Harjoitussupistukset

Ei mulla varsinaisesti satu noi supparit ainakaan vielä, mutta mulla on aika korkea kipukynnys, ja en ihan luota siihen etteikö ne tekis vähän häijyä. Ei mulla tunnu ollenkaan esim hampaassa oleva paha reikäkään.. Mut, tänään on ollu helpompi päivä, ja oonkin lähinnä vaan istuksinu ja neulonu pienelle. Noh, maanantaina sit selviää että onko paikat lähteny pehmenee. Vähän pelottaa, ja on ollu tänään kovin ahdistunu olo sen asian suhteen
 
Kiva Bamboo kun vastasit, helpottavaa kuulla että jollakin muulla on samanlaisia, neuvolassa kun en ole muistanut kysyä.
Otahan nyt rauhallisesti sielä :) Mä sain neuvolantädiltä viime viikolla määräyksen hiljentää tahtia kun rupes verenpaineet uhkaavasti nousemaan, mutta onneksi laskivat ja ei ainakaan vielä se raskausmyrkytys uusiutunut.

Mulla on taasen matala kipukynnys ja täälä on myös ajatuksissa pyörinyt että kuinkahan se synnytys kun varmaan sattuu aika lailla!
 
Päivittäin. Vaihtelee, joskus on muutaman tunnin välein, välillä tunnin sisällä useammin, kuitenkin ihan normaalia. Kuulemma noin joka toisella naisella esiintyy supisteluja viikosta 20 etiäpäin. Ja koska kohdunsuu on nätisti kiinni, eikä avaudu, vaikka mahaa vähän painaisikin, ei tarvitse olla huolissaan.
Supistukset voimistuvat ja lisääntyvät, jos liikun paljon, monesti jopa, jos edes kävelen tai laitan ruokaa. Jouduin harmiksi jäämään koulusta saikulle, kun pienikin tekeminen alkoi rasittaa. Nyt, kun lepään vain kotona ja häärään hissukseen, supistukset ovat rauhoittuneet, eivätkä ole ainakaan epämielyttävän voimakkaita. Jos olisin jatkanut koulussa ravaamista, enkä muutenkaan rauhoittanut normaalisti hektistä tahtiani, saattaisivat voimistua vaarallisiksikin, ja siksi olen hölännyt.
 Jos eivät ole, kuten saonitkin, kivuliaita, silloin ne ovat ihan normaaleita. Rauhallisella elolla ne pysyvätkin sellaisina, eikä niistä silloin tarvitse olla huolissaan.
 
Noniin, lekurissa käyty, ja paikat ovat pehmenneet niinkuin epäilinkin. Polille mennään kunhan sanovat että hep, ja siellä sitten selviää lopullinen tilanne. Kyllähän tää hieman ketuttaa, mutta nyt ollaan sitten saikulla.. Mut, laps on tärkein.
 
Mulla on tänään supistellut kivuttomasti (eli harjoitusta ilmeisesti edelleen..) mutta tosi paljon. Ihan tässä makuullaan levätessäkin niin on 8-13 min välein masu kovettunut palloksi. Toivottavasti ei saa mitään aikaiseksi tuolla kohdun suulla, jossain kun sanottiin että myös harjoitussupistukset voi pehmentää ja lyhentää kohdunsuuta. Ei tässä nyt vielä kuukauteen ehtis mitenkään synnyttämäänkään kun pitäs hoitaa muut asiat ensin alta pois :D Sen jälkeen saa tulla vaikka heti!

Mitenkähän on, toiset sanoo, että kivuttomat supistukset on ok ja normaaleja ja toiset taas joutunu ihan saikulle niiden takia...no, muuten on onneks kaikki hyvin joten jospa nyt vain jostain syystä supistelee erityisen paljon. Pitää varmaan koittaa vähän levätä.
 
Kiitos Viirukhan vastauksesta!

Ehkäpä pitkät yöunet rauhoitti noita supistuksia, toivotaan. Onneksi on neuvolakin ensi torstaina taas, niin eiköhän siellä saa taas lisää infoa että missä mennään.

