Mä sain oman juureni työkaverilta

Ajatuksissa olisi tehdä itse myös ruisjuuri.
Juuri pidetään jääkaapissa. ”Oikea” tapa kai olisi, että kun leivotaan, niin juuri ruokitaan vähintään kahdesti ja kun se on valmis leivottavaksi, niin siitä otetaan sitten vähän säilöön ja se on se uusi juuri. Eli tavallaan se emojuuri aina ”vaihtuu” uudempaan, kun leivotaan.
Tai sitten voi ruokkia harvemmin tuota jääkaapissa olevaa juurta, ja pitää sitä siellä emojuurena. Sitten kun haluaa leipoa, otetaan vain tarvittava määrä ja ruokitaan juuri virkeäksi. Näin itse olen tehnyt nyt alkuun, mutta tarkoitus olisi käyttää tuo jääkaapissa ollut vanhempi emojuuri kokonaan pois ja jatkaa tuolla ”oikealla” tavalla.
Ruokinta tapahtuu niin, että juurelle annetaan vettä ja luomuvehnäjauhoja saman verran. Niiden suhde juureen määrittää kuinka pian juuri on leivontavalmis. Jos ruokitaan 1:1:1, niin sekoitetaan 10g juurta, 10g vettä ja 10g jauhoja. Tällä suhteella juurella menee noin 2-4h leivontavalmiuteen HUONEENLÄMMÖSSÄ. Monesti ennen leivontaa ruokitaan kahdesti. Voi myös ruokkia isommalla suhteella, eli vaikka 1:3:3 (10g juurta, 30g vettä ja 30g jauhoja), silloin juuren valmistuminen leivontavalmiuteen kestää pidempään.
Eli jos tarvitsen vaikkapa 90g juurta leivontaan, ja aion leipoa illalla, niin ruokin aikaisin aamulla 10g juurta 1:1:1 -suhteella. Sitten kun tämä ruokittu juuri on tuplaantunut 2-4h sisällä, ruokin uudestaan. Nyt se juuri painaa 30g, kun sitä ruokittiin jo kerran (koska 10+10+10 =30), eli nyt juureen lisätään 30g vettä ja 30g jauhoja. Sitten kun juuri on taas tuplaantunut, se on leivontavalmis. Kannattaa myös tarkkailla hajua ja rakennetta, valmis juuri on kupliva, moussemainen ja ”rapisee” kun sitä sekoittaa.
Kun juurta ruokitaan leivontaan, kannattaa käyttää ns ”suoraseinäistä” lasiastiaa, esim vesilasia joka ei levene tai kapene (eli ei esim Iittalan Kartio-lasi, koska se levenee ylöspäin). Teippi tai kuminauha siihen kohtaan missä juuren pinta on ruokinnan jälkeen, niin helppo tarkkailla koska on tuplaantunut. Astia peitetään tiiviisti, esim kelmulla, kumihanskalla tms.
Facebookin Hapanjuurileivonta-ryhmässä on hyviä vinkkejä, reseptejä ym. Neuvotaan ystävällisesti ja kannustetaan.
Itse olen leiponut nyt yhden focaccian, parit sämpylät, pari leipää ja tein myös napolilaista pitsaa juuritaikinaan. Laitetaas vähän kuvia tähän