Hapanjuurileivonta

VäriSointu

Seurustelun sensei
Tuli mieleen aloittaa tällainen ketju hapanjuurileivonnasta. Itse olen leiponut ruisleipää, sain anopilta juurta, mutta kiinnostaisi myös vaalean leivän teko. Kaikki, jotka tiedätte, tai haluatte tietää jotain jostain, tulkaa tänne kyselemään ja kertomaan.

Minua kiinnostaisi siis vaalean juurileivän teko. Mistä olette saaneet juuren? Miten juuri säilyy? Kertokaa mulle jotain. 😄

Ja @Olive :lle kiitos ketjun ajatuksesta, kun luin muualta, että leivot juurileipää. 🤩

Täällä juurileipuri hei! Mä oon aina tehnyt juuren itse, ja hektisessä lapsiarjessa oon myös useamman kerran saanut sen homeeseen, kun on jäänyt esim. kesällä lieden viereen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: sitten oon vaan tehnyt uuden. Jos vaan muistaa laittaa sen jääkaappiin käyttöjen välissä niin ei sitä kyllä kovin helposti pilalle saa :Slightly Smiling Face:

Uskoisin, että myös ruisjuurta voi hyödyntää vaalean leivän tekoon jos sulla sellainen jo on. Ottaa siitä vaan osan sivuun ja ruokkii vaaleilla jauhoilla. Mun mielestä vaalea leipä on muutenkin maukkaampaa, jos siinä on vähän ruis- tai spelttijauhoja. Mä myös aina ruokin mun vaaleaa juurta niin, että pieni osa on ruisjauhoja.

Mä sain oman juureni työkaverilta ☺️ Ajatuksissa olisi tehdä itse myös ruisjuuri.

Juuri pidetään jääkaapissa. ”Oikea” tapa kai olisi, että kun leivotaan, niin juuri ruokitaan vähintään kahdesti ja kun se on valmis leivottavaksi, niin siitä otetaan sitten vähän säilöön ja se on se uusi juuri. Eli tavallaan se emojuuri aina ”vaihtuu” uudempaan, kun leivotaan.

Tai sitten voi ruokkia harvemmin tuota jääkaapissa olevaa juurta, ja pitää sitä siellä emojuurena. Sitten kun haluaa leipoa, otetaan vain tarvittava määrä ja ruokitaan juuri virkeäksi. Näin itse olen tehnyt nyt alkuun, mutta tarkoitus olisi käyttää tuo jääkaapissa ollut vanhempi emojuuri kokonaan pois ja jatkaa tuolla ”oikealla” tavalla.

Ruokinta tapahtuu niin, että juurelle annetaan vettä ja luomuvehnäjauhoja saman verran. Niiden suhde juureen määrittää kuinka pian juuri on leivontavalmis. Jos ruokitaan 1:1:1, niin sekoitetaan 10g juurta, 10g vettä ja 10g jauhoja. Tällä suhteella juurella menee noin 2-4h leivontavalmiuteen HUONEENLÄMMÖSSÄ. Monesti ennen leivontaa ruokitaan kahdesti. Voi myös ruokkia isommalla suhteella, eli vaikka 1:3:3 (10g juurta, 30g vettä ja 30g jauhoja), silloin juuren valmistuminen leivontavalmiuteen kestää pidempään.

Eli jos tarvitsen vaikkapa 90g juurta leivontaan, ja aion leipoa illalla, niin ruokin aikaisin aamulla 10g juurta 1:1:1 -suhteella. Sitten kun tämä ruokittu juuri on tuplaantunut 2-4h sisällä, ruokin uudestaan. Nyt se juuri painaa 30g, kun sitä ruokittiin jo kerran (koska 10+10+10 =30), eli nyt juureen lisätään 30g vettä ja 30g jauhoja. Sitten kun juuri on taas tuplaantunut, se on leivontavalmis. Kannattaa myös tarkkailla hajua ja rakennetta, valmis juuri on kupliva, moussemainen ja ”rapisee” kun sitä sekoittaa.

