Harjoitussupistukset

Tupunen

Vasta-alkaja
Mielenkiinnosta kyselen kuinka usein muilla tulee näitä kivuttomia "harjoitussupistuksia"? Itsellä niitä tulee keskimäärin ehkä kerran pari tunnissa, iltaisin sitten välillä useamminkin. Tuntuu paljolta, mutta yritän rauhoitella itseäni että se on normaalia, kun yleensä ovat kuitenkin kivuttomia eikä neuvolassakaan ei oikein kiinnitetty huomiota tähän.
 
Otsikko osui aivan nappiin, meinasin itsekin tulla kyselemään aiheesta. Tosin eri näkökannalta, eli edelleen pohdin miltä nuo harjoitussupistukset tuntuu? Kaikkialla lukee ja kuulee ja kerrotaan, että ne tuntuu kohdun/vatsan/vatnaspeitteiden kovettumisena. Tuntuuko se siis aivan kauttaaltaan koko kasvaneella vatsakummulla? Vai voiko se tuntua paikallisemmin??
Itselläni on tuntunut nyt muutaman viikon ajan sellaisia, että ikäänkuin joku puristaisi nyrkillä vatsasta. Mutta tämä ei tunnu koko vastakummun/kohdun alueella (tietääkseni, anatomia vähän hukassa ;)) vaan paikallisemmin, reilun nyrkin kokoisella alueella tuolla alavatsanna eli navan ja häpyluun välillä (lähempänä häpyluuta kuin napaa). Tuo ei oikeastaan satu, vaan kuvailisin tiukkenemisena tai jännityksenä, puristuksena. Kestää yleensä joitain kymmeniä sekunteja. Tulee joskus muutamia kertoja päivässä, mutta ei joka päivä, ehkä muutamana päivänä viikossa. Ei näyttäisi liittyvän siihen olenko liikkunut tai muuten rasittanut itseäni paljon, vai en, eli tulee myös levossa.
Jos tämä tuntui laajemmin (esim. napaan tai sen yli asti, minne kohtuni nyt yltää), olisin melko varma että kyse on harjoitussupistuksista. Nyt epäröin enkä tunnu mistään saavan selkeää vastausta. :(
PS. Mulle liitoskipuja tutkiessaan työpaikkalääkäri sanoi, että näillä viikoilla jos tuntuu harjoitussupistuksia, pitäisi käydä lääkärillä tarkistuttamassa ettei kohdunsuu ole pehmennyt tai avautumassa. Ainakin siis jos siihen liittyy noita liitoskipuja, en tiedä oliko kommentti yleinen vai vain liitoskipujen yhteydessä. En tosin hoksaa mitä tekemistä liitoskivuilla ja harjoitussupistuksilla olisi keskenään..? Ei mielestäni mitään, mutta mistäs minä noviisi mitään tiedänkään. ;)
 
Mulla on noita harjoitussupistuksia tullut jo varmaan 15 viikolta asti. Esikoisesta alkoi vasta puolenvälin jälkeen, mutta tästä toisesta paljon aikaisemmin. Aluksi tuli ihan vaan harvakseltaan pari kertaa viikossa, sitten tihenivät jokapäiväisiin supistuksiin. Nyt ovat taas vähän harventuneet ja tulevat yleensä iltaisin. Aluksi supistus tuntui alamahan kovettumisena. Muutama viikko sitten supistus tuntui koko mahan kovettumisena. Nyt taas tuntemukset siirtyneet alavatsan tietämille. Juuri oli puhetta neuvolassa, terkkari sanoi että kohtu harjoittele tulevaa varten ja oikean supistuksen tunnistaa siitä että ei esim. pysty kävelemään tai on pissan pidätys vaikeutta. Mä kun en tiedä miltä oikea supistus tuntuu, kun esikoinen leikattiin jo 4 viikkoa etuajassa.

