kanssa.
Minä olen vain ollut äärimmäisen väsynyt ja hermostunut. Päätimme miehen kanssa, että minun on otettava omaa aikaa, ei tästä muuten mitään tule. Koin eläväni vain muita varten ja omat kivat jutut jää kokematta ja tekemättä. Nyt olen jo paremmalla päällä. Rauhalliset aamut rannalla valon kanssa ja oman mielen pitäminen levollisena auttaa kummasti. Olen käynyt asioilla tai ilman asioita haahuilemassa ihan itsekseni. Mutta mitään vauvakuumeilua ei kyllä ole nyt ilmassa ollut, ei vaan ole jaksanut ajatella koko asiaa ja olen jättänyt koko ajatuksen. Näin on nyt hyvä. Ihania pullukka-aikoja vain kaikille odottajille<3

Valo on tottunut uuteen ympäristöön ja kaupungin ihmeisiin. Bussilla ajaisi vaikka joka päivä ja liikennevalot riemastuttavat! Leikkipuistot ovat vertaansa vailla valmiine leluineen (!) vaikkakaan mitään vakituttuja ei ole vielä onnistuttu tekemään hiekkalaatikolla.

SannaKoolle ja muillekin reissaajille onnistunutta matkaa ja mukavia muistoja tästä kesästä. Jos Koo perheineen osuu Jyväskylään, niin mehän asumme tässä keskustassa, joten laittaapa viestiä mikäli pieni tapaaminen sopii suunnitelmiinne.

Maarisen puskat varmaan notkuvat niitä marjoja, joita Venla nukenrattaillaan pukkailee nurin. Vieläköhän itse ehdin hakemaan laatikon mansikoita torilta, taitaa sesonki olla kohta ohi. Tosin viime viikon sateiden vuoksi oli tarjolla vain osin homeisia laatikoita, joten ei houkuttanut edes halvalla hinnallaan :(

Mies lähti Valon kanssa ulkoilemaan Gigantin kautta uuden tv:n toivossa, entinen vetelee viimeisiään. Muuttaessa piti vaihtaa digiboksi ja teimme niinkin "radikaalin" päätöksen, että päädyimme tallentamattomaan boksiin. Olemme hyvin tyytyväisiä tähän vanhanajan katselumalliin. Ei tallenneta ja katsota kaiket illat,vaan katsotaan jotain jos silloin sattuu tulemaan kun on aikaa. Tai oikein osutetaan itsemme sohvalle kello yhdeksän, kun tulee Kova laki ;) Hyvä ratkaisu. Yksinkertaistamista.

Olen niin iloinen että palsta on olemassa, vaikka oma osallistumiseni onkin ollut kausittaista. Näkemiin :)
 
Ihan supernopeepikaisesti!

PRANAMETRI! No täällähän me ollaan, Jyväskylässä! Laitoin sulle yksärinä mun numeron, ois ihan huippua, jos sattumalta saatais treffit huomiselle sovittua! Huomenna täytyy matkan jatkua, mutta laita viestiä, jos vaikka ehdittäiskin! Mä en pääse puhelimella jostain syystä vastaamaan tänne, mutta kävin jo aiemmin lukemassa sun viestin ja oli pakko hakea vielä läppäri autosta ja tulla viestiä laittamaan! :)

Moit muillekin! Reissussa on jännää, Joonaa ärsyttää nukkua äidin ja isin kanssa samassa huoneessa, joten uni tuli vasta tossa joskus puol yhdentoistanurkilla!! Uskomatonta! :O Saas nähdä, jaksaako apina aamulla herätä ja miten päivärytmit sitten meneekään :( Tuo kun on kiukkuinen koko päivän, jos yöunet on olleet jostain syystä alle 12h :( Huomenna matka jatkuu siis täältä Jyväskylästä kohti Leppävirtaa!
 
Hei minun rakkaat palstalaiset!

Oon kuulkaas käyny kuumana, helteistä riippumatta... sillä EN OLE päässyt tänne MONEEN päivään! Meidän nettiyhteys on ollut jotain järkyttävää... ja SONERAN kanssa kiukuteltu eestaas näistä. Nyt tuli uus mokkula ja nyt
katotaan kuin tää pelailee! Niih.

MUTTA: kauhee matkakuume, kotimaan sellainen meinaa iskeä teidän juttuja lukiessa. Näyttää siltä, että meijän perhe reissailee vasta elokuussa "kotikonnuille". Tuo kylän kesätorin pyörittäminen paikallisella puodilla vie yllättävän paljon energiaa soittokeikkojen lisäksi. Itsekin olen joutunu taas ajelee yötämyöten , kun vaki vetäjät on ollu lomilla....

