Harjotussupistukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jutila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo se tuntuu just sellaselta inhottavalta, kun koko maha kovettuu. Harkkasupistukset itsessään ei oo vakavia, vaan kuuluvat asiaan. Mutta silloin jos muuttuvat kivuliaiksi ja säännöllisiksi, niin silloin pitää ottaa yhteyttä neuvolaan. Niitä voi tulla just esim. rasituksen aikana/jälkeen..

Mä odotan ensimmäistä, ja joitain ihania pieniä kirpaisuja ollut, mutta olen kuvitellut että kohtu vain kasvaa? Mitä tää kovettuminen on? Onko se siis vielä eriasia kun supparit? Tai siis harjoitussupparit. En kyllä tiennyt että ne voi alkaa näin aikaisin.. on tää jännää! :) <3

Mä en o ihan varma mut pissiessä välillä tuntuu masu hassulta :o

Mutsu, varmaankin just tuo kovettuminen on niitä harkkoja. Ainaki mulla. Ihmettelin kans miten näin aikaisin tuli kun esikoisesta harkat alkoi vasta rv30. Kohtu tosiaan kovenee hetkeksi aikaa, mutta ei tunnu kipua missään. Jos supistus on kivulias tässä vaiheessa, niin sitten lekuriin.

Mä en o ihan varma mut pissiessä välillä tuntuu masu hassulta :eek:
Sama täällä. Mitä kauemmin on pidättäny/mitä täydempi rakko on, niin sitä hassummalta tuntuu. Neuvolan th sanoi, että kuuluu asiaan, mutta ettei kannata hirveesti pidätellä. Mä olen omassa päässä päätelly, että rakko vie kohdulta tilaa ja sitte ku rakko tyhjenee, kohtu saa taas enempi tilaa ja siks tuntuu hassulta.

En tiedä, mut supistuksen aikana aina kohtu kovettuu ja jos on kivulias, niin lääkäriin, kuten Ipa mainitsi. Kyllä sen todellakin huomaa, kun kohtu kovettuu. Kysyin siitä äidiltä, kun vatsa on aina kova ja läskin takia aina vähä pehmee, niin äiti vaan totes, että kyllä sen huomaa. Huomasin. Ehkä maailman epämiellyttävin tunne!

Mun maha koittaa nyt tosissaan vinkata, että älä tee sitä vähääkään... Liekö monen viikon yskiminen vaikuttaa!? Nyt on päiviä, ettei tarvi kun seisomaan nousta ni maha kipristää heti kovaksi. En onneks edes ole töissä, mut tarkoitus oli vielä syksyllä jaksaa yks kurssi ryykästä. Vähä epäilyttää tuleeko siitä mitään. Aion kumminkin kokeilla, jos ei lääkäri kiellä :-) Olis ainakin muuta ajateltavaa!

Mulla eilen tuli ekan kerran nuita supistuksia ko imuroin. Ei ollu onneks kivulias, mutta tosi inhottava tunne mahassa :meh:

Mulla ei ollu harkkasupistuksia esikoista odottaessa, mut nyt kakkosen odotuksessa rv 21 on alkanu.

Mahtaako olla supistuksista vai mistä kyse. En oo kauheen liikunnallinen ja tänää on tullu pyöräiltyä ja äsken tulin koiran kanssa lenkiltä ni navan ympäriltä jotenki nipisteli tai kiristi ja aika kovinki, tunne/kipu vaa voimistu koko aika ja helpotti ku menin kyljelleen makaamaan.. en siis ekassa raskaudessa havannoinu supistuksia missää kohtaa ku käynnistettiin ja oli sen verra hyvät mömmöt ettei tuntunu.

Mulla on tirpana tollasta kipuilua, jos oon paljon jalkeilla. Tuntuu, että maha käy kiristämään, mut ei kuitenkaan varsinaisesti (tai mä en ainakaan luokittele sitä niin) supistele. Oon miettinyt, että ehkä vauvalla on vaan joku kasvuvaihe ja siks maha on niin hellänä.. :-O

Mä jouduin jäämään jo sairaslomalle supistuksista :( helpottanut kun ollut kotona nyt. Saa nähdä mitä käy kun meen töihin..

Kyllä mä oon tyytyväinen, että sain jatkettua hoitovapaata eikä tarvinnu tämän kuun alusta mennä töihin. Saikulla nimittäin olisin minäkin. Nyt oon ottanut tooooosi rauhallisesti viime aikoina, ja ehkä vähän auttanut supistuksiin. Kipeitä tulee edelleen päivittäin jotain 2-7, mutta paljon parempi tilanne kuin muutama viikko sitten, jolloin saattoi tovin supistaa säännöllisestikin n. 10 kertaa ja paristi päivässä. Huomenna labraan antamaan näytteitä, että voidaan sulkea tulehdukset pois.

