Harjoitussupistukset?

pikkufantti

Silmät suurina ihmettelijä
Koska olette alkanee tuntemaan ensimmäisiä harjoitussupistuksia ja ovatko olleet kivuliaita vai ns. "oireettomia"? Miten teistä on tuntunut, että vauva on suhtautunut supistuksiin?

Itsellä ollu jo joitain, mutta tänään pisti vattassa. Supistuksen jälkeen tuntui kun vauva olisi heittänyt kuperkkoja.
 
Muutamia on tuntunut, ehkä pari viikkoa sitten rv20 alkoi ensimmäistä kertaa kiristellä välillä alavatsassa. Yhdistän ne jotenkin siihen että olen syönyt lähitunteina ja olen kävellyt välillä kiireelläkin jonnekin. Pitää sitten hidastaa vauhtia ja hieroskella vatsaa. En ole huomannut että mahamörmelö reagoisi niihin mitenkään erikoisesti, se mörmeltää muutenkin ympäriinsä melko jatkuvasti.
 
Täälä on maha supistellut jo hyvän tovin, valitettavasti..  minulla ne ovat liittyneer siihen, että olen rasittanut itseäni liikaa.. :/ Nyt on onneksi rauhoittunut ne kivuliaat ja enemmän ollut sellaisia, että maha mennyt vain kovaksi...
 
Mulla ei kai oo ollut mitään, kun en oikein tiedä edes mitä odottaa. :o Tosin vatsavaivojen kanssa oon paininu jo niin monta vuotta et pystyisin kaikista vatsa jutuista tällä hetkellä pistämään ainakin 90% niiden piikkiin, en oo mielestäni mitään normaalista poikkeavaa kyl tuntenu.
 
Nyt menossa 20 raskausviikko ja supistuksia en ole tuntenut. Sama oli ekan kohdalla, että vasta neitiä synnyttämään menessä tunsin ekaa kertaa mitä on kun supistaa. Saapa nähdä miten tässä raskaudessa. Ainakin nyt seuraillut aika tarkaan ekaa raskautta.
 
Mulla on jo pari viikkoa varsinkin nukkumaan mennessä supistanut. Kun makaa ihan rauhassa sängyssä niin yhtäkkiä kramppaa koko vatsa ihan kivikovaksi. Ei se kipeää tee, eikä tunnu pikkuista häiritsevän, mutta kieltämättä se tuntuu itsestä aika jännältä.  Sama juttu kun olen ollut reippaalla kävelylenkillä koiran kanssa, niin yhtäkkiä vatsa kovettuu.
 
Esikoisesta alkoi harjoitussupistukset jo ennen rv20 mutta nyt on supistanut vain ihan muutaman kerran (ja hyvä niin).

Harjoitussupistuksia kannattaa laskea, eli minulle sanottiin että jos harjoitussupistuksia on 10 tai yli/päivä niin alakerran tilanne tulisi tarkistaa. Yleensähän ne eivät saa aikaan mitään muutoksia ja kuuluvat raskauteen mutta joskus ne alkavat pehmittää ja aukaista kohdunsuuta.
 
Mulla on ollu semmosia tuntemuksia, että jos oon kävelly reippaammin niin yleensä oikeeta puolta alkaa vihloa/ tuntua viiltävää kipua. Se menee sitten ohi kun hieroskelee mahaa ja lepää. Soitin äitiysneuvolaan ja kysyin mistä johtuu, niin sanoivat että voi olla kohdun kasvukipuilua tuommonen. Mutta en tiiä..onko muilla tämmösiä kokemuksia viiltävästä/vihlovasta kivusta? Vähäsen huolettaa, mutta onneksi ei oo säännöllistä tai usein toistuvaa. Sitä ku ensimmäistä kertaa on raskaana, niin tulee vaikka mitä mieleen. 11.10. on keskiraskauden lääkäriaika, siellä viimeistään kyselen niin että lääkäri väsyy :D Onneksi pieni Mössykkä potkiskelee melko paljon. :)
 
Happymama: Mullakin on tullu tuota tunnetta et alkaa oikeelle puolelle vihlomaan/tuntuu kipua, jos kävelee yhtään reippaammin.. nyt tässä käyny lenkillä koiran kanssa ja alkumatka menee normisti, sit se kipu alkaa yltymään ja loppumatka pitää sit kävellä tosi rauhallisesti ja seisoskella/levätä välistä.