MUTTA: tänään istuin taas pitkästä aikaa Forssan joutsenlammikolla jäätelöä syömässä. Tai Venla söi ja minä kärkyin tippuvia pisaroita. Olin jopa (muka) näkevinäni MARIANNAN, mutta tais olla kangastus.. Tietääkös kukaan ko. leidin menoista?

TEILLE JA TEISTÄ:
PRANIS.. paan kans SANNAA mukaillen sulle yksityistä. Jos ja kun ajellaan  elokuussa ohi,, niin saatte teet meille keittää !!!!! Ja joo, kyllähän nuita marjoja taas tulee... osa on jo poimittu pakkaseen ja lisää olis kerättävää. Luumusato jää tältä kesätä pienemmäksi, kuin viime vuonna ja se on pelkästään hyvä. Omenoita taas tulee tuskin ollenkaan.... Hm, mitä vielä? Tomaatit näyttäs onnistuvan ja kurkkuja puskee tiuhaan tahtiin.

SANNALLE edelleen huisia lomareissua! Ja tosiaan muista vilkutella ja hymyillä, meidän suku kun taitaa asua siellä pitkin teidän reissumaisemia.

Hm..kukas se oli puuhamaassa käynyt? Sillon vuonna vainaa.. koko mesta oli ihan kamala. Ajattelin, että en Venlaa sinne veisi, mutta nyt kuuluu pelkkää hyvää. Täytyy laittaa mietintään, että josko sittenkin. Tainneet siellä muuttaa hiukan systeemejä?

-------

no niin nyt se ajatus alkaa sinkoilemaan, joten taidan jatkaa huomenissa, kerta tänne taas pääsen....

PS. meillä muuten kans asuu tuommonen pöydässä TAHALLEEN SOTKIJA..... mutta eipä mitään. Syöty on ulkona puutarhassa melkeen koko kesä, että ei ooo tarvinnu lattiaa pahemmin pöydän alta luutuilla... Hyvää yötä!


 
Voi rakkaat siskot!
Mihin te ootte hävinneet koko kööri? Tai, no oonhan minä itekin ollu "tauolla" :)

Mut tässä nyt vähän kuulumisia.

KEsän viimeinen torikahvila pidetty! Sen johdosta SUURI huokaus! Ihan levottoman raskasta parin tunnin yöunien jälkeen hymyillä asiakkaille, lapsi kainalossa, hyvää päivää. Nyt tuntuu, että loma voisi alkaa! Mies tosin lähti autolla kohti auringonlaskua soittokeikalle...mutta tuleehan se sieltä...auringon nousussa! Ja mulla on täällä seurana Mimosa (uuden) poikaystävänsä kanssa!!!! Venla pitää nuorenparin ohjelmassa kiinni ja mulla siis tää pieni OMA hetki!

Taivas on vihdoin tyyni ja illan valo lempeä. Kohta sytytän kynttilät puutarhaan ja aion NAUTTIA saunasta ja ehkä jopa saunaoluesta. Oikaista jalat viileälle puutarhatuolille ja huiskia hätääntyneet hyttyset kauemmaksi.... Nuuhkia kosteusvoiteen tuoksua..Se on niin erilaista kesäillassa kuin talvella....

Kuten huomaatte, aika rauhaisa meininki!
___________________________________________________
Ja niin:::: AMPPU!!!! Voi mikä sydänten valloittaja siellä lakeuksilla asustaa! Niin suloinen!
Kaunis kuin kapiokirstun koriste! Teidän tyttärenne, pohjanmaan prinsessa! JA aika lentää! Vastahan sinä sitä raskaustestiä varovasti katselit! Hm:)

Ja ihmisten vaikeuksista puhuit painavaan sävyyn. Tuommosta se on monella. Liian monella.
Ja kamalan helposti siihen loukkuun luiskahtaa, että saa olla onnellinen jos itsellä on  asiat mallillaan. OIKEASTI! Onnellinen ja kiitollinen. Ei tarvitse kuin pari vuotta työttömänä, masentuneena ja hautautuneena laskupihoihin, niin siinä se on. Tiedän, kokemuskella. Eron jälkeen kaiken paskan ylettyessä korviin saakka, meni siinä samassa nen elintärkeät luottotiedot ja siinähän sitten kituutat. Ja kituutat niin kauan kunnes on voimia nousta! Ja monella niitä voimia ei enää lopulta ole. Häpeästä tulee arkea ja siihen tottuu. Ikuinen valitus muuttuu normaaliksi puheeksi, eikä ole välttämättä edes tarvetta pyristellä eteenpäin. Niin surullista. Minulla oli onneksi tämä tempperamentti, kotikasvatus ja tuo uusi ihana rakkaus, josta tuli sitten mieheni! Että kiitos elämälle on suuri, suuri, suuri! Tänään yritän osata nauttia jokaisesta pienestäkin hetkestä, koska tiedän että asiat voisivat olla toisinkin! Vaikka välillä on tiukaa, niin rakkaista sitä voimaa saa jatkamaan eteenpäin. Uskosta ja toivosta. Ja rakkaudesta.