Äni: aika erikoinen kommentti!? Mä saisin ainakin käydä joka päivä lääkärissä tarkistuttamassa kohdunsuun, jos tota olis uskominen. Ja ei mun mielestä liitoskivuilla ja supistuksilla ole mitään tekemistä keskenään.
Uskoisin että sulla noi tuntemukset ovat harjoitussupistuksia. Jokainen varmaan tuntee ne erilailla, mutta mulla on melko samanlaisia kun sulla, olen vain niin huono selittämään näin kirjallisesti:)
 
Mullakin tuntui aluksi vain alavatsalla, nyttemmin alkanut tuntumaan ylempänäkin nuo supistukset. Vatsa kovettuu ihan kivikovaksi n. 20-30 sekunniksi. Mulla on juuri kävely tosi hankalaa (pitää pysähtyä) kun voimakkaampi supistus tulee mutta en koe sitä tunnetta kuitenkaan varsinaisena kipuna. Onneks lääkäriin on enää vajaa pari viikkoa, niin saa sitten mielenrauhan. Kohdunsuu ei enää oikein tunnu itse sormella koittamalla, kun aiemmin se on tuntunut selvästi sormenpään kokoisena. Pitää vaan koittaa ottaa rauhassa tuntemuksien mukaan.
 
Päivi28: Kyllä mäkin vähän jäin pohtimaan tuota lääkärin kommenttia, että sittenhän siellä saisi kai ravat yhtenään alapäätään näyttelemässä, jos aina näiden yhteydessä pitäisi tarkistuttaa? Ehkäpä hän tarkoitti, että sitten jos/kun harjoitussupistukset alkaa, on hyvä käydä näyttäytymässä lääkärille, ja samoin jos ne kovenee/pahenee? Teidäpä sitten. En ajatellut ottaa tuosta neuvosta/ohjeesta paineita. ;)
Kuvasit kyllä hyvin noita harjoitussupistuksia! Kuulostaa ihan samalta kuin omatkin tuntemukset. Mulla on onneksi neuvolalääkäri parin viikon päästä, niin saan siellä vielä lääkärin mielipiteen ja tutkimuksen.
Ja vielä tuosta että mistä tunnistaa oikeat supistukset. Mulla juuri eilen eräs ystävä (2 lapsen äiti) kertoi omista kokemuksistaan, ja sanoi aivan samaa kuin teidän terkka: Oikeat synnytyssupistukset kyllä varmasti tunnistaa, sitten kun ne alkaa, siitä kivun määrästä ja juurikin siitä että jalat ei oikein kanna.
Rapsu: Sulla kuulostaa jo rankemmilta noi tuntemukset. Kannattaa varmaan ottaa mahdollisimman rennosti. Jaksamisia!
 
Mäkin oon kovasti koittanut miettiä, että millaisia ne harjoitussupistukset sitten oikein on.. Välillä mun vatsa kovettuu ihan kovaksi, mutta ei tunnu yhtään erilaiselta kun milloin muulloinkaan, enkä kovettumiselle oo huomannut mitään syytä joka sen aiheuttaisi. Se tulee ihan milloin sattuu, myös levätessä. Muitten kuvailujen perusteella ehkä ne on sitten niitä. :)

Toinen milloin tuntuu, mutta se taas ihan eri tavalla, niin välillä kävellessä tulee yhtäkkinen "kipu" mahaan, ja se kestää joko hetken aikaa kävellessä (pitää hidastaa vauhtia mateluksi) tai sitten jos pysähtyy niin häviää heti. Mutta se mikä ei ihan vahvista epäilyäni supistukseksi on se, että se tuntuu aina vain oikealla puolella vatsaa ja se kipu on vähän saman tapainen jos ootte joskus lähtenyt syönnin jälkeen juoksemaan ja sitten alkaa pistämään johonkin, eri paikassa tosin. Mutta siis sellainen vähän pistävä tunne oikealla puolella mahaa. Ja tosiaan kipu ei ole mitään kovaa. Outoa.. Onneksi lääkäri on kohta, muistaakseni kahden viikon päästä, joten ehkä sinne asti sinnittelen, koska kivut tulee aina silloin tällöin, ei aina kävellessä, eikä ne tosiaan oo niin kivuliaita että tunnistaisin niitä oikeiksi supistuksiksi.

Onko muilla muuten kävellessä sellaista painon tunnetta? Alkaako tuo maha sitten painaa jo niin paljon (vko 25+3) että se tuntuu kävellessä paineena?