Tosiaan viikonloppuna en ees tehny mitään rasittavaa, kun alko sillain puuduttavasti pistämään oikeelle alavatsaan.. ihan kun ois neulalla pistetty sinne. Sit aateltiin varmistaa asia ensiavussa ja sillä virtsa ei ollu puhdas (löyty valkosoluja ainakin), niin laitto mut viikon saikulle. Kuitenkin ultran mukaan kaikki oli sitten ok. Neuvolatäti tosiaan sano, et pistävä kipu on voinu hyvinkin johtua kohdun venymisestä/vastaavasta.. eli ei kait tässä syytä huoleen ole. Varmistetaan vaan tällä levolla nyt, ettei tulekaan mitään.. ja toisaalta pitää nyt kattoo tutkimukset loppuun, et mitä tuloksia on tullu - toiv vaan hyviä!..
 
Moi vielä! Tulokset sain, ja totta kai toivottiinkin et kaikki ois ollu vaan jotain väärinkäsitystä. Eli puhtaat tulokset sain ja vielä kahdesti testattuna. :) ^^ Eli eikun jatkamaan arkea ja nauttimaan loppuraskaudesta ilman erityisiä huolia. *ihana fiilis!*
 
Täällä joskus havaittavissa vatsan kovettumista eli näitä harkkasupistuksia. Ehkä enemmän tuli 15-20viikoilla kuin nyt. Nyt enää harvemmin tai ei juuri koskaan. Ja hyvä näin. Mieluiten seuraavat supistukset saisivat tulla synnärillä. :)
 
DiaLia: No ihana kuulla että kaikki hyvin :) Mulla tuli muistaakseni viime keskiviikkona samanmoinen vihlova kipu ku kävellessä, mutta tällä kertaa se kipu tuli ilman rasitusta kun nousin tuolilta seisomaan. Piti hetki hengitellä ja nojata pöytään ja sitten soitinki äitiysneuvolaan että onko normaalia. Sanoivat että voi olla ligamentti-kipuja eli ilmeisesti just niitä ku kohtu venyy ja vanuu. Sen jälkeen ei oo onneksi ollukaan. Huomenna meen keskiraskauden lääkärille ja siellä kyselen suu vaahdossa kysymyksiä :D
 
Moi! Oon tässä kelaillu, että onko ne nämä niitä "harjotussupistuksia" jo pari viikkoa ainakin. Ilmeisesti mulla on ollu niitä jo joltain raskausviikon 22 hujakoilta lähtien ekana vähemmän ja nyt niitä on jo enemmän.. ainakin se pari päivään.

Eli mulla on ollu tähän mennessä kaikki (lukuunottamatta sitä yhtä tuskasta ilmeisesti vatsalihasten repeämistä tai kohdun venymistä) supistukset kivuttomia. Siitä päättelen, että ne on niitä harjotussupistuksia..? Eli vatsa menee piukeeks ikään kun vatsalihakset jännittys ja mahasta tulee "kova" pallo. Tuota kestää sen noin puoli minsaa yleensä ja oon huomannu, et saan sen tilan parhaiten purkautumaan menemällä eka toiselle kyljelleen makuulleen ja sit kääntymällä siitä toiselle kyljelleen.. Se jotenkin rentouttaa tilannetta.