Kun juurta ruokitaan leivontaan, kannattaa käyttää ns ”suoraseinäistä” lasiastiaa, esim vesilasia joka ei levene tai kapene (eli ei esim Iittalan Kartio-lasi, koska se levenee ylöspäin). Teippi tai kuminauha siihen kohtaan missä juuren pinta on ruokinnan jälkeen, niin helppo tarkkailla koska on tuplaantunut. Astia peitetään tiiviisti, esim kelmulla, kumihanskalla tms.

Facebookin Hapanjuurileipurit-ryhmässä on hyviä vinkkejä, reseptejä ym. Neuvotaan ystävällisesti ja kannustetaan.

Itse olen leiponut nyt yhden focaccian, parit sämpylät, pari leipää ja tein myös napolilaista pitsaa juuritaikinaan. Laitetaas vähän kuvia tähän

IMG_2306.jpeg

IMG_2300.jpeg

IMG_2277.jpeg

Muokattu viimeksi:
Mä sain oman juureni työkaverilta ☺️ Ajatuksissa olisi tehdä itse myös ruisjuuri.

Juuri pidetään jääkaapissa. ”Oikea” tapa kai olisi, että kun leivotaan, niin juuri ruokitaan vähintään kahdesti ja kun se on valmis leivottavaksi, niin siitä otetaan sitten vähän säilöön ja se on se uusi juuri. Eli tavallaan se emojuuri aina ”vaihtuu” uudempaan, kun leivotaan.

Tai sitten voi ruokkia harvemmin tuota jääkaapissa olevaa juurta, ja pitää sitä siellä emojuurena. Sitten kun haluaa leipoa, otetaan vain tarvittava määrä ja ruokitaan juuri virkeäksi. Näin itse olen tehnyt nyt alkuun, mutta tarkoitus olisi käyttää tuo jääkaapissa ollut vanhempi emojuuri kokonaan pois ja jatkaa tuolla ”oikealla” tavalla.

Ruokinta tapahtuu niin, että juurelle annetaan vettä ja luomuvehnäjauhoja saman verran. Niiden suhde juureen määrittää kuinka pian juuri on leivontavalmis. Jos ruokitaan 1:1:1, niin sekoitetaan 10g juurta, 10g vettä ja 10g jauhoja. Tällä suhteella juurella menee noin 2-4h leivontavalmiuteen HUONEENLÄMMÖSSÄ. Monesti ennen leivontaa ruokitaan kahdesti. Voi myös ruokkia isommalla suhteella, eli vaikka 1:3:3 (10g juurta, 30g vettä ja 30g jauhoja), silloin juuren valmistuminen leivontavalmiuteen kestää pidempään.

Eli jos tarvitsen vaikkapa 90g juurta leivontaan, ja aion leipoa illalla, niin ruokin aikaisin aamulla 10g juurta 1:1:1 -suhteella. Sitten kun tämä ruokittu juuri on tuplaantunut 2-4h sisällä, ruokin uudestaan. Nyt se juuri painaa 30g, kun sitä ruokittiin jo kerran (koska 10+10+10 =30), eli nyt juureen lisätään 30g vettä ja 30g jauhoja. Sitten kun juuri on taas tuplaantunut, se on leivontavalmis. Kannattaa myös tarkkailla hajua ja rakennetta, valmis juuri on kupliva, moussemainen ja ”rapisee” kun sitä sekoittaa.

Kun juurta ruokitaan leivontaan, kannattaa käyttää ns ”suoraseinäistä” lasiastiaa, esim vesilasia joka ei levene tai kapene (eli ei esim Iittalan Kartio-lasi, koska se levenee ylöspäin). Teippi tai kuminauha siihen kohtaan missä juuren pinta on ruokinnan jälkeen, niin helppo tarkkailla koska on tuplaantunut. Astia peitetään tiiviisti, esim kelmulla, kumihanskalla tms.

Facebookin Hapanjuurileivonta-ryhmässä on hyviä vinkkejä, reseptejä ym. Neuvotaan ystävällisesti ja kannustetaan.