P.S. Meidän tyyppi on sitten keksinyt, että virtsarakkoon potkiminen/nyrkkeileminen on jotenkin hauska juttu... ihanaa! :D

 
Hyvä aihe palstalle! Olin luullut muutaman viikon ajan, että alavatsassani tuntuvat samanlaiset tuntemukset johtuisivat vauvan kääntymisestä, mutta nyt olen sillä kannalla, että kyseessä ovatkin harjoitussupistukset, joita en vain osannut tunnistaa (esikoinen tulossa).

Jo muutaman viikon ajan (nyt RV 23+4) on alavatsani yhtäkkiä tiukentunut / kiristynyt ihan kovaksi, ja se kestää yleensä 15-30 sekuntia. Varsinaista kipua ei ole, vaan ainoastaan kovettuminen ja kiristyminen. Välillä se tapahtuu enemmän vain jommalla kummalla puolella napaa sivusuunnassa eli ulkoapäinkin näkee, kun toinen puoli vatsasta kiristyy ja nousee.

Ilmeisesti tämä on ihan normaalia, eikä liene syytä huoleen? Seuraava neuvola (+ensimmäinen lääkärin tapaaminen) on vasta 5.4., enkä tajunnut viime neuvolakäynnillä puhua tästä asiasta mitään, kun en vielä silloin ymmärtänyt niiden olevan suurella todennäköisyydellä harjoitussupistuksia. Olimme 4D ultrassa Cacciatorella Femedassa ke 2.3., ja hän ainakin sanoi kaiken olevan kunnossa - olisi varmaan huomannut, jos esim. kohdunsuu olisi ollut auennut?

Harjoitussupistuksia tulee minulla lähes päivittäin ja eilen aamulla tuli lähes 10 kpl peräkkäin hyvin lyhyessä ajassa. Koska kipuja ei kuitenkaan ole, en aio huolestua tästä, ainakaan vielä.

Olisi tosi kiva kuulla monilta palstalaisilta, onko teillä samanlaisia paikallisia alavatsan kovettumisia?
 
Kameli: Olisikohan se sun oikeanpuolen vatsakipu nivuskipua, mulla on ainakin välillä ollut nivuset ja häpyluu tosi kipeenä. Ja ei mulla maha ainakaan enää kevyeltä tunnu sen verran on jo isoksi kasvanut:)
 
Heipparallaa, täälläkin supistaa päivittäin, alkoi viikolla 20, ja nyt vkolla 25 eilen laskeskelin ihan että kuinka paljon niitä tulee. Laskuissani pääsin 15 asti. ja tiheimmin niitä tuli illalla, sekä tatuoidessa, mutta varsinaista kuviota ei ilmeisesti noissa nyt kuitenkaan ole. Itsekin kyselin neuvolassa että pitäiskö niistä olla huolissaan, mutta täti sanoi että niin pitkään kun ei ole kipuja, tai supistukset tiheitä, niin ei pitäisi olla mitään normaalista poikkeavaa. Vähän vaan jännittää kun esikoista odottelen, ja yrittäjänä teen töitä, että jos tässä sitten joutuu ihan lepokuurille, mutta ei ne supistukset koskaan ole sattunut, tuntuu vaan sellasina krampin tyyppisinä, ja vatsa on ihan kova. Ehkä tässä nyt sitten ihmetellään ja odotellaan, kuulemma sisätutkimustakaan ei kannattais ihan liian tiuhaan tehdä jne.. Plaah.
 
Esikoista odotan ja tuntuu kyllä tosi hölmöltä kun en minä ainakaan tajua milloin olis harjoitussupistuksia. Useimmiten aina työpäivän jälkeen kun lähden kotiin päin kävelemään on vatsa tosi kipeä ja ei auta kuin seisahtuminen. Sitä kipua tosin kestää ihan niin kauan kuin kävelen eli ei voi kaiketi olla supistusta?? Monesti on mullakin varsinkin oikea puoli mennyt aikalailla lukkoon kävellessä ja kipu on levinnyt koko vatsan alueelle. Ajattelin että ehkä sitten venytyksen puutetta tai vauhti liian kova päivän aikana (?).