Hm. Näihin sanoihin ja tunnelmiin tämä lauantai ilta sitten taipui! Hyvät levolliset mielet jokaiselle! Koittakaa jaksaa rakstaa!
 
Iltaa!

Näiden turnee sitten ois suoritettu. Liki puoltoistatuhatta kilometriä ja 7 vuorokautta myöhemmin palasimme takaisin kotiin! Tietokone oli monena iltana hotellissa mukana, mutta eihän sitä jaksanut kytkeä... Lopulta matkareitti oli Espoo-Kärkölä-Mikkeli-Jyväskylä-Leppävirta-Nurmes-Joensuu-Parikkala-Lappeenranta-Tykkimäki (Kouvola)-Espoo. Kivaa oli ja monenmonituista juttua nähtiin ja koettiin! Matkat sujui hyvin, kiitos maltillisten päiväajomatkojen, jolloin Joonakin näppärästi nukkui pääsääntöisesti koko ajan. Ainoa kiukkupolku oli paluu tänään Tykkimäeltä kotiin, kun ipana ei ollut koko päivänä oikeastaan suostunut syömään juur mitään! Tosin koko vkon se on tankannut kaikkea shaissea... ranskalaisia, jäätelöä, pullaa.... saipa tuo kylässä elämänsä ekan tikkarinkin, vaikka isäntäväelle sanottiin jo, että ei, Joona ei saa syödä karkkia! Arrrgh!! Tunkivat vielä toisenkin tikkarin "matkaevääksi", mutta tuolla se on mun laukussa edelleen ja taitaapi päätyä tän äitin suuhun ;) Kyllä hieman oikeesti vitutti, kun se tikkari oli pakko sille lapselle käteen työntää - eikä sitä enää voinut sitten poiskaan siinä repiä, kun siinä vieressä 2v ja 5v pojat omiaan söivät! Meinasivat vielä pillimehunkin apinalle antaa, siinä vaiheessa onneks tuo ukkokin sanoi mun pontevan kiellon päälle, että ei, Joonaa ei totuteta mehuihin vielä, kun ilmankin pärjää. (Tosin mieluummin se pillimehu kuin Dumle-tikkari... noh, ei auta enää itkeä ei.) Reissusta pläjäytän kuvasatoa ja piiiiiiitkää kertomusta tonne apinan blogiin kunhan joudan, halusin tulla teitä vaan eka morjestamaan! Ja onneks meillä nuo nukkumaanmenotkin meni ilta illalta paremmin :)

Ihanaa, että Maarinen on täällä pitänyt palstaa pystyssä! Kiiiiitooooos! :)

Hennas, hih, voin oikeesti vaan kuvitella, että niin se taitaa se American Diner olla ihan superrasvaista.... vaan tuo mies sitä on hinkunut, niin mennään sitten. Itse haluan sinne delfinaarioon, joten annetaan miehen sitten yrittää sitä megasuperhyperhampparinsyöntiä, pääseepähän itse toteamaan, että ihan oikeesti sen(kään!!) napa ei voi vetää kilon hamppariateriaa! Yöh, omaa vatsaa kuvottaa jo ajatuskin! (Koska tää on vauvapalsta, niin ehkä kehtaan kertoa; mulla on vatsa reagoinut tähän ravintolaruokaan nyt jo pari päivää, ei todellakaan miellyttävää, kun saa vähän väliä ravata veskissä... ei onneks ihan ripulia, mutta selvästi tunkee reissun rähjät suolesta pihalle :S Ei kai siis ihmekään, että myös Joonan kakan koostumus on ollut erilainen, vaikka sen ruoat onkin yritetty valita vähän fiksummin. Ihmettelen vaan, että miks niin monessa ravintolassa on nykyään pelkästään jotain ranskanpottua ja kermaperunaa?? Missä hyvät muussit, ees lasten listalta?? Tai joku muu vaihtoehto... yöh.)

Pranametri poikineen on päässyt tosiaan tuohon kaupunkilaiselämän makuun! Kiva paikkahan se Jyväskylä vaikutti olevan! :) Ihan tosi harmi, että ei ehditty treffaamaan, ois ollut just huippu! Ois vaan pitänyt aiemmin tajuta numerot vaihdella!
 
Takaisin
Top