Alkoi vähän jo jännittää, kun tajusin, että viikkoja tosiaan on jo 33+3 niin enää muutama viikko ja voi alkaa tosissaan odottamaan :D Eihän sitä tiedä vaikka syntyisi ennen laskettua aikaa. Toisaalta kuitenkin saisi antaa minun käydä vielä viimeiset 2 viikkoa koulua ja sen päälle olisi muuttokin vielä.. eli pikkuisen ei kyllä mitään kiirettä tartteisi pitää, kunhan ei kauheasti yliajalle menisi! Kun tietäähän sen että sitten on jo niin täpinöissä ettei jaksaisi yhtään päivää enää  :D
 
Kameli: Mulle ainakin neuvolassa varattiin lääkäriaika kun meni niin mahdottomaksi nuo harjoitussupistukset, lääkärihän sen vasta voi mitata sen kodunkaulan tilanteen, ja jos niitä supisteluja on hurjan paljon, niin se kannattaa mitata. Tosin, sairaalassa kun olin juurikin samaisesta syystä, viimeisen tutkimuksen tehnyt lääkäri kertoi, että vkolle 34 asti pyritään estämään synnytys, sen jälkeen eivät jarruttele. Sinäänsä se oli mulle vähän yllättävä uutinen, mutta ilmeisesti lapsi on siinä vaiheessa jo niin kehittynyt, että useimmiten ei tarvita keskoskaappiakaan, tietenkin jos on saanut kortisonipiikit keuhkoja kehittämään jo aiemmin, keskoskaapin tarve pienenee entisestään.

Mä täällä kotosalla lasken vaan päiviä että millon kriittinen raja ylittyy... Mun luonteelle ei oikein sovi että pitäis vaan maata ja olla, mutta olosuhteiden pakosta näin on tehtävä ja se hieman aiheuttaa  henkisiä pulmia masennuksen muodossa. 
 
Juu näin mäkin oon ymmärtänyt, että 34vko on se raja.  No se tulee mulla täyteen huomenna. Saapi neuvolan täti huomenna sitten ohjata eteenpäin, jos siltä tuntuu. Toivottavasti ei kuitenkaan vielä muutamaan viikkoon synny, koska vielä viikon loppurutistus koulua ja muuttokin edessä. :) Ei nyt ehtisi vielä synnyttämään... Ja tuli vielä flunssakin kaiken päälle!

Mutta supistukset on ehkä tosiaan nyt vähän rauhoittuneet, joten eiköhän tässä vielä sinnitellä.

Tsemppiä Riikka sinulle, koita jaksaa jotenkin vaikka vaikeaa se varmasti kyllä on!!
 
Eilen olikin sit jo ytyä harjoitussupistuksissa, hetken jo mietin et onkohan lähtö jo ovella. Suomen finaalipeliä katsellessa alkoi ensin satunnaisesti ja sitten säännöllisesti 4-6 minuutin välein tulla supistuksia kohtuullisen kipeästi aina noin puoli minuuttia kerrallaan kestäen. Juurikin kovilta menkkakivuilta tuntuivat alavatsalla ja -selässä. Mut eivät siitä sit (onneksi) yltyneet ja parin tunnin päästä loppuivat.
Jotenkin taas vähän konkretisoitui ajatus, ettei tässä enää kovin kauaa olla yhtenä kappaleena, tasan kuukausi laskettuun aikaan :)
 
Täällä myös päästiin eilen kokemaan muutama napakka supistus, ero harjoitusversioihin oli kyllä selkeä. Koko päivän ja yön sitten tulikin niitä harjoitussellaisia aikalailla 4-6 min välein, mutta aamulla oli kolme tai neljä semmoista että ehdin jo säikähtää että joutuuko sitä taas sairaalaan. kun keskiviikkona ylittyy se kriittinen 34 vkoa raja.. Noh, onneksi tilanne rauhoittui ainakin niiltä osin, tänään on neuvola, ja pitää siellä sitten kertoa. Toivottavasti joku siellä voisi tarkistaa kohdunsuun tilanteen...
 
Hei Manque ja RiikkaJ!

Myös mulla oli viikonlopun aikana ensimmäiset, kovat "harjoitussupistukset". Niitä tuli myöhään illalla/yöllä ja alaselkä kipeytyi niistä aika lailla.Supistukset ja jälkiolo vastasivat kovia menkkakipuja. Mulla on torstaina neuvolalääkäri, joten ihan kiva kuulla, onko tilanne kohdunsuulla kehittynyt, kun mullahan paikat on olleet jo pehmeinä viikosta 26 alkaen.

Palataan silloin asiaan!
Mansikkainen
 
Täällä painellaan jo viikolla 38 ja ei ole harjoitussupistuksista hirveästi tietoa. Tai sit ne on niin lieviä ja niitä tulee vain 1-2 että en edes niitä aina harjoitussupistuksiksi tunnista. Kohdunkaula on kuitenkin pehmennyt mutta vielä hyvin kiinni (2-3 cm pitkä) eli kai tässä saa vielä tovin tän masun kanssa möllötellä :)
 
Takaisin
Top