Harrastukset/liikunta

Ratsastan n. 2-3 krt viikossa ja ihan normaalisti olen pystynyt sitä jatkamaan niin sileällä kuin esteilläkin. Esteet ajattelin nyt jättää pois ja sitten vain tuntemusten mukaan ratsastella niin pitkälle kuin se mukavalta tuntuu. Varmaan talven tullen sitten uimahalliinkin jos pitää ratsastus jossain vaiheessa jättää pois.

Kertokaapas kohtalotoverit, että miten huomioitte/tulette huomioimaan jatkossa vatsan liikkuessanne. Itellä alkaa jo paikoin tuo vatsa tuntua siltä juostessa, että tarttis ryhtiä, kun ei nuo omat vatsalihakset enää yhtä hyvin sitä jaksa kannatella kuin aiemmin. Ootteko käyttäneet tukivyötä tai onko jotkut superhyvät juoksu/treenihousut näin raskausajalle?

Mä jätin ratsastuksen pois jo raskauden alussa. Näin mua neuvolatäti ohjeisti. Koiran kanssa lenkkeilen ja välillä hölkkään. Tukivyö vois kyllä tosiaan olla hölkätessä hyvä.. Hmmm

Ma siirryin jo suosiolla raskaanaoleville suunnitelluille tunneille. Ns. normaaliliikunta tuntui silta, etta se oli liikaa.

Mulla oli ekassa raskaudessa tukivyo ja mulle siita ei kylla ollut juurikaan apua, mutta tiedan kylla muita, joita se on auttanut.

Onhan noita erilaisia tukihousuja ja raskaana oleville tehtyjä treenivaatteita, josko niistä olisi jtn iloa? :)

Mä jätin ratsastuksen pois jo raskauden alussa. Näin mua neuvolatäti ohjeisti. Koiran kanssa lenkkeilen ja välillä hölkkään. Tukivyö vois kyllä tosiaan olla hölkätessä hyvä.. Hmmm
Mulla neuvolatäti sanoi kun kysyin ratsastuksesta että on ollut muitakin ratsastajia jotka ovat pitkällekin ratsastaneet, eli omaa kehoa kuunnellen.
Vielä menen pari kertaa viikossa normaalisti, mutta kilpailut ja esteet tauolla. Tulen alas jalka kaulan yli ja hitaasti liu'uttamalla (hevosen olen "säkittänyt" tähän ettei onneksi hötkyile) nyt kun maha on kasvanut ja housut kumilenkkijatketut vyötäröstä. Ei ole vielä tuntunut erikoiselta, parempi olo kun saa liikuttua ja treeniä keskivartalon lihaksille. Viikko kerrallaan mennään ja höllään tai lopetan kun ei tunnu hyvältä.

Mulle neuvolatäti sano että enhän enää ratsasta, kauhee saarna tuli jo ekas neuvolas ettei oo turvallista. No välil meen noit ratsastuskoulun heppoi ku läpiratsastan niit mut hurjimpien selkää en enää nouse ja esteet jäi. Mut onneks alkaa taas viikonloppu tallit et pääsee tekee tallihommia

Oho, onpas eroja neuvolantäteissä ja ohjeissa. Meillä vielä sanoi kun sain syvien lihasten jumppaohjeita että ratsastajilla on yleensä syvät lihakset paremmassa kunnossa.

Ratsastamisessahan isoin ongelma taitaa olla putoamisvaara, eli loppuraskaudessa istukan irtoaminen tai muut ongelmat, mitä mahdollinen putoaminen voi tuottaa. Montaa mieltä siitä ollaan, kuten polkupyörällä ajamisesta, toiset kieltää myös sen ehdottomasti :D

Niin mäkin tiedän monta ratsastajaa jotka ovat harrastaneet lähes loppuun asti. On tietysti eri asia mennä tutulla rauhallisella hevosella kun esim nuorilla eri hevosilla. :) Putoaminen on se pahin juttu mitä ei saisi tapahtua.

Näinpä, ja riski on aina myös että hevonen kompastuu vaikka järkevä olisikin. Menen enää tällä itse ratsuttamallani kun melko tarkkaan kaverin ajatuksenjuoksun tuntee eli toisten hevosten selkään en enää mene. Itse laitoin rullaluistimet naulaan kun sain tietää että odotan kun kaatuminen niillä arvelutti.
Yksilöllistä tosiaan tuo ratsastelu, niinikäään ikänsä ja paljon ratsastanut ystävä lopetti 12. viikolla koska alkoi tuntua hankalalta asennolta.

Mä varmaan vielä ratsastaisin jos oma vanha tamma olis vielä tässä maailmassa. Sen verran oli yhteistä historiaa takana että hyvin tiesi miten käyttäytyy. :) Tietysti myöhemmin olisin varmaan mennyt käyntimaastoja ainoastaan. Omaa kehoaan kannattaa kuunnella ja kun muistaa että hevonen on pakoeläin ja periaatteessa voi tutuinkin joskus säikähtää ja tehdä äkkinäisen liikkeen...

Minä kävelen, pyöräilen, ja menen kickbikella koirien kanssa. Salilla käyn noin kerran viikossa. Juokseminen olen jättänyt mutta en raskauden takia vaan plantaarifaskiitin. Mutta mulla on vasta rv 16+0 nyt.

Mä käyn juoksemassa, tosin oon nyt rv 15+4. Toivon, et pystyn juoksemaan mahdollisimman pitkään :happy: Nyt oon käyny 2-3 kertaa viikossa juoksemassa plus salilla/jumpissa 2-3 kertaa viikossa. Alkuraskaudessa liikkuminen oli todella vähäistä huonon olon vuoksi, joten nyt oon tosi kiitollinen & onnellinen :)

Must tuntuu ettei riitä aika enempää liikuntaan vaik kuinka haluisin, ma-pe ku oon koulus 8-15, sit ma ja ti illat töissä pitämässä ratsastustunteja ja siin viel iltatalli mis onneks vähä kävelyä. Sit la onneks aina aamutallin teko et siin saa hikiliikuntaa ku siivoo karsinat. Ja sit käydää miehen kans kävelylenkil 2x viikko, molemmil polvivamma mikä estää juoksemisen. Uimaan tekis kyl mieli et jos sen sais täs alotettuu et kävis parin iltan viikos uimas

Heippa! Onko ideoita mistä hommata raskausajan jumppatrikoot? Olen etsinyt monesta paikasta mutta aina tulee eteen 2 ongelmaa: joko housut ei tule tarpeeksi ylös tai sitten niissä on löysät lahkeet. Etsin siis ihan perus "juoksutrikoita" loppuraskauden ajalle (vaikken juosta enää meinaakaan) :)

Mä oon käyttänyt ihan asicsin tai soc:in normaaleja juoksutrikoita. Vyötärökaistale noissa semmonen melko leveä, joten ei paina mahaa ja saa aseteltua hyvin :) En kyllä osaa sanoa mistä nuo olen ostanut, taitavat olla viitisen vuotta jo vanhoja...

Kiitos Warheart! Taidan tietää mitä tarkoitat. Mulle nuo 10cm vyötärökaistaleet ovat olleet aika epämukavat niin siksi etsin ihan korkeavyötäröisiä juoksuhousuja. Kaikki korkeavyötäröiset mitä löytyy tuppaa olemaan yoga pantseja joissa on löysät lahkeet ja niissä taas tulee järjettömän kuuma (esim. kun käy pumpissa). Tarvii varmaan koittaa tilata jostain ulkomailta...

Takaisin