Harjoitussupistukset

Itu1

Tietävä tietäjä
Syyskuunmammat 2014
Marraskuun äidit 2019
Joko teillä on ollut kovasti supisteluja? Millaisia ohjeistuksia olette neuvolasta ja muualta niihin saaneet? Mulla on noita harjoitussupistuksia päivittäin ja töissä ne on kyllä aika kiusallisiakin välillä, kun joutuu liikkumaan paikasta toiseen eikä sitä vessaa aina ole saatavilla... Ilmeisesti ovat ihan harmittomia kuitenkin koska eivät ole kivuliaita, mutta vähän silti mietityttää pitäisikö enemmän lepäillä vai olla vain välittämättä suppareista. Neuvola käski vain ottaa yhteyttä jos itse arvelen että saikulle olisi tarvetta, mutta en mä osaa itse arvioida mitään kun on esikoinen kyseessä. :D
 
Mulla on ollut tosi lieviä ja ei kovin usein mutta kai nekin tässä jossain kohtaa vähän voimistuu.
 
mulla alkoi yllättäen tulla supistuksia useasti päivässä ja alkuun niistä hieman huolestuin, nyt niitä on kuitenkin taas paljon harvemmin. joskus vatsa vain kovettuu, joskus tuntuu että vatsaa kiristää ja ahdistaa. ei mitään kovaa kipua ole, mutta kuitenkin vatsa tuntuu hieman aralta jonkin aikaa supistuksen jälkeenkin. tänään mainitsin lääkärille, että harjoitussupistukset ovat alkaneet, ja vastaus oli "niin varmasti ovatkin kun vatsa on jo näin iso." eli ei kuulemma tarvitse pahemmin välittää, paitsi tietysti jos tulee verenvuotoa tai kovia kipuja jne :)
 
Saman vastauksen mäkin kyllä sain kätilöltä, että ei tarvitse huolestua jos ei sellaista menkkamaista kipua tule.Toisaalta oon ymmärtänyt et pitäisi lepäillä kun supistaa, vai onko se sitten loppuraskauden juttuja vasta...
 
Täälläkin tuossa yhdessä. Vaiheessa noita oli mutta nyt on ollu hirveen vähän... Enemmän toi lapsi potkii...

Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla ei ole hajuakaan millaisia ne harjoitussupistukset on.. :rolleyes: vatsan kovuudesta en tiedä, tuntuu että enemmän se kovuus johtuu nyt tästä ummetuksesta ja ilmasta vatsassa :grin
 
Se kohtu kovettuu sellaiseksi koripallon tuntuiseksi hetkeksi, oon päätellyt että niistä harjoitussupistuksista silloin on kyse. Joskus se on sellainen selkeä aaltomainen juttu ja joskus taas se pinkeys jää pidemmäksi aikaa päälle. Korjatkoon joku kokeneempi jos oon väärin diagnosoinut tän homman. :) Ummetus ja muut vatsavaivat onkin sitten ihan oma lukunsa... :P
 
Niin ja sellainen paine tavallaan tuntuu. Yleensä sen supistuksen jälkeen saakin sitten juosta pissalle vaikka olisi just käynyt, mikä on töissä ollessa se ärsyttävin vaiva esim. palavereissa tai muissa tapaamisissa.
 
On ollu, neuvolassa tädin silmät pyöristy ku sanoin että on ollu kivuliaita supistuksia, kävin antaa pissinäytteen mut oli puhdas. Ei mulla nyt oo ollu hirveemmin, mutta kyllä sen tuntee kun supistus tulee, kun vatsa kovenee ja hirvee paine tulee, että pitää mennä makaamaan.
 
Mulla oli sellainen vaihe jossa oli selkeesti supisteluja. Ei tosin kipeitä mutta erittäin epämukavia. Niinkun olis meloni tuolla alavatsassa. Luulen että tuo vaihe liittyi kohdun kasvamiseen koska nyt on taas ollut hiljaisempaa eikä ole supistanut pitkään aikaan. Mulla tää on jo toinen raskaus että tuntemuksetkin on luultavasti kovempia kun viimeksi. Ekasta mulla ei supistellut ollenkaan.

Kyllä se lepo auttaa missä vaiheessa raskautta vaan eikä niihin suppareihin oikein muuta konstia olekaan. Mahdolliset tulehdukset kannattaa kyllä sulkea pois koska ne provosoi suppareita.
 