Hyvä, että Zeni oot tyytyväinen päätökseesi. :-) mä oon nyt neljä päivää ollut siellä työharjoittelussa metsäeskari ryhmässä ja koko ajan tulee liikuttua... selkä on kyllä illalla ihan tohjona ja mahaakin kiristelee ja pinkeeltä tuntuu. :-/ onneks ohjaaja ymmärtää ja pitää huolta siitä, että mä lepäilen tarpeeks. :-)

Mulla alkoi tulemaan harjoitus supistuksia rakenneultran aikoihin. Epäilen että kun oli niin hirveä stressi niin se sai aikaan. Kun saatiin tieto vauvan kunnossa olemisesta ne loppui lähes kokonaan. Nyt on vielä silloin tällöin tullut ja huomasin heti että lisäänty kun jouduttiin minun perheen 14 vuotias kissamummeli viemään piikille. Jospa rupeis nämä murheet vähenemään niin ei masuasukki joudu myös kärsimään.

Mulla on nyt parina päivänä särkenyt selkää ja ollut ns.menkkatuntemuksia, vatsaa on myös kiristellyt ja on pitänyt ihan mennä sohvalle huilimaan....mitähän nää on, ennakoivia supistuksia vai kasvukipuja???
Mulla tämä on jo kolmas raskaus, mutta aikaisemmista en muista näillä viikoilla olleen tällästä vain alkuraskaudessa on ollut menkkatuntemuksia. Ihan selkeiksi supistuksiksi en näitä miellä kun kohtu ei kovetu ihan tiukaksi palloksi. Kivuttomia harjoitus suppareita mulla on ollut muissa raskauksissa ja niissä kyllä kohdun kovettumisen selkeesti huomas.
Soitin neivolaan eikä sieltä osattu oikein sanoa mistä on kyse, mutta laittoi varuiksi labra lähetteen jossa katsotaan virtsa + verenkuva ja illemmalla käyn päivystävällä lääkärillä näytillä. Miten/missä teillä on supistukset tuntuneet, onko vatsa selkeesti kovettunut kun niitä on tullut?

Kyllä tässä on niin pihalla kun esikoista odottelee...

Eilen meni taas kauan tajuta lenkillä että mua kai harjoitussupistelee. Käveltiin vaan noin 3km matka, ja ihmettelin kun välillä tulee kauhea paineen tunne vatsaan, ja muutenkin tuntui tosi epämiellyttävälle.
Hetken päästä se aina helpotti kuin joku laskisi ilmapallosta ilmat pihalle. Kun tuo paine tuli, ei juuri eteenpäin päässyt, ihan vaivalla ja rauhassa muutaman askeleen.

Sen jälkeen kun helpotti, pystyi taas pienen matkaa kävellä suht normaalisti, aika hiljaa kuitenkin, ei ollut yhtään olo että olisi halunnutkaan kävellä kovin rivakasti.

Aloin vasta paluumatkalla miettiä että hetkinen, onkohan nämä niitä harjoitussupistuksia? Tuntee itsensä niin tyhmäksi!
Mutta koko sen matkan aikana niitä tuli todella monta! Enkö mä voi nyt enää tehdä yhtään mitään jos pelkkä rauhallinen kävely tekee tuommoista. Apua. :sad001

Mullakin reipas kävely saa aikaan harjoitussupistuksia mut sit taas pystyn ihan normaalisti kulkemaan työmatkan pyörällä eikä tuu mitään :D

Mulla tulee kans harjoitussupistuksia herkästi jos kävelee liian rivakasti, varsinkin jos joutuu työntää rattaita tai reppu selässä töistä... Sama jos on esikoista joutunut jossain tilanteessa auttamaan niin et hetkeksi nostanut n.15kg. En onneksi montaa kertaa oo joutunut, on niin omatoiminen. Mut kauppakassit onki sit pyydettävä miestä nostamaan. Suoraan stressiin, kiireeseen tai turhaan pitkään istumiseen tai seisomiseen liitoksissa ollut.

Mä jouduin jäämään jo sairaslomalle supistuksista :( helpottanut kun ollut kotona nyt. Saa nähdä mitä käy kun meen töihin..
Voi ei kun just alotit töissä :sad001 onko poika hoidossa et saat levätä vai ootteko kotona?

Mä en muistanu kysyy supistuksista tänää ollenkaa neuvolassa. Ne oli soittanu mulle neuvolan jälkeen ja mä nyt pohdin et mitä asiaa?? Kun mulla oli 2 asiaa joista sain päivystyskäynnin heti neuvolan jälkeen. Toinen oli emätintulehdus johon sain lääkkeen. Mulla on vaa hirmu tyhmä olo kun mulla on aina kysymyksiä mut toi tän päivälenkillä oli ihan aiheellinen. Ehkä mä soitan sit ma ja kysyn samalla mitä asiaa oli :rolleyes:. Kun jos rasituksessa ( on jaloilla monta tuntia tulee kivuton supistus tai kun oltiin pojun kaa reilu vrk kotona tuli kivuttomia supistuksia jotka loppuja tänää tehtiin sisätutkimus missä ei ollu avautumiseen viittaavaa niin en olis huolissaan. Musta kuulostaa ihan normaalilta. Oon Kuitenkin kotona enkä töissä.

Mä en oo uskaltanu pyöräillä koko kesänä kun kerran ( sekin oli varmaa ennen plussaa) eikä mies antas mun pyöräillä kun se vei jo ajat sitte mun pyörän varastoon. Mä oon aikuisenakin kaatunu pyörällä niin en uskalla ajaa. Siis en jatkuvasti kaatuile mut ehkä kerran kolmeen? - Viiteen vuoteen?

Muokattu viimeksi:
Takaisin