Eka tosiaan aattelin, et se on vauva vaan, joka liikkuu tosi ahkerasti ja saa siks vatsat jännittymään.. mut sit nyt hokas *äly ja väläys* et pakkohan ne on noita olla. Kyl se vauvakin lisäks punkee itteensä pihalle aina tosta navan vierestä.. et kivakiva. :)
 
Tänään käytiin kaverin kans shoppaamas Kuopios ni kyllä huomas, että kyllä se vaavi siellä stressaili meidän menemisestä. Kaks shoppailuaddiktia päästettiin kaupoille ja yllättäen riitti, että yksi kirppari kierrettiin noin murto-osaltaan ja sit ei enää jaksettu kantaa enempää kamatsua. Miten tää nyt tähän aiheeseen liittyy.. no sen lisäks käväsin hammaslääkärissä, niin harjotussuppareita tuli ihan sikana koko päivän aikana. Et ei yhtään parane tehdä mitään ekstroja. Ja parasta tehdä mahd pian noi hankinnat loppuun ja laittaa kaikki valmiiks sit viimesiä kuukausia varten et voi oikeesti sitten vaan levätä ja oottaa laskettua aikaa rauhassa. Semmonen kehon uutinen tänään.
 
Täällä tullut myös harjoitussupistuksia jostain rv20 alkaen... Varsinkin kun nostelen esikoistani joka ei vielä kävele ja pakko välillä kanniskella ja nostella. Useesti myös makuulle mennessä saattaa supistaa. Viimepäivinä alkanu helpommin supistaa, kävin vaunulenkillä niin sen jälkeen supisteli kyllä vähän väliä.. melkeen ku asentoa vaihtoi niin meni vatsa kovaksi ja paineen tunnetta. Vein pojan sitten mummilaan illaksi ja lepäilin niin helpotti. Esikoisen aikana en oikein tiennyt supistuksista mittään kuin vasta synnytyksen alettua:)
Mutta tota vihlovaa kipua tuolla sisällä jossain, niinkuin veitsellä törkkäis niin oli esikoisenkin aikana. Etenkin jos oli jossain kävelyllä tms. Semmonen kipu että on pakko pyshtyä ja kesti ihan sekunnin. Niitä oli loppuraskaudesta enemmän ja enemmän, nyt niitäkin alkanu taas tuleen, tosin vielä melko lievinä. Ilmeisesti ei ole vaarallisia, itsellä ne ei ainakaan tehny mitää muutoksia silloin esikoisen aikana. Olis kyllä kiva tietää mistä semmoset johtuu. No e kai tässä auta ku alkaa ottaa rennommin ja kuunnella kroppaansa parhaan mukaan.
 
Mulla on kanssa noita vihlasuja mahasta ja neuvolalääkärissa sanottiin että ne on niitä kohdun kasvukipuja.. kun nyt masu alkaa vauhdilla kasvamaan niin se voi tuntua tuommoisilta vihlaisuilta. Mulla tulee niitä silloinkun käppäilen tai koiran kanssa oon tai nostan jotain painavaa, ja ne kestää juuri sen sekunnin kaks.
 
Mä en nyt oikeen tiedä, että onko jotain harjoitussupistuksia ollut vai ei... Joskus kun kävelee nopeasti tai välillä jumpatessa tuntuu ihan alavatsassa pientä vetoa, jolloin hiljennän vauhtia ja se menee ohi. Mitään sellaista, että koko vatsa kovettuisi, en ole havainnut. Välillä osissa vatsaa tuntuu pientä painetta, mutta mun mielestä se johtuu siitä kun vauva painaa itseään ulospäin siitä kohtaa... Mutta aika vaikea sanoa, kun on ensimmäinen raskaus, niin en oikeen tiedä, että miltä niiden supistusten pitäisi tuntua :s
 
Mulla ollut ajoittain noita harjotussupistuksia niin vain että vatta menee kovaksi.

Eilen sydänkäyrässä kun oltiin ja toinen anturi oli supistuksien mittaaja niin pienia kohoumia se piirsi siihen.

Muttä ajattelin heti kirjoittaa kun tunsin jotain mitä en ole ennen tuntenut. Siivoilin tossa ja touhuilin koirien kanssa. Sitten tulin sohvalle istumaan ja alasellässä aaltomaistakipua, istumaan en pytstynyt joten heitin pitkäkseni kylkiasentoon, ne helpottuivat ja meni hetki niin vatta kovettui ja nivusissa tuntu vihlasuja?! Onko nämä nyt niitä supistuksia? :o
 
Takaisin
Top