Tuntuu tosi orvolta kun toisaalta ei tiedä että onko nämä tuntemukset "normaaleja" raskauden aikaisia tuntemuksia vai kuuluuko huolestua, pitäiskö ihan seisahtua kunnolliseks ajaks ja odottaa vai mitä ihmettä. Mulla nyt menossa rv. 27.

Tänään asia on taas ajankohtainen kun kotia kohti tultaessa ainoa mutta hyvin pistävä kivunlähde oli ihan alavatsassa ja pisteliäs kipu on kestänyt koko illan. Samalla huomaan että vessatarvetta on normaalia enempi vaikkei niinkään mitään tulisi.

Vatsa painaa varmasti jo ainakin mulla, onko tämä sitten normaalia?? Neuvolassa nyt ei oikein mun mielestä sanottu juuta eikä jaata asiaan, heitti ne vain liitoskivuiksi. Voiko kaikki olla vain liitoskipuja??
Mistä ihmeestä sen voi tietää milloin on tosi kyseessä että tarvis oikeesti mennä lääkäriin??

Äääh. :)
 
Minion: Onko sulla ollut jo neuvolalääkäri? Musta kans välillä tuntuu ettei neuvolan terveydenhoitajat ainakaan mitään mistään tiedä ja lääkäriltä pitäis kaikki aina kysyä!
 
Kannattaa myös muistaa, että kaikki alalla työskentelevät eivät automaattisesti ole synnyttäneitä naisia, joten hekin joutuvat arvioimaan kipuja ja tuntemuksia lukemansa perusteella :)
Itse pitäisin ohjenuorana sitä, että jos kivut ovat siedettäviä (eivät vie yleistä toimintakykyä) eikä mitään vuotoja ole, ovat ne ihan normaaleja.
Ja neuvola on sitä varten, että aina jos huolettaa, niin sinne saa mennä tarkastukseen ja sieltä saa aina sairaslomaa, jos tuntuu ettei pysty/jaksa töitä tehdä.
Muistakaa, että parempi (itselle sekä vauvalle) levätä kuin kärsiä!
 
Päivi28 kirjoitti:
Minion: Onko sulla ollut jo neuvolalääkäri? Musta kans välillä tuntuu ettei neuvolan terveydenhoitajat ainakaan mitään mistään tiedä ja lääkäriltä pitäis kaikki aina kysyä!


Oli mulla pari viikkoa sitten mutta emmä sille sitten tajunnut edes puhua niistä. Sano vaan että kaikki hyvin kun oli tutkinut mitä tutki.
Ultra mulla on tiistaina äippäpolilla että josko siellä sitten kyselen tarkemmin kun ei ole neuvolaporukkaa paikalla.
 
Mulla on ollu jostai rv 20 lähtien harjoitussuppareita ja nyt tänään eka kerta(rv 27)tuntu sellai kipeempi supistus, joka oli menkkakipumainen alavatsassa ja alaselässä tuntuva ja kesti jonku 30-60 s. Siis ei mitään verrattuna synnytyssupistuksiin, mutta kipeetä teki kuitenki. Nyt tässä oottelen vaa et toivottavasti ei tuu lisää.. Mitää vuotoja ei kuitenkaa oo ollu et ehkä ei tarvii olla huolissaa..
 
Mulla on kans ollut noita harjjoitussuppareita jostain viikolta 20. Pääsääntöisesti koko vatsa tai vaan alavatsasta kiristyy ja olo on jotenkin tukala. Mut mitään kipuja ei ole ollut ja nääkin on aina helpottanut levolla. Viime viikolla kuitenkin tuli ensimmäiset kivuliaat supparit ja nyt ollaankin sit saikulla. Todennäköisesti stressi on aiheuttanut ja nyt pitää sitten levätä oikein kunnolla.

Mulla on ollut kans liitoskipuja, mut ei ne tunnu samalta kun supparit (ainakaan mulla). Musta tässä ketjussa oli jollain hyvä pointti, et niin kauan kun pystyy toimimaan normaalisti, niin kaikki on todennäköisesti ok. Kävelyitä joutuu kyllä hidastamaan, mutta jos niitä ylipäänsä pystyy tekemään, niin pitää olla tyytyväinen.