Itse olen leiponut nyt yhden focaccian, parit sämpylät, pari leipää ja tein myös napolilaista pitsaa juuritaikinaan. Laitetaas vähän kuvia tähän

View attachment 141840

View attachment 141841

View attachment 141842
Ihanan näkösiä! 😍Tämä on mun pitkän ajan haave. Nyt tuntuu ettei ole resursseja ajallisesti tähän, mutta tulevaisuudessa. On mulla joku puolikuollut itsetehty juuren jämä jääkaapissa ja sillä oon leiponut ihan ok leipiä näin alottelijalle, mutta nyt en ole pitkään aikaan koskenut siihen.
Mun mielestä selkeä ja hyvä kirja tähän aiheeseen on Eliisa Kuuselan Leipävallankumous. Siinä neuvotaan juurenkin teko jos ei ole ketään jolta voisi saada juuren. Vanha juuri toki heti parempi, mutta uusikin tuntuu ihan toimivalta.😁

Täällä juurileipuri hei! Mä oon aina tehnyt juuren itse, ja hektisessä lapsiarjessa oon myös useamman kerran saanut sen homeeseen, kun on jäänyt esim. kesällä lieden viereen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: sitten oon vaan tehnyt uuden. Jos vaan muistaa laittaa sen jääkaappiin käyttöjen välissä niin ei sitä kyllä kovin helposti pilalle saa :Slightly Smiling Face:

Uskoisin, että myös ruisjuurta voi hyödyntää vaalean leivän tekoon jos sulla sellainen jo on. Ottaa siitä vaan osan sivuun ja ruokkii vaaleilla jauhoilla. Mun mielestä vaalea leipä on muutenkin maukkaampaa, jos siinä on vähän ruis- tai spelttijauhoja. Mä myös aina ruokin mun vaaleaa juurta niin, että pieni osa on ruisjauhoja.
Olinkin unohtanut, että sen juuren voi ottaa tuosta ruisjuuresta. 👍 siellä se möllöttää taikinapytyn reunalla kuivuneena.

Facebookin Hapanjuurileivonta-ryhmässä on hyviä vinkkejä, reseptejä ym. Neuvotaan ystävällisesti ja kannustetaan.

Kiitos kunnon neuvoista ja ihanista kuvista! Tekee mieli heti ruveta tekemään. 😋

Mulla siis kuivattu ruisjuuri. Laitanko siihen siis jo heti aluksi saman verran jauhoja ja vettä?

Vieraita on nyt viikonloppuna, mut jos ens viikolla aloittaisi.

Kiitos @AnniMaria kirjavinkistä, pitää etsiä tuo käsiin!

Nam @Olive , niin herkullisia ja kauniita kuvia ! 😍 ja hyvä kun alotit tämän keskustelun @VäriSointu ! 🥰

Minä oon tehnyt kaksi kertaa juuren itse Marttojen sivuilta löytyvällä ohjeella. Aika untuvikko lajissa vielä, mutta just sitä vaaleaa leipää olen noilla juurilla saanut leivottua. Kannattaa ehdottomasti kuivattaa juurta useampaan purkkiin varuiksi, jos itse käyttöjuuri menee pilalle tai muuten tulee pitkä tauko leipomiseen. Oon tässä kans viime päivinä miettinyt et pitäisi herätellä oma kuivajuuri ja alkaa leipoa kevääksi, kevät on minusta jotenkin sellaista parasta leipomisaikaa. ☺️

@Olive niin kauniita leipiä ja muita 😍😍

Onko juuren luomisessa joku pointti nimenomaan luomulaatuisella jauholla? Mulla on vaan ihan tavisjauhoja kaapissa, mut jos niistä ei juuri käynnisty niin täytynee ostaa pussit luomua 😁 Pääsin maistamaan tuoretta hapanjuurileipää kerhossa, kun yksi vanhempi oli leiponut ja toi maistiaisia, ja maistaessa ymmärsin miksi nää on niin hehkutettuja ja todellakin vaivan väärtejä 😍 Lapsuudenkodissa oli kyllä juureen leivottua ruisleipää, sekin oli hyvää.

