Harjoitussupistukset

Peura

Jostain jotain jo tietävä
Huhtimammat 2018
Joko muilla on ollu harjoitussuppareita? Mulla rv 15+3 ja elämäni ensimmäinen suppari tuli aamulla! Heräsin jostain syystä, hetken kääntyilin sängyssä ja laitoin käden mahalle - ja se olikin pinkeä! Vasemmalta puolen mahaa oli kohtu noussu aivan pintaan, hyvin erotti sen rajat. Yli puoli tuntia meni, ennen kuin rauhoittui. Mä kun luulin, että ne kestää vain hetken aikaa...

Toista kertaa ei oo tullu. Suppari ei sattunut yhtään, en muuten olisi huomannut, ellen olisi tosiaan laittanut kättä mahalle. Esikoisen odottaminen on jännää!
 
Juu harkka suppareita tulee välillä, en yleensä huomaa, kun on päällä vaan just kun menee ohi :)
 
Mä en varmaan tunnista niitä :shy: Eilen kun oltiin kävelyllä, yhtäkkiä koko alavatsan alueella tuntui 1-2 sekunnin ajan sellanen nopea kipuaalto/ kramppi. Pysähdyin, eikä se sit jatkunut. En tiedä oliko supistus vai mikä (?)
 
On ollut jo liiakseenkin. Aluksi ei ollut kipuja vaan just tommoista kovettumista. Nyt on alkanut selässä asti välillä tuntumaan ja muutenkin kolottamaan. Minulla tosin alkoi vasta 17+ viikolla ja neuvolasta sanottiin ettei vielä pitäisi alkaa, joten sinulla Peura on alkanut todella aikaisin.
 
Mulla nyt 3pvää putkeen ollut aikamoisia supistuksia. Ei kipeitä mutta ärsyttäviä. Liikkeessä huomaa varsinkin ja on pakko hidastaa tahtia. Mietiskelin jo, pitäiskö soitella neuvolaan jos eivät pariin päivään rauhoitu.
 
Kolmas lapsi tulossa ja harkkasuppareita on ollut satunnaisesti jo viikolta 15. Toisilla tuntuu aiemmin kuin toisilla ja varsinkin jos ei ole ensimmäinen raskaus kyseessä.
 
Täällä nyt elellään 16+1 ja ollut muutamana yönä kivuttomia harkkasuppareita (tai jotain). Tai ainakin luulen että ovat niitä tai sitten vauva muljuilee oudosti :D jännä että näitä on tullut vain öisin kun olen kääntänyt kylkeä. Ekassa raskaudessakin välillä ilmestyi mahaan semmonen kova toispuoleinen kohouma, jonka oletin olevan vauva. Nämä on vähän samanlaisia.
 
Mä en osaa erottaa, kun tulee just tuo kova kohouma, että onko se vauva vai harjoitussupistus... no täytyy kysyä neuvolalääkäriltä, joka on huomenna :)
 
Eiköhän se ole supistus. Vauva on tässä vaiheessa just just kämmenen kokoinen. Sitten myöhemmässä vaiheessa se on vauva, jonka piirteet näkyvät vatsan läpi.
 
Musta kyllä tuntuu välillä, että raskauden aikana voi tapahtua ihan mitä vaan eikä ne neuvolassakaan aina kaikkea tiedä :joyful: Mulla kans on tullut supparit yöllä nukkuessa ja oon herännyt niihin, vaikkei ne tunnukaan miltään. Hassua, kun jossain neuvottiin supparin menevän ohi levolla ja itellä ne tulee levossa :wacky: viimeksi kovettui koko maha eikä tullut vain pelkkää kohoumaa.

En tiedä, miksi näin varhaisessa vaiheessa jo tulee ja ekaa odottaessa. Vauvamahaa ei kylläkään meinaa tulla millään, ainoastaan ruuan jälkeinen turvotus näkyy, muuten hiljaista...
 
Musta kyllä tuntuu välillä, että raskauden aikana voi tapahtua ihan mitä vaan eikä ne neuvolassakaan aina kaikkea tiedä :joyful: Mulla kans on tullut supparit yöllä nukkuessa ja oon herännyt niihin, vaikkei ne tunnukaan miltään. Hassua, kun jossain neuvottiin supparin menevän ohi levolla ja itellä ne tulee levossa :wacky: viimeksi kovettui koko maha eikä tullut vain pelkkää kohoumaa.

En tiedä, miksi näin varhaisessa vaiheessa jo tulee ja ekaa odottaessa. Vauvamahaa ei kylläkään meinaa tulla millään, ainoastaan ruuan jälkeinen turvotus näkyy, muuten hiljaista...

Sama mulla. Levossa vasta niitä onkin. Tai jos joutuu istumaan pitkään paikoillaan. Siinä on vähän vaikeaa rentoutua enemmän.

Neuvolassa sanottiin viimeksi vaan, että minulla on vain jotenkin herkemmässä ne. Mutta jos ei tule kello tarkasti, kivuliaita tai vuotoa niin ei pitäisi olla hätää. Kohtu kuulemma kasvaa vaan niin vauhdilla, että sekin voi aiheuttaa niitä.
 
Kiitos Sarai tästä tiedosta! Voi itelläkin johtua siis kohdun vauhdikkaasta kasvamisesta, koska parina päivänä on myös vihlonut mahaa ilman supparia. Sen oon ainakin laittanut kasvun piikkiin.
 
Mulla on tullut muutaman päivän muutamia kertoja. Nyt rv 17+1.. Ärsyttävää mut osasin kyllä odottaa että aikasin tässäkin raskaudessa niitä alkaa tulemaan :sad001
 
Mulla on auttanut , kun oon juonut enemmän vettä. Tai siltä ainakin tuntuu, tänään ollut paljon vähemmän noita, ehkä 5 kertaa koko päivän aikana. Pe-la oli enemmän ja perjantaina en varmasti nesteyttänyt itseäni tarpeeksi hyvin.
 
Mä heräsin taas suppariin, parhaiten siihen auttaa, kun juo vähän vettä ja nousee ylös hetkeksi. Mikä itseä vähän säikäytti oli se, että hetken kuluttua tuli toinen... :wideyed: tähän mennessä en oo huomannu kuin yhden päivässä. Marianne2:n kommentin kun luin, niin eipä tossa omassa tilanteessa ollutkaan mitään ihmeellistä. Kai ne alkaa nyt vaan lisääntyä! AnneliN, perässä tullaan, mulla 16+5 :joyful:
 
Mä välillä mietin, onko ne vaan vatsalihakset jotka venyessään kramppaa, sillä en osaa niin tulkita kaikkia tuntemuksia. Nimittäin viimesen 1-1,5 viikon aikana on maha aika paljon pullahtanut ulos, joten kohtu (ja vauva) varmaan kasvaa nyt kovaa vauhtia.
 
Tänään neuvolan lääkärintarkastuksessa selvisi, mistä noi yölliset supparit johtuu. Lääkäri sanoi heti, että asennosta johtuvia. Kroppa ilmoittaa, että vaihda asentoa. Tajusinkin, että oon aina herännyt niihin selälläni maatessa ja liikkuminen tai asennon vaihto on auttanut. Kyljellään makaaminen on parasta sikiön verenkierrolle. Millähän sitä sitoisi ittensä yöksi kylkiasentoon :wacky:
Nukahdan aina kyljelleen, mutta yön aikana tulee pyörittyä.

Kohdusta sanoi, että se on tosiaan vasemmalla puolen mahaa ja siksi se siihen kohtaan supistuukin. Eli normaalia mulle :joyful: Mulla on kans viimeisen viikon aikana masu kasvanut kovaa vauhtia, mutta vieläkään musta ei näe, että pieniin päin ollaan. Äitinikin sanoi, ettei vaatteet päällä ainakaan huomaa mitään :joyful:
 
Sulla ollut hyvä lääkäri kun on ehdottanut syitäkin noille supistuksille! mä nukun jo vasemmalla kyljellä, tyyny jalkojen välissä ja välillä sellanen pidempi kapee tyyny selän takana ettei tulis käännyttyä. Mutta tähän sopiviakin L-mallisia tyynyjä myydään :)
 
Terkkari sitä lääkäriä kyllä kehukin ja itelle jäi siitä hyvä fiilis :grin täytyy varmaan kans ruveta tekemään itelle tyynyistä unilinnaketta, niin saa nukkuakin rauhassa. Kiitti vinkistä!
 
Nyt en oo kahtena yönä herännyt suppareihin, jee! Oon laittanut tyynyn selän taakse, se estää hyvin kiepsahtamista. Tosin hartiat mulla tulee nyt kipeiksi :meh: tilasin sitten kotimaisen vartalotyynyn itelleni, tyynyliinan ja postien kans maksoi 35 e. Jos jota kuta muutakin kiinnostaa, niin tässä linkki: https://teva.fi/tuote-osasto/makuuhuone/vartalotyynyt/

Otin kaikista isoimman ja vetoketjulla, saa lisäillä täytettä, jos tarvii. Voin myöhemmin kertoa kokemuksia!
 
Takaisin
Top