Sitten kun ei pääse kivun takia nousemaan tuolilta ylös tai kivut eivät hellitä levolla, niin varatkaa lääkäriaika heti! Ja nimenomaan lääkäriaika, ei terveydenhoitajalle.
 
Mä olen parhaillaan toista viikkoa saikulla supistusten takia. Vielä 4 päivää saikkua ja sitten takaisin töihin kokeilemaan miltä tuntuu.

Supparit alkoivat n. rv 20, mutta ovat lisääntyneet kuukauden sisällä tosi paljon. Ennen sairaslomaa saattoi tulla yli 30 supparia päivässä, välillä yli kymmenen tunnissa. Neuvolalääkärikäynnillä otin asian puheeksi ja sieltä pistivät petiin, vaikka kohdun suu oli vain hieman pehmennyt ja hyvin kiinni ja olisin itse halunnut jatkaa töissä. Kotona olo on kyllä auttanut, supistuksia on ollut vähemmän ja vauva on liikkunut enemmän.
 
Voi perseen suti sanon minä... Nyt on ollu pari päivää tosi usein harjoitussupistuksia, tänään oon laskenu jo reilu 30, ja nyt kello on vasta puoli 4... Soittelin neuvolaan, ja sain lääkäriajan maanantaille. Ei siinä muuten mitään, mutta kun olen yrittäjä, ja aikuisten oikeasti en vielä voisi oikeastaan jäädä pois töistä, eikä tatuoiminen nyt niin fyysisesti rankkaa ole jne... Mutta jos nyt itse osaan paikkojani tulkita, on siellä kylläpehmeämpää kun mitä ennen, ja äitini kertoi että sisko meinasi tulla jo 5kk etuajassa. Nyt on vko 30 menossa.. Eli pitäis vielä kuitenkin reilu 2kk pienen kypsyä. 
   Ahdistaa ihan huolella. Ainoa hyvä asia tässä on se, että rääpäle liikkuu todella reippaasti, eli sillä ei varmaan hätää ole...
 
Jepjep, eilen laskujeni mukaan tuli sitten suunilleen 60 supparia.. Saa nähdä miten tänään menee.
 
RiikkaJ: Onko sulla kipeitä noi supparit?

Mulla on jotenkin jänniä nämä mun supparit, kun yleensä kuvaillaan että harjoitussupparit menee ohi parissa minuutissa, niin mulla saattaa maha olla ihan kivikova ja jännittynyt 10 minuuttiakin putkeen ennenkö helpottaa. Mulla noi supparit tulee yleensä iltaisin mutta nyt on tullut päivisinkin.
Onko muilla ollut vastaavanlaista??
 
Mulla on Päivi28 ihan sama homma.
Ja juurikin enimmäkseen iltasin, mut sillon tällön päivisinkin. Neuvolatäti sanoi, että on ihan normaalia.

Mulla tuli viime viikonloppuna jo muutama ihan kunnon supparikin. Kerkes vähän pelästyttämään.. Oltiin oltu koko päivä Ikeassa ja kotimatkalla alko selkää juilimaan. En kuitenkaan kiinnittäny siihen sen kummemmin huomiota, kun ei mitenkään erikoisen paljon sattunu. Heitettiin kamat kotiin ja lähettiin koirien kanssa lenkille. Loppulenkistä alkoi taas selkäkivut ja vatsa veti ihan kovaks. Ja sit alkoki kunnon kivut. Pari kertaa jouduin oksentamaan kivusta. Siitä sit hissukseen köpötellen kotiin ja makuulle. Niin kovasti vaan sattu, et ei siin makuulteen pystyny kovin kauan olemaan. Käppäilin pitkin kämppää ja kokeilin käydä lämpimässä suihkussa. Kelloteltiin suppareiden välejä ja aika tasaseen parin minsan välein niitä tuli. Tunnin jälkeen alko sit onneks helpottamaan.
On se vaan melkonen ero noilla harjotussuppareilla ja oikeilla :D Rupesin jo miettimään, että näinköhän suostun synnyttämään ollenkaan, jos se kert noin sattuu ;)
 
Takaisin
Top