Muistatteko millä viikoilla tuo kovempi supisteluvaihe on yleensä teillä ollut? Liittyiskö se siihen kohdun kasvuun? Ehkä tää ei sit ihan loppuun saakka samalla tahdilla jatkukaan... Pitäs töissä olla joku siesta-nurkka mihin vois aina hetkeksi heittäytyä. :) Mutkin neuvolan täti passitti pissinäytettä antamaan, vasta jälkeenpäin tajusin että se liittyikin tähän asiaan.
 
Eikös nuo harjoitussupistukset johdu siitä, että kohtu tavallaan kypsyy synnytykseen? En siis tarkoita, että teillä, kenellä niitä on, olisitte kohta synnyttämässä! Vaan harjoitussupistukset on tavallaan sellainen ennakoiva toimenpide, joka valmistelee kohtua h-hetkeä varten. Eli tämän perusteella ajattelisin, että jatkuvat loppuun asti. Harjoitussupistukset on ihan normaaleja kaikille odottajille, tietysti lukuunottamatta todella kivuliaita ja tasaisin väliaijoin toistuvia, jolloin pitäisi mennä lääkärille. Tämä kommentti perustuu siihen, mitä olen lukenut, joten kannattaa kysyä neuvolassa tarkemmin, jos jokin mietityttää tämän asian suhteen.
 
Olet Tekah varmasti ihan oikeassa. :) Tein vain itse päätelmää että ehkä sitä supistelua sitten on vielä enemmän silloin kun vauvakin kasvaa kovaa vauhtia, koska mulle ainakin kätilö sanoi että kun on suht pieni kokoinen ja eka raskaus, se kohtu laittaa tavallaan enemmän vastaan.
 
Mulla ne supistelut ajoittui just siihen vaiheeseen kun vatsa kasvoi vauhdilla eli jonnekin rv 19-20 tienoille. Nyt on tosiaan taas rauhallisempaa sillä saralla. Harjoitussupparit on ihan normaali ilmiö mutta jos niitä ihan älyttömästi alkaa olemaan ja tulee todella herkästi niin pitäisi levätä.
 
Millaisia kipuja teil muilla liittyy noihin harjoitus suppareihin? Kun mulla on inhottavasti alkanut välillä sattumaan koko mahaan. Esikoisesta ei koskaan ollu sellasta. Eikä nää siis muistuta kuitenkaan yhtään synnytyssupistuksiakaan. Sellaista koko vatsan aluetta jäytävää kipua. Vähän ku lihaskramppi...

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla ne on yleensä kivuttomia, siis puristava tunne alavatsassa. Ihan kun kohtu muuttuis kiveksi, tuntuu epämiellyttävälle mutta ei satu. Laukeaa suht nopeesti. Hassua että ne tulee usein kun oon makuuasennossa. Yksi kivuliaampi taisi olla pari päivää sitten kun kävelin aika vauhdikkaasti bussipysäkille. Sillon jo sattuikin tonne alas. En tiedä oliko supistusta vai enemmän liitoskipua.
 
Mää en edes tiennyt, että mulla on harjoitussupistuksia ennenkuin neuvolassa valaisivat, että ne voi olla kivuttomia. Mulla vain maha kovenee, ei tunnu mitenkään kivuliaalta tai epämukavalta.

Jemmu, ettei olis närästystä tai sen aiheuttamaa? Silloin mulla ainakin sattuu koko mahaan ja on tosi "puristava" olo kauttaaltaa mahassa.
 
Mulla tulee yleensä kun istun sohvalla, ja niit tulee sillai jonkun verran:/ inhottava tunne ku alkaa kovenee kohtu:sad001

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Hmmm... en osaa kyllä yhdistää närästykseen sitä kipua :/ voisi kyllä ehkä. Mutta kun oikein mietin niin näitä kivuliaita tulee sillon kun on koko päivän kovasti touhunnu eikä muistanut levätä. Vatsa on supistuksista aivan kivikova ja tuntuu sellaista särkyä että pitää heti istua alas kun sellainen alkaa.

On kyllä iltaisin ollut juuri ennen nukkumaan menoa tuota juurikin puristavaa tunnetta ja kas kummaa kun makuulle pääsee niin kamala närästys! :D viime yönä oli renniet yöpöydältä loppu ja epätoivoisesti kaivella laukkua jos sielä vielä olis.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mäkin oon ostanu jo kaks isoa pakkausta rennietä, paljonhan niissä oli niitä nappuloita yhessä askissa. 48 kpl näyttäis olevan. Oho siellähän on yks isompi, 96 kpl yhessä askissa :D
Mulla supisti yks päivä niin että tuntu että napa repee. Onneks ei oo kivuliaita, mut sellasia menkkamaisia kipuja on tullu munasarjojen kohdille, mikä on ilkeetä, en oo vielä kertonu neuvolassa siitä.
 
Takaisin
Top