Onko juuren luomisessa joku pointti nimenomaan luomulaatuisella jauholla? Mulla on vaan ihan tavisjauhoja kaapissa, mut jos niistä ei juuri käynnisty niin täytynee ostaa pussit luomua 😁 Pääsin maistamaan tuoretta hapanjuurileipää kerhossa, kun yksi vanhempi oli leiponut ja toi maistiaisia, ja maistaessa ymmärsin miksi nää on niin hehkutettuja ja todellakin vaivan väärtejä 😍 Lapsuudenkodissa oli kyllä juureen leivottua ruisleipää, sekin oli hyvää.

Luomussa on enemmän niitä jotain hyviä mikrobeja, jotka edesauttaa juuren käynnistymistä ja onnistumista. Kyllä se kai taviksesta onnistuu myös.

@VäriSointu tuo mainitsemani Facebook-ryhmä on tuon Leipävallankumous-kirjan kirjoittajan ylläpitämä ☺️ mulla ei vielä ko. kirjaa ole, mutta on hankintalistalla.

Mä oon tehnyt ihan taviksesta ja onnistui kyllä. Lämmöstä on apua. Meillä sai muhia kylppärin lattialämmössä😊

Minäkin seurailen tuota FB-ryhmää @Olive, sieltä saa kyllä runsaasti vinkkejä ja apuja tarvittaessa. Ja ryhmän tiedostoistahan löytyy myös reseptejä, jos ei jaksa kirjaa hankkia. 😊

@litranmitta Täällä kans kokeiltu tavis ja luomujauhot, molemmilla onnistuu kyllä. 😊 Sähköuunissa valot päällä myös hyvä paikka antaa juuren pöhistä, jos takan päällys osoittautuu liian kuumaksi paikaksi! ☺️

Minäkin leivon juureen! Onpas täällä jo paljon juttua ja kuvia! Pitää katsoa ihan ajan kanssa 😍

Oon tehnyt leivän lisäksi pullaa, muffinsseja ja pizzaa juureen ja jämäjuurta käyttänyt vähän sinne sun tänne. Leipävallankumous-kirjan lisäksi Satu Koivistolla on hyvä alan kirja.

No mä kokeilen mitä käy! 🤩 lykkään sen takan päälle, kun siellä on rauhallista ja lämmintä 🤭

Kannattaa katsoa ettei ole liian kuuma! Minä säilytän ruokittua juurta niin et keitän vedenkeittimellisen vettä ja lykkään juuren siihen viereen liinan alle. Siinä on ollut sopiva lämpötila 😊

Kannattaa katsoa ettei ole liian kuuma! Minä säilytän ruokittua juurta niin et keitän vedenkeittimellisen vettä ja lykkään juuren siihen viereen liinan alle. Siinä on ollut sopiva lämpötila 😊
Eilen lämmitetty että ei oo enää kuuman kuuma 👍🏼 täytyy vaan muistaa siirtää sit kun taas lämmittää 🤣

Mä pidän ruokittua juurta heräilemässä joko takan viereisellä pöydällä, tai sitten laitan uunin minuutiksi päälle (meidän uuni näyttää sen hetkisen lämpötilan), katson ja sit juuri uuniin ja uuniin valo päälle.

Laitoin tuon kirjan varaukseen. Se oli lainassa, joten menee jokunen viikko, että sen saan. En ole facebookissa, joten kirjan varassa mennään. Hieman kärsimätön fiilis odottaa sitä. 😄

Täällä ollaan edetty ensimmäisen leipätaikinan tekoon 😍 huomenna paistetaan!

Ai että! 😍

Mä tein juuri yksi päivä niin tavattoman hyvät pullat hapanjuureen! Eilen syötiin viimeiset 😁 niistä tuli niin pehmeitä! En ole hiivalla saanut koskaan yhtä hyviä pullia aikaiseksi. Osan tein laskiaispullaksi ja osan pitkoksi, kun halusin sitä harjoitella.

Leipiä tullut myös paistettua taas harva se päivä ja nyt koitan hienosäätää oikein muhkeita leipiä 😄 itsellä alkaa ehkä vähän tulla toi leipä jo korvista ulos, mutta onneksi meiltä löytyy syöjiä ja leipiä voi aina myös lahjoittaa ystäville ja tutuille 😁 tosi kiva harrastus!

Kirjoita tähän...